Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kumppanin työllä ei muka olisi väliä?

Vierailija
01.08.2024 |

Työ ei ole vain tapa ansaita elantoa, vaan se on usein myös tärkeä osa henkilön persoonallisuutta, identiteettiä ja elämän merkityksellisyyttä. Kumppanin työ vaikuttaa monin tavoin yhteiseen elämään. Se voi vaikuttaa yhteiseen taloudelliseen tilanteeseen, ajankäyttöön ja elämäntyyliin.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En määritä ihmistä hänen työn perusteella. Jos putkimiehen kanssa arvot, elämäntavat, yms kohtaa, niin ei se ammattinimike ole kynnyskysymys.

Mutta kun kyse on nimenomaan siitä, että se arvomaailma ei kohtaa sen putkimiehen kanssa. 

Vierailija
22/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Millainen harrastus sinulla on? Pystyisitkö tekemään töitä yksityisyrittäjänä tai freelancerina oman harrastuksen parissa? "

Veneilyä, kalastusta, pienviljelyä kuuluu harrastuksiin. Kaipa pienviljelystä voisi ammatinkin tehdä, mutta en koe olevani siinä riittävän hyvä ainakaan vielä. 

Jos et ole tarpeeksi hyvä tällä hetkellä niin ala ottamaan selvää miten tulet tarpeeksi hyväksi. 

Luulenpa, että kokemus opettaa parhaiten. Nyt harrastusmielessä tulee luettu aiheesta ja kokemus karttuu. Olisihan se unelmatilanne itselle, että työ olisi omalla tontilla ja työtahti itse määrättävissä. Suomessa on vaan paljon erilaisia elintarvikkeisiin liittyviä pykäliä ja byrokratiaa. Pitäisi varmaan tutkia että onko edes mahdollista tehdä voittoa pienviljelyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En määritä ihmistä hänen työn perusteella. Jos putkimiehen kanssa arvot, elämäntavat, yms kohtaa, niin ei se ammattinimike ole kynnyskysymys.

Mutta kun kyse on nimenomaan siitä, että se arvomaailma ei kohtaa sen putkimiehen kanssa. 

Meinaatko että kaikilla putkimiehillä on samanlaiset arvot? Ei ole. T. Putkimies

-eri

Vierailija
24/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tuplamaisteri ja teen mielenkiintoista työtä, mutta mulle on aivan sama mikä on kumppanin työ, tai onko työtä lainkaan.

Vierailija
25/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei täältä tien päältä, vaihteeksi keski-Norjasta. Mäkään en voisi kuvitella eläväni kumppanin kanssa, joka olisi sidottu työhönsä, tottakai sillä on väliä.

Vierailija
26/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on suunnitelma pienviljelyn aloittamiseksi Suomessa:

1. Markkinatutkimus ja liiketoimintasuunnitelma

Markkinatutkimus

Kilpailija-analyysi: Selvitä alueesi kilpailijat, heidän tarjoamansa tuotteet ja hinnat. Etsi mahdollisia markkinarakoja.

Asiakaskohderyhmä: Määrittele, ketkä ovat potentiaalisia asiakkaitasi (esim. paikalliset kuluttajat, ravintolat, kaupat).

Kysyntä ja trendit: Tarkkaile, mitkä tuotteet ovat kysyttyjä ja millaisia trendejä alalla on. Esimerkiksi ekologiset ja lähituotetut tuotteet ovat usein kysyttyjä.

Liiketoimintasuunnitelma

Yritysidea: Määrittele selkeästi, mitä aiot viljellä ja miksi.

Tavoitteet: Aseta lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet. Esimerkiksi ensimmäisen vuoden aikana voit tavoitteena olla tietty myyntimäärä tai markkinaosuus.

Strategia: Miten aiot saavuttaa tavoitteesi? Esimerkiksi markkinointistrategia, hinnoittelu, jakelukanavat.

2. Viljelymuoto ja -laji

Viljelymuoto

Kasvinviljely: Suunnittele, mitä viljelymuotoa haluat käyttää (esim. perinteinen pelto, luomuviljely, hydroponiikka).

Eläinten kasvatus: Jos aiot kasvattaa eläimiä, valitse laji ja selvitä eläinten hoitoon liittyvät vaatimukset.

Viljelylajit

Sopivuus: Valitse lajit, jotka sopivat maaperääsi ja ilmastoon. Voit tarvittaessa tehdä maaperän testejä.

Kysyntä: Valitse lajikkeet, joille on kysyntää alueellasi.

3. Luvat ja rekisteröinnit

Yrittäjyyden rekisteröinti

Kaupparekisteri: Rekisteröi yrityksesi kaupparekisteriin. Täytä tarvittavat lomakkeet ja maksa rekisteröintimaksu.

Y-tunnus: Hanki Y-tunnus, joka tarvitaan yritystoiminnassa.

Elintarviketarkastus ja -lupa

Elintarvikelainsäädäntö: Selvitä elintarvikkeiden valmistukseen, käsittelyyn ja myyntiin liittyvät säädökset.

Paikalliset viranomaiset: Ota yhteyttä paikalliseen elintarvikevalvontaan saadaksesi tiedot tarvittavista lupapapereista ja tarkastuksista.

Maatalouslupa

Maatalousviranomaisten kanssa: Tarkista, tarvitsetko maatalouslupia tai -tukia. Esimerkiksi maataloustukien hakeminen voi edellyttää erityislupia.

Vierailija
27/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Tilan infrastruktuuri

Peltotilat ja rakennukset

Tilan suunnittelu: Suunnittele peltotilan rakenne, mukaan lukien viljelykentät, varastot, kasvihuoneet (jos käytät) ja eläinten asumukset.

Rakentaminen ja kunnostus: Huolehdi tarvittavista rakennusluvista ja suorita tarvittavat rakennustyöt.

Välineet ja laitteet

Laitteet: Hanki tarvittavat viljelyvälineet ja koneet (esim. kylvö- ja korjuukoneet).

Varastointi: Suunnittele varastointitilat, joissa tuotteet voidaan säilyttää asianmukaisesti.

5. Rahoitus ja taloussuunnittelu

Budjetointi

Alkukustannukset: Laadi budjetti, joka kattaa maaperän valmistelun, välineet, rakennukset, siemenet tai taimet, eläinten hankinnan, jne.

Juoksevat kulut: Suunnittele kuukausittaiset kulut, kuten palkat, sähkö, vesi ja muut käyttömenot.

Rahoitus

Rahoituslähteet: Selvitä, mistä saat rahoitusta. Mahdollisuuksia voivat olla pankkilainat, EU-tuet, paikalliset maataloustukimahdollisuudet tai yksityiset sijoittajat.

Avustukset: Hae maatalousavustuksia ja tukia, joita voi olla tarjolla pienviljelijöille.

6. Koulutus ja neuvonta

Koulutus

Viljelykoulutus: Osallistu alan koulutuksiin tai kursseille, jotka tarjoavat tietoa viljelyn käytännöistä ja uusista tekniikoista.

Verkostoituminen: Liity paikallisiin viljelijäyhdistyksiin tai -seuroihin, joissa voit vaihtaa kokemuksia ja saada neuvoja.

Neuvonta

Asiantuntijat: Etsi asiantuntijoita, kuten agronomeja tai maatalousneuvojia, jotka voivat auttaa sinua liiketoiminnan kehittämisessä ja ongelmatilanteissa.

7. Markkinointi ja myynti

Markkinointistrategia

Brändäys: Luo brändi ja visuaalinen ilme, joka houkuttelee asiakkaita.

Mainonta: Hyödynnä sosiaalista mediaa, paikallismediaa ja messuja markkinoidaksesi tuotteitasi.

Verkkosivut: Rakenna verkkosivut, joissa esittelet tuotteesi ja liiketoimintasi.

Myyntikanavat

Suora myynti: Voit myydä tuotteitasi suoraan kuluttajille torilla, maatilamyymälässä tai verkkokaupassa.

Jakelukanavat: Neuvottele jakelusopimuksia paikallisten kauppojen ja ravintoloiden kanssa.

8. Seuranta ja kehittäminen

Tulosten seuranta

Kirjanpito: Pidä tarkkaa kirjanpitoa tuloista ja menoista. Hyödynnä talousohjelmistoja, jotka helpottavat seurantaa.

Analysointi: Arvioi säännöllisesti liiketoiminnan suorituskykyä ja vertaile sitä tavoitteisiisi.

Kehittäminen

Palautteen kerääminen: Kerää asiakaspalautetta ja käytä sitä liiketoiminnan parantamiseen.

Innovointi: Ole valmis kokeilemaan uusia viljelytekniikoita tai tuotteita markkinoiden tarpeiden mukaan.

Vierailija
28/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaen, että toinen tekee laillisen työnsä ns. toimistoaikaa, niin en näe miten ammatti vaikuttaisi seurusteluumme. 

Vierailija
29/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että kaikilla putkimiehillä on samanlaiset arvot? Ei ole. T. Putkimies

-eri

No jos arvostaa akateemista koulutusta niin onhan siinä jo yksi varsin erilainen arvomaailma. Esim lastenkasvatuksessa tuo saattaa aiheuttaa ristiriitoja kun autetaan lasta valitsemaan opiskelupaikkaa.

Vierailija
30/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

No miten sinulta onnistuisi yhteiselämä vaikkapa sellaisen henkilön kanssa, joka haluaa matkustaa ympäri maailmaa digital nomadina? 

Vierailija
31/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

No jos arvostaa akateemista koulutusta niin onhan siinä jo yksi varsin erilainen arvomaailma. Esim lastenkasvatuksessa tuo saattaa aiheuttaa ristiriitoja kun autetaan lasta valitsemaan opiskelupaikkaa.

Kyllä suuri osa putkimiehistäkin toivoo lapsilleen siistejä hyväpalkkaisia sisähommia ja haluaa tarjota parhaan mahdollisen koulutuksen, vaikka sitä ei itse olisikaan saanut. Mutta se on totta, että jos parisuhteen toinen osapuoli ei arvosta putkimiehen ammattia, niin en itse haluaisi elää ihmisen kanssa joka ei arvosta minua. 

Vierailija
32/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei arvomaailma voisi kohdata putkarin kanssa? 

Vierailija
33/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

No miten sinulta onnistuisi yhteiselämä vaikkapa sellaisen henkilön kanssa, joka haluaa matkustaa ympäri maailmaa digital nomadina? 

En usko että onnistuisi minulta. Putkitäiden hommaaminen jatkuvassa liikkeessä on melko vaikeaa. Ei koske myöskään pelkästään putkialaa. Luulenpa että digital nomad vaatii toisen samanlaisen tai jonkun taitelijan joka saa tukirahoja vierelleen. Harva ammatti tarjoaa mahdollisuuden 100% etätyöskentelyyn ympäri vuoden. 

Tosin jos keksisin jotain sellaista työtä ja tapaisin sellaisen ihmisen jonka kanssa elää digital nomad life styleä, niin miksipä ei. Matkailuhan on ihan mukava elämäntyyli varmasti.

Vierailija
34/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja puolisoni emme kumpikaan ole samassa työssä tai edes aloilla, jolla tavatessamme. 

Työtä merkityksellisempää on ihan muut seikat, minulle tässä tapauksessa se halu ja motivaatio edetä tavoitellakseen unelmiaan, oli se sitten status, raha tai ihan vaan jonkin näköinen tunne, että tekee työkseen jotain tärkeää tai ihan vaan sitä, mistä pitää.

Vierailija
35/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin laulu sanoo: " Ei kutsumuksen mukaan satu jokaiselle työ".

Ihan naurettava ja jotenkin lapsellinen ajatus, että työ olisi tärkeä osa henkilön persoonallisuutta. Jollekin voi olla, toisille taas ei. Tänä päivänä suurimman osan on mentävä töihin sinne, mistä niitä saa.

Vierailija
36/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hyväpalkkainen ns. erityisasiantuntija, mutta minulle ei ole henkilökohtaisesti mitään väliä, mitä kumppanini tekee, kunhan tekee JOTAIN. Aivan yhdentekevää, mitä tämä työ on. Kotona haisemista ja työttömyyttä(vapaaehtoista sellaista) en jaksaisi katsoa, jos itse olisin ainoa ns. elättäjä ja rahantuoja perheessä.

Tämä. Neppailen toimistolla asiantuntijatyössä ja palkka on oikein mukava. Puolisona mulla on autoja rassaava rekkamies. Palkka tosin hänelläkin on ihan hyvä, mutta koulutustaustamme ovat ihan erilaiset. Mulla lukiosta akateemiseen maailmaan ja kumppanillani on kaksi amistutkintoa. 

Joku saattaa ihmetellä, miten tällaiset eri taustoista olevat ihmiset tulevat toimeen. Työmaailman ulkopuolella olemme molemmat melko maanläheisiä ja nautimme arjen pienistä ja halvoista iloista. Kummallakaan ei ole tarvetta ostaa itsellensä kulissia. 

Deittaillessani mulle on tärkeää, että kumppanilla on halu käydä töissä ja elättää itsensä. Työttömyys ei haittaa, jos sen joutuu vasten tahtoaan kokemaan. Itse asiassa parisuhteemme alussa miehen määräaikainen työ oli päättymässä. Kannustin häntä joko hakemaan samoja hommia tai kouluttautumaan uudelle alalle. Hän istui tietokoneellaan ja kehotin häntä menemään paikallisen amiksen nettisivuille (sanoi itse, että ei ainakaan vielä ole valmis amkiin ja että amistaso on hänelle sopiva). Siitä se into rekkahommiin hänellä sitten lähti. Nyt on yhteinen lapsi ja asuntolaina.

Vierailija
37/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitsi. Vähän ohi aiheen.  Muistan, kun entinen miesystäväni aina mietti ihmisiä ammatin kautta. Hän selitti kuinka joku on hyvä tyyppi, kun on poliisi, insinööri, opettaja tms. Vain nämä oli niitä ainoita ja oikeita tyyppejä. Sitten lopulta kerroin hälle, että niissäkin ammattikunnissa on perheväkivaltaa harrastavia, alkoholisteja, narskuja jne. 

Mutta arvomaailma ratkaisee. Ja arvomaailma voi olla sama, vaika taustat on ihan erit. 

Vierailija
38/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole erikoisemmin ikinä kiinnostanut minkälainen työ naisystävällä on, kunhan hän siellä jotenkin viihtyy. En halua kuunnella valitusta kuinka töissä joka päivä kaikki on paskaa.

En itse ole luonut identiteettiäni työstä tai sillä luonut merkitystä elämään. Kävin aikoinaan musiikkilukion ja halusin olla muusikko. Nykyään konetekniikan insinööri ja niitä hommia teen. Bändissä kyllä harrastuksena soittelen. M33

Vierailija
39/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, en voisi olla minkään lähärilissun kanssa. 

Viimeistään karkaisi kun näkisi sinut alastomana.  Känsät kymmenistä tarttunut peeniksen varteen.

Vierailija
40/56 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laajasti ajatellen työ on tärkeä asia. En haluaisi työtään vihaavaa puolisoa, koska voisin sitten joutua tukemaan työuupunutta kohtuuttoman paljon. En myöskään haluaisi työtöntä, jonka eksistenssi olisi monenlaisille ongelmille altistavaa hapuilua.

Puolison työn ei kuitenkaan tarvitse olla sellainen, jonka haluaisin itselleni. Eroavaisuudet persoonallisuuksissa piristävät arkea.

Minulle on tärkeää, että henkilö työskentelee sellaisella alalla, joka on mielestäni kiinnostava, vaikka en itse haluaisikaan työskennellä sillä alalla. Olen itse luovalla alalla, joten minua vetävät puoleensa henkilöt, jotka ovat myös luovalla alalla. En usko, että pystyisin olemaan yhdessä esimerkiksi tehdastyöläisen tai kirjanpitäjän kanssa, koska pidän molempia noista töistä kuolettavan tylsinä.

Iso red flag noin tylsä ajatusmalli mitä sulla on. Siis voiko joku olla noin yksinkertainen? Ja ylimielinen 😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä