Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?
Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?
Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.
Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk.
Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.
Kommentit (1015)
Tämä valitusralli jatkuu niin kauan kun äänestätte kokoomusta ja persuja. Katsokaa löytyykö syyllinen peilikuvastanne !
Mä olen ollut nyt opiskelujen jälkeen (miinus äitiyslomat + hoitovapaat) työelämässä reilu 30 vuotta. Vielä pitäis jaksaa reipas 10 vuotta. Työ on osittain fyysistä. Tällä hetkellä eläkekertymä (ennusteen mukaan) 1700/kk mikäli olen pystyn olemaan työssä ns. loppuun asti.
Tuosta 1700/kk vähennetään verot luonnollisesti. Miten kukaan voi olla kateellinen tästä? Muistutan, että hyvin todennäköisesti jokainen työssäkäyvä jää eläkkeelle jossain vaiheessa, ellei sitten käy huonosti sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hyvin voitaisiin siirtyä siihen malliin, että palkansaaja saa koko palkkansa itse ja kerryttää vuosien mittaan itse eläkkeensä sijoittamalla sen.
Ja kuka ei riittävää eläkettään kykenisi keräämään, hänelle yhteiskunta tarjoaisi eläkekertymän loppuessa ilmaisen eutanasian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet ovat juridisesti omaisuuteen verrattavia ansaittuja etuuksia, ja Länsimaissa omaisuus nauttii lain suojaa. Niitä ei siis noin vain voi jurisesti leikata pienemmiksi, vaikka haluaisi.
Kaikkea mitä halutaan leikata, voidaan leikata.
Myös muu omaisuus kuten autot,kämpät ym osakkeet valtiolle
oikeastaan, tuntuukiin hyvältä ajatukselta että me nyt 70 ikäiset luovutetaan kaikki hankimamme omaisuu valtiolle, hankkikaapa nuoremmat ihan itse kaikki alusta asti, kuten mekin olemme tehneet, ilman mitään perintöjä.
Hyvä ja kannatettava ajatus sinällään, mutta onko kuitenkaan mieleisesi...
Ei kannata valtiolle jättää omaisuuttaan, koska menee
jos vaikka korvamerkitsisi tiettyyn tarkoitukseen...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut nyt opiskelujen jälkeen (miinus äitiyslomat + hoitovapaat) työelämässä reilu 30 vuotta. Vielä pitäis jaksaa reipas 10 vuotta. Työ on osittain fyysistä. Tällä hetkellä eläkekertymä (ennusteen mukaan) 1700/kk mikäli olen pystyn olemaan työssä ns. loppuun asti.
Tuosta 1700/kk vähennetään verot luonnollisesti. Miten kukaan voi olla kateellinen tästä? Muistutan, että hyvin todennäköisesti jokainen työssäkäyvä jää eläkkeelle jossain vaiheessa, ellei sitten käy huonosti sitä ennen.
Niin ja piti sanomani että nyt laskettu eläkeikä on 68 vuotta. Tuskin elän 98-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan olekaan siitä kateellinen. Sen sijaan sinustakin voi tuntua aika väärältä, että vastaava työura syntymävuodella vaikka 1947 tai 1953 tuotti paljon suuremman eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hullua koko ajan syyttää suuria ikäluokkia jotka eivät ole mikään merkittävä joukko eläkkeensaajissa, n. 300 000 on elossa.
Epäreiluuden koko määrä alkaa vasta nyt valjeta suurten ikäluokkien lapsille. Siksi syystäkin korpeaa.
Eläkkeiden leikkaamista taas on tyhmää toivoa juuri, kun ahneet ikäluokat ovat jo nauttineet kohtuuttomista eduista ja kohta olisi oma vuoro saada eläkettä, joka on jo valmiiksi paljon pienempi.
Älä nyt unohda niitä varastettuja rantatontteja!
Vierailija kirjoitti:
Elät etuoikeutettua elämää jos et ymmärrä miten sinulle tulevaisuudessa voidaan olla kateellisia tuosta 1700€-verot= mitä jää käteen yhtälöstä noinkin isosta summasta josta se vero otetaan!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän eläkeläinen ole kortensa kekoon laittanut.
Eivät kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Nyt et ymmärrä ollenkaan eläkejärjestelmää. Ei siellä ole tuollaisia rahoja. Kun sinä maksat nyt elokuussa tonnin eläkemaksua, 800€ menee Pertin ja Marjatan syyskuun eläkkeisiin. Pertsa ja Marjatta lähtevät oitis kanarialle tuhlaamaan rahat, ja lokakuussa rahat ovat jo kadonneet taivaan tuuliin.
Se 200 ei mitenkään riitä sekä Pertsan ja Marjatan tuleviin drinksuihin kan
Ja olet varma, ettei vastaisuudessa ole uusia eläkkeiden maksajia tai muita eläkerahoitusmekanismeja?
Siinä olet kyllä oikeassa, että palkkasummasta laskettu eläkevakuutusprosentti on menneestä maailmasta. Eläkkeiden rahoitus pitäisi miettiä uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olin töissä yli 45 vuotta.
Ja mä olin 47 vuotta ja nyt Työeläkkeellä ja koen sen ikäänkuin ansaittuna. Ei Suomeen mitään jenkkimallia ,että töitä tehdään hamaan hautaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt et ymmärrä ollenkaan eläkejärjestelmää. Ei siellä ole tuollaisia rahoja. Kun sinä maksat nyt elokuussa tonnin eläkemaksua, 800€ menee Pertin ja Marjatan syyskuun eläkkeisiin. Pertsa ja Marjatta lähtevät oitis kanarialle tuhlaamaan rahat, ja lokakuussa rahat ovat jo kadonneet taivaan tuuliin.
