Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kirpputorien "taso" jotenkin laskenut?

Vierailija
02.08.2024 |

Kävin äsken kirpputorilla enkä löytänyt mitään ostettavaa. Kauhea määrä huonokuntoista roinaa ja vaatetta, kalliita muumimukeja ja marimekon kuppeja. Yhden neljä euroa maksavan paidan oisin ostanut, mutta takana oli reikä 🤔 Löydättekö te ostettavaa kirpputoreilta?

Kommentit (339)

Vierailija
241/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen kirppiskiertelijä ostaa todennäköisemmin kuin vähävarainen. Kiertelee, ja jos ei tarvitse joka senttiä miettiä, voi napata matkaan sekä kalliimpia että muutaman euron tavaroita.

Oma lukunsa ovat supertinkijät, joita näkee livekirppiksillä. Kaikki yritetään tinkiä puoleen hintaan.

Vierailija
242/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kirpparipöydän pitämisestä pitää saada vaivanpalkkaa, ja se motivoi myös myöhemmin pitämään sitä. Eihän voida ajatella, että peset, silität ja organisoit pöydän pitoa ehkä jopa pari viikkoa ja joudut siitä ilosta vielä maksamaan jopa erotuksen, jos myyntitulot eivät kata vuokraa.

Aika harvoin näkee kirppiksellä silitettyjä tekstiilejä.

Mä en ainakaan vie sinne silitettyä. Sellaisena menevät sinne, millaisena kaapissa ovat. Eli siis katson vain että ovat ehjiä ja puhtaita.

En kyllä myöskään yritä tehdä suuria voittoja myynnillä. Mä vien kirpparille tavaraa, mille ei ole käyttöä, mutta mitä en halua antaa ihan ilmaiseksikaan pois. Hinnat mulla keskimäärin alle 5e ja tavara hyväkuntoista laatuvaatetta. 

Ei mene kaupaksi silti juurikaan. En ole ottanut takkiin kertaakaan, mutta aika paljon pitää raahata takaisin päinkin ja voitot on aika pieniä. Alle 100e viikosta aina. Ennen meni paremmin. Samoilla hinnoilla teki kunnon voittoa ja takaisin ei tarvinnut juuri tavaraa tuoda. 

Harmittaa, koska kirppistely on ihan kiva harrastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin tulee aina postituskulut päälle.  Tästä syystä välttelen netistä ostamista.

Eipä tule mieleen milloin olisin viimeksi joutunut maksamaan postukuluja verkkokaupasta ostaessani.

Muutamissa verkkokaupoissa postikuluja ei ole lainkaan ja niissä vaatekaupoissa sekä amazonissa joissa sellainen on, tulee asioitua vain kun on sellainen kausiale tai ostoslista että ilmaisen toimituksen raja ylittyy.

Sitä paitsi joku kotimaan 5€ pakettihinta on aika merkityksetön jos on löytänyt edes muutaman kympin hintaisen tuotteen -50% alennusmyynnistä.

Vierailija
244/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen että kirpparit alkavat olla suhteettoman kalliita. 20€ jonkun käytetyistä vaatteista, olkoonkin design tavaraa. Ne ovat silti olleet jonkun päällä, jonkun hikisiä kainaloita ja reisiväliä vasten. 

Mikä sinusta olisi sopiva hinta esimerkiksi Marimekon puuvillamekolle tai Tommy Hilfigerin jakulle, jos ajatellaan, että ne ovat puhtaita, hyväkuntoisia ja nypyttömiä? 

5€/kpl. Itse en maksa enempää.

Sitten ei kyllä kannata ainakaan sulle myydä. Itse myyn säännöllisesti ip-kirppiksillä ja mielestäni tavara liikkuu ihan hyvin, 5 eurolla tai alle myyn hyvin vähän eli kyllä ainakin täällä Helsingissä ihmiset raaskivat maksaa enemmänkin, toki en myy huonokuntoisia enkä pahemmin edes ketjuliikkei

No ei tietenkään kannata 😂 en osta kirpputoreilta vaatteita ylihintaan. Joskus kun ostan vaatteita, ostan samalla rahalla mieluummin uuden kuin kulutetun. Kirppiksiltä sitten kirppistuotteita kirpparihinnoin.

Vierailija
245/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin tulee aina postituskulut päälle.  Tästä syystä välttelen netistä ostamista.

Eipä tule mieleen milloin olisin viimeksi joutunut maksamaan postukuluja verkkokaupasta ostaessani.

Muutamissa verkkokaupoissa postikuluja ei ole lainkaan ja niissä vaatekaupoissa sekä amazonissa joissa sellainen on, tulee asioitua vain kun on sellainen kausiale tai ostoslista että ilmaisen toimituksen raja ylittyy.

Sitä paitsi joku kotimaan 5€ pakettihinta on aika merkityksetön jos on löytänyt edes muutaman kympin hintaisen tuotteen -50% alennusmyynnistä.

Mulla on kyllä postimaksujen kanssa kynnys. Jos puolet tilauksen hinnasta alkaa olla postimaksuja, niin jää tilaamatta. Samoin jos alennus + postit on jo melkein sama kuin tuotteen hinta kaupassa.

Mutta ostan kyllä hyvin vähän ylipäänsä, lähinnä vain tarpeeseen. Tällöin ei yleensä ole tilattavana kuin 1 tai 2 juttua.

Vierailija
246/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen että kirpparit alkavat olla suhteettoman kalliita. 20€ jonkun käytetyistä vaatteista, olkoonkin design tavaraa. Ne ovat silti olleet jonkun päällä, jonkun hikisiä kainaloita ja reisiväliä vasten. 

Mikä sinusta olisi sopiva hinta esimerkiksi Marimekon puuvillamekolle tai Tommy Hilfigerin jakulle, jos ajatellaan, että ne ovat puhtaita, hyväkuntoisia ja nypyttömiä? 

5€/kpl. Itse en maksa enempää.

Tähän tiivistyy kivasti kirppishenki. 

Totta puhut. Kirpputorin tarkoitus on se että tavara vaihtaa omistajaa kierrätyksen muodossa, se ei siis ole tarkoitus olla palkkatyö

Myy millä hinnalla haluat, ei sitä minulta tarvitse kysyä. Minä en osta ylihintaista kirpputoreilta, eikä moni muukaan. Ketjun aihe  on miksi kirpputorit ei enää myy, ja oma syyni ostamattomuudelle on liian kalliit hinnat, tai liian huono tavara. Marimekko ei todellakaan ole minulle mikään arvokas merkkituote, joten mekko edes vitosella jäisi rekkiin.

Vierailija
247/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi muistaa että aika isolla osalla ostajista on varaa ostaa vaikka se Marimekko sieltä kaupastakin. Sitä ei vain haluta ostaa siihen hintaan, koska esimerkiksi peruspaita ei ole 175e arvoinen. Itse maksan siitä 5e oli mitä merkkiä tahansa. Koska peruspaidasta ei sen enempää kannata maksaa.

Jos hinnat on ale-hintoja eikä kirppishintoja, niin sinne rekkiin ne tavarat jää.

Vierailija
248/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta että joku värisävy on syy miksi ei voi lapselle ostaa.

Vierailija
249/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi muistaa että aika isolla osalla ostajista on varaa ostaa vaikka se Marimekko sieltä kaupastakin. Sitä ei vain haluta ostaa siihen hintaan, koska esimerkiksi peruspaita ei ole 175e arvoinen. Itse maksan siitä 5e oli mitä merkkiä tahansa. Koska peruspaidasta ei sen enempää kannata maksaa.

Jos hinnat on ale-hintoja eikä kirppishintoja, niin sinne rekkiin ne tavarat jää.

Minä olen kyllä saanut Marimekon Jokapojat yms myytyä kivijalkakirpparilla. Menevät heti ja  hinta noin 20-25 e /kpl. Trikoisia en omista enkä ole niitä myöskään myynyt. Kyllähän näissä menee kysynnän ja tarjonnan laki. Jos menee kaupaksi, hinta on ollut sopiva, jos ei, niin... 

Vierailija
250/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole pakko mitään paitaa myydä viidellä eurolla kirpparilla, koska se sattuu olemaan sinun hintakattosi, eikä sinun tarvitse paitaa ostaa, jos on tätä kalliimpi.

Kyllä niitä ostajia on, jotka ovat valmiita siitä merkkivaatteesta, oli nyt sitten Marimekkoa tai mitä tahansa, maksamaan siellä kirppiksellä enemmän, kuin sinä, jos vaate täyttää heidän kriteerinsä. 100€ voi hyvin olla kirppishinta siinä missä eurokin, riippuen siitä mitä ollaan myymässä.

Oli kyseessä sitten LV:n tai HM:n laukku, niin hinta pitäisi olla aina max. 2,00€ tai kyse ei ole SINUN mielestäsi kirpparihinnasta? Omituisessa utopiassa elät.

Vierailija
251/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta että joku värisävy on syy miksi ei voi lapselle ostaa.

Hei palstatrolli. En nyt mitään pinkkejä röyhelömekkoja ala pojille ostella. Vaikka itselleni ei ole väliä, niin kyllä lasten maailma on raadollinen ja turha pedata syitä tulla kiusatuksi.

Vierailija
252/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan trokarilta, joka yrittää löytää sitä Tynellin lamppua kirppikseltä eurolla, jotta saisi käärittyä siitä hyvät voitot.

Vierailija
253/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sikäli minua kyllä kummastuttaa, että kun ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa, niin luulisi kirppisten olevan uudessa nousussa. Sen sijaan ihmiset pyörivät kyllä sankoin joukoin ostoskeskuksilla ostamassa (tai ikkunashoppailemassa) uutta tavaraa, johon ei ole varaa. Omituista."

Itselläni on muutamankin kerran käynyt niin, että kaupan alennusmyynnistä löytynyt etsimäni vaate samaan hintaan/ jopa halvemmalla kuin kirppiksellä.

Olin jo teini-ikäisenä kirppiksien vakioasiakas, pienellä viikkorahalla sai ostettua vaikka mitä kivaa vaatetta, koruja, sisustusjuttuja omaan huoneeseen jne. Nykypäivänä lähden kirppiskierroksiltä yhä useammin tyhjin käsin, koska kiinnostavissakin jutuissa hinta on korkeampi, kuin mitä olen valmis maksamaan. 

Ja tässä taas pitää muistaa, että H&M:n paidalla (4 e) ja laadukkaan merkin kirppispaidalla (5 e) on muutakin eroa kuin hinta. 

En ole edellinen kirjoittaja, mutta olen nähnyt täsmälleen saman merkin täsmälleen samanlaisen vaatteen halvemmalla kaupassa kuin kirppiksellä. Samoin astioita ym. 

Myyjä ei tee sitä välttämättä tahallaan, mutta kuka sitä kaikkien tuotteiden hintoja voi tietää ja muistaa ulkoa? 

Vierailija
254/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sikäli minua kyllä kummastuttaa, että kun ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa, niin luulisi kirppisten olevan uudessa nousussa. Sen sijaan ihmiset pyörivät kyllä sankoin joukoin ostoskeskuksilla ostamassa (tai ikkunashoppailemassa) uutta tavaraa, johon ei ole varaa. Omituista."

Itselläni on muutamankin kerran käynyt niin, että kaupan alennusmyynnistä löytynyt etsimäni vaate samaan hintaan/ jopa halvemmalla kuin kirppiksellä.

Olin jo teini-ikäisenä kirppiksien vakioasiakas, pienellä viikkorahalla sai ostettua vaikka mitä kivaa vaatetta, koruja, sisustusjuttuja omaan huoneeseen jne. Nykypäivänä lähden kirppiskierroksiltä yhä useammin tyhjin käsin, koska kiinnostavissakin jutuissa hinta on korkeampi, kuin mitä olen valmis maksamaan. 

Ja tässä taas pitää muistaa, että H&a

Minä teen itse niin, että epävarmoissa tilanteissa tarkistan hinnan Google Lensin avulla. Olen hinnoitellut vanhoja astioita (Arabia yms) siten, että jos niistä pyydetään vaikka 30 e kpl antiikkiliikkeessä, pyydän niistä kirpparilla vitosen. 

Kaikille tietysti voi hinnoitteluvirheitä sattua, suuntaan ja toiseen. Olen monesti nähnyt esimerkiksi Ikean Lack-pöytää myynnissä 20 eurolla. Uuden saa Ikeasta halvemmalla.

Vierailija
255/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse asiassa eilen tämän ketjun inspiroimana tällaisen aloituksen:

https://www.vauva.fi/keskustelu/5684573/arvostele-mun-kirppishinnat

Kun tässä viimeisillä sivuilla taas sanotaan, että kirpputoritavarat eivät mene kaupaksi vain jos ovat huonoja ja ylihinnoiteltuja, niin miten olisitte hinnoitelleet nuo esimerkkitavarat?

Ne olisivat varmaan menneet kaupaksi jos olisin alentanut kaikki hinnat 50 senttiin/kappale, mutta suoraan sanottuna minulle olisi tullut siitä huijattu olo, joten jätin alentamatta.

Minun teoriani on, että tavaraa on kaikilla yksinkertaisesti LIIKAA. Miksi kukaan ostaisi 6 eurolla käyttämättömiä Palladiumin tennareita, jos kotona on jo valmiiksi useammat käyttämättä jääneet tennarit.

Vierailija
256/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole pakko mitään paitaa myydä viidellä eurolla kirpparilla, koska se sattuu olemaan sinun hintakattosi, eikä sinun tarvitse paitaa ostaa, jos on tätä kalliimpi.

Kyllä niitä ostajia on, jotka ovat valmiita siitä merkkivaatteesta, oli nyt sitten Marimekkoa tai mitä tahansa, maksamaan siellä kirppiksellä enemmän, kuin sinä, jos vaate täyttää heidän kriteerinsä. 100€ voi hyvin olla kirppishinta siinä missä eurokin, riippuen siitä mitä ollaan myymässä.

Oli k

Näitä kummallisia "kirpputorilla ei saa mikään maksaa yli 5 euroa" -tyyppejä on aina ollut. On jäänyt elävästi mieleen kun vuosia sitten, taisi olla ainakin 15 vuotta sitten koska kyseistä kirpputoriakaan ei enää ole, olin äitini kanssa hinnoittelemassa kirppistavaroita ja joku tuli katsomaan Joutsenen uudenveroista toppatakkia, jossa ei ollut vielä hintaa. Sanoi että onpa hieno ja kysyi hintaa. Äitini vastasi 15 euroa. Kyselijä alkoi nauraa hysteeristä hullunaurua, jota muutkin kirppiksellä kääntyivät katsomaan. Heitti takin pöydälle (ei laittanut takaisin henkariin tietenkään) ja sanoi vihaisena "kirpputoreilla on TAPANA, ettei MIKÄÄN kuulu maksaa yli 10 euroa".

Vierailija
257/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan niin, että näillä megatinkaajilla ei oikeasti ole varaa ostaa noita kirppiskamoja käypään hintaan ja siksi vaativat noita järjettömiä alehintoja uudenveroisille merkkivaatteille?

Onhan se kivempi esittää varakkaampaa, kuin on ja vaikea olisi itselleen myöntää, että se 20€ hinta siististä Marimekosta on ihan hyvä, mutta itsellä ei ole siihen varaa.

Siksi kaikkien paitojen tulee maksaa alle 5 euroa.

Vierailija
258/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama ajatus tuli ketjua lukiessa mieleen.

Ensinnäkin tarve/halu ostaa jotain ja hinta -> Jos kirppariostaja on ihastunut johonkin tiettyyn juttuun (vaikka Marimekon paitaan) tai tarvitsee jonkun asian (vaikka hai-saappaat) ja on ajatellut ostaa em. joka tapauksessa uutena, niin em. kaltainen ostaja varmasti ilahtuu JA on valmis maksamaan suhteessa enemmän paidasta/saappaista jos sattumalta bongaa kirpparilta. Eli jos ajatellut ostaa vaikka 150e arvoisen jutun mitä joku myy kirpparilla 30e, niin tuo on sille ostajalle löytö.

Mutta jos joku etsiin vain jotain, sanotaan esimerkkinä vaikka mustaa paitaa tai mekkoa hautajaisiin mahdollisimman _halvalla_ niin ei tuollaiselle ostajalle ole mitään merkitystä sillä merkillä. Vaikka 500e merkkivaate olisi tyrkyllä 25e, mielummin nappaa sen alkujaan 50e, joka kirpparipöydässä 5e maksaa H&M mekon.

Kirppareilla on siis paljon erilaisia ostajia, ja varmasti kirpparin sijainti/ostajakunta vaikuttaa myös siihen mikä menee kaupaksi.Toisaalta nuo voivat vaikuttaa myös tarjontaan niin, että samaa tavaraa on liikakin tarjolla -> laskee hintoja. Ajatellaan vaikka aluetta missä käy paljon ostamassa ja myymässä lapsiperheitä =lastenvaatetta menee ja tuodaan myyntiin paljon. Alue missä taas asuu enemmän iläihmisiä/opiskelijoita, niin satunnaiset lastenvaatteet saattavat liikkua paremmilla hinnoilla jos kysyntää on hieman, mutta tarjontaa minimaalisesti.

Ehkä kirppareiden olisi myös hyvä luoda enemmän omia alueita (näin osassa jo onikn, esim. lastenvaatteille) mutta jos etsin vaikka vaaleitakesä housuja, turhauttaa kiertää sata pöytää läpi. Olisi helpompaa jos olisi housut, paidat, hameet jne. erikseen. Toki omien tavaroiden kerääminen pois lukuisista eri paikoista sitten olisi suht haastavaa...

Vierailija
259/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan niin, että näillä megatinkaajilla ei oikeasti ole varaa ostaa noita kirppiskamoja käypään hintaan ja siksi vaativat noita järjettömiä alehintoja uudenveroisille merkkivaatteille?

Onhan se kivempi esittää varakkaampaa, kuin on ja vaikea olisi itselleen myöntää, että se 20€ hinta siististä Marimekosta on ihan hyvä, mutta itsellä ei ole siihen varaa.

Siksi kaikkien paitojen tulee maksaa alle 5 euroa.

Samaa mietin. Naamioidaan oma varattomuus ns. järkeväksi rahankäytöksi. Kyllä normaalijärkinen ymmärtää, että kalliimpi vaate maksaa enemmän myös käytettynä.

Tosiasiahan on, että jos myyt merkkikamat liian halvalla, niin joku ostaa ne omaan pöytäänsä ja yrittää myydä voitolla. Eikä kirppis ole mitään hyväntekeväisyyttä, jossa lahjoitetaan tarpeettomaksi jääneet merkkivaatteet ilmaiseksi eteenpäin.

Vierailija
260/339 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huvittava ajatus myös, että keskiverto suomalainen olisi jokin äärimmäisen hintatietoinen ja taitava penninvenyttäjä, joka tietää aina hintahaukan vaistolla parhaat alennusmyynnit ja tekee vain laskelmoiden kaikista järkevimmät ostokset netissä -80% poistomyynneissä. Jos näin olisi, 400 000 suomalaista ei olisi luottotiedottomia eikä kulutusluottoja olisi yhteensä 25,7 miljardia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi