Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi
Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?".
No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".
Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.
No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.
Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä.
Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä alun kyselijät ovat usein lopulta parhaita työntekijöitä.
Olen huomannut, että näin välillä onkin. Joskus se kertoo siitä, että henkilö on tarkka ja harkitsevainen. Joskus harjoittelijat hämmästyttävät mua kysymällä jotakin, mikä ei yleensä tule edes mieleen. Tällainen tekee vaikutuksen.
Mutta tässä on se ero, että kyseessä ei ole "alun kyselijä" vaan perehdytys on käyty ja henkilö on ollut meillä reilusti yli vuoden. Lisäksi hän ei kysele suoraan työhön liittyviä asioita. Tai kyllähän erinäiset lyhenteet, aakkosjärjestys ja muu knoppitieto meidän työhön liittyy, mutta ne ovat sellaisia mitä luulisi kaikkien aikuisten tietävän jo. Eivät ne ole varsinaista "ammattisanastoa", mikä ymmärrettävästi ei ole kaikilla hanskassa.
No, tämä kiusaamissyytös, jota aloitus alu
Ennemminkin mietin miksi tämä työkaveri pitää kiusaamisena sitä, että vastaan väärin. Miksi hän tulkitsee mun väärää vastausta lähtökohtaisesti kiusaamisena sen sijaan, että ajattelisi, että mä en vaan yksinkertaisesti tiennyt oikeaa vastausta.
Samalla tavalla hän ajattelee, että jos en vastaa hänelle niin "ignooraan" hänet tahallaan eli kiusaan, sen sijaan, että voisi ajatella, että en vain kuullut häntä. Toisinaan puhun puhelimessa, kun hän kyselee taustalla. Toisinaan olen keskittynyt sähköpostiin. Mutta tällainen on hänelle kiusaamista. Hänen mielestään kaikkien pitää vastata hänelle joka kerta ja vieläpä oikein, kaikki muu on kiusaamista.
Kiitos kaikille, jotka ovat antaneet vertaistukea ja sympatiaa täällä!
AP
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena uusi työntekijä yhdessä firmassa. Ensimmäisen työpäivän jälkeen kollega sanoi, että "älä kysy enää mitään". Kollega oli vihainen ja tympääntynyt. Pakkohan minun oli kysyä, kun oli uusi työpaikka ja uusi työ, jota en ollut koskaan tehnyt. Koin sen vähän epäreiluna tilanteena. Ja onhan se kiusaamistakin, jos saa kuunnella tiuskimista, eikä saa perehdytystä työhönsä. Ei niin kukaan kiva ihminen tee, vaan yrittää auttaa, vaikka olisi "tyhmiä" kysymyksiäkin.
Ja tämähän ei liity alkuperäiseen tarinaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ja on ilmeisesti aivan oikeassa. Kukaan kunnon ihminen ei nimittele työkaveria idiootiksi.
Ei tarvinnut edes lukea mamma avautumista.
Sinä olet idiootti.
Itsellä on myös kokemusta tällaisesta keskeyttelevästä papukaijasta. Hän on nykyään muualla yksinkertaisemmissa hommissa. Ei sellaista työkaveria kestä, jos meinaa saada mitään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi määrittää toisen puolesta tunteeko hän olonsa kiusatuksi. Olet kiusaaja.
IME SINÄ JUNTTI PASKAA
Sitäkös sinäkin teet, kun äo:si tuntuu olevan kengännumerosi luokkaa...
Kuulokkeet ja kyselyhetki. Sovitte yhdessä milloin on kyselyhetki, esim tasatunnein tms.
Toista se on meillä asiakaspuolella, ilman kuulokkeita kuuntelemme ja kuulemme kaiken.
Tosi rasittavaa ns työntekoa marssisin saman tien ns esimiehen puheille muutenhan omat työt jää tuon pösilön kanssa tekemättä kokonaan!
Tsemppiä AP 🍀
Kauheeta! Voin vain kuvitella sun tuskasi. Itse olen sitä mieltä, että yli 4 krt samasta asioista kyselijat viikon sisällä on itse työpaikka kiusaajia ja töiden sabotoijia. Näihin pitäisi jo esimiehenkin puuttua.. ilmankos kaikilla menee huonosti kun kyselijät pilaa muidenkin työnteon..huoh..
Arkistonhoitajalle: karmea tilanne. Kuulostaa että työntekijä ei ole ollenkaan tehtäviensä tasalla, vaan tarvitsisi jonkun lapsenvahdin kädestä pitelemään.
Sanot ystävällisesti mutta tiukasti, että sinulla on omia töitä tehtävänäsi etkä voi neuvoa joka asiassa. Kyllä aikuisen pitää osata päätään käyttää ja vähintään googlea. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi joku ekassa työssään oleva 18-vuotias, jolloin ongelma on pikemminkin itseluottamuksessa kuin tietotaidossa tai älykkyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No puhut tietenkin esi"miehelle". Hänen hommansa on pitää järjestys konttorissa.
Harkitsen tätä. Siihen tosin liittyy ongelma, jonka luottamushenkilökin nosti esiin. Eli miten voi ystävällisesti kieltää henkilöä kysymästä tyhmiä. Selvästi henkilöllä itsellään ei ole tavanomaista ymmärrystä siitä mikä on tyhmää tai ei, joten miten hän voisi itse filtteröidä itseään. Toisaalta jos hänelle sanotaan, että hän ei saa kysellä minulta mitään, niin ongelma siirtyy jollekin toiselle työkaverille eikä kukaan tuollaisesta sen enempää tykkää.
Toisekseen jos leimaudun kiusaajaksi niin esihenkilön juttusille meno varmaan vaikuttaa tämän henkilön silmiin lähinnä joltakin kostolta. Toisaalta se ei ehkä haittaa mua jos hän luulee meidän olevan jotenkin riidoissa, sitten saattaisi ainakin työympäristö hiljentyä hetkeksi. Lähtökohtaise
Periaatteessa ei kai voi kieltää kysymästä tyhmiä, mutta kyllä pelisäännöistä voi sopia. Avokonttorissa ja muissa avoimissa tiloissa etenkin on hyvä kirjaimellisesti sopia, miten toimitaan, jos tarvitsee keskeyttää toisen työnteko. Esimerkiksi, että olet hänen saatavillaan tiettyyn kellonaikaan hetken aikaa ja muutoin voi kirjata kysymyksiään ylös ja kysyy kaikki sitten samalla kertaa. Jo ihan kognitiivisen ergonomian kannalta keskeytyksiä ja hälyä on syytä välttää työtehon ja jaksamisen tukemiseksi. Normaalisti käyttäytyvät ihmiset tietysti itsekin ymmärtävät, ettei toisia koko ajan keskeytetä ja vähintään kysytään työkaverilta, onko sopiva hetki pyytää apua ennen kuin aletaan suoltaa jotain soopaa. Esihenkilö ja tiimi itse voi luoda nämä säännöt ja niihin sitoutumista voi vaatia kaikilta, se ei ole kiusaamista, vaan normaalia toimintaa.
Työpaikkakiusaamisesi on vakava asia
Vierailija kirjoitti:
No ei tuommoinen mykkäkoulu tai tahallaan väärin vastaaminen kyllä ole mitenkään normaalia tai asiallista käytöstä. Mikset voi suoraan sanoa, että et halua, että sinua häiritään kesken töiden? Jos voisitte vaikka etukäteen sopia jonkun ajan, jolloin voitte yhdessä katsoa työkaverin kysymyksiä, jos hän tarvitsee niissä apua.
Just tämä. Itse ap:n tilanteessa sanoisin suoraan etten halua keskeytyksiä ja että jos työkaverilla on paljon kysyttävää, niin voi vaikka johonkin tiettyyn kellon aikaan sitten kysyä, jos ei ole googlettamalla löytänyt vastauksia. Ihan voi asiallisesti ja ystävällisesti mutta suoraan todeta tuon. Ja siis ihan ääneen sanoa tuon googlettamisen, jos ei tosissaan ole tajunnut että nykyään ei tarvitse kysellä ääneen tyhmiä.
Mä olen arkistonhoitaja ja mulla on nyt rasitteena tällainen tyyppi. Ei se mitään auta että yrität pakottaa sen toisen tekemään itse asioita. Väärin menee silti ja sitten saa siivota sitä arkistoa ainakin viikon ja jotain jää silti kadoksiin.
Edelleen kaikista papereista tullaan kysymään 1.onko tää salainen (no lukeeko siinä että onko se)
2.vastaanko nyt tähän pyyntöön (vastaa)
3. haenko tän jutun nyt (joo, mutta älä koske mihinkään muuhun)
4.aa pitikö nää laittaa siihen missä lukee x. Mä laitoin ne vaan sinne tänne missä tilaa (v*ttu sata kertaa sanottu että älä laita jos et saa sitä oikeaan paikkaan tai löydä oikeaa).
Tuo paperin takaisin laittaminenkin on maailman helpointa. Siinä kotelossa lukee kuuluuko se siihen. Miksi laitat tyyliin sienikeittoreseptin täytekakkureseptejä sisältävään kansioon b kirjaimen alle???
Ilmoitin pomolle ennen lomaa että jos tyyppi ei ole kadonnut arkistosta siihen mennessä kun tulen takaisin töihin, niin haen burnarilomaa. Parin viikon päästä nähdään mikä siellä odottaa.
Siis miten voi olla todellista että arkistoon palkataan tuollainen henkilö, joka ei tajua arkistoinnin perusperiaatteita??!!? (Pistää paperit minne mahtuu???!!!?) Itse olen hakenut töitä turhaan kohta vuoden päivät, ja sitten töissä on tuollaisia toopeja. Kyllä suoraan sanottuna vitu ttaa lukea tuollaista.
Siis miten voi olla todellista että arkistoon palkataan tuollainen henkilö, joka ei tajua arkistoinnin perusperiaatteita??!!? (Pistää paperit minne mahtuu???!!!?) Itse olen hakenut töitä turhaan kohta vuoden päivät, ja sitten töissä on tuollaisia toopeja. Kyllä suoraan sanottuna vitu ttaa lukea tuollaista
Arkistoa ei koeta tärkeäksi, joten kun on tehty huono rekry joka ei missään selviä, se siirretään lopulta arkiston riesaksi. Tämä on ihan tavallista, että arkistossa on se yksi maisteri pyörittämässä surkeiden työntekijöiden lastentarhaa.
Suomessa on mielestäni iso ongelma, että koeaikaa ei hyödynnetä tarpeeksi. Tehdään umpisurkeita rekryjä ja sitten kun paljastuu ettei joku osaakaan oikeastaan mitään, niin tyypistä ei hankkiuduta eroon vaan heitellään pitkin taloa sinne tänne, kunnes tyyppi tajuaa itse lopettaa. Nämä on kalliita ja rasittavia virheitä.
Ja huonoja rekryjä on PALJON tässäkin keskustelussa monella on täysin uusavuttomia työkavereita. Meillä on hirveä työvoimareservi, eikai siellä 400 000 pölvästiä kökötä, vaan myös hyviä tai edes ok tasoisia tekijöitä? Suomalaisessa rekrytoiminnassa on jokin pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena uusi työntekijä yhdessä firmassa. Ensimmäisen työpäivän jälkeen kollega sanoi, että "älä kysy enää mitään". Kollega oli vihainen ja tympääntynyt. Pakkohan minun oli kysyä, kun oli uusi työpaikka ja uusi työ, jota en ollut koskaan tehnyt. Koin sen vähän epäreiluna tilanteena. Ja onhan se kiusaamistakin, jos saa kuunnella tiuskimista, eikä saa perehdytystä työhönsä. Ei niin kukaan kiva ihminen tee, vaan yrittää auttaa, vaikka olisi "tyhmiä" kysymyksiäkin.
Ja tämähän ei liity alkuperäiseen tarinaan mitenkään.
Tämä. Ei keskustelussa ole kyse uusista, joita onkin pakko opettaa. Vaan jo kuukausia tai pahimmillaan vuosia töitään "tehneistä" tolvanoista, jotka ei selviä mistään itse eivätkä vaivaa omaa pikku päätään ajattelulla lainkaan. Sellaisista raskaista energiavampyyreistä, jotka sabotoi muiden työntekoa.
Jos pomo ei tee asialle mitään, niin siirtyisin passiivisaggressiiviseen toimintamalliin: jättäisin omat työni tekemättä ja auttaisin vaan sitä pahvia.
Kun pomo alkaisi kitistä siitä, että omat työt on hoitamatta, niin sanoisin että kaikki aika menee naapurin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten voi olla todellista että arkistoon palkataan tuollainen henkilö, joka ei tajua arkistoinnin perusperiaatteita??!!? (Pistää paperit minne mahtuu???!!!?) Itse olen hakenut töitä turhaan kohta vuoden päivät, ja sitten töissä on tuollaisia toopeja. Kyllä suoraan sanottuna vitu ttaa lukea tuollaista
Arkistoa ei koeta tärkeäksi, joten kun on tehty huono rekry joka ei missään selviä, se siirretään lopulta arkiston riesaksi. Tämä on ihan tavallista, että arkistossa on se yksi maisteri pyörittämässä surkeiden työntekijöiden lastentarhaa.
Suomessa on mielestäni iso ongelma, että koeaikaa ei hyödynnetä tarpeeksi. Tehdään umpisurkeita rekryjä ja sitten kun paljastuu ettei joku osaakaan oikeastaan mitään, niin tyypistä ei hankkiuduta eroon vaan heitellään pitkin taloa sinne tänne, kunnes tyyppi tajuaa itse lopettaa. Nämä on kalliita ja rasittavia virheitä.
Ja huonoja rekryjä on PALJON t
Oon huomannut saman! Jos se avuton tolvana sattuu oleen mukava ja harmiton niin sitä vähän säälitellään tyyliin "hän yrittää parhaansa" "ei hän pahaa tarkoita". Ihan kiva ajatus sinänsä, mutta tollaiset on ihan valtava taakka muulle työyhteisölle.
Kirjaa ylös kaikki kysymykset ja näytä lista esimiehelle. Kerro että työtehosi on enää puolet entisestä ja pidemmän päälle vaikuttaa terveyteesi jos tämä ei lopu.
Monesta vastauksesta paistaa kilometrin päähän, että kirjoittajat ovat itse tuollaisia suu auki hengittelijöitä tai eivät ole kertaakaan elämässään kohdanneet energiavampyyria.
Ap, otan osaa tilanteesi johdosta, olet umpikujassa, jos johtoakaan ei kiinnosta.