Se 200 ei mitenkään riitä sekä Pertsan ja Marjatan tuleviin drinksuihin kan
Ja olet varma, ettei vastaisuudessa ole uusia eläkkeiden maksajia tai muita eläkerahoitusmekanismeja?
Siinä olet kyllä oikeassa, että palkkasummasta laskettu eläkevakuutusprosentti on menneestä maailmasta. Eläkkeiden rahoitus pitäisi miettiä uusiksi.
Kommentoin tässä ketjussa tehtyä ehdotusta, jonka mukaan ei olisi. Ehdotus on kelvoton, koska se jättäisi kokonaisen sukupolven ilman vastinetta eläkemaksuille. Kun tässä nyt hiki hatussa maksetaan niitä maksuja, niin kyllä nimenomaan meidän nyt työssä käyvien pitää saada se luvattu eläke.
Järjestelmää kannattaa toki muokata enemmän rahastoivaksi, mutta se on hidas prosessi ihan pakosti. Parhaiten siihen saisi tuota pelivaraa nostamalla syntyvyyttä. Eli pitäisi reippaasti panostaa äiteihin, heistä se syntyvyys ja lasten kasvattaminen uusiksi veronmaksajiksi riippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olin töissä yli 45 vuotta.
Ja mä olin 47 vuotta ja nyt Työeläkkeellä ja koen sen ikäänkuin ansaittuna. Ei Suomeen mitään jenkkimallia ,että töitä tehdään hamaan hautaan asti.
Amerikassa on eläkkeellejäänti-iät määritelty aivan kuin Suomessakin. Jos jäät varhaiseläkkeelle niin saat eläkkeen pienennettynä. Yleensä eläkkeelle jäädään 62-65 vuoden ikäisenä, jolloin työeläkettä aletaan maksaa. Amerikassa työeläkkeen maksaa SSA, ja sen lisäksi on muita eläkejärjestelmiä, joihin työntekijä ja työnantaja ovat sijoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei koskaan tällaisten keskustelujen yhteydessä oteta puheeksi sitä ettei tällaisen systeemin tarvitsekaan toimia loputtomiin ja tilalle voidaan kehittää jotakin muuta?
Koska siinä kävisi huonosti juuri meille, joka nyt maksamme näitä huippusuuria eläkemaksuja. Siksi.
Aivan hyvin voitaisiin siirtyä siihen malliin, että palkansaaja saa koko palkkansa itse ja kerryttää vuosien mittaan itse eläkkeensä sijoittamalla sen.
Tämä varmaan kuitenkaan ei tule kysymykseen, koska on niitä veetejä ja janettoja, jotka pistävät haisemaan kaiken tienaamansa heti ja sitten kun raha on loppu, sukeltavat valtion taskuihin. Siksi on katsottu että tämäkin asia pitää hoitaa viranomaisten puolesta. Iso enemmistö kärsii pienen vähemmistön puolesta.
Suurin osa menettäisi kaiken jos tuohon mentäisiin. Kieli pitkällä olisi huijareita liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Suuria ikäluokkia oli paljon työelämässä. Maksoivat veroja, työnantajat heistä eläkemaksuja ja sosturvamaksuja.
Monet, etenkin miehet, kuolivat kiltisti ennen 70 vuottaan, muutaman vuoden eläkkeellä olleina. Suuret ikäluokat eivät enää oke suuria.
20- ja 30 luvulla syntyneet ovat niitä tervaskantoja, moni pärjää kotonaan, osa hoitolaitoksissa.
Sukuni käpyset +80 vee ovat hengissä. Sekä miehet että naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan olekaan siitä kateellinen. Sen sijaan sinustakin voi tuntua aika väärältä, että vastaava työura syntymävuodella vaikka 1947 tai 1953 tuotti paljon suuremman eläkkeen.
Ja harva näistä oli töissä 68 vuotiaaksi. Niikun esimerkin nainen tulee joutumaan olemaan saadakseen sen 1700€.
Minä kuulun noihin parjattuihin suuriin ikäluokkiin. Olen eläkeläinen, mutta en pienituloinen eläkeläinen, sillä bruttoeläkkeeni on yli 5500 euroa kuukaudessa 40 vuoden työuran jälkeen.
Miten tähän olen päässyt? Olen käynyt kouluni, valinnut sopivan opiskelualan ja huolehtinut opinnoistani sekä hoitanut työtehtäväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka ei riittävää eläkettään kykenisi keräämään, hänelle yhteiskunta tarjoaisi eläkekertymän loppuessa ilmaisen eutanasian.
En ole puolesta, mutta entäs jos saa itse valita vaikka 80 v. jälkeen ottaako eläke ennakkoa ja poistuu maisemista. Vain täysijårkisiltä ja terveiltä kysyttäisiin.
Miten tuo riittävä eläke laskettaisiin mikä olisi kerättävä ennen 65. ikää. Varmaan joku: Kauan rahat riittää ilman tt tukea? Nythän monet eläkkeet ovat alle 1500€ bruttona ja ei siinä aina omavaraisesti voi elää.
Se 200 ei mitenkään riitä sekä Pertsan ja Marjatan tuleviin drinksuihin kanarialla että sinun 25-vuotisen eläketaipaleesi kaurapuuroon, ehei.