Muita, joita "neutraali" fyysinen läheisyys inhottaa? Jättimäinen henkilökohtainen alue, ja muut ei kunnioita?
Tuli mieleeni tehdä tämä aloitus, kun istuin odottamassa bussia töihin ja yksi tuttu istui juttelemaan. Pidän ko. ihmisestä ja juttelen mielelläni, mutta heti nousi niskakarvat pystyyn ja nousin itse seisomaan.
Samoin harkitsen että jättäisin menemättä yhteen konserttiin, kun se pidetään kirkossa ja siellä joutuu istumaan kylki kyljessä ihmisten kanssa. Minua yksinkertaisesti inhottaa olla niin lähellä muita. Tavalliset kirkonmenot on eri asia, kun kirkko on silloin niin tyhjä että saa koko penkin itselleen.
Olen ollut lapsesta saakka tällainen, olen inhonnut kättelyä ja päätä silittäviä ja halailevia sukulaistätejä. Nykyäänkin kun kummitätini änkeää rituaalihalaamaan minua, se inhottaa aivan yhtä paljon kuin jos kummisetä kävisi tisseistä kiinni. Sillä erotuksella, että kummisetää voisin vaan tirvaista, kummitäti ei usko kun sanon että voitaisiin jättää nämä lääppimiset.
Mieheni kanssa koskettelen kyllä todella paljon, halaillaan, pussaillaan, pidetään kädestä. Tykkään myös koskea eläimiin ja pikkulapset on vauvana ok, kun ne alkaa puhua, en tahdo enää ottaa syliin (omia ei siis ole.)
Minusta tuntuu lievästi epämiellyttävältä jopa se, jos käsi hipaisee toisen kättä, tyyliin kumpikin kurkottaa samaan tavaraa yhtä aikaa tms. Ja tähän ei liity tuttuusaste, äitini ja isäni "inhottavat" ihan yhtä paljon kuin kaikki muutkin. Ainoat ihmiset, joita mielelläni kosken, on tosiaan pikkuvauvat (koska ne on käytännössä kuin eläimiä) ja miehet, joita pidän puoleensavetävinä.
Toisaalta minulla on erittäin herkkä tuntoaisti, minulle on hyvin tärkeää esim. vaatteiden materiaalinen tuntu. Ei tekokuituja minulle, kiitos vaan. Voin joskus vaan silitellä reittäni että tunnen sen pellavan kättä vasten, tai lakanoita nukkumaan mennessä. Olen siis noin muuten hyvin koskettelevainen ihminen.
Koskemisen lisäksi tosiaan liian lähellä istuminen tai seisominen tuntuu ihan yhtä kamalalta.
Onko muita friikkejä? Millä olette saaneet toiset tajuamaan, että teillä on oikeus päättää, kosketaan teihin ja miten lähellä sopii seistä?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluilla ja huorilla on hölmöt huolet.
Tyrkkymyrkkyä se itkettää. 👻
No äläpäs taikinanaama :) Ainoa joka tässä ketjussa uliseeon ap ja kaltaisesi pierutantat.
Sanoo jokaketju-uli kun ei kiltti kiinnosta ketään. KKK🤬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän on samaa joo. Ei tosin minkään vaatteiden kanssa.
Useimpien kosketusta karsastan. Oikein ällöttää. Sitten taas rakastan kosketusta ihmiseltä jolta sitä haluan.
On myös ihmisiä joiden kosketus ei ällötä, vaikken mitään tuntisikaan heitä kohtaan.
Poikani kosketus kavahduttaa, tyttäreni kosketus ei.
Koko tekstini koski juuri ap:n kysymää neutraalia kosketusta.
Olet hirviöäiti. Lapsesi pitäisi huostaanottaa.
Höpö höpö. Poikalapset ovat usein ilkeitä, väkivaltaisia, ihan niin kuin aikuisetkin miehet. Hyväksikäyttävät ja jopa m urhaavat äitejään, isejään. Kyllä se on vaan puhdasta järkeä pitää poikalapsi kepin etäisyyden päässä. Alkuperäiskansat usein karkottavat poikalapset kokonaan heimoistaan teini-iässä ja he pääsevät takaisin vasta sitten, kun oppivat käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten sydämen sähkömagneettinen kenttä ulottuu aika pitkälle kehon ulkopuolelle. Ja meidän sydämet tahtovat "tahdistua" samalla taajuudelle. Tämän on siis ihan tieteellinen tosiasia, vieläpä aika helposti mitattavissa.
Kuvittelisin, että herkemmän ihmisen on sen takia vaikea olla monien ihmisten lähellä, jos sydänaallot on epäsynkronissa.
Tuo sydämen sähkömagneettinen kenttä on siis se juttu, mikä on saanut ihmiset aikanaan keksimään "auran" käsitteen. Osa ihmisistä aistii vaan herkemmin tuollaisia juttuja.
Meinaatko Nobelin saada teoriastasi?🤣
Muutaman friikin vuoksi, joiden lääkitys ei ole kohdillaan,.kaikkien pitäisi siis alkaa.hiipimään seinänvieriä tuijottaen omiin varpaisiinsa, ettei olmi vaan säikähdä :D
Mä ymmärrän hyvin. Korona-ajan turvavälit olivat ihanaa aikaa, ja kaipaan väliin 2 metrin terävää keppiä henkkohht tilani ylläpitämiseksi. Pystyn luopumaan siitä bussissa, jossa ei ole vaihtoehtoja, mutta en tee sitä vapaaehtoisesti. Reviirini sisälle päästän 2 ihmistä. Inhoan ihan erityisesti sitä, että kiltti naama kutsuu puolituntemattomia työkavereita taputtelemaan kuin jotain onnea tuovaa maskottia. Ilmeisesti kaikki eivät välitä torjuvasta elekielestä.
Ja joo, kosketus on rakkauden kieli täälläkin, niitä kahta taputtelen ja pussailen kyllä ahkeraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten sydämen sähkömagneettinen kenttä ulottuu aika pitkälle kehon ulkopuolelle. Ja meidän sydämet tahtovat "tahdistua" samalla taajuudelle. Tämän on siis ihan tieteellinen tosiasia, vieläpä aika helposti mitattavissa.
Kuvittelisin, että herkemmän ihmisen on sen takia vaikea olla monien ihmisten lähellä, jos sydänaallot on epäsynkronissa.
Tuo sydämen sähkömagneettinen kenttä on siis se juttu, mikä on saanut ihmiset aikanaan keksimään "auran" käsitteen. Osa ihmisistä aistii vaan herkemmin tuollaisia juttuja.
Tämä kannattaa myös tiedostaa ja hyväksyä. Joidenkin ihmisten läheisyydessä oleminen tuntuu pahalta, vaikkei edes olisi kontaktia heihin. Siinäpä sitten selität kumppanille, että "sun aura häiritsee, voitko painua v ittuun"
Olen aika varma, että kukaan korkeammalla taajuudella oleva ei kykenisi kestämään tämän palstan ilmapiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydänkoherenssi on ihan olemassa olevaa tiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehottaisin vielä sinua miettimään, miksi ns. normaalisti käyttäytyvien pitäisi sopeutua sinun tarpeisiisi? Ja miksi kuluttaisit aikaa ja energiaa yrittämällä vääntää maailmasta sinun kaltaista?
Olen siis se joka yllä mainitsi olevansa samanlainen, mutta sillä erotuksella, että itse olen keskittynyt enemmän siihen, millä keinoilla itse pystyn selviämään normaalissa maailmassa, enkä siihen miten muiden tulisi muuttua.
Meinaat, että minä en saisi sanoa tungettelevalle sukulaistädille, etten tahdo hänen halaamistaan? Ihan oikeasti?
Tietenkään en muuten vaadi kenenkään "joustavan", valitsen seurani ja jätän rituaalipaijaajat lääppimään toisiaan. Istumapaikkansa saa valita ja jos joku tulee puhuessaan liian lähelle, otan taka-askeleen, jos se "seuraa" -kuten kovin moni moukka tekee- päätän keskustelun.
Näinä metoon aikoina
Tungettelevalla sukulaistädilläsikin on ongelma, mikäli hänellä ei ole sen vertaa tuntosarvia, ettei olisi jo tajunnut jäykistyneestä asennostasi, ettet halua halausta. Toisaalta, normaalisti harvat halaa nähtäessäkään pitkästä aikaa ja se on tapahtuessaa kuitenkin nopeasti kiitävä hetki, sen kestää. Halaaja voi itse päästä juuri siten tunnelmaan, eri asia on, jos halaus on intiimiä, viivyttelevää, imelää ja siten vastenmielistä. Ehkä sinun kannattaisi käydä terapiassa tai hypnoosihoidossa, ties mitä paljastuisi ajalta, jolloin et ole vielä osannut puhua.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän hyvin. Korona-ajan turvavälit olivat ihanaa aikaa, ja kaipaan väliin 2 metrin terävää keppiä henkkohht tilani ylläpitämiseksi. Pystyn luopumaan siitä bussissa, jossa ei ole vaihtoehtoja, mutta en tee sitä vapaaehtoisesti. Reviirini sisälle päästän 2 ihmistä. Inhoan ihan erityisesti sitä, että kiltti naama kutsuu puolituntemattomia työkavereita taputtelemaan kuin jotain onnea tuovaa maskottia. Ilmeisesti kaikki eivät välitä torjuvasta elekielestä.
Ja joo, kosketus on rakkauden kieli täälläkin, niitä kahta taputtelen ja pussailen kyllä ahkeraan.
Sama. Minullakin on kiltti naama, ilmeisesti. Lisäksi ihmiset pitävät sellaista erittäin etäistä ja välinpitämätöntä peruskohteliaisuutta henkilökohtaisena kiinnostuksena. Voi taivas sitä avautumisen määrää.
Joku aikaisemmin puhui villieläimistä. Ehkä osa meistä on sitten vähän kehityksestä jäljessä? Minulla on muutenkin tarkemmat aistit kuin ihmisillä keskimäärin, ei siis yliherkkyyttä, vaan yksinkertaisesti vaan huomaan asioita mitä muut eivät huomaa muuta kuin sitten kun sen osoittaa niille.
Välillä ihmettelen, miten jengi pysyy edes hengissä, kun ne ei kuule, haista, näe mitään mitä ei hierota naamaan.
Ap:n kaltaisia varten tarvitaan se eutanasialaki, ja äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan tajua yhtään mitään. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Minullakin on kiltti naama, ilmeisesti. Lisäksi ihmiset pitävät sellaista erittäin etäistä ja välinpitämätöntä peruskohteliaisuutta henkilökohtaisena kiinnostuksena. Voi taivas sitä avautumisen määrää.
Joku aikaisemmin puhui villieläimistä. Ehkä osa mei
Mä taas olen haaveilija, omissa maailmoissani kaikessa rauhassa, enkä luultavasti näe enkä kuule mitään ympäristöstäni, ja pidän asioista niin. Ihmiset ovat ihan ok, kun ymmärtäisivät pitää sen välin. Lyhyemmällä välillä ne vaativat aina jonkinlaista reagointia, ja se on vaivalloista.
Miksi haluaisin että tämän näköiset tulee kolmea metriä lähemmäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todell
Epäilen, ettet sinä jaksanut tai osannut lukea juttua loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa autistisuudelta. Tuo että materiaalin tuntu iholla on hyvin tärkeää, kosketuksen kaihtaminen jne. Erikoiselta kuulosti tuo, että vauvat ovat ihania, rinnastat eläimiin ja että et pidä enää kun oppivat puhumaan. Kommunikoinnin vaikeus.
Höpöhöpö! Peräänkuulutan kohteliaita ja huomaavaisia tapoja , jotka ovat monelle hyvin vaikeita sisäistäa. Kaikki ei aina viittaa autismiin, jos haluaa kohdata ihmiset myös omilla ehdoillaan.
Juu ei. Osalla viittaa psykiatrian puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot olevasi friikki. Ei, tylsistynyt uniikki lumihiutale sinä olet. Suomessa n. 80% ihmisistä on kaltaisiasi.
No miksi me annetaan niiden 20 % sanella säännöt?
Koska te olette niin uniikkeja keskenänne. Jakaannutte miljoonaan erimieliseen fraktioon, vaikka peruskaava on sama. Minä olen erilainen, minut on muiden huomioitava ja tehtävä kaikki niinkuin minä haluan.
Onnea ja menestystä meille.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaltaisia varten tarvitaan se eutanasialaki, ja äkkiä.
Voisit harkita vitsejäsi hiukan. Mieti tätä sitten kun sosiaalityöntekijä kohauttaa olkiaan ja toteaa, että ei sua nyt taida muu auttaa, varataanko tästä lopetusaika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän on samaa joo. Ei tosin minkään vaatteiden kanssa.
Useimpien kosketusta karsastan. Oikein ällöttää. Sitten taas rakastan kosketusta ihmiseltä jolta sitä haluan.
On myös ihmisiä joiden kosketus ei ällötä, vaikken mitään tuntisikaan heitä kohtaan.
Poikani kosketus kavahduttaa, tyttäreni kosketus ei.
Koko tekstini koski juuri ap:n kysymää neutraalia kosketusta.
Olet hirviöäiti. Lapsesi pitäisi huostaanottaa.
En ole vaihtanut sukupuoltani, vaikka se ilmoitusluontoisesti onnistuisikin.
Olen ollut ihan hyvä isä tähän saakka. Jos tuo "poikani kosketus kavahduttaa" kuulosti pahalta, niin totean, että on aikuinen. Sai olla lapsena sylissä paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluaisin että tämän näköiset tulee kolmea metriä lähemmäs?
Tuollaiset naiset ovat niitä miesvihan levittäjiä niin tällä palstalla kuin muuallakin. Eivät kelpaa miehille ja kostavat sitten heikkouttaan tuntemattomille.
Olet hautaan valmis.