Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi

Vierailija
02.08.2024 |

Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?". 

No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".

Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.

No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.

Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä. 

Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?

Kommentit (230)

Vierailija
221/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä apustamislaitoksessa olette töissä jos teillä on kollegoina näin tyhmiä henkilöitä?  Ja jos työskentelette samalla tasolla niin miten se voi olla mahdollista?

Itse taloushallinnon puolella, nuorempana verohallinnolla. Kyllä niitä heikkolahjaisia varmasti löytyy joka alalta.

Vierailija
222/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että tuolle kysyjälle on tiuskittu jostain virheestä niin, että hän ei uskalla tehdä enää ainuttakaan asiaa itsenäisesti. Rohkaisua hän kaipaa enemmän kuin niitä vastauksia. 

Se mitä joskus on käynyt ei ole ap:n ongelma eikä kyselijä voi piinata työkavereita vain siksi että itse on epävarma. Kyselijä menee juttelemaan esimiehen kanssa, jos on vaikeaa sopeutua tai uskaltautua tekemään itse.

Ap voi omasta puolestaan olla tiuskimatta ja olla jatkamatta tätä negatiivista kierrettä.

Positiivinen ilmapiiri työpaikalla on jokaisen vastuulla.

Aplla eikä muilla ole mitään velvollisuutta vain sopeutua ja sietää jonkun idarin jatkuvia häiriköintejä j

Aina ei siihen kaikkein voimakkaimpaankaan reagointiin liity millään lailla fyysistä väkivaltaa. Paitsi ehkä sinulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä apustamislaitoksessa olette töissä jos teillä on kollegoina näin tyhmiä henkilöitä?  Ja jos työskentelette samalla tasolla niin miten se voi olla mahdollista?

Itse taloushallinnon puolella, nuorempana verohallinnolla. Kyllä niitä heikkolahjaisia varmasti löytyy joka alalta.

Eikä tämä ole ala riippuvaista ollenkaan. Se riittää että palkataan paperilla pätevä, joka osoittautuukin täysin yleistolloksi eikä sitten kuitenkaan koeaikana potkita pois, koska "kyllä se siitä". Tai sitten ei edes pätevä vaan joku sukulainen tai tuttu joka ei muualta töitä saa.

Vierailija
224/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan työkaveri vaikuttaa siltä, että hänellä on jotain toiminnanohjauksen ongelmaa, hahmotushäiriötä, kognitiivisten kykyjen heikkoutta tai iästä riippuen mahdollisesti jopa alkavan muistisairauden oireita. Tämmöiseen viittaisi myös aloittajan leimaaminen kiusaajaksi, koska kollega ei itse tiedosta omaa käytöstään ja sen vaikutuksia. Omasta mielestään hän käyttäytyy ihan normaalisti. Koeajalla moni pystyy tsemppaamaan mutta taantuu heti sen jälkeen, kun siitä on selvitty ja työpaikka on ns. varma. Toisaalta koeajalla tietty osaamattomuus ja taitojen heikkous on helppo kuitata sillä, että kyseessä on uusi työntekijä ja sitä myöden vielä epävarma eikä ole vielä täysin sopeutunut "talon tavoille".

Ehdottomasti uudelleen yhteys esihenkilöön tämän työkaverin käytöksestä. Hänet olisi hyvä ohjata työterveyteen ja lähteä sitä kautta selvittämään, onko hänellä oikeasti jotain vakavampaa ongelmaa. Työkykyinen hän ei kaiken kerrotun perusteella ole.

Vierailija
225/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan työkaveri vaikuttaa siltä, että hänellä on jotain toiminnanohjauksen ongelmaa, hahmotushäiriötä, kognitiivisten kykyjen heikkoutta tai iästä riippuen mahdollisesti jopa alkavan muistisairauden oireita. Tämmöiseen viittaisi myös aloittajan leimaaminen kiusaajaksi, koska kollega ei itse tiedosta omaa käytöstään ja sen vaikutuksia. Omasta mielestään hän käyttäytyy ihan normaalisti. Koeajalla moni pystyy tsemppaamaan mutta taantuu heti sen jälkeen, kun siitä on selvitty ja työpaikka on ns. varma. Toisaalta koeajalla tietty osaamattomuus ja taitojen heikkous on helppo kuitata sillä, että kyseessä on uusi työntekijä ja sitä myöden vielä epävarma eikä ole vielä täysin sopeutunut "talon tavoille".

Ehdottomasti uudelleen yhteys esihenkilöön tämän työkaverin käytöksestä. Hänet olisi hyvä ohjata työterveyteen ja lähteä sitä kautta selvittämään, onko hänellä oikeasti jotain vakavampaa ongelmaa. Työkykyinen hän ei kai

Tämä! Työkyvyn arviointi voi olla aiheellista. Oli kyse sitten fyysisestä tai psyykkisestä oireilusta, mutta ei kuulosta siltä, että tuo ihminen on kykenevä työhön

Vierailija
226/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan sanoisin vaan hajamielisesti että en minä tiedä niihin tumpeloihin kysymyksiin.

Vierailija
227/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä varmaan sanoisin vaan hajamielisesti että en minä tiedä niihin tumpeloihin kysymyksiin.

Tämä voisi olla hyvä. Vastaat vain kaikkeen "en tiedä", "en muista". Se lopettaa kyllä kun tottuu häiritsemään välillä jotain toista.

Vierailija
228/230 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota päivän ajan ylös kysymykset ja kellonajat ja mene sen listan kanssa esihenkilön puheille.

Vierailija
229/230 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tämä ole ala riippuvaista ollenkaan. Se riittää että palkataan paperilla pätevä, joka osoittautuukin täysin yleistolloksi eikä sitten kuitenkaan koeaikana potkita pois, koska "kyllä se siitä". Tai sitten ei edes pätevä vaan joku sukulainen tai tuttu joka ei muualta töitä saa.

No kun toisilla vaan kestää kauemmin oppia. Kyllä Tuulikki tarvitsee vielä mahdollisuuden. Jos Tuulikki on vahingossa onnistunut yhden asian saamaan oikein, sitä käytetään esimerkkinä edistymisestä monta kuukautta. 

Ihan järkyttävää lässytystä. Ihan mukava ihmisenä, painajainen työkaverina. Saattaisi olla hyvä jossain muussa työssä. Nyt oli ihan väärässä paikassa. Oli liian hatara pohja osaamisella, ei ollut juuri edellytyksiä edes oppia kun ei ollut mitään minkä päälle rakentaa.

Vierailija
230/230 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että siitä on mitään apua, että tällaista ihmistä ohjataan esittämään kysymyksensä esimiehille tai Teamsiin. Tai vaikka otetaan kysymyksiä ylös ja laitetaan esimiehelle tiedoksi.

Mun teoria on se, että jotkut ihmiset vaan nauttivat omasta äänestään. Mulla on töissä kollega, joka pitää kirjaimellisesti taukoamatta jotakin ääntä. Hän puhuu ja naureskelee itsekseen, huokailee, hyräilee, viheltelee, louskuttaa purkkaa tai pastilleja kovaäänisesti, naksuttelee kynää... Mä tiedän aina katsomatta onko hän työpisteellään vai ei. 

Siksipä mun ohje on, että tälle ihmiselle pitää vaan sanoa, että muille on annettava työrauha. Hän kyselee typeriä, koska niihin on muiden helppo vastata ja sitä hän odottaakin; juttuseuraa. Jos tällaiselle vastaa, että "katso koneelta" tai "kysy esimieheltä" niin hän jatkaa keskustelua lisäkysymyksillä "mistä sieltä?" "onkos se esimies paikalla?".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän