Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?
Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?
Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.
Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk.
Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut nyt opiskelujen jälkeen (miinus äitiyslomat + hoitovapaat) työelämässä reilu 30 vuotta. Vielä pitäis jaksaa reipas 10 vuotta. Työ on osittain fyysistä. Tällä hetkellä eläkekertymä (ennusteen mukaan) 1700/kk mikäli olen pystyn olemaan työssä ns. loppuun asti.
Tuosta 1700/kk vähennetään verot luonnollisesti. Miten kukaan voi olla kateellinen tästä? Muistutan, että hyvin todennäköisesti jokainen työssäkäyvä jää eläkkeelle jossain vaiheessa, ellei sitten käy huonosti sitä ennen.
Ei sinun kohdallasi olekaan mitään epäselvää. Olet maksanut tyel-maksuja lähes koko työelämässä ja eläkeikäsi on korkea. Tässä kritisoidaan pääasiassa suuria ikäluokkia, jotka maksattavat muilla eläkkeensä joka alkoin jo myöhäisessä keski-iässä
Juurihan hallitus teki päätöksen eläkeläisten lisäverottamisesta!
Aika palata eläkeläisiin kun anopit are from hell keskustelu hiipui. Rikkaat seuraavaksi ja siitä taas uusi kierros.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee aika jolloin sinä olet eläkeläinen,silloin etsi piilopaikka,työssäkäyvät etsivät sinua ja heillä on köysi mukana.
Siksi me ei tehdäkään eläkekusetusta kuten suuret ikäluokat. Heitä halveksitaan ihan syystä.
Sieltä sohvan pohjalta ei tehdä muuta kuin ilkeillään vauvapalstalla.
Eläkeläiset ovat sellaisia. Sohva vetää puoleensa..ja viina
Ei heitä vaan sinua, luuseri.
Ei, vaan kosteita sukupolvia eli juoppoja boomereita.
Joista nuorimmat ov
Minkäs sille enää mahtaa. Olisivat juoneet silloin vähemmän kun sillä oli merkitystä. Kyllä se nyrkinbon sellainen menoerä
Vierailija kirjoitti:
Juurihan hallitus teki päätöksen eläkeläisten lisäverottamisesta!
Se on hyvä edistysaskel.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun noihin parjattuihin suuriin ikäluokkiin. Olen eläkeläinen, mutta en pienituloinen eläkeläinen, sillä bruttoeläkkeeni on yli 5500 euroa kuukaudessa 40 vuoden työuran jälkeen.
Miten tähän olen päässyt? Olen käynyt kouluni, valinnut sopivan opiskelualan ja huolehtinut opinnoistani sekä hoitanut työtehtäväni.
Ja kuulut suuriin ikäluokkiin, mikä on tässä kuitenkin se olennaisin tekijä. Minäkin olen käynyt kouluni, valinnut sopivan opiskelualan ja huolehtinut opinnoistani ja hoitanut työtehtäväni. Olen suurituloinen. Tuollaiseen eläkkeeseen en pääse. Eivätkä pääse muutkaan 1970-luvulla syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset aina toistensa kimpussa. Jos saisi ne eläkkeet edes pois niiltä eläkeläisiltä niin se olisi melkein kuin tuloa itselle.
Niinhän se olisikin, ei tarvitsisi enää maksaa omasta palkasta toisten eläkkeitä.
Pitäisi laskea paljonko nykyeläkeläiset ovat aikanaan eläkemaksuja maksaneet, ja ottaa heitä varten se summa sivuun eläkerahastosta. Loput voitaisiin jakaa nuoremmille heidän oman vanhuutensa turvaksi.
Suurten ikäluokkien kohdalla itse maksettu osuus on kolmannes saadusta eläkkeestä. Me ei saada edes 1:1 eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet pitää tasata, miksi ihmeessä toisille maksetaan paljon paremmat eläkkeet verorahoista. Tottakai kaikille pitää alkaa maksaa sama eläke. Eläkkeen pitää olla myös linjassa työttömyyskorvauksen kanssa. Jos eduskunta on sitä mieltä että 590 euroa riittää korvauksena miksei se riittäisi eläkkeenä? Etenkin niille joilla oli hyvä ansainta amhdollisuus työssä ollessaan.
Voi hyvät hyssykät sun juttujas! Eläkkeitä, siis nimenomaan työeläkkeitä ei makseta verovaroista, vaan eläkerahastoista, jotka työntajat ja työntekijät ovat maksaneet. Kelan eläkkeet on eri asia, ne maksetaan veroista niille joilta verot on jäänyt maksamatta ja työt tekemättä. Työntekijän eläkemaksu on prosenttiosuus bruttopalkasta. Sun logiikalla myös tämä työeläkemaksu pitäisi sitten myös olla kaikille sama, jos myös eläke olisi sama kaikille. Eihän se nyt voi olla että paremmin tienanneet maksaa jättimäiset eläkemaksut, mutta maksettavat eläkkeet olisi kaikille samat. Suomessa työeläkkeen määrä perustuu tehtyihin työvuosiin ja ansiotasoon. Mitenkä sun mielestä 5 vuotta töitä tehneen lusmun pitäisi tasata tilannetta sille joka teki 45 vuoden työuran? Miten vähemmän tehnyt korvaa enemmän rehkineelle että saadaan kaikki tasattua kaikkien kesken? Miksi vain eläke tulisi tasata?
Joskus vtuttaa ihmisten tyhmyys niin paljon että raivostuttaa. Suomen suurin tulevaisuuden uhka on ihmisten koko ajan lisääntyvä tyhmyys. Kommenttisi oli tyhmimmästä päästä mitä olen ikinä täältä lukenut. Ymmärrän jos olet 2-kymppinen. Muuten en.
Ylintä päätäntävaltaa käyttää eduskunta, ei yksin mikään valtiovaraiministeri tai pääministeri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet pitää tasata, miksi ihmeessä toisille maksetaan paljon paremmat eläkkeet verorahoista. Tottakai kaikille pitää alkaa maksaa sama eläke. Eläkkeen pitää olla myös linjassa työttömyyskorvauksen kanssa. Jos eduskunta on sitä mieltä että 590 euroa riittää korvauksena miksei se riittäisi eläkkeenä? Etenkin niille joilla oli hyvä ansainta amhdollisuus työssä ollessaan.
Voi hyvät hyssykät sun juttujas! Eläkkeitä, siis nimenomaan työeläkkeitä ei makseta verovaroista, vaan eläkerahastoista, jotka työntajat ja työntekijät ovat maksaneet. Kelan eläkkeet on eri asia, ne maksetaan veroista niille joilta verot on jäänyt maksamatta ja työt tekemättä. Työntekijän eläkemaksu on prosenttiosuus bruttopalkasta. Sun logiikalla myös tämä työeläkemaksu pitäisi sitten myös olla kaikille sama, jos myös eläke olisi sama kaikille. Eihän se nyt voi olla että paremmin tien
Hyvät hyssykät sun juttujas. Jos ne järkyttävän suuret eläkekertymät (200 miljardia) jotka on asvanut korkoa korolle palvelemaan montaa sukupolvea, maksettaisi eläkkeinä ulos, niin laskepa itse, joka luulet, että ihmiset on tyhmempiä kuin sinä, kauanko ne kestäisi, kun eläkemenot on 34 miljardia joka vuosi nyt. Alemmat polvet lakkaisi lahjoittamasta teille neljännestä jokaikisestä palkastaan. Ja inflaatio nostaa indeksiä. Eutanoitaisiko muutaman vuoden päästä kaikki eläkeläiset eläkkeen koosta riippumatta? Jos todellista teidän kertymää olisi noudatettu, niin yhtään eläkettä ei enää maksettaisi teille, koska käytitte jo pienen maksamanne osan.
No niillä eläkeläisillä ei monella ole mahdollista osallistua työelämään - on monenlaista sairautta jne. Monella pieni eläke, lääkkeet maksaa, jne. Mistä he saisi tuloja lisää? Ei mistään.
Mietippä itsellesi kasa erilaisia sairauksia, mahdollisesti vielä muistin, näön, kuulon ym ongelmia siihen päälle.
Jos ehtii olla eläkkeellä 35 vuotta, pitää elää vähintään satavuotiaaksi, mikä on aika harvinaista. Mutta niinhän aktivisti Suvi Auvinenkin väitti, että suomalaisten keskimääräinen työssäoloaika olisi 80 000 tuntia, mikä tarkoittaisi liki 50 vuoden yhtäjaksoista työuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa työntää omat vanhempansakin rekan alle, jotta pääsisi käsiksi perintöön.
Nämä kusipää vanhemmat työnsivät itse koko seuraavan sukupolven eläkerekkansa alle.
Olipa ikävää jos sinulla oli huonot vanhemmat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni, suuria ikäluokkia, jäi 63 v eläkkeelle, työvuosia päivätyössä takana 48.
En väheksy kenenkään mainosten jakoa, kesätöitä tai iltatöitä opiskelujen ohessa
Mutta tulevilla eläkeläisillä ei kellään ehdi kertyä 48 työvuotta kokopäiväisessä ansiotyössä .
ei varmasti ehdi, kun kuolunpenkkiä kiillottaa 30-ikään asti, sitten kohta heti pitäisi jo eläkkeelle päästä
Teidän aikaan sai tyhmät ja kouluttamattomat töitä ja palkankorotuksia toisensa perään. Melko vähäjärkinen pitää ihmisen olla, jos ei tajua rakennemuutosta, joka on tapahtunut ja tapahtuu koko ajan. Kouluttamattomana ei saa töitä. Monille ei riitä töitä koulutuksesta huolimatta. Palkalla, jolla elää. Ilman tukia. Nuoremmista polvista monet muuttuu työkyvyttömiksi sairauksien takia, koska hoitoon
Ennen ne kouluttamattomat ei välttämättä olleet ollenkaan tyhmiä, päinvastoin, saattoivat olla hyvinkin viisaita, mutta , kun ei vanhemmilla ollut varaa kouluttaa. Lapsiperheet oli monesti suuria ja matkat pitkät kouluun, ja koulut maksullisia matkoineen aina keskikoulusta lähtien. Ei ollut vara maksaa koulumatkoja, ei kirjoja ei lukukausimaksuja. Ennen kouluun pääsi vain rikkaitten lapset ja poikkeuksena sotaorvot, jotka sai vapaapaikan. Peruskouluun siirryttiin vaiheittain vuosina 1972-1977, ensin Lappi ja sitten pikkuhiljaa eteläisempi Suomi. Sitä ennen et päässyt opiskelemaan kunnolla, jos ei vanhemmilla ollut varaa. Jos et ollut käynyt edes sitä keskikoulua monet ammatit/koulutiet oli sinulta suljettu. Kansakoulupohjalta et niihin päässyt opiskelemaan. Nykyään on toisin, kun kaikki voi opiskella niin pitkälle, kuin pää kestää. Ja se on hyvä.
Eläkejärjestelmä on pääosin hyvä, ja korjautuu kyllä nyt raiteilleen, kun vaan suurista ikäluokista päästään. Suuret ikäluokat saivat pienillä maksuilla aivan liian suuret eläkkeet, ja se oli virhe, josta olemme nyt kärsineet toistakymmentä vuotta. Itse asiassa hyvin tarkkaan juuri sen ajan, jolloin Suomessa talouskasvu ja työikäisten hyvinvoinnin ja elintason kehitys onkin ollut jäissä. Työn tuottavuuden ja teknologian kehittymisen hylty on valunut sinne suurten ikäluokkien kohtuuttomien eläkkeiden rahoittamiseen.
Mutta luonto hoitaa tämän. Nyt ei enää kannata tehdä suuria muutoksia järjestelmään, ne olisi pitänyt tehdä 20 vuotta sitten. Ne viat, jotka johtivat nykytilanteeseen, on jo korjattu edellisissä eläkeuudistuksissa. Muutosten korjaava vaikutus näkyy kuitenkin vasta, kun ahne ikäpolvi on kuollut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me ole missään erityissuojeluksessa. Olemme veronmaksajia ja maksamme ruoasta ja palveluista saman hinnan kuin työssäkäyvätkin, ja osa meistä tekee töitä vielä eläkkeellä ollessaankin.
Niin kaikki muutkin maksaa ruoasta ja palveluista!
ja saatte vielä eläkkeen päälle palkkaa!
Nämä kateelliset sohvan pohjalla kitisijät pitäisi laittaa erityissuojeluun eristysselliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut nyt opiskelujen jälkeen (miinus äitiyslomat + hoitovapaat) työelämässä reilu 30 vuotta. Vielä pitäis jaksaa reipas 10 vuotta. Työ on osittain fyysistä. Tällä hetkellä eläkekertymä (ennusteen mukaan) 1700/kk mikäli olen pystyn olemaan työssä ns. loppuun asti.
Tuosta 1700/kk vähennetään verot luonnollisesti. Miten kukaan voi olla kateellinen tästä? Muistutan, että hyvin todennäköisesti jokainen työssäkäyvä jää eläkkeelle jossain vaiheessa, ellei sitten käy huonosti sitä ennen.
Ei sinun kohdallasi olekaan mitään epäselvää. Olet maksanut tyel-maksuja lähes koko työelämässä ja eläkeikäsi on korkea. Tässä kritisoidaan pääasiassa suuria ikäluokkia, jotka maksattavat muilla eläkkeensä joka alkoin jo myöhäisessä keski-iässä
Kannattaako tuota enää märehtiä, koska asialle ei mitään voi. Ja kyllä noissa suurissa ikäluokissa varsinkin monella naisella on tosi pienet eläkkeet. Suuret ikäluokat eivät enää edes ole niin suuria, koska nuoremmat ikäluokat on ajaneet ohi. Suurimmat elossa olevat ikäluokat ovat syntyneet 80-90-luvuilla ja suurin on 1983.
Toinen tietolähde kyllä väittää, että 1963 syntyneet olisi suurin ikäryhmä. Tiedä sitten mikä on suurin, mutta ei ns suuret ikäluokat ainakaan, ja kuolo niitä korjaa kovaa tahtia.
Niin kuin kaikki vuorollaan, silti vain suuret ikäluokat sai eläkepääpotin.