Yksin asuvat ihmiset, millaisia aamu- ja iltapaloja syötte? Kun ei viitsisi ostaa kauheaa tarvikearsenaalia kaappiin vanhentumaan :(
Niin ei tule sitten syötyä oikein mitään. Joskus ostan niitä valmiiksi viipaloituja juustoja pienimmän paketin mutta siitäkin jää käyttämättä todella helposti osa. Karjalanpiirakkapusseja olen laittanut pakastimeen mutta siihen olisi joku "päällinen" hyvä saada, leikkeleitä taas on paketissa liian paljon enkä oikein tiedä niiden pakastamisesta. Kurkut, salaatit jne jäävät myös osaksi huonoksi. Joku yksi tomaatti nyt voisi mennäkin mutta ei se oikein riitä? Lähinnä suolapuolta nyt mietin, jogurtteja ym myydään annoskokoisina valmiiksi.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakoihin sopii munavoi parhaiten, olen joskus keittänyt yhden munan, kun kaveri tulee kahville enkä enempää tarvi. Ensin munaleikkurilla leikkaan munan, haarukalla margariinin kanssa möuhennän, vähän suolaa.
Mutta mulla käy usein niinkin että ostan sen 6 kpl kananmunapaketin ja sitten käytän sieltä sen 1-2 munaa ja löydän sen myöhemmin jääkaapista jo päiväys menneenä. Eli noita tuotteita ei vaan kerta kaikkiaan tule käytettyä koko myyntipakkauksen verran ennen kuin päiväys menee.
Nyt ehkäpä pitää vaan vähän laittaa ajatustyötä tähän asiaan. Eli jos niitä munia on jäljellä ja päiväys alkaa tulla vastaan, niin teet niistä vaikka munakkaan tai muun ruoan mihin menee munia, keität ne ja syöt leivän päällä, sinällään tai ruoan lisukkeena tai teet sitä munavoita tai vaikka lei
No juuri näin. Ymmärrän vielä jos joku syö päivällä lounaan töissä. Mutta ei siellä töissä sentään 7 päivänä viikossa kukaan ole. Kyllä ne loput ruoat saa vapaapäivinä käytetyiksi. Joskus voi tehdä eväätkin.
Yksinasuvana en osta viipalejuustoja, koska kova palajuusto kestää avattuna paljon paremmin. Jos vielä veistää aina eri sivulta niin kestää hyvänä todella pitkään. Sulatejuustoja saa 100g rasioissa, sekin kestää avattuna vähintään viikon.
Sämpylöitä, karjalan piirakoita ja vastaavia saa ostettua paistopisteisä yksittäin.
Syömisiä pitää suunnitella niin, että tällä viikolla kinkkuleikettä, ensi viikolla juustoa, seuraavalla vaikka kananmunia. Ei kannata ostaa tai avata kaikkia pakkauksia kerralla.
Sitä en ymmärrä, miten kasviksista voi tulla ongelma. Kerralla menee helposti puoli suippopaprikaa, siitä saa samalla päivän C-vitamiini annoksen. Paprikat säilyvät jääkaapissa pitkään, samoin monet hedelmät kuten omenat ja sitrushedelmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä tai paista muna.
Kananmunat ehtivät mennä vanhaksi ennen kuin ne tulee syötyä. Olen niin pieniruokainen.
Ap
Joka aamu yksi muna, niin äkkiä se yksi kenno menee
Kokonainen kananmuna yhdelle leivälle on turhan suuri annos.
Ap
Syö kaksi leipää tai pelkästään se muna. Tai syö sama iltapalaksi, niin menee muna päivässä joka tapauksessa.
Kehotat pieniruokaista syömään kaksi leipää vaikka yhdessäkin on jo tekemistä??
Ap
Oli siinä muitakin vaihtoehtoja
En nyt ymmärrä mikä tässä on ongelma. Hedelmiä voi ostaa haluamansa määrän kerralla. Niistä Smoothie. Kaurahiutaleet säilyvät kuukausitolkulla, niistä kaurapuuroa. Samoin säilyvät murot ja granola. Jukurttia voi ostaa yksittäispurkeissa. Kananmunatkin säilyvät useamman viikon jos halua munakkaan. Jne. jne.
Tuubissa olevaa pasteijaa jo ehdotettiinkin, mutta mätitahnaa ei vissiin? Myös tonnikalatahnaa löytyy kaupasta.
Yksinasuvana huomaan, että nämäkin kyllä ehtivät vanhentumaan, kun syön niitä satunnaisesti hapankorpun tai keitetyn kananmunan kanssa. Täytyy jatkossa ostaa pienemmässä tuubissa.
Mistä lähtien pieni juustopaketti ja kurkku on olleet "kauhea tarvikearsenaali"? On kyllä huvittava tämä aloitus :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakoihin sopii munavoi parhaiten, olen joskus keittänyt yhden munan, kun kaveri tulee kahville enkä enempää tarvi. Ensin munaleikkurilla leikkaan munan, haarukalla margariinin kanssa möuhennän, vähän suolaa.
Mutta mulla käy usein niinkin että ostan sen 6 kpl kananmunapaketin ja sitten käytän sieltä sen 1-2 munaa ja löydän sen myöhemmin jääkaapista jo päiväys menneenä. Eli noita tuotteita ei vaan kerta kaikkiaan tule käytettyä koko myyntipakkauksen verran ennen kuin päiväys menee.
Kananmunat on käyttökelpoisia jopa kuukausia päiväyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat on käyttökelpoisia jopa kuukausia päiväyksen jälkeen.
Turha yrittää selittää näille uusavuttomille. Nää tuijottaa vain viimeistä MYYNTIpäivää ja heittää silloin syömäkelpoiset tuotteet roskiin
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvana en osta viipalejuustoja, koska kova palajuusto kestää avattuna paljon paremmin. Jos vielä veistää aina eri sivulta niin kestää hyvänä todella pitkään. Sulatejuustoja saa 100g rasioissa, sekin kestää avattuna vähintään viikon.
Sämpylöitä, karjalan piirakoita ja vastaavia saa ostettua paistopisteisä yksittäin.
Syömisiä pitää suunnitella niin, että tällä viikolla kinkkuleikettä, ensi viikolla juustoa, seuraavalla vaikka kananmunia. Ei kannata ostaa tai avata kaikkia pakkauksia kerralla.
Sitä en ymmärrä, miten kasviksista voi tulla ongelma. Kerralla menee helposti puoli suippopaprikaa, siitä saa samalla päivän C-vitamiini annoksen. Paprikat säilyvät jääkaapissa pitkään, samoin monet hedelmät kuten omenat ja sitrushedelmät.
Juusto menee yleisimmin "pilalle" kuivumalla. Siihen on ratkaisuna joko säilyttää juusto pakastepussissa tai sitten ostaa ihan semmoisen juuston säilytykseen tarkoitetun juustorasian kaupasta, niin juusto säilyy näiden avulla viikkokaupalla ellei jopa kuukausikaupalla hyvänä
Juusto ei mene miksikään jääkaapissa, ainoa ongelma tosiaan on se kuivuminen, joka on siis helppo välttää
Täällä ei vissiin ihmiset hoksaa, että kaikki ei syö niin hirveitä määriä? Syön päivässä yhden lämpimän ruoan salaatilla, ja yleensä teen kerralla ruoan noin kolmeksi päiväksi. Leipää syön ehkä kaksi viipaletta kahdessa päivässä. Kyllä juustot ja leikkeleet silloin menevät pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei vissiin ihmiset hoksaa, että kaikki ei syö niin hirveitä määriä? Syön päivässä yhden lämpimän ruoan salaatilla, ja yleensä teen kerralla ruoan noin kolmeksi päiväksi. Leipää syön ehkä kaksi viipaletta kahdessa päivässä. Kyllä juustot ja leikkeleet silloin menevät pilalle.
Niin ja aamu- ja iltapalaa en syö niin sinänsä ei aloitukseen liity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt etkä jätä syömättä, minkäs me täällä voidaan jos ostat tomaatin etkä syö sitä.
Mysliä ja jugurttia aamupalaksi.Kahvi kylkeen. Mitäpä sitä muuta tarvitsisi?
Syön aamupalaksi useimmiten kaurapuuroa ja pakastemarjoja. Vaihtelua saa käyttämällä erilaisia marjoja. Iltapala vaihtelee enemmän, mutta yksi yleinen on leipä, päällä juustoa ja kurkkua. Leipä ja juustopaketti kuluu kyllä nopeasti, kun teen samoista tarvikkeista eväät myös töihin. Jos juusto uhkaa vanhentua tai kuivua (tätä tapahtuu todella harvoin), raastan ja pakastan sen ruuanlaittoa varten. Välillä keitän leivän päälle kananmunan. Välillä teen suolaista pannukakkua, mikä menee sekä iltapalana että eväänä. En muista, milloin viimeksi biojätteessä olisi ollut muuta kuin suodatinpusseja ja kasvisten tai hedelmien kuoria. Enkä ole koskaan ymmärtänyt sitä ajatusta, että yksin asuvalle ruuanlaitto olisi mikään ongelma.
Ostan samoja tuotteita riippumatta parisuhdestatuksesta.
Puuro,munakas ja kahvi.Kaikki hyvin säilyviä.Tuoreita tai pakastemarjoja kaveriksi.Ihmetten ongelmaa esim juuston kanssa,nehän säilyy monta viikkoa.
Jogurttipurkki. Kätevä aamiainen ja hyvin säilyy.
Aamupala minulla on tuorepuuro, jonka teen edellisenä iltana jääkaappiin: kaurahiutaleita, pellavansiemenrouhetta, ripaus vaniljasokeria ja nesteeksi maitoa. Nuo kuiva-aineet säilyvät noin vuoden, maito ei tietty kauaa, mutta maitoakin saa pienissä puolen litran pakkauksissa. Aamulla laitan puuron päälle marjoja pakastimesta, tai ns.vauvan sosetta, eli niitä mangososeita yms.mitä on pikkulapsille myynnissä, se yksi pikku pussi menee kerralla. Marjat ja nuo soseet ovat säilyviä.
Iltapala on yleensä kuppi teetä ja pari voileipää. Ei minulla ainakaan mene sellainen 150 g juusotosiivupaketti vanhaksi...eikä myöskään leikkeleet. Kasviksina laitan leivän päälle niitä pikarissa olevia pikkutomaatteja, lisäksi paprikaa. Eivät ehdi pilaantumaan.
Yksinasuvana ainoa mikä ehtii pilaantua on majoneesi: joskus tekee mieli majoneesia leivän väliin, ja sitten se kerralla katoaa se hinku, ja sitten jää iso purkki pyörimään jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat säilyy kuukausia päiväyksen ylikin. Taatusti tulee käytettyä.
Eikä niitä kuulu säilyttää jääkaapissa.
Eihän monessakaan kommentissa ole ehdotettu, että kaikkea syötäisiin kerralla yhdellä aamupalalla, vaan on annattu erilaisia vaihtoehtoja. Ihmisillä muutenkin vaihtelee, mihin vuorokaudenaikaan ja millä aterialla syövät eniten ja kuinka monta kertaa päivässä ylipäätän syö jne.