Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi
Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?".
No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".
Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.
No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.
Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä.
Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?
Kommentit (230)
Tiuskiminen, puhumattomuus ja tahallaan väärin vastaaminen on kiusaamista, et pysty kiemurtelemaan siitä irti. Työkaveri on sinusta ärsyttävä mutta reaktiosi ovat kiusaamista.
Voi se turhia kyseleväkin olla kiusaaja, ja vieläpä ihan tietoisesti. Tietää tasan tarkkaan, ettei kysymyksissä ole mitään järkeä, haluaa ärsyttää ja kun huomaa, että se triggeröi, niin voilá! Sitten kun toinen ärähtää, niin onpas se heikkohermounen ja perehdytyskielteinen. Niitä on niin monia keinoja saada toinen työntekijä huonoo valoon, saikulle tai savustettua ulos, ettei ole tosikaan. Työelämässä tämän alan spesialisteinhin toisinaan törmää.
Oisko joku ADHD tapaus. Mulla on kans yks vastaava työkaveri. Kyllä se tietää ja osaa mut kokoajan pitää olla äänessä.
V....n raskasta kun yrität itse keskittyä ja toinen kysyy 18* paljon kello. Tai mun puhelimesta loppuu akku, pitäskö se ladata.
Mun on välillä vaikea ymmärtää tällaisia aloituksia. Ihmisillä on kauheita ongelmia (ja todella: en ikinä kestäisi ap:n kaltaista tilannetta töissä!), jotka yleensä selviää helpolla: sanot asiallisesti työkaverillesi, että jatkuvat keskeytykset häiritsevät työskentelyäsi ja keskittymistäsi ja toivot, ettei hän tee niin jatkuvalla syötöllä. Määrittele rajasi asiassa.
puhukaa suoraan mutta asiallisesti ihmiset! Älkää puhisko. Se on aina ensimmäinen askel. Ja jos tilanne ei ratkea sillä niin sit voi miettiä muita keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Voi se turhia kyseleväkin olla kiusaaja, ja vieläpä ihan tietoisesti. Tietää tasan tarkkaan, ettei kysymyksissä ole mitään järkeä, haluaa ärsyttää ja kun huomaa, että se triggeröi, niin voilá! Sitten kun toinen ärähtää, niin onpas se heikkohermounen ja perehdytyskielteinen. Niitä on niin monia keinoja saada toinen työntekijä huonoo valoon, saikulle tai savustettua ulos, ettei ole tosikaan. Työelämässä tämän alan spesialisteinhin toisinaan törmää.
Jep. Ja tämä on sitä kauheinta työpaikkakiusaamista, koska eihän tuota voi mitenkään näyttää toteen. Olen tavannut 2 tätä strategiaa käyttävää työurani aikana. Molemmat samassa työpaikassa ja samassa tiimissä.
Kyseisellä osastolla ovi kävi koko ajan. Nämä kaksi savustivat ulos kaikki itseään pätevämmät tuolla loputtomalla "osaamattomuudella". Kummasti osaavat työt aina silloin, kun ei ole heitä pätevämpiä osastolla. Ei tarvitse kysellä ei mitään.
Osaston esimies on ihan pihalla, koska hänen silmiinsä tämä näyttää siltä että nämä kaksi joutuu usein uusien kiusaamiksi. En tiedä miten sekin on noin pihalla kun otsallaankin näkee mitä siellä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mun on välillä vaikea ymmärtää tällaisia aloituksia. Ihmisillä on kauheita ongelmia (ja todella: en ikinä kestäisi ap:n kaltaista tilannetta töissä!), jotka yleensä selviää helpolla: sanot asiallisesti työkaverillesi, että jatkuvat keskeytykset häiritsevät työskentelyäsi ja keskittymistäsi ja toivot, ettei hän tee niin jatkuvalla syötöllä. Määrittele rajasi asiassa.
puhukaa suoraan mutta asiallisesti ihmiset! Älkää puhisko. Se on aina ensimmäinen askel. Ja jos tilanne ei ratkea sillä niin sit voi miettiä muita keinoja.
Ei se tehoa noihin energiavampyyreihin. He kokee kiusaamisena sen, että huomautetaan, eli siis ei haluta auttaa. Eikä he edes tajua kuinka usein keskeyttävät ja kuinka turhilla asioilla.
Ei tuollaisessa tilanteessa auta kuin jämpti esimies (mitä monella ei ole) tai työpaikan vaihto.
Kylläpä onkin samanlainen tilanne kuin meillä. Työkaveri ei uskalla liikahtaakaan ellei joku seiso selän takana varmistamassa että homma menee oikein. Samat asiat päivästä toiseen. Minä olen ratkaissut asian niin että kehotan nykyään joka kerta katsomaan joko googlesta tai työohjeista. Joskus myös esitän kuuroa ja pahoittelen että olin niin keskittynyt etten kuullut. Oikeasti, siinä menee hermot kun koko ajan joutuu keskeytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä onkin samanlainen tilanne kuin meillä. Työkaveri ei uskalla liikahtaakaan ellei joku seiso selän takana varmistamassa että homma menee oikein. Samat asiat päivästä toiseen. Minä olen ratkaissut asian niin että kehotan nykyään joka kerta katsomaan joko googlesta tai työohjeista. Joskus myös esitän kuuroa ja pahoittelen että olin niin keskittynyt etten kuullut. Oikeasti, siinä menee hermot kun koko ajan joutuu keskeytetyksi.
Näitä on nykyisin joka työpaikalla ainakin yksi. Mä syytän nepotismia. Nykyisessä työtilanteessa vain parhaat saa töitä. Sitten niitä onnettomia sukulaisia ja tuttuja, jotka ei nykyisin saa mitään helppoja tasolleen sopivia tehtäviä, palkataan säälistä ja pidetään talossa.
Mikään muu ei selitä sitä, että nämä sekä saa töitä että saa pitää työpaikkansa.
Kuulokkeet päähän, mielellään oikein räikeän "ei saa häiritä"-punavalon kanssa. Ja kollegalle tiukka ohjeistus että sitä pitää myös kunnioittaa. Kädennojennuksena voit sitten tarjota että käytte vaikka joka päivä lounaan jälkeen vartin yhdessä läpi niitä hänelle kertyneitä kysymyksiä.
Yleensä nuo kyselyikäiset ovat sellaisia että oikeastaan pikemminkin ajattelevat ääneen tai ovat oppineet laiskuuttaan kysymään ennen kuin itse edes pohtivat asiaa tarkemmin. Joten tuohon "kyselyvartille" tuskin montaa kysymystä jää.
Ja jos tosiaan ei pärjää ilman että parin minuutin välein opastetaan niin sitten on varmaan lomien jälkeen syytä keskustella esimiehen kanssa että onko ihan oikeiassa roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja tämä on sitä kauheinta työpaikkakiusaamista, koska eihän tuota voi mitenkään näyttää toteen. Olen tavannut 2 tätä strategiaa käyttävää työurani aikana. Molemmat samassa työpaikassa ja samassa tiimissä.
Kyseisellä osastolla ovi kävi koko ajan. Nämä kaksi savustivat ulos kaikki itseään pätevämmät tuolla loputtomalla "osaamattomuudella". Kummasti osaavat työt aina silloin, kun ei ole heitä
Ei tuon esimiehenkään ajatuksessa ole mitään normaalia logiikkaa. Kyllä se sen tilanteen tajuaa, mutta jonkin omaa intressiään palvelevan asian takia jättää puuttumatta/ymmärtää asian tahallaan väärin ja pääsee tietysti vähemmällä eikä tule itse maalitetuksi. Samaa kaliiberia näiden kahden sählääjän kanssa eli ikävä kyllä, pakko sanoa, sairas työyhteisö.
Mykkäkoulu ja väärin vastaaminen on kyllä erittäin v-mäistä käytöstä. Ihan syystäkin sinua syytetään kiusaamisesta.
Jo otsikossa kuvailet häntä rumalla tavalla. Et taida olla kovin mukava tyyppi, joten ihan oikein, että olet puhuttelussa.
Kauankohan sinulta menisi vastata, että pvm on päivämäärä sen sijaan, että kiihdytät itsesi asiasta hermoraunioksi.
Esimiehesi kanssa voit keskustella, että työntekosi olisi olisi tehokkaampaa, jos työntekijä X olisi itsenäisempi tehtävissään.
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulu ja väärin vastaaminen on kyllä erittäin v-mäistä käytöstä. Ihan syystäkin sinua syytetään kiusaamisesta.
Jo otsikossa kuvailet häntä rumalla tavalla. Et taida olla kovin mukava tyyppi, joten ihan oikein, että olet puhuttelussa.
Kauankohan sinulta menisi vastata, että pvm on päivämäärä sen sijaan, että kiihdytät itsesi asiasta hermoraunioksi.
Esimiehesi kanssa voit keskustella, että työntekosi olisi olisi tehokkaampaa, jos työntekijä X olisi itsenäisempi tehtävissään.
Montako kertaa päivässä se pvm pitää kertoa? Miksei se työkaveri voi opetella katsomaan sieltä koneen oikeasta alakulmasta tai kirjoittaa ylös, ettei tarvitse samaan asiaan vastata vartin välein? Ja siinä välissä tusinaan muuhun yhtä pässiin kysymykseen.
Joko et ole koskaan tavannut energiavampyyria tai olet sellainen itse, kun et hahmota ettei ole puhe mistään yksittäisestä helposta kysymyksestä kerran päivässä.
Eri
Voisiko hän kysyä asioita sinulta sähköpostitse? Jos keskeyttäminen on se ongelma?
Työkaveri kuulostaa sellaiselta lämpimikseen höpöttäjältä, joka haluaa jutella työn ohessa ja keksii tikusta asiaa saadakseen keskustelua.
Voitko mennä kauemmas istumaan?
Etkö voi sanoa, että keskityt omaan työhösi nyt tunnin, jos tulee kysymyksiä niin katsotaan niitä tunnin päästä, että kirjoitapa niitä ylös?
Koitahan keksiä jotain, koska puhumattomuus ja tiuskiminen työpaikalla on oikeasti paha asia. Sinä joudut siitä vaikeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hän kysyä asioita sinulta sähköpostitse? Jos keskeyttäminen on se ongelma?
Jos tyyppi istuu naapurissa niin alkaa todennäköisesti se: saitko mun postin? Mitä oot mieltä? Joko ehdit lukea? Ehditkö jo kurkata? Koska ehdit lukea?
Ja kun katsot mikä se erittäin tärkeä posti on: Onko joulupäivä työpäivä vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Huomaa hyvin vastauksista, ketkä ovat saaneet työskennellä rauhassa vrt. näiden energiavampyyrien (mainio ilmaus) kanssa.
Se on ihan oikeasti raskasta, kun oma työnteko ja keskittyminen häiriintyy jatkuvasti, ja ainakin itse aloin jo oikein pelätä näitä keskeytyksiä, työskentelin vähän kauempana ja opin jo pelkäämään häirikön askeleita, tyyliin mene ohi, mene ohi, ei kun se tulee taas tähän...
Aloittajana kirjaisin ylös kaikki turhat keskeytykset, aihe ja aika, listan kanssa sitten esimiehen juttusille, ei häirikköä syytellen, vaan ihan ratkaisua vaatimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehesi kanssa voit keskustella, että työntekosi olisi olisi tehokkaampaa, jos työntekijä X olisi itsenäisempi tehtävissään.Montako kertaa päivässä se pvm pitää kertoa? Miksei se työkaveri voi opetella katsomaan sieltä koneen oikeasta alakulmasta tai kirjoittaa ylös, ettei tarvitse samaan asiaan vastata vartin välein? Ja siinä välissä tusinaan muuhun yhtä pässiin kysymykseen.
Joko et ole koskaan tavannut energiavampyyria tai olet sellainen itse, kun et hahmota ettei o
Sinunko mielestä mykkäkoulu ja vittumaisesti väärin vastailu ovat sopivaa ja oikeutettua käytöstä?
Hei Ap.
Ymmärrän hyvin ärtymyksesi työntekoasi häiritsevää työkaveriasi kohtaan. Mutta kuitenkin, olisin sinuna ottanut toisen kannan asiaan. Tilanteen edetessä siihen pisteeseen, että tuntuu ettei jaksa kysymyksiä enää ollenkaan, niin olisin alkanut pitää kirjaa niistä vaikka viikon parin verran. Joka kysymys ylös Exceliin ja myös päivämäärä ja kellonaika. Siinä olisi nähnyt kysymysten todellisen määrän ja myös niiden teemat.
Sitten tämän jälkeen yhteyden ottaminen asiassa omaan esimieheen. Ja siinä sitten kauniisti kertomaan, kuinka tämä työkaveri on kyllä muuten kiva ja välit ok, mutta hän rasittaa työntekoasi jatkuvalla kysymystulvalla. Ja että koet, että hän kysyy asioita, jotka olisi hyvin helppo selvittää hänen itse. Olisit voinut ehdottaa esimiehellesi esimerkiksi istumapaikan vaihtoa. Esimiehen hommana olisi sitten ollut vaihtaa istumapaikkaasi, muuttaa työnkuvasi tämän työkaverisi ohjaajaksi, tai keskustella tämän sinua rasittavan työkaverisi kanssa eli hoidella "likainen työ" puolestasi. Olisit uinut asiasta fiksusti paremmille vesille.
Nyt olet kuitenkin hoidellut asiaa niin, ettet ole kuulevinasi tai sitten olet vastannut tahallasi väärin ja mahdollisesti myös äänen sävysi on ollut ikävä. Ei ihme, että tämä kyselevä työkaverisi on kokenut tilanteen ahdistavana. Teidän molempien ahdistavissa tilanteissa on se ero, että työkaverisi ei tahallaan ärsytä sinua, hän ihan oikeasti kokee, ettei pääse työssään eteenpäin ilman ohjausta. Sinä taasen tahallasi aiheutat pahaa mieltä ja epävarmaa oloa työkaverillesi. Miksi ihmeessä et hoitanut tätä fiksusti?
Jatkuu..
Tämmönenkin voi olla että soittaa kotiin toisen vuoron tehneelle työkaverille ja kyselee mitä teen. Aa että.
Voisitko istua jossain muualla tai tehdä etätöitä?