Teinit liikkeellä aamuvarhain?
Olen kesän aikana kiinnittänyt huomiota, että meillä päin näkyy teini-ikäisiä hengailemassa jo klo 7 aikaa. Eivät siis ole esim matkalla kesätöihin, vaan kokoontuneena sähkömopoineen ja vapettamassa. Lähtevätkö nämä teinit näin varhain liikkeelle vai ovatko vielä edellisillan reissulla? Aika moni teini nukkuisi mieluusti puolille päivin. Totta, mitään laitonta ei ole liikkua aikaisin aamulla. Mutta joku tuossa kuitenkin epäilyttää... Liikkuuko sinun teinisi kukonlaulun aikaan kylillä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vanhempia jotka ei aseta mitään rajoja. Meilläkin päin mopot pärrää aamuun saakka. Eikö vanhemmat yhtään välitä tai huolestu, missä lapsensa ovat? Ymmärrän toki kohtuudella kavereiden kanssa kuljeskelun ja satunnaisen valvoskelun, mutta kyllä vanhemmuus on isolla osalla täysin hukassa. Itse pyrin siihen, että oma teini olisi viimeistään puolen yön jälkeen nukkumassa, eikä tulisi kuuloonkaan, että antaisin hillua jossain yötä myöten. Enhän voisi itse edes nukkua. Nuo lapset tarvitsisivat rakkautta ja rajoja, ei rajattomuutta.
Rakkautta on myös se, että annetaan teinin tehdä omia ratkaisujaan ja elää teinin elämää. Jos teini haluaa nukkumaan puolenyön aikaan se on hyvä. Mutta jos hänet pakotetaan pois muiden seurasta nukkumaan niin m
Jos lapsi hilluu öisin ulkona, hänet on jätetty heitteille. Yöllä altistuu huonolle seuralle, koska kunnolliset lapset ja nuoret eivät ole silloin ulkona. Ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Minkähän takia päihteilyt, paikkojen rikkomiset, kaahailut, pahoinpitelyt ja muu häiriökäyttäytyminen ovat huomattavasti yleisempiä öisin? Siksi, että vain huonompi aines on silloin liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatteko siis teinien valvoa niin kauan kuin huvittaa?
Miten sen voisi pakottaa nukahtamaan? Nuijalla? Itse menen nukkumaan viimeistään klo 23-24, mun pitää käydä töissä.
Tehän olette niitä vanhempia, joiden kakarat ovat saaneet vapaan kasvatuksen. Siinä on sitten tulos. Kyllä on ollut vanhemmuus hukassa!
Eli yhteenvetona ketjun viesteistä voidaan siis pitää, että aamuvirkut ovat ryhdikkäämpiä ja 'parempia' kansalaisia kuin yökyöpelit?
Oletteko kuulleet sisäisestä kellosta?
"Aikuisilla vuorokausirytmi on aika pysyvä, ellei ihminen sairastu tai rytmi muutoin häiriinny. Ihmiset jaetaan tutkimuksissa aamu-, ilta- ja välityyppeihin. Yli 25-vuotiaiden suomalaisten yleisin vuorokausirytmityyppi on aamuvirkkuus. Iltavirkkuus ja välityyppisyys on tätä nuoremmilla yleisempää kuin aamuvirkkuus. Kun elimistö alkaa ikääntymisen myötä rappeutua, vuorokausirytmillä on taipumus häiriintyä siten, ettei se pysy enää optimissaan. Ikääntyneillä on siten enemmän haasteita pitää yllä säännöllisiä biologisia rytmejä ja hyvää uni-valve-tilaa."
Vierailija kirjoitti:
Eli yhteenvetona ketjun viesteistä voidaan siis pitää, että aamuvirkut ovat ryhdikkäämpiä ja 'parempia' kansalaisia kuin yökyöpelit?
Oletteko kuulleet sisäisestä kellosta?
"Aikuisilla vuorokausirytmi on aika pysyvä, ellei ihminen sairastu tai rytmi muutoin häiriinny. Ihmiset jaetaan tutkimuksissa aamu-, ilta- ja välityyppeihin. Yli 25-vuotiaiden suomalaisten yleisin vuorokausirytmityyppi on aamuvirkkuus. Iltavirkkuus ja välityyppisyys on tätä nuoremmilla yleisempää kuin aamuvirkkuus. Kun elimistö alkaa ikääntymisen myötä rappeutua, vuorokausirytmillä on taipumus häiriintyä siten, ettei se pysy enää optimissaan. Ikääntyneillä on siten enemmän haasteita pitää yllä säännöllisiä biologisia rytmejä ja hyvää uni-valve-tilaa."
Mitä tekemistä vuorokausirytmillä on ulkonaolemisen kanssa? Voi sitä valvoa kotonakin ilman, että pitää metelillään koko kylää hereillä, kuten sinun teinisi tekee.
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä rajoitat sitä valvomista, kun pitää itse kuitenkin nukkua? Meillä teiniltä menee ruutuaika kiinni 11 illalla, mutta saattaa silti lukea todella myöhään. Tarvitsen itse unta, niin en kyllä kuku yötä myöten vaan patistamassa teiniä nukkumaan. Aamuisin käyn herättämässä 10:30 (sovittu teinin kanssa yhdessä)
"Mitä tekemistä vuorokausirytmillä on ulkonaolemisen kanssa? Voi sitä valvoa kotonakin ilman, että pitää metelillään koko kylää hereillä, kuten sinun teinisi tekee."
Tiedän, että teinien pärryyttely voi ärsyttää (kyllä minuakin se vtuttaa), mutta katso ajankohtaa - kesälomat lopuillaan ja viimeiset hetket olla kavereiden kanssa vaikka koko yön hereillä.
Yöllä roikutaan ulkona, koska muita ihmisiä on vähemmän liikkeellä ja sosiaalinen kontrolli on vähäisempää. Saa rauhassa rikkoa paikkoja, kaahailla, töhriä ja meluta. Löytää myös paremmin ihmiset, joilta saa huu meita ja puukosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen voisi pakottaa nukahtamaan? Nuijalla? Itse menen nukkumaan viimeistään klo 23-24, mun pitää käydä töissä.
Tehän olette niitä vanhempia, joiden kakarat ovat saaneet vapaan kasvatuksen. Siinä on sitten tulos. Kyllä on ollut vanhemmuus hukassa!
Vanhemmuus hukassa kun en pysty pakottamaan toista teiniäni nukahtamaan kesälomalla yhteiskunnan hyväksymien standardien mukaisesti? Teiltä täydellisiltä vanhemmilta ei nyt ole tullut vielä yhtään keinoa jolla tämä oikeasti toteutetaan. Lääkkeitäkö sille pitäisi antaa? Kuten sanoin, minä käyn töissä. En voi olla edes aamupäivällä herättämässä teiniäni että se rytmi pysyisi sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus hukassa kun en pysty pakottamaan toista teiniäni nukahtamaan kesälomalla yhteiskunnan hyväksymien standardien mukaisesti? Teiltä täydellisiltä vanhemmilta ei nyt ole tullut vielä yhtään keinoa jolla tämä oikeasti toteutetaan. Lääkkeitäkö sille pitäisi antaa? Kuten sanoin, minä käyn töissä. En voi olla edes aamupäivällä herättämässä teiniäni että se rytmi pysyisi sitä kautta.
Oliko tämä olevinaan jokin perustelu, miksi teinisi riekkuu kartsalla koko yön? Että kun ei nuku, on myös päästettävä ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus hukassa kun en pysty pakottamaan toista teiniäni nukahtamaan kesälomalla yhteiskunnan hyväksymien standardien mukaisesti? Teiltä täydellisiltä vanhemmilta ei nyt ole tullut vielä yhtään keinoa jolla tämä oikeasti toteutetaan. Lääkkeitäkö sille pitäisi antaa? Kuten sanoin, minä käyn töissä. En voi olla edes aamupäivällä herättämässä teiniäni että
Missä lukee että hilluu kartsalla? Kotona valvoo. Tässä ketjussa kysyttiin että annatteko oikeasti teininne valvoa koko yön. Niin miten se teini pakotetaan nukahtamaan?
Ketju koskee teinien öistä ulkonaolemista. Lue se aloitus, ennen kuin vastaat.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ketju johon kommentoit EI koskenut sitä vaan valvomista. Lue itse kommentit johon kommentoit.
Ne on valvonut koko yön. Mun tytöllä ja kaverillaan oli teineinä tapana valvoa kerran kesässä yö läpi ja mennä viiden kuuden aikaan aamulla uimaan. Sitten nukkuivat päivän. En olisi antanut koko ajan valvoa noin, eikä tyttö liikkunut vapetusporukoissa. Teininä on helpohkoa valvoa yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ketju johon kommentoit EI koskenut sitä vaan valvomista. Lue itse kommentit johon kommentoit.
Ymmärrätkö, mikä on ketju? Se on tämän aloituksen alle syntynyt keskustelu. KOKO KESKUSTELU.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, mikä on ketju? Se on tämän aloituksen alle syntynyt keskustelu. KOKO KESKUSTELU.
Tämä on aloitus ja aloituksen alle on syntynyt useita alaketjuja. Tuo ketju johon ilmeisesti sinä kommentoit mun vapaan kasvatuksen kakaroista alkoi siitä kun joku kysyi että annatteko siis teinien valvoa niin pitkään kuin huvittaa. Ja se kysymys taas tuli heti sen jälkeen kun minä olin kertonut teinistäni joka kyllä valvoo aamuun asti vaikka tekeekin sen kotona.
Mulla ei ole enempää rautalankaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aloitus ja aloituksen alle on syntynyt useita alaketjuja. Tuo ketju johon ilmeisesti sinä kommentoit mun vapaan kasvatuksen kakaroista alkoi siitä kun joku kysyi että annatteko siis teinien valvoa niin pitkään kuin huvittaa. Ja se kysymys taas tuli heti sen jälkeen kun minä olin kertonut teinistäni joka kyllä valvoo aamuun asti vaikka tekeekin sen kotona.
Mulla ei ole enempää rautalankaa.
Vai oikein alaketjuja. Mitäs jos tekisit ihan oman ketjun haluamallasi aiheelle, jos kykene keskustelemaan aloituksen aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole enempää rautala
Eli ei tullut niitä todellisia vinkkejä sinultakaan.
No teinit voivat ensi viikolla mennä suoraan kouluun yöjuoksuiltaan kun ovat silloin hereillä.
Minusta jokaisen pitäisi kerran kesässä valvoa läpi kauniin kesäyön. Äänetkin ovat ihan erilaisia yön eri aikoina, puhumattakaan tuoksuista. Viimeksi valvoin läpi kesäyön ollessani erään majoituskoulun yövalvojana. Pihassa lauloi mm. satakieli. Oi mikä nautinto.
Rajat ovat rakkautta. Kyllä aikuinen pystyy kieltämään ulkona juoksemisen yöaikaan, jos vain tahtoo. Puhelin pois, jos se häiritsee yöunia.