Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?
Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?
Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.
Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk.
Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.
Kommentit (1015)
Miksi en ole töissä? Koska joutunut lukuisten rikosten kohteeksi vuosikymmenien ajan ja osassa vastaajina virkamiehet ja "koulutetut kunnon kansalaiset."
Oikeasti olen edelleen sitä mieltä, että jokaisen joka pystyy tehdä töitä pitäisi ehdä töitä. Palkkaa ei voi kaikki vaatia johtajatasoa, mutta selvä ero pitää olla kokoaikatyössä ja tukisummissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös se ole hyvä, että juovat/joivat itsensä hengiltä etteivät ehdi/ehtineet niistä eläkkeistäkään turhan pitkään nauttia. Kippis sille ja hyvää päivänjatkoa.
Kun ei ne kuolleet edes siihen. Nyt ne kansoittaa ympärivuorokautiset sairaan kalliit hoitolaitokset latvalahoina muistisairaina. Pahimmillaan vuosikymmeniä, koska elinajan ylittäneetkin "tekohengitetään" pysymään elossa mahdollisimman pitkään. Sinne ne resurssit uppoaa. Ja hoivamaksut moninkertaistaa "eläkemenot". Tonnien kustannukset vielä ylikertyneiden eläkkeidensä lisäksi. Lastensa hiljaisiksi ja kilteiksi hakkaama sukupolvi ei edes ymmärrä ketjujen perusteella sukupolvien välistä epäoikeudenmukaisuutta.
Joo, terveisiä täältä saattohoidosta,🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös se ole hyvä, että juovat/joivat itsensä hengiltä etteivät ehdi/ehtineet niistä eläkkeistäkään turhan pitkään nauttia. Kippis sille ja hyvää päivänjatkoa.
Kun ei ne kuolleet edes siihen. Nyt ne kansoittaa ympärivuorokautiset sairaan kalliit hoitolaitokset latvalahoina muistisairaina. Pahimmillaan vuosikymmeniä, koska elinajan ylittäneetkin "tekohengitetään" pysymään elossa mahdollisimman pitkään. Sinne ne resurssit uppoaa. Ja hoivamaksut moninkertaistaa "eläkemenot". Tonnien kustannukset vielä ylikertyneiden eläkkeidensä lisäksi. Lastensa hiljaisiksi ja kilteiksi hakkaama sukupolvi ei edes ymmärrä ketjujen perusteella sukupolvien välistä epäoikeudenmukaisuutta.
Suuria ikäluokkia on jäljellä noin 300 000. Luultavasti me raittiimmat jäljellä.
Yritä nyt jotenkin suhteellistuttaa pääsi, suuret ikäluokat ovat joku pieni osa eläkeläisistä.144
Kyllä kateus on suomalaisille näköjään edelleen vahva elonliekin kantaja. Se lienee perinnöllinen ominaisuus meille kaikille, sukupolvesta toiseen. Ja tuolle joka kadehtii boomereitten eläkkeitä, kyllä minä olen juuri työssä käynnin lopettaneena maksanut osiltani edellisen sukupolven eläkkeet , niinkuin minun ja sinun lapset maksavat aikoinaan sinun eläkkeesi, ja näinhän se meillä tääs yhteiskunnassa on sovittu hoidettavaksi. Ei se ainakaan minua korpea yhtään, ihan hyvin pärjään näinkin.
Toinen vaihtoehto on sitten esim yksityisyrittäjät, jotka jo nyt maksavat pääasiassa omat eläkkeensä ja sen suuruus riippuu siitä paljonko haluaa/pystyy maksamaan yrittäjäntuloistaan . Tai sitten puhtaasti vakuutuspohjainen järjestelmä joka jo nyt on meillä monella ollut, eli maksetaan vapaaehtoista eläkevakuutusta ja /tai sijoitetaan omia tuloja siten että on sitten mistä ottaa työssä olo kauden loputtua. Mutta kun katsoo nykyajan työtä vieroksuvaa sukupolvea, niin pelkään pahoin että jos tähän systeemiin mennään, niin aika vähän on siellä sitten niitä jotka oikeasti pärjäisivät omillaan, ja veikkaan että siinä vasta valtionmenot lisääntyisivätkin, paitsi jos seuraava sukupolvi on oikeasti valmis jättämään yhteiskunnan vähäosaiset heitteille.
Ja tuosta 34 miljardin eläkepotista niin noihin "eläkkeestä nauttimaan päässeitä, kuuluu paljon muitakin kuin vanhuuseläkkeellä olijoita, siellä on myös sairauseläkkeitä, vammautuneita, mt-ongelmista eläkkeelle joutuneita/saaneita ( yhä nuorempia ja paljon). E
Että annetaan nyt ikänsä raskasta työtä tehneitten eläkeläisten nauttia vähistä jäljellä olevista vuosistaan ja hoitakaa te nuoremmat myös oma tinkinne, se on ainoa keino että maa nimeltä Suomi voi edelleen jatkaa olemassa oloaan.
Saattohoidossa ei ole ikärajaa, sinne pääsee nuoremmatkin. Vanhukset yleensä hiipuvat hoitolaitoksensa sänkyyn tai terveyskeskussairaalan vuodeosastolle.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeet tulevat tehdystä työstä,"
Vaan kun eivät tule. Siis siitä työstä jota sinä olet tehnyt. Eläkkeet tulevat suurilta osin siitä työstä jota nyt työssä olevat tekevät ja josta maksavat eläkemaksut.
Ymmärrät siis ehkä että saattaa hieman korveta että te väitätte itse ansainneenne eläkkeenne ja että olemme kiittämättömiä kun emme arvosta kaikkea mitä olette tehneet hyväksemme. Katsos kun me taas nyt teemme taas omalta osaltamme sekä kaikkemme omien lapsiemme eteen mutta sen lisäksi maksamme vielä teidän eläkkeenne.
Ja jos vihjaamme yhtään että niitä voisi kenties vähän leikata niin alkaa aina valtava parku mutta jos nuorempi ikäluokka valittaa jostain niin se on vain aina pullamössösukupolven turhaa ininää.
Kyllä ne eläkkeet tulevat tehdystä työstä eli ovat ansaittuja. On naurettavaa urpoilua alkaa vänkätä, että kyseessä ei ole nimenomaan juuri ne kyseiset rahat mitä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hullua koko ajan syyttää suuria ikäluokkia jotka eivät ole mikään merkittävä joukko eläkkeensaajissa, n. 300 000 on elossa.
Epäreiluuden koko määrä alkaa vasta nyt valjeta suurten ikäluokkien lapsille. Siksi syystäkin korpeaa.
Eläkkeiden leikkaamista taas on tyhmää toivoa juuri, kun ahneet ikäluokat ovat jo nauttineet kohtuuttomista eduista ja kohta olisi oma vuoro saada eläkettä, joka on jo valmiiksi paljon pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät laiskurimulkerot ovat tämän maan syöpä. Mokomat elukat eivät tee mitään yhteiskunnan hyväksi vaan ne laiskottelevat päivästä toiseen ilman että hakevat työtä. Tuet pois mokomilta niin alkaa työvoimaa riittää vaikka sairaaloihin.
Haista itse rotta. Minä olen työtön. olen tehnyt töitä 35 vuotta yksityisellä sektorilla ja maksanut palkastani sekä eläkkeeni, että työttömyysvakuusmaksuni. Mitä vakuutuksia ne on, niin kuin täälläkin joku kirjoittaa???? Minä saan 595e työmarkkinatukea, enkä mitään muuta. En ole työkykyinen. Hain eläkettä, mutta sitä ei myönnetty. Miksi? Nehän on minun työlläni ansaitsemia rahoja, eikö se niin mene eläkeläisten mukaan? Missä minun omaisuudensuoja? Miksi en saa kunnollista työttömyysrahaa (melkein ansiosidonnaisen kokoisena), koska olen vaksanut työttömyysvakuusmaksua vakuutuksena mahdollisen työttömyyden varalta? MISSÄ ON MINUN "OMAISUUDENSUOJANI"?
Ja ei, minullekaan ei kertynyt tekemistäni työvuosista eläkettä ennen 23v. Ja ei minullekaan kertynyt eläkettä lasteni äitiyslomista. Eikä perheellisenä kertynyt säästöjäkään pahemmin. Nyt nekin on mennyt ruokakauppaan ja sähkölaskuihin. 10 vuotta eläkeikään. Kaikki, mitä minä olen kymmenien vuosien aikana raatanut on nollan arvoista. Olkaa hyvä vaan eläkeläiset, jotka päässeet eläkkeelle tasolla, joka vastaa nykypalkkoja ja yli, jota olette nauttineet esim. 55-vuotiaasta lähtien jonkun pikku olkapääkivun päästäessä teidät pois työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hullua koko ajan syyttää suuria ikäluokkia jotka eivät ole mikään merkittävä joukko eläkkeensaajissa, n. 300 000 on elossa.
Epäreiluuden koko määrä alkaa vasta nyt valjeta suurten ikäluokkien lapsille. Siksi syystäkin korpeaa.
Eläkkeiden leikkaamista taas on tyhmää toivoa juuri, kun ahneet ikäluokat ovat jo nauttineet kohtuuttomista eduista ja kohta olisi oma vuoro saada eläkettä, joka on jo valmiiksi paljon pienempi.
Voi sinun kanssasi. Ymmärrätkö että suurten ikäluokkien lapsista on monen vanhemmat jo hautausmaalla. Sitä yritän sinulle selittää.
Katselen yhden hoitolaitoksen videoita. Asukkaat yli 90 synttärijuhlista, muistokirjoituksista päätellen. Rautalankaa siis: eläkeläisiä on monen ikäisiä
Meitä eläkeläisiä on moneen junaan. Itse saan takuueläkettä alle tonnin kuussa, mikä riittää juuri ja juuri hengissä pysymymiseen, ja joudun turvautumaan välillä myös toimeentulotukeen ja ruoka-apuun. Lisäksi saan toki eläkkeensaajan asumistukea, kun asun vuokralla, mutta sitäkin nyt leikattiin ja leikataan vielä lisää ensi vuonna. Opintolainakin on maksettava takaisin kalliine korkoineen (Kelan korkoavustus kerrat on jo käytetty), vaikka olen pysyvästi työkyvytön. Toki mielestäni rikkaimpien eläkeläisten verotusta voisi hyvin pikkaisen kiristää. Mutta ei puhuta eläkeläisistä yhtenä ryhmänä, kun meissä on meitä todella köyhiä ja sitten ökyrikkaita, ja siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suuret ikäluokat maksoivat tyel-maksuja. "
Valitettavasti aivan liian vähän. Nytkin vuotuisesta 34 miljardin eläkemaksupotista 27 miljardia katetaan työssäkäyvien eläkemaksuilla eli vain 20% tulee eläkeläisten itsensä aikoinaan maksamista rahoista.
Suuret ikäluokat maksoivat 5%:n tyel-maksuja, me nykyiset työssäkäyvät maksamme 24%:n tyel-maksuja. Meille kertyy itsellemme silti paljon vähemmän eläkettä kuin suurille ikäluokille.
Melkoista hurskastelua siis vedota suurten ikäluokkien edustajana siihen, että on niinku joo maksanut.
Menee aika lapselliseksi jo. Muistelen maksun olleen enemmän, sehän oli isompi prosentti ikääntyneille.
Mutta sillä väliä, sinä et ymmärrä vakuutusmuotoista systeemiä. En voi auttaa jos vanhemmiltasi ei järkeä piisannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinun kanssasi. Ymmärrätkö että suurten ikäluokkien lapsista on monen vanhemmat jo hautausmaalla. Sitä yritän sinulle selittää.
Katselen yhden hoitolaitoksen videoita. Asukkaat yli 90 synttärijuhlista, muistokirjoituksista päätellen. Rautalankaa siis: eläkeläisiä on monen ikäi
ja yllättävän paljon onkin niitä jo kohta koulun jälkeen 'eläköityviä', että ihan turhaan vanhoja työnsä tehneitä joku syyttelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselen yhden hoitolaitoksen videoita. Asukkaat yli 90 synttärijuhlista, muistokirjoituksista päätellen.&n
Työnsntajasi ne eläkemaksut maksavat kuten äidillesikin. Pysy totuudessa. Sen saat verovähennyksenä mikä sinulta pidätetään itseltäsi.
Yleensä lapsemme ovat paremmissa hommissa kuin vanhempansa ja suurituloisempia. Niinistön eläke pressan virasta on n. 6000 , oletko hänen poikansa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole ollut vakuutusmuotoinen systeemi vielä suurille ikäluokille. Heille se on ollut pyramidihuijausmuotoinen systeemi. Nykyisille työssäkäyville systeemi on vakuutusmuotoinen.
Mutta kuten ketjussa on moneen kertaan sanottu, virhe on jo tapahtunut eikä sitä voi enää korjata. Sentään saamme ja voimme halveksia huijareita. Heitä emme muistele hyvällä eikä heistä kirjoiteta historiaan mitään mairittelevaa.
Suurten ikäluokkien ja työssäkäyviem eläkemaksuilla maksettiin edellisten eläkkeet. Onko se todella ylivoimainen asia ymmärtää?
Miten joku voi jumittua viiden vuoden palkansaajien ikäluokkaan noin vahvasti?
Moni varmaan ymmärtäisi kehruu-jennyt, nuo kutomakoneita rikkoneet, koneita vastustaneet naiset.
Suurten ikäluokkien haukkuminen perustuu vähän samaan, töitä oli mutta nämä neropatit ei tajua ettei 60-luvun töitä ole enää olemassakaan. Koneet tekevät nämä mitä silloin tekivät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä vanhuksille sitten pitäisi tehdä?? Jättää heitteille? Jos on koko ikänsä maksanut veroja tähän maahan niin kai niillä veroilla saa edes jonkinlaisen turvatun vanhuuden viettää??? Vai pitäisikö ottaa hengiltä seuraavana päivänä kun jää eläkkeelle? On tämä paska maa kun pitää eläkkeitäkin kadehtia. Kannattaa nuoret miettiä mitä teette elämällänne koska teistäkin tulee vanhuksia ja tänne ei kannata jäädä odottamaan sitä että vanhenette ja teistä tulee uuden nuorison silmissä jätettä.
Jos minä vaadin lastani maksamaan eläkkeeni ilman, että hänelle jää mitään. Ja päätän, että hän joutaa olla työssä 10 vuotta minua pidempään. Niin eikö lapsellani ole oikeus pitää minua silmissään jätteenä?
Juuri näin. Perintökin on laiha lohtu ja vain takaisinperintää s
Nuorimmatkin heistä ovat jo 74 vuotiaita, ei sun tollo tarvitse heitä kauan enää "elättää".
Onneksi mun vanhemmat ei ole suuria ikäluokkalaisia. Isä on syntynyt 1943 ja äiti 1952. Ihan syyttömiä kaikkeen ovat, kun eivät sattuneet syntymään vv 1945 - 1949.
Ainoa presidentti, jota voidaan halveksia, on Niinistö. Muut Stubbia lukuunottamatta vanhempia. Eikä yhtäkään pääministeriäkään voi syytteeseen laittaa, kun Lipponen, Sorsa ja kumppanit ovat vanhempia ja Aho, Katainen, Sipilä, Marin ja Orpo nuorempia
Miksi loisivat lapsiperheet saavat lokkeilla valtion erityissuojeluksessa?
Ei se lapsenteko mikään rahastusautomaatti tai erityiskohtelun paikka saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole ollut vakuutusmuotoinen systeemi vielä suurille ikäluokille. Heille se on ollut pyramidihuijausmuotoinen systeemi. Nykyisille työssäkäyville systeemi on vakuutusmuotoinen.
Mutta kuten ketjussa on moneen kertaan sanottu, virhe on jo tapahtunut eikä sitä voi enää korjata. Sentään saamme ja voimme halveksia huijareita. Heitä emme muistele hyvällä eikä heistä kirjoiteta historiaan mitään mairittelevaa.
Suurten ikäluokkien ja työssäkäyviem eläkemaksuilla maksettiin edellisten eläkkeet. Onko se todella ylivoimainen asia ymmärtää?
Miten joku voi jumittua viiden vuoden palkansaajien ikäluokkaan noin vahvasti?
Niin maksettiin, vika onkin kohtuuttomissa eläkekertymissä, joita meidän on nyt hiki hatussa maksettava. Tämä lie ylivoimaista ymmärtää itsekkäälle ikäluokalle.
Ja kuinka lapsellinen on oltava, jotta väittää työnantajan maksavan eläkemaksut. Eläkemaksu, kuten palkkakin, rahoitetaan totta kai työntekijän työn tuottavuudella. Työntekijä siis raataa ihan itse tienatakseen eläkemaksut, vaikka ne siirtyisivät muodollisesti suoraan työantajalta eläkeyhtiölle ilman, että niitä kirjataan palkkakuittiin. Vaihtoehtoisesti voi ajatella, että työnantaja maksaa sen verran pienempää palkkaa nykytyöntekijälle, että pystyy maksamaan työn tuptosta myös eläkemaksut. Niin tai näin, sama lopputulos.
En tiedä ymmärtäisitkö sanaa automaatio. Tai venäjän kaupan loppuminen 90-luvun alussa. Liian vaikeita asioita nykynuorelle.