Miksi kumppanin työllä ei muka olisi väliä?
Työ ei ole vain tapa ansaita elantoa, vaan se on usein myös tärkeä osa henkilön persoonallisuutta, identiteettiä ja elämän merkityksellisyyttä. Kumppanin työ vaikuttaa monin tavoin yhteiseen elämään. Se voi vaikuttaa yhteiseen taloudelliseen tilanteeseen, ajankäyttöön ja elämäntyyliin.
Kommentit (56)
Tottakai työ ja status on tärkeintä naisille. Rupsahtaneet mammat eivät vaan vanhempana saa huippumiehiä, vaikka luulevat olevansa jotain saaliita.
Vierailija kirjoitti:
...jos arvostaa akateemista koulutusta niin onhan siinä jo yksi varsin erilainen arvomaailma...
Kuka järjissään oleva mies jaksaa akateemista / korkeakoulutetua suomalaista naista?
Siis jos haluaa pysyä järjissään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En määritä ihmistä hänen työn perusteella. Jos putkimiehen kanssa arvot, elämäntavat, yms kohtaa, niin ei se ammattinimike ole kynnyskysymys.
Mutta kun kyse on nimenomaan siitä, että se arvomaailma ei kohtaa sen putkimiehen kanssa.
Meinaatko että kaikilla putkimiehillä on samanlaiset arvot? Ei ole. T. Putkimies
-eri
No jos arvostaa akateemista koulutusta niin onhan siinä jo yksi varsin erilainen arvomaailma. Esim lastenkasvatuksessa tuo saattaa aiheuttaa ristiriitoja kun autetaan lasta valitsemaan opiskelupaikkaa.
Kyllä suuri osa putkimiehistäkin toivoo lapsilleen siistejä hyväpalkkaisia sisähommi
Ei se tarkoita, että toinen henkilö ei arvostaisi putkimiehen ammattia, vaan pikemminkin sitä, että hän ei kenties koe omaavansa tarpeeksi yhteistä putkimiehen kanssa ja erilaisten elämänrytmien yhteensovittaminen voi olla vaikeaa. Esimerkiksi mieheni työ vaatii, että hän on reissussa puolet vuodesta. Oma työni puolestaan mahdollistaa etätyöt mistä päin maailmaa tahansa, joten matkustan lähes aina hänen mukanaan sinne, minne hänen työnsä vie, koska muuten emme näkisi juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...jos arvostaa akateemista koulutusta niin onhan siinä jo yksi varsin erilainen arvomaailma...
Kuka järjissään oleva mies jaksaa akateemista / korkeakoulutetua suomalaista naista?
No yleensä ne akateemiset / korkeakoulutetut miehet.
Onhan sillä isokin merkitys parisuhteeseen ja yhteiseen arkeen. Jos kumppanin työ vie viikoiksi vaikka merelle tai ulkomaille niin kyllä se nyt vaikuttaa sen toisenkin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajasti ajatellen työ on tärkeä asia. En haluaisi työtään vihaavaa puolisoa, koska voisin sitten joutua tukemaan työuupunutta kohtuuttoman paljon. En myöskään haluaisi työtöntä, jonka eksistenssi olisi monenlaisille ongelmille altistavaa hapuilua.
Puolison työn ei kuitenkaan tarvitse olla sellainen, jonka haluaisin itselleni. Eroavaisuudet persoonallisuuksissa piristävät arkea.
Minulle on tärkeää, että henkilö työskentelee sellaisella alalla, joka on mielestäni kiinnostava, vaikka en itse haluaisikaan työskennellä sillä alalla. Olen itse luovalla alalla, joten minua vetävät puoleensa henkilöt, jotka ovat myös luovalla alalla. En usko, että pystyisin olemaan yhdessä esimerkiksi tehdastyöläisen tai kirjanpitäjän kanssa, koska pidän molempia noista töistä kuolettavan tylsinä.
Iso red flag noin tylsä ajatusmalli mitä sulla on. Siis voiko joku olla noin yksinkertainen? Ja ylimielinen 😅
Koska minulle on tärkeää, että kumppanilla on samankaltaisia kiinnostuksen kohteita ja tavoitteita, sillä se luo yhteistä ymmärrystä ja tukea arjessa. Vaikka työtehtävät voivat olla erilaisia, yhteinen intohimo luovaan työhön auttaa meitä ymmärtämään toistemme arkea ja haasteita paremmin. Tämä ei tarkoita, etteikö erilaiset alat voisi olla arvokkaita, mutta henkilökohtaisesti tunnen, että yhteinen kiinnostus syventää suhdetta ja voimme myös molemmat auttaa toisiamme myös saavuttamaan uratavoitteitamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En määritä ihmistä hänen työn perusteella. Jos putkimiehen kanssa arvot, elämäntavat, yms kohtaa, niin ei se ammattinimike ole kynnyskysymys.
Mutta kun kyse on nimenomaan siitä, että se arvomaailma ei kohtaa sen putkimiehen kanssa.
Miksei arvomaailma voisi kohdata putkarin kanssa?
Uskotko oikeasti että kovin moni putkimies on kiinnostunut esim. prerafaelismista, oopperasta tai matkustelusta Ranskan viinitiloille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aka akateeminen mies. Yritin joskus olla amisnaisen kanssa ja se oli kuin pitkitetty lobotomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko oikeasti että kovin moni putkimies on kiinnostunut esim. prerafaelismista, oopperasta tai matkustelusta Ranskan viinitiloille?
Eri, mutta uskotko sinä nyt oikeasti että Ranskan viinitiloilla ja oopperassa käy ainoastaan akateemiset ja korkeakoulutetut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri, mutta uskotko sinä nyt oikeasti että Ranskan viinitiloilla ja oopperassa käy ainoastaan akateemiset ja korkeakoulutetut?
Toki duunaritkin voivat käydä, mutta on huomattavasti todennäköisempää, että henkilö, joka noita harrastaa, on akateeminen.
Ettäkö suomalainen akateeminen / korkeakoulutettu nainen kehtaisi esitellä puolisokseen putkimiehen. Johan siinä menisi kollegoilta lahvihuonerssa pulla väärään kurkkuun -- ja voisi omakin ura ottaa osumaa.
Putkimiehen -- ja monen muunkin duunarin -- tulot kyllä kelpaisivat.
[Ongelman voi ratkaista näppärpsti perustamalla toiminimen: röörinrassaajasta tulee sii ii ou.]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aka akateeminen mies. Yritin joskus olla amisnaisen kanssa ja se oli kuin pitkitetty lobotomia.
Älä änkytä.
Kuitenkin korkeammin koulutetut melkein säännönmukaisesti pariutuu korkeamminkoulutetun kanssa.
Kyllä se että on jotain yhteistä merkitsee sentään paljon. Tietysti yhteistä voi olla vaikka kokonaan kouluttamattomakin kanssa, mutta itse kyllä haluan sellaisen kumppanin jonka kanssa voi keskustella hieman korkealentoisemminkin. Tunnen erään miehen joka on melko vaatimattomassa työssä mutta itse omaehtoisesti on opiskellut hyvän englanninkielen taidon ja montaa muuta asiaa. On utelias oppimaan ja tietämään. Sellainen ihminen ainakin omalla kohdallani nostaa arvostustaan monta pykälää.
Olen itse seurustellut miehen kanssa joka työskenteli rakennuksilla. Ei siinä mitään mutta kun se oli koko ajan sitä että kannnettiin kakkosnelosia. Huomenna alkaa valu. Kärrättiin kuraa. Muurati sitä ja timpuri tätä. ja mestari tuota jne. Kyllä alkoi olla pitkäveteistä kun mistään ei voinut puhua, ei ollut kiinnostunut mistään.
Ja sentään yritin reilun vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin jo toistakymmentä vuotta sitten itsensä frigidiksi misandristiksi pohtineen korkeakoulutetun ynseilijän ylioppilaspohjalta ärrällä aspana toimivaan halukkaaseen donnaan.
Päivääkään en ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että kaikilla putkimiehillä on samanlaiset arvot? Ei ole. T. Putkimies
-eri
No jos arvostaa akateemista koulutusta niin onhan siinä jo yksi varsin erilainen arvomaailma. Esim lastenkasvatuksessa tuo saattaa aiheuttaa ristiriitoja kun autetaan lasta valitsemaan opiskelupaikkaa.
Kyllä suuri osa putkimiehistäkin toivoo lapsilleen siistejä hyväpalkkaisia sisähommia ja haluaa tarjota parhaan mahdollisen koulutuksen, vaikka sitä ei itse olisikaan saanut. Mutta se on totta, että jos parisuhteen toinen osapuoli ei arvosta putkimiehen ammattia, niin en itse haluaisi elää ihmisen kanssa joka ei arvosta minua.
Tämän kommentti perusteella kuulostaa melkein siltä, että se putkimies ei itse halua olla putkimies, koska toivoo lapsilleen erilaisia hommia. Tässä herää kysymys, että miksi hän tekee putkimiehen töitä, jos kerta kokee, että siistit hyväpalkkaiset sisähommat ovat parempia ja miksi hän itse ei tarjoa itselleen parasta mahdollista koulutusta.
Isoin vaikutus lienee siinä on toisella kolmivuorotyö tai työ joka vie paljon aikaa. Koska se vaikuttaisi parisuhteelle jäävään yhteiseen aikaan sekä olisi hankalampaa hoitaa lapset yms. Muuten ei ainakaan itselle ole mitään merkitystä.