Teinit liikkeellä aamuvarhain?
Olen kesän aikana kiinnittänyt huomiota, että meillä päin näkyy teini-ikäisiä hengailemassa jo klo 7 aikaa. Eivät siis ole esim matkalla kesätöihin, vaan kokoontuneena sähkömopoineen ja vapettamassa. Lähtevätkö nämä teinit näin varhain liikkeelle vai ovatko vielä edellisillan reissulla? Aika moni teini nukkuisi mieluusti puolille päivin. Totta, mitään laitonta ei ole liikkua aikaisin aamulla. Mutta joku tuossa kuitenkin epäilyttää... Liikkuuko sinun teinisi kukonlaulun aikaan kylillä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy heiltä suoraan jos noin mietityttää. Sillä se selviää. Palstamammoilla on ihmeellinen tapa kysellä täällä asioista joita keskustelijat eivät voi selvittää. Mistä forssalainen perheenäiti voi tietää miksi lahden teinit ovat aamuseitsemältä liikenteessä?
AP halusi tässä varmasti pohtia ilmiötä. Olen kiinnittänyt samaan huomiota ja asiasta on keskusteltu myös paikallisessa fb-ryhmässä. Teinien aamuhengailuun on liittynyt myös lieveilmiöitä, mm metelöintiä taloyhtiöiden pihalla ja sotkemista. En tosin pidä tavasta miten teineistä kirjoitetaan, "persehedelmät" ym. Oleellista ei nyt ole asuvatko teinit Forssassa vai Lahdessa. Aloituksen takana lienee kysymys ovatko nämä teinit läpi yön ulkona? Jos ja kun ovat, niin miksi?
Miksi palstamammahuorien paskantamia äpäriä ei saa sanoa persehedelmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy heiltä suoraan jos noin mietityttää. Sillä se selviää. Palstamammoilla on ihmeellinen tapa kysellä täällä asioista joita keskustelijat eivät voi selvittää. Mistä forssalainen perheenäiti voi tietää miksi lahden teinit ovat aamuseitsemältä liikenteessä?
AP halusi tässä varmasti pohtia ilmiötä. Olen kiinnittänyt samaan huomiota ja asiasta on keskusteltu myös paikallisessa fb-ryhmässä. Teinien aamuhengailuun on liittynyt myös lieveilmiöitä, mm metelöintiä taloyhtiöiden pihalla ja sotkemista. En tosin pidä tavasta miten teineistä kirjoitetaan, "persehedelmät" ym. Oleellista ei nyt ole asuvatko teinit Forssassa vai Lahdessa. Aloituksen takana lienee kysymys ovatko nämä teinit läpi yön ulkona? Jos ja kun ovat, niin miksi?
Miksi palstamammahuorien paskantamia
XDKoska taas sananvapautta ja demokratiaa rajoitetaanXD
Huimausaineita ne on vetämässä koko yön.
99% todennäköisyydellä edellisillan reissulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palstamammahuorien paskantamia
Isättömiä mulattiäpäriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla.
Ei ne teinit yötä ulkona valvo pillimehun voimin. Joka sortin päihteitä saa nykyään pikkupaikkakunnillakin. Pitää olla naiivi tai välinpitämätön vanhempi, jos tätä ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällähän sitä juuri kysytään, kai näin isolta palstalta joku teinin vanhempi löytyy. Ei sen tarvi olla juuri sen teinin vanhempi, jonka ap näki. Jotain vastauksia vanhemmilta on jo tullutkin, vastaa sinäkin omalta osaltasi.
Ei tunnu asia selviävän koska ketju vain jatkuu ja jatkuu. Käykää nyt joku kysymässä näiltä teineiltä suoraan ja kertokaa vastaus tänne, niin voimme sulkea ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne teinit yötä ulkona valvo pillimehun voimin. Joka sortin päihteitä saa nykyään pikkupaikkakunnillakin. Pitää olla naiivi tai välinpitämätön vanhempi, jos tätä ei tajua.
Saa varmasti, mutta kylläpä nuo jaksavat valvoa ihan selvinpäinkin. Itsekin jaksoin aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatteko siis teinien valvoa niin kauan kuin huvittaa?
Miten sen voisi pakottaa nukahtamaan? Nuijalla? Itse menen nukkumaan viimeistään klo 23-24, mun pitää käydä töissä.
Pakottaa ei voi, mutta ohjata. Muistan sen maagisen tunnelman kun teininä kavereiden kanssa valvottiin kesäaamun rannalla tai pihakeinussa jutellen, mutta nykyään työssäni näen miten monella loma-aikojen rytmin puute selvästi pahentaa psyykkistä ja nepsy-oireilua. Ei toki yksinään sitä aiheuta, mutta harvan keholle tai mielelle tekee hyvää valvoa yöllä ja nukkua päivällä muuten kuin satunnaisena poikkeuksena.
Omat lapset ovat vasta tulossa tähän ikää, ehkä vielä yhtään tiedä minkä äitinä tulen toteamaan järkeväväksi ja minkä mahdolliseksi. Osaan odottaa ristiriitaa näiden välille.
Joo usko pois, ohjattu on. Mulla on kaksi teiniä. Toinen pitää jonkinlaisen rytmin kesälläkin, toisella heittää ihan ympäri. Niin ne on yksilöitä. Teinitkin. Itse olen kuitenkin ihan tyytyväinen koska on kuitenkin kotona. On niitäkin jotka karkaavat.
Täällä Länsi-Helsingissä mopot pörrää vielä 4 aamulla, joten eiköhän ne teinien vuorokausirytmit ole heittänyt häränpyypyytä. Päivät nukutaan ja yöt hillutaan.
En ymmärrä vanhempia jotka ei aseta mitään rajoja. Meilläkin päin mopot pärrää aamuun saakka. Eikö vanhemmat yhtään välitä tai huolestu, missä lapsensa ovat? Ymmärrän toki kohtuudella kavereiden kanssa kuljeskelun ja satunnaisen valvoskelun, mutta kyllä vanhemmuus on isolla osalla täysin hukassa. Itse pyrin siihen, että oma teini olisi viimeistään puolen yön jälkeen nukkumassa, eikä tulisi kuuloonkaan, että antaisin hillua jossain yötä myöten. Enhän voisi itse edes nukkua. Nuo lapset tarvitsisivat rakkautta ja rajoja, ei rajattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vanhempia jotka ei aseta mitään rajoja. Meilläkin päin mopot pärrää aamuun saakka. Eikö vanhemmat yhtään välitä tai huolestu, missä lapsensa ovat? Ymmärrän toki kohtuudella kavereiden kanssa kuljeskelun ja satunnaisen valvoskelun, mutta kyllä vanhemmuus on isolla osalla täysin hukassa. Itse pyrin siihen, että oma teini olisi viimeistään puolen yön jälkeen nukkumassa, eikä tulisi kuuloonkaan, että antaisin hillua jossain yötä myöten. Enhän voisi itse edes nukkua. Nuo lapset tarvitsisivat rakkautta ja rajoja, ei rajattomuutta.
Rakkautta on myös se, että annetaan teinin tehdä omia ratkaisujaan ja elää teinin elämää. Jos teini haluaa nukkumaan puolenyön aikaan se on hyvä. Mutta jos hänet pakotetaan pois muiden seurasta nukkumaan niin myöhemmin teillä on vastassa katkeroitunut nuori aikuinen. Kaveripiirit muodostuvat nuorena ja sosiaaliset taidot opetellaan nuorina. Monesti, ei aina, sosiaalisesti rajoittuneita ja yksinäisiä aikuisia yhdistää heitä liikaa varjelleet ja dominoineet vanhemmat. Ei lapsesta tule rikollista huumeidenkäyttäjää vaikka hän valvookin yöllä kavereidensa kanssa. Kyllä siihen vaikuttaa muut asiat. Jopa kotona pumpulissa kasvatetuista voi tulla rikollinen huumeidenkäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Länsi-Helsingissä mopot pörrää vielä 4 aamulla, joten eiköhän ne teinien vuorokausirytmit ole heittänyt häränpyypyytä. Päivät nukutaan ja yöt hillutaan.
Kunhan ei hilluessaan häiritse muita, niin nukkukoon päivät ja hillukoon yöt. Ei se ole yhtään tuomittavampaa kuin nukkua yöt ja hillua päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkautta on myös se, että annetaan teinin tehdä omia ratkaisujaan ja elää teinin elämää. Jos teini haluaa nukkumaan puolenyön aikaan se on hyvä. Mutta jos hänet pakotetaan pois muiden seurasta nukkumaan niin myöhemmin teillä on vastassa katkeroitunut nuori aikuinen. Kaveripiirit muodostuvat nuorena ja sosiaali
Sosiaaliset taidot voi opetella myös päivällä. Itse asiassa ne paremmat kaverit löytyy ihan päivänvalossa. Öisissä seurapiireissä tulee päihteet helposti mukaan kuvaan.
Ja vanhemman kannattaa muistaa, että rakkautta ei ole ilman rajoja.
Meillä on 16 vuotias teini ja ollaan sovittu että hän tulee kotiin viimeistään 23.00, jos ei ole mitään erityistä esim. kaverin synttärit, konsertti tai joku muu vastaava meno. Pääkaupunkiseudulla ei ole erityisen turvallista luuhata yötä ulkona eikä teini itsekään halua yöllä liikkua, usein pyytää kyytiä kotiin ettei tarvitse yksin liikkua julkisilla jos tulee jostain kauempaa yksin myöhään. Muuten saa puolestani nukkua tai olla nukkumatta kesälomalla, ei se rytmi nyt ikuisesti pilalla ole, välillä kun pitää käydä kesätöissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkautta on myös se, että annetaan teinin tehdä omia ratkaisujaan ja elää teinin elämää. Jos teini haluaa nukkumaan puolenyön aikaan se on hyvä. Mutta jos hänet pakotetaan pois muiden seurasta nukkumaan niin myöhemmin teillä on vastassa katkeroitunut nuori ai
Sosiaaliset taidot voi opetella myös päivällä. Itse asiassa ne paremmat kaverit löytyy ihan päivänvalossa. Öisissä seurapiireissä tulee päihteet helposti mukaan kuvaan.
Ja vanhemman kannattaa muistaa, että rakkautta ei ole ilman rajoja.
Voi oppia tai olla oppimatta. Jos itse ja kaverit ovat iltavirkkuja ja yökyöpeleitä niin ei opi. Noin sitä lokeroidaan ihmiset heti pienestä riippuen siitä milloin olet virkeimmilläsi. Ei kellonajalla ole väliä. Päihteet tulevat mukaan jos ovat tullakseen.
Tuo aamuseitsemän on tosi outo aika teinin olla edes hereillä, saati liikkeellä.
Herää kysymys, milloin nukutaan? Ja miten saadaan päivä-yörytmi kohdilleen, kun alkaa kouluunmenoherätykset?
Tänä kesänä teinien käytös on ollut jotenkin levottomampaa. Meidänkin asuinalueella, joka on keskimäärin todella rauhallinen, on ollut jatkuvaa metelöintiä, mopolla rälläämistä, ilkivaltaa ja uhmakasta käytöstä tuntemattomia kohtaan. Ero on ihan selvä aiempiin vuosiin nähden. Teinit ovat usein aamukuuteen ulkona metelöimässä ja aloittavat uudestaan iltakuudelta.
Oma teini lähtee kotoa 7:30, mutta se menee silloin töihin. Jos ei olisi töitä niin luultavasti nukkuisi vähintään kymmenee.