Lestadiolaiset: Onko teillä lasten dvd:eitä? Minkä tyylisiä?
Kommentit (89)
lestadiolaiseksi synnytään. Ei ole kokouksia, joita mainostettaisiin tavalliselle kansalle. Onko teillä hätä muiden sieluista? Onko lähetyskäskyä muistettu seurakunnissa?
terv. hellari
Siellä samassa paikassa kun on ilmoitukset hellareiden ja muiden kokouksista, läytyy myös ilmoitus Rauhanyhdistyksen tilaisuuksista. Jos paikkakunnallasi siis sellainen toimii. Sinne ovat kaikki tervetulleita! Eikä kaikki lestadiolaiset suinkaan ole syntyneet lestadiolaisiksi.
Vierailija:
lestadiolaiseksi synnytään. Ei ole kokouksia, joita mainostettaisiin tavalliselle kansalle. Onko teillä hätä muiden sieluista? Onko lähetyskäskyä muistettu seurakunnissa?terv. hellari
Iloista perheenäitiä lestadiolaisissa. olen myös itse lessu ja samanhenkistä iloista ja reipasta ystävää ei porukasta löydy. Kaikki ovat tosi tiukkoja ja ilottomia mitään hauskaa ei saa tehä. Sisariltaa ei voi ppitää uimahallissa kun sinne ei saa järjestettyä seurapuhetta. Just. sisarillatkin pitää olla aina seurapuhe ja keskustelua ja toisten rääyttämistä aiheesta. onko se hauskaa. toimintaa ei saa olla.
Meitä uskovaisia aina tullaan pilkkaamaan. Pitäkää uskostanne kiinni ja kohtaamme kerran kaikki taivaassa, lestadiolaiset, luterilaiset, hellarit ja muut!
Eiköhän tiukkapipoja löydy tosiaan vähän joka puolelta. Muutama kasvissyöjätuttunikin on aika tiukkiksia, jotenkin uskonto tuossa syömisessä.
Tiukkapipoisuus on arvoissa pysymistä, vai miten se kristillisten hauska vaalikampanja meni.
Nimittäin meidän paikkakunnalla sisariltoja pidetään vähän vaikka missä. Minusta siellä on kaikki äidit iloisia ym ym.
Tiedän että siellä on tälläista. Ihan tosi on. olemme itse kokeneet saman ja siksi muutimme sieltä pois. Aika järkyttävää että siellä piti niin tiukasti esittää tiukkaa ja raameissa pysymistä muuten sinulle heti huomautettiin. Ja muuten olen itse aina värjännyt esim. hiuksia ja saan kyllä katseita mutta ei kukaan ole tullut mainitsemaan mitään.
Mä en ole koskaan ollut sisarillassa, missä olisi seurapuhe. Usein on alustus jostain aiheesta josta keskustellaan, joskus on vain pelkästään jotain " toimintaa" . Ja nämä perheenäidit täällä ovat tosi hauskaa seuraa, yleensä noissa sisarilloissakin saa nauraa vatsansa kipeäksi.
Vierailