Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jossain kohtaa on jotain pielessä, kun tullaan Suomeen ja sitten vasta ollaan ihmeissään, kun ei saakaan töitä, kun ei osaa suomea.

Vierailija
01.08.2024 |

Ihmettelen.

"Ajattelin, että sillä kokemuksella olisin työnhaussa vahvoilla. Valitettavasti kokemuksestani ei ole minulle Suomessa hirveästi hyötyä, jos en osaa suomea.

Se on erittäin ymmärrettävää, mutta en silti osannut odottaa, kuinka vaikeaa työnhaku täällä on, jos et osaa suomea tai ole koodari. "

"On hullua, kuinka suuri etu kielitaito täällä on."

https://www.hs.fi/visio/art-2000010550761.html

Kommentit (215)

Vierailija
81/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mun pitää opetella englantia sillä tasolla että kykenen ulkkareiden kanssa työskentelemään, niin se on 10e tuntipalkkaan 5e lisä. 15e tunti.

Muuten en suostu puhumaan vierasta kieltä ja opastamaan tms. Kyse on kuitenkin ns. roskaduunista.

Samat sanoi yksi akateeminen joka osasi, mutta halusi kielilisää palkkaansa. Ei suostunut ohjeistamaan samalla hinnalla ulkkarille. Pomo oli aika nyreissään. Se on sitä kilpailuttamista ja omien taitojen myyntiä.

Minä teen päivittäin töitä englanniksi ilman kielilisiä. Miksi en tekisi, käytän englantia kotonanikin.

Ku oot hölömö.

Vierailija
82/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Kuka maksaa näiden asumisen täällä, kun etsivät töitä? 

Sinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä opiskelisivat suomen kielen että osaisivat kielen jo valmiiksi tänne tullessaan? Miksi Suomesta pyritään koko ajan antamaan se virheellinen käsitys että täällä puhutaan yleisesti englantia ja sillä pärjää niin työssä kuin vapaalla? 

Voi opetella vaikka netissä alkeita. Ei se niin kauhean vaikeaa ole. On olemassa duolingoa ja kaikenlaisia sovelluksia siihen.

Mites muuten tuo tutkinto? Ei taida pakistanilaisen psykologin paperit ihan sellaisenaan kelvata Suomessa vaan osaaminen on näytettävä täällä kokeella?

Kuinka moni suomalainen haluaa mennä psykologille joka ei puhu suomea? Siinä puhutaan tunteista ja omista ajatuksista ja ihmissuhteista, aika hyvä kielitaito pitäisi olla että pystyy tuon tekemään ja oma tunnekieli on se suomi ja on niin paljon helpompi puhua syvimmistä t

Vaikka muut Pakistanilaiset? Intialaiset toki tuskin.

Vierailija
84/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Latvialainen tuttavani (joka oli alkanut opetella suomea jo aiemmin) ihmetteli työn etsimisen tapaa  täällä Suomessa. Hän sanoi, että Latviassa  hän soittaa puhelimella ja kysyy töitä  ja saattaa siinä samalla sopia , että aloittaa seuraavana aamuna.  Mutta täällä pitää täyttää lomakkeita ja kuvata videoita eikä työnantajaan saa mitään yhteyttä, eikä kukaan koskaan vastaa hakemukseen mitään. Hän ihmetteli, miten täällä pääsee kukaan töihin.

Eihän täällä pääsekään 😂

Vierailija
85/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monessa paikassa ympäri Suomea, nyt Helsingissä. Olen ollut aidosti järkyttynyt siitä, miten paljon täällä on pakko käyttää arkielämässä englantia. Ei ole pelkästään ravintolat, missä henkilökunta ei osaa sanaakaan suomea (ja sellaisia ravintoloita on paljon, Subwaysta hienoihin ruokaravintoloihin). Kirpputoreilla, vaatekaupoissa, missä tahansa erikoisliikkeessä käydessä on tosi yleistä, että voi kommunikoida suomeksi. Se ottaa mua niin sikana päähän, että olen alkanut äänestää jaloillani ja käännyn kannoillani saman tien, kun henkilökunta aloittaa englanniksi.

Mun työpaikalla työkielenä on englanti. Opiskelen työn ohessa englanninkielisessä maisteriohjelmassa. Tinderkin on täynnä ihmisiä, joita ei kiinnosta tipan vertaa puhua suomea, vaikka olisivat asuneet täällä vuosikausia. Yliopisto on kaikista pahin. Siellä on ihmisiä, jotka on asuneet Suomessa VUOSIKYMMENIÄ, eivätkä edelleenkään puhu suomea.

Suomea puhuvia on maailmassa se kuutisen miljoonaa. Kun me itse lakataan puhumasta suomea arkielämässä, sitä ei puhu enää kukaan. Pienten kielten häviäminen on ihan oikea ja aito ilmiö, googlatkaa vaikka. Pienten kielten katoaminen kiihtyy samalla tavalla kuin lajikato luonnossa.

Vihonviimeinen kuolinisku suomelle olisi, että englannista tehtäisiin kolmas virallinen kieli. Tätä jo monet ehdottelee. 

Puhukaa suomea, rakkaat ihmiset. Vaatikaa, että saatte kotimaassanne puhua äidinkieltänne! Siihen meillä täytyy olla oikeus!!!!!

Kyllä, olet oikeassa. Veikkaan, että bisnesmaailmassa (ja sitä tukevilta puolueilta) tämä on pelkuruutta, että "sittenhän me ei olla kilpailukykyisiä", "sittenhän me ei saada huippuosaajia", jos ei puhuta jatkuvasti englantia ja tehdä siitä pahimmassa tapauksessa virallista kieltä.

Se on itsensä myymistä lyhytnäköisesti. Saadaan hetkeksi kasvatettua ahneuksissaan kilpailukykyä, mutta vähän pidemmällä tähtäimellä menetetään koko kieli ja identiteetti. Esim. Ranskassa ei näköjään olla pelkureita. He puhuvat tylysti ranskaa kaikissa tilaisuuksissa ja vasta sen jälkeen toistavat saman englanniksi. Aina oma kansa ja oma kieli ensin.

Vierailija
86/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksemme on hoivakodissa. En mielelläni sinne soittele. Kun joka kerta kun soitan sinne, minua ei ymmärretä suomen kielellä puhelimessa. Olen sitä mieltä myös, että kun muistisairaille ei puhuta ymmärrettävää suomea hoivakodeissa, niin he muuttuvat nopeammin puhumattomiksi. 

Toivottavasti nykyiset päättäjät pääsevät aikanaan vanhoina kokemaan monikulttuurista hoivaa ja huolenpitoa.

Vierailija
87/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Latvialainen tuttavani (joka oli alkanut opetella suomea jo aiemmin) ihmetteli työn etsimisen tapaa  täällä Suomessa. Hän sanoi, että Latviassa  hän soittaa puhelimella ja kysyy töitä  ja saattaa siinä samalla sopia , että aloittaa seuraavana aamuna.  Mutta täällä pitää täyttää lomakkeita ja kuvata videoita eikä työnantajaan saa mitään yhteyttä, eikä kukaan koskaan vastaa hakemukseen mitään. Hän ihmetteli, miten täällä pääsee kukaan töihin.

Videoilla HR-väki hauskuuttaa itseään; ei niillä ole muuta käyttötarkoitusta.

Vierailija
88/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korkeakoulutettu voi olla niin uuno, että luulee jossain vieraassa EU-maassa pärjäävänsä ilman kielitaitoa, pelkällä englannilla. Menepä koettamaan ummikkona töitä vaikka Ranskaan, Saksaan, Belgiaan, Hollantiin tai Espanjaan, niin ei onnistu. Maan kieli on joka paikssa hallittava hyvin.

Suomessa on paljon yrityksiä, joissa käyttökieli on englanti. Olen itsekin työskennellyt sellaisessa.

Koskee onneksi yleensä vain kirjallista viestintää. Se on karmea tilanne, jos sun tiimissä on yksi ei suomea puhuva, niin sitten kaikki puhuvat koko ajan rallienglantia keskenään.

Vierailija
89/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korkeakoulutettu voi olla niin uuno, että luulee jossain vieraassa EU-maassa pärjäävänsä ilman kielitaitoa, pelkällä englannilla. Menepä koettamaan ummikkona töitä vaikka Ranskaan, Saksaan, Belgiaan, Hollantiin tai Espanjaan, niin ei onnistu. Maan kieli on joka paikssa hallittava hyvin.

Suomessa on paljon yrityksiä, joissa käyttökieli on englanti. Olen itsekin työskennellyt sellaisessa.

Koskee onneksi yleensä vain kirjallista viestintää. Se on karmea tilanne, jos sun tiimissä on yksi ei suomea puhuva, niin sitten kaikki puhuvat koko ajan rallienglantia keskenään.

Itse olen töissä firmassa, jossa on suurin osa muita kuin suomalaisia. Itse asiassa suurin osa ei edes ole Suomessa. Eli tapauskohtaisestihan nämä menee, mutta perus ravintolat ja kaikki normaalit julkiset palvelut täällä Suomessa pitää olla suomeksi nyt ja tulevaisuudessa. Ei voi olla niin, että normaali kommunikointi alkaa muuttua englanniksi arjessa. 

Vierailija
90/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Latvia on takapajula, siellä toimii työnhaku samalla tavalla kuin sivistyneissä maissa 40 vuotta sitten. Yritäpä soitella firmoihin Ranskassa tai Saksassa ja kysellä töitä englanniksi. Katsotaan nappaako.

Vierailija
91/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monessa paikassa ympäri Suomea, nyt Helsingissä. Olen ollut aidosti järkyttynyt siitä, miten paljon täällä on pakko käyttää arkielämässä englantia. Ei ole pelkästään ravintolat, missä henkilökunta ei osaa sanaakaan suomea (ja sellaisia ravintoloita on paljon, Subwaysta hienoihin ruokaravintoloihin). Kirpputoreilla, vaatekaupoissa, missä tahansa erikoisliikkeessä käydessä on tosi yleistä, että voi kommunikoida suomeksi. Se ottaa mua niin sikana päähän, että olen alkanut äänestää jaloillani ja käännyn kannoillani saman tien, kun henkilökunta aloittaa englanniksi.

Mun työpaikalla työkielenä on englanti. Opiskelen työn ohessa englanninkielisessä maisteriohjelmassa. Tinderkin on täynnä ihmisiä, joita ei kiinnosta tipan vertaa puhua suomea, vaikka olisivat asuneet täällä vuosikausia. Yliopisto on kaikista pahin. Siellä on ihmisiä, jotka on asuneet Suomessa VUOSIKYMMENIÄ, eivätkä edelleenkään puhu suomea.

Ulkomaalaisten pizzakebabpaikat, joita on Suomessa ollut vuosikymmeniä, ovat aina palvelleet suomeksi, ei välttämättä kovin kummoista suomea, mutta aina on palvelu onnistunut.

Mistä tämä ilmiö nyt on sitten tullut, että ei edes yritetä? Sekin on iso ero, että sanottaisiin edes muutamat sanat suomeksi ja sitten vaivihkaa vaihtaisi englantiin, mutta nykyään on se monella asenne, että ei edes yritetä suomea.

Vierailija
92/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on aina asunut suomenkielisiä ja varmasti tehtaissa on ollut suomeksi työn opastusta.

Minä olin Norjassa töissä, ja ihan selvää suomea puhui luottamusnainen, joka meidät perehdytti.

Sukunimi oli Harjo, alun perin varmaan Harju. Siellä oli paljon nimiväännöksiä. Kveenien jälkeläisiä.

Niin? Hän tuskin löytää täältä työtä, jossa olisi pakistanilainen luottamusmies 🙄

93/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun pitää opetella englantia sillä tasolla että kykenen ulkkareiden kanssa työskentelemään, niin se on 10e tuntipalkkaan 5e lisä. 15e tunti.

Muuten en suostu puhumaan vierasta kieltä ja opastamaan tms. Kyse on kuitenkin ns. roskaduunista.

Samat sanoi yksi akateeminen joka osasi, mutta halusi kielilisää palkkaansa. Ei suostunut ohjeistamaan samalla hinnalla ulkkarille. Pomo oli aika nyreissään. Se on sitä kilpailuttamista ja omien taitojen myyntiä.

Asiaa! 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
94/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla työkielenä on englanti. Opiskelen työn ohessa englanninkielisessä maisteriohjelmassa. Tinderkin on täynnä ihmisiä, joita ei kiinnosta tipan vertaa puhua suomea, vaikka olisivat asuneet täällä vuosikausia. Yliopisto on kaikista pahin. Siellä on ihmisiä, jotka on asuneet Suomessa VUOSIKYMMENI

Ulkomaalaisten pizzakebabpaikat, joita on Suomessa ollut vuosikymmeniä, ovat aina palvelleet suomeksi, ei välttämättä kovin kummoista suomea, mutta aina on palvelu onnistunut.

Mistä tämä ilmiö nyt on sitten tullut, että ei edes yritetä? Sekin on iso ero, että sanottaisiin edes muutamat sanat suomeksi ja sitten vaivihkaa vaihtaisi englantiin, mutta nykyään on se monella asenne, että ei edes yritetä suomea.

Sanopa se. Helsinkiläisenä mun kokemus on se, että niistä jotka kieltäytyy opiskelemasta suomea on ylivertaisesti suurin osa englanninkielisistä maista kotoisin. Sen jälkeen muut länsimaat. Jostain syystä Intia ja Pakistan. Esim. Lähi-Idästä tulleet kyllä opettelee kielen, samoin venäläiset ja jopa ruotsalaiset.

Vierailija
95/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Mun kotikaupunkiin suunnitellaan jopa englanninkielistä koulua, että tietyt yritykset saa helpommin rekryttyä osaavaa työvoimaa. Yliopistoaikaan meillä oli myös yksi britti proffa/opettaja (en nyt enää tarkkaan muista titteliään), joka oli asunut Suomessa vuosikymmeniä, mutta kielitaito oli hyvin alkeellista. Yliopistolla oli tehnyt koko sen ajan töitä. Joten kyllä täällä voi pärjätä englanninkielelläkin, mutta riippuu tietysti tosi paljon alasta. Psykologina lienee aika vaikea työskennellä ilman kielitaitoa. 

Vierailija
96/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes rasisti tai persu, mutta on se jotenkin surullista, että Helsingin joukkoliikenteessä huomaat usein suomalaisena olevasi vähemmistössä.

Vierailija
97/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin treffeillä tutkijan kanssa, joka on töissä Aallossa. Oletin että hän nyt varmasti puhuu tosi sujuvaa englantia ja toivoin, että opiskelee suomea. Katin kontit! Hänen englantinsa oli todella alkeellista. Ei onnistunut edes ihan normaali tutustuminen, mikä nyt on ensimmäinen asia mitä mistään kielestä opetellaan.

Jäin vain ihmettelemään, että hänkö nyt on todella sitä eliittiä, mistä koko EU ja USA kisaa? En käsitä, miten hän pystyy kirjoittamaan tutkimusartikkeleita ja työskentelemään monimutkaisten asioiden parissa, kun edes normaali hyvin perustason keskustelu ei onnistunut.

Vierailija
98/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaiset palkataan niihin firmoihin töihin, jos on tarvittava erikoisosaaminen, eli ensin on työ, ja sitten muutto Suomeen, esim ulkomaankauppaa hoitamaan valitaan työssään taitava, suomenkielen taitoa sitten opastetaan tarpeen mukaan.

Vierailija
99/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole edes rasisti tai persu, mutta on se jotenkin surullista, että Helsingin joukkoliikenteessä huomaat usein suomalaisena olevasi vähemmistössä.

Tämä nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Suomeen tarvitaan tulijoita, mutta kielen suhteen meidän täytyy olla tiukkana - ja samalla myös pitää tarjota mahdollisuudet oppia ja käyttää kieltä. Kieltenopetus pitää uudistaa ihan muutenkin, se on jämähtänyt johonkin 70-luvulle. Ei ole mitään järkeä tappaa oppimismotivaatiota pienillä koululaisillakaan sillä, että opetellaan ulkoa jotain kielioppilaatikoita. Käyttämällä kieltä, puhumalla oppii. Ja suomalaiset, älkää vaihtako englantiin heti kun joku vähän takeltelee suomen kanssa. Auttaa saa, mutta kielen pitää pysyä suomena.

Vierailija
100/215 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näille kertoo sellaisia satuja, että Suomessa tuosta vain marssitaan työhön kuin työhön ja vieläpä ilman kielitaitoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi