Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi

Vierailija
02.08.2024 |

Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?". 

No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".

Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.

No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.

Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä. 

Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?

Kommentit (230)

Vierailija
61/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että kysyjä on epävarma. Tietää, mutta varmistelee. Sano kyselijälle, että hän hoitaa hommansa jo hyvin. Vahvista sen fiilistä. Ja sano ihan rauhallisesti ja selvästi, että olet huono keskittyjä (valehtele vaikka), joten koitapa etsiä vastauksia itse, että pystyn itse paremmin työskentelemään. Minulla on myös tällainen ikuinen kyselijä työkaverina, joten tiedän, että vaiva ei poistu, mutta sitä voi lieventää.

Sama ajatus jäi tännekin. Luulen, että varmistaa vaan, on tosi varpaillaan ja kyselee ns. Tyhmiä, ettei astuisi kenenkään varpaille tai aiheuttaisi konfliktia työpaikalla tekemällä ensin, jos työpaikalla on joku joka hoitaa aina vaikka ne tulostinhommat ym, eikä siedä et joku muu tekee tai jos joku tekee vahingossa sen väärin. Tai ei ole varma missä paperit on, ei oo tuttu kone... Tulostimissa ja kopiokoneissa on paljon eroja, sekä vikoja. Varpaillaan ei oo hyvä olla työpaikalla, itselle jäi traumat yhdestä työkaverista aikoinaan ja uudessa paikassa olin alkuun todella varovainen, etten vahingossakaan astu kenenkään varpaille tai ylitä valtuuksiani uutena työntekijänä. Ole rehellinen ja sano ystävällisesti, että sun on hankala keskittyä, jos on yhtään ylimääräistä hälinää tai kysymyksiä kesken kaiken. Kannustamisen kautta mieluummin kuin haukkumisen ja epäasiallisen käytöksen kautta!

Vierailija
62/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että kysyjä on epävarma. Tietää, mutta varmistelee. Sano kyselijälle, että hän hoitaa hommansa jo hyvin. Vahvista sen fiilistä. Ja sano ihan rauhallisesti ja selvästi, että olet huono keskittyjä (valehtele vaikka), joten koitapa etsiä vastauksia itse, että pystyn itse paremmin työskentelemään. Minulla on myös tällainen ikuinen kyselijä työkaverina, joten tiedän, että vaiva ei poistu, mutta sitä voi lieventää.

Sama ajatus jäi tännekin. Luulen, että varmistaa vaan, on tosi varpaillaan ja kyselee ns. Tyhmiä, ettei astuisi kenenkään varpaille tai aiheuttaisi konfliktia työpaikalla tekemällä ensin, jos työpaikalla on joku joka hoitaa aina vaikka ne tulostinhommat ym, eikä siedä et joku muu tekee tai jos joku tekee vahingossa sen väärin. Tai ei ole varma missä paperit on, ei oo tuttu kone... Tulostimissa ja kopiokoneissa on paljon eroja, sekä vikoja. Varpaillaan e

Ikävintä on jos pomo tykästyy kyselijään. Silloin voi nostaa kyselijän vaikka Ap:n tiimin pomoksi. Kuulostaa absurdilta mutta voi tapahtua. Jos kyselijä on miellyttävä, ainakin itsenäinen Ap työkavereineen voi saada hommat tehtyä. Sitten käytännön hommista mielellään luistava pomo voi käydä tiimikeskusteluita vetäjien kanssa hyvässä hengessä. Varmaan kyselijä kyselisi silloinkin mutta pomo voi ohjata kyselemään tiimiläisiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kerran työkaveri joka keskeytti koko ajan ja puhui turhia joka häiritsi meidän muiden työntekoa. Ei auttanut olla välittämättä, kuullokkeet yms. Kävin asiasta puhumassa esimiehelle ja hän ei ymmärtänyt ongelmaa ollenkaan. Sanoi tyyliin että koittakaa pärjäillä, mukava tyyppihän se on, ei tarkoita pahaa. 

Tilanne "ratkesi" sillä että jouduin ottamaan asian puheeksi itse. Kukaan työkavereista ei tietenkään uskaltautunut mukaan. Oli vaikeaa mutta sanoin hänelle että jatkuvat keskeytykset häiritsee. Hän tottakai oli pahoillaan mutta myös loukkaantunut. Kyllähän se hetkeksi loppui mutta koska se oli niin hänen luonteessa hän alkoi lipsumaan takaisin siihen. Hän myös koki että oli syrjitty ja kiusattu. Sain toisen työpaikan ja lähdin menemään. Itsellä meni luotto myös työkavereihin jotka eivät vässyköinä uskaltaneet puhua esimiehelle tai tälle työkaverille. Sinne jäivät sitten kärsimään.

Niin se tahtoo aina olla, että kaikki kärsii ja sitten kun kissan nostaa pöydälle - no, oletkin ainoa, joka kärsii. Muilla ei olekaan enää yhtään mitään ongelmaa. Siksi on parempi äänestää jaloillaan. 

64/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen työkaveri vuosia sitten, kysyi aivan kaikesta, "suodatinpussit on loppu, mitä mä teen?", saattoi soittaa "siihen mihin yleensä ajan auton on parkkeerattu auto, mitä teen?" jne. Ihan perusjutut mitä aikuinen ihminen yleensä hoitaa ohimennen aiheutti tälle kriisin, hän joutui lopettamaan tuon takia työt.  Oli noin 50v nainen, myöhemmin mietin että olisikos hänellä dominoiva puoliso.. 

Vierailija
65/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on muutamassa viestissä kysytty, että onko kyseinen työntekijä palkattu säälistä tai onko joku pomon tuttu.

Mä en suoraan sanottuna tiedä meidän yrityksen rekryprosessista kovin paljoa, mutta olen käsittänyt, että hänet palkattiin ihan hakemuksen ja haastattelujen perusteella.  Voin toki olla väärässäkin.

Meillä on hyvä perehdytys. Kyseessä on suhteellisen iso yritys ja perehdytykseen on oma tiimi, joten ei jää pelkästään kiinni siitä, että pitää itse osata kysyä ja etsiä yksin tietoa. MUTTA. Perehdytyksessä toki käydään läpi yrityksen omat toimintatavat, järjestelmät ja asiakkaat, koska lähtökohtaisesti valmista ammattilaista palkatessa on varmasti oletuksena, että henkilö tietää jo valmiiksi aakkoset ja numerot, osaa lukea ja ymmärtää lukemaansa. En rivityöntekijänä todellakaan koe, että mulla on mitään vastuuta ymmärtää jonkun puolesta jotakin. Neuvon työasioissa, mutta en pitele ketään kädestä.

Mä olen hänelle vastannut samoihin kysymyksiin moneen kertaan. Olen näyttänyt hänelle samat asiat moneen kertaan. Meillä on arkisto, johon on erillinen omanlaisensa lukko. Olen näyttänyt hänelle todella monta kertaa miten se toimii. Joka kerta hän nyökkäilee ja näyttää siltä, että ymmärtää. Mutta siinä ei tarvitse mennä kuin tunti, niin hän on taas ähkimässä mun selän takana kuinka arkiston ovi on varmaan rikki, kun ei aukea. Sitten kun keskeytän työni mennäkseni katsomaan sitä hänen kanssa niin ovessa ei ole mitään vikaa ja kun näytän jälleen miten ovi aukeaa, niin hän tuijottaa silmät pyöreänä niinkuin ei olisi sitä aiemmin nähnytkään.

Olen hänelle myös useaan kertaan kertonut, että asiakashakemistomme on aakkostettu. Ja oikeastaan kuka tahansa voisi itsekin huomata asian, kun katsoo järjestelmästä. Silti hän kysyy monta kertaa päivässä, että "mistäköhän kohtaa ABC Oy:n kansio löytyy?". Ja vaikka ei tietäisi hakemiston olevan aakkostettu, niin siellä on hakutoiminto. Se ei käytännössä edes vaadi sitä, että osaisit aakkoset. Pitäisi vaan osata lukea ja kirjoittaa.

Tässä ei ole kyse edes siitä, että hän pelkäisi virheitä. Minkä virheen hän voi tehdä etsiessään ABC Oy:n kansioita? Eihän hänen tarvitsisi kuin skrollata hakemistoa, kunnes tulee A-kirjaimen kohdalle (eli ei edes kovin pitkään). 

Olis kiinnostava nähdä miten tässä keskustelussa kiusaamisesta syyllistävät ihmiset pärjäisivät tuollaisen kanssa. Hänelle vastailu tuntuu kuin kantaisi vettä kaivoon. Odotan sitä päivää, kun hän tulee kysymään multa, että voisinko ruokkia, röyhtäyttää ja pyyhkiä hänen pyllynsäkin.

AP

Vierailija
66/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelman ydin tuli selväksi heti ensimmäisen lauseen alussa: työskentely avotoimistossa. Se on työympäristö helvetistä. 

Vierailija
67/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi lisää palkkaa kun joudut opettamaan sitä avutonta. Tai sano sille, että kysyy joltain pomolta,että sinä et ennätä hoitaa sen hommia, kun pitää tehdä omat.

Vierailija
68/230 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on tapahtunut. Totta kai ihminen on tyhmä, jos ei mene ohjeet perille eikä hahmota, että luettelo on aakkosjärjestyksessä. Mutta itse olen kiinnittänyt huomiota, että kesätyöntekijät eivät osaa kuunnella tai kysyä. Ei edes oma poika, joka on hyvä koulussa ja periaatteessa skarppi jätkä. Ihan on kuin kymmenen vuotta nuorempaa ohjeistaisi. 

Havahduin asiaan kun meille tuli uusi tuuraaja. Hän on tavallinen ihminen. Ajattelee itse, harkitsee, kysyy, kertoo havainnoistaan, huomaa yksityiskohtia, on rauhallinen ja ripeä. Missä tällaiset ihmiset nykyisin ovat? 

Vierailija
69/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet korville ja ole kuuntelevinasi musiikkia, jos ei musiikin kuuntelu huvita. Aikoinani sain sillä tavoin olla rauhassa jatkuvalta kyselijältä.

Vierailija
70/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan pomolle, ettei tule mitään, kun kyselee joka asian ja sä joudut keskeyttää työsi jatkuvasti. Meillä kyselijä, joka ei siis kysele välttis noin tyhmiä, sai palautetta itsenäisestä työskentelystä.

Vierailija
71/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on töissä kyselijä. Sillä erotuksella, että kysyy samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Jos tänään kysyy mitä A:lle pitää tehdä niin viimeistään seuraavalla viikolla kysyy uudestaan ja näitä kysymyksiä on kymmenkunta mitä toistelee päivittäin. Eikä ole mikään uusi tulokas vaan vuosia ollut töissä. Mutta pikkulinnut lauoivat että saattaisi olla lähdössä muualle, sormet ristissä sitä odotellessa.

Vierailija
72/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän ap mitä sinusta ja lahjoistasi kertoo se, että teet työtä jota pystyy tekemään selvästi kehitysvammainenkin ihminen.

Vierailija
73/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla äidilläni on tuollainen tapa keskustella, ja hän vetää ihmiset keskusteluihin tuolla aloituksella. Hänen ÄO on mitattu ja siinä ei ole mitään vikaa. Äitini vaan puhuu, puhuu ja puhuu loputtomasti ja hänellä on tapana ajatella ääneen.

Ehkä työkaverisi ei välttämättä edes kysy kysymyksiä tai halua vastaustasi, hän haluaa aloittaa keskustelun ja käyttää täkynä noita kysymyksiä. Kokeile vastata jaa jaa, vai semmosia, kappas, ahaa. Tai sitten teette työpaikalla säännön, että kysymykset kysytään jos 15 minuutin itsenäisellä tiedonhaulla ei löydä vastausta (meillä tämä). Jos työkaveri yrittää kysyä lisäkysymyksiä, kysy etsikö 15 minuuttia itse ensin netistä ja löytyikö vastaus?

Vierailija
74/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse huomaa että käytöksessäsi on parantamisen varaa niin ehkä jonkun täytyy vähän herätellä.

Katsopa vaikka mitä kirjoitit tähän otsikkoon. Joko alkaa rattaat raksuttamaan?

Vierailija
75/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taita paperista sellainen kolmio ja kirjoita siihen Älä häiritse. Ja laita se aina viereesi työpisteelle, silloin kun haluat keskittyä.

Vierailija
76/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tässä on kehittynyt ikävä kierre: ap:n työkaveri on epävarma ja kaipaa sosiaalista hyväksyntää. Yrittää saada aikaan (itseään) rentoauttavaa höpöttelyilmapiiriä keksimällä tikusta asiaa.

Ap:tä ketuttaa ja se näkyy. Työkaveria ahdistaa kireä ilmapiiri ja ap:n lyhyet tympiintyneet vastailut. Miettii, eikö hänestä pidetä. Yrittää lisätä ystävällistä kontaktia jne. Kierre on valmis.

Minusta täällä on jo ollut hyviä ehdotuksia suoraan sanomisesta. Sanot YSTÄVÄLLISESTI ja kepeästi että hei hetki mä en nyt pysty keskittymään muuhun, kun mulla on tää tärkeä sähköposti kesken. Katotaanko myöhemmin ja hei googlestakin toi varmaan löytyy sillävälin. Hymy!

Sitten kun olette tauolla sano muutama ystävällinen sana, kysele hänen kissasta tms. ja osoita, että kaikki on ok.

Kyllä se siitä rauhoittuu, eikä janoa niin paljon hyväksyntää.

Vierailija
77/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla on tämä juttu/puhelu/työ pahasti kesken. Katso vaikka googlesta/ kysy pomolta"

Vierailija
78/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut uudessa työpaikassa puoli vuotta ja täytyy sanoa, etten tietäisi mitä tehdä jos suodatinpaperit olisivat loppu. Kuka ne yleensä ostaa? Ilmoitanko jollekin vai lähdenkö itse kipaisemaan kaupassa? Ilmeni, että Henkka ostaa.

Paperin loppumisen tulostimestakin jouduin selvittämään, koska paperia ei näkynyt missään.

Vierailija
79/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tyyppi on niin yksinkertainen, miten hän edes kykenee tekemään paperi/tietokone(?)töitä? Millä ansioilla hän on päässyt työhönsä?

kuule kyllä näitä löytyy jokaisesta vähänkään isommasta putiikista..ja tosiaan pahoja on sitten nämä jotka kyllästyy tollaisiin "viattomiin" tyyppeihin. 

Vierailija
80/230 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä alun kyselijät ovat usein lopulta parhaita työntekijöitä.