Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinit liikkeellä aamuvarhain?

Vierailija
31.07.2024 |

Olen kesän aikana kiinnittänyt huomiota, että meillä päin näkyy teini-ikäisiä hengailemassa jo klo 7 aikaa. Eivät siis ole esim matkalla kesätöihin, vaan kokoontuneena sähkömopoineen ja vapettamassa. Lähtevätkö nämä teinit näin varhain liikkeelle vai ovatko vielä edellisillan reissulla? Aika moni teini nukkuisi mieluusti puolille päivin. Totta, mitään laitonta ei ole liikkua aikaisin aamulla. Mutta joku tuossa kuitenkin epäilyttää... Liikkuuko sinun teinisi kukonlaulun aikaan kylillä?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ovatkin jo nuoria aikuisia, jotka vain näyttävät teineiltä?

Vierailija
2/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ovatkin jo nuoria aikuisia, jotka vain näyttävät teineiltä?

No, satun tunnistamaan ainakin kaksi noista. Ovat 14 ja 15 v. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma teinini ainakin nukkuu helposti puolille päivin, ei liiku aamutuimaan ulkona. Itse olen huomannut saman töihin mennessä, että vielä klo 5-6 aamulla nuoret liikkuvat ulkona, ovat varmaan valvoneet koko yön.

Vierailija
4/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin ajattelen, nuoret ovat edellisillan reissuilla. Eikö nuorilla ole siis kotiintuloaikoja? En nukkuisi silmäystäkään, jos 15 v teinini hengailisi jossain kylillä läpi yön.

Vierailija
5/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy heiltä suoraan jos noin mietityttää. Sillä se selviää. Palstamammoilla on ihmeellinen tapa kysellä täällä asioista joita keskustelijat eivät voi selvittää. Mistä forssalainen perheenäiti voi tietää miksi lahden teinit ovat aamuseitsemältä liikenteessä?

Vierailija
6/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias nuoreni kyllä voi hyvinkin valvoa 6-7 asti nyt kesälomalla (joo ei hyvä mutta minkäs teet) mutta ihan kotona on. Varmaan jos saisi niin olisi kavereiden kanssa ulkona mieluummin, mutta onneksi kaveritkin pidetään kotona öisin niin ei tarvitse edes vääntää aiheesta. 

Vierailija
7/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatteko siis teinien valvoa niin kauan kuin huvittaa?

Vierailija
8/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma teinini kyllä tykkää valvoa pitkään, jos on kaveri kylässä. Mutta kotiin tullaan kuitenkin viimeistään klo 22.30. Ja kesälomalla annan valvoa, kun siitä ei ole muille mitään haittaa. Menen itse ajoissa nukkumaan töiden takia, joten en voi vahtia, milloin nukadetaan, tämä siis hänelle, joka ihmetteli, miksi annetaan valvoa. Vai onko joku keksinyt laillisen tavan, miten teini pakkonukutetaan..? Koulujen alkaessa asia on tietenkin toisin ja uutta rytmiä aletaan hakea hyvissä ajoin. 

Vierailija
9/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy heiltä suoraan jos noin mietityttää. Sillä se selviää. Palstamammoilla on ihmeellinen tapa kysellä täällä asioista joita keskustelijat eivät voi selvittää. Mistä forssalainen perheenäiti voi tietää miksi lahden teinit ovat aamuseitsemältä liikenteessä?

AP halusi tässä varmasti pohtia ilmiötä. Olen kiinnittänyt samaan huomiota ja asiasta on keskusteltu myös paikallisessa fb-ryhmässä.  Teinien aamuhengailuun on liittynyt myös lieveilmiöitä, mm metelöintiä taloyhtiöiden pihalla ja sotkemista. En tosin pidä tavasta miten teineistä kirjoitetaan, "persehedelmät" ym.  Oleellista ei nyt ole asuvatko teinit Forssassa vai Lahdessa. Aloituksen takana lienee kysymys ovatko nämä teinit läpi yön ulkona? Jos ja kun ovat, niin miksi? 

Vierailija
10/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aamulla näitä raahautuu sisään, ainakin näin kerrostaloalueella, en usko että aamulenkilläkään ovat 6 maissa, vaan ihan eilisillä reissuilla.

Vierailija
11/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen voisi pakottaa nukahtamaan? Nuijalla? Itse menen nukkumaan viimeistään klo 23-24, mun pitää käydä töissä. 

Vierailija
12/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP halusi tässä varmasti pohtia ilmiötä. Olen kiinnittänyt samaan huomiota ja asiasta on keskusteltu myös paikallisessa fb-ryhmässä.  Teinien aamuhengailuun on liittynyt myös lieveilmiöitä, mm metelöintiä taloyhtiöiden pihalla ja sotkemista. En tosin pidä tavasta miten teineistä kirjoitetaan, "persehedelmät" ym.  Oleellista ei nyt ole asuvatko teinit Forssassa vai Lahdessa. Aloituksen takana lienee kysymys ovatko nämä teinit läpi yön ulkona? Jos ja kun ovat, niin miksi? 

Kuten sanoin. Kysykää heiltä itseltään tai heidän vanhemmiltaan. Te saatte pohtia keskenänne asiaa maailman loppuun asti, eikä asiaan tule selvyyttä. Vain arvailuja.

Vierailija
13/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kesällä (alkukesä) on lapsiakin myöhään tai aikaisin. Osa on klo 3 tai 4 jo ulkona kulkemassa jonnekin kaverin kanssa, liekö osa menee myös bussilla tai junalla.

Vierailija
14/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku tuossa kuitenkin epäilyttää"

No nyt on kukkahattu syvällä ja tiukassa!

Vierailija
15/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat valvoneet koko yön ja siksi hereillä jo klo 7.

Vierailija
16/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

99 % todennäköisyydellä ovat olleet yön yli ulkona. Ei kukaan teini, tai ainakaan isompi porukka, heräisi aamulla noin aikaisin, jos ei pakko.

Vierailija
17/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä teini saattaa valvoa koko yön, mutta ei kyllä missään kylillä vaan omassa huoneessaan.

Vierailija
18/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaa koulujen alkuja

Vierailija
19/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin. Kysyk

No täällähän sitä juuri kysytään, kai näin isolta palstalta joku teinin vanhempi löytyy. Ei sen tarvi olla juuri sen teinin vanhempi, jonka ap näki. Jotain vastauksia vanhemmilta on jo tullutkin, vastaa sinäkin omalta osaltasi.

Vierailija
20/62 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen voisi pakottaa nukahtamaan? Nuijalla? Itse menen nukkumaan viimeistään klo 23-24, mun pitää käydä töissä. 

Pakottaa ei voi, mutta ohjata. Muistan sen maagisen tunnelman kun teininä kavereiden kanssa valvottiin kesäaamun rannalla tai pihakeinussa jutellen, mutta nykyään työssäni näen miten monella loma-aikojen rytmin puute selvästi pahentaa psyykkistä ja nepsy-oireilua. Ei toki yksinään sitä aiheuta, mutta harvan keholle tai mielelle tekee hyvää valvoa yöllä ja nukkua päivällä muuten kuin satunnaisena poikkeuksena.

Omat lapset ovat vasta tulossa tähän ikää, ehkä vielä yhtään tiedä minkä äitinä tulen toteamaan järkeväväksi ja minkä mahdolliseksi. Osaan odottaa ristiriitaa näiden välille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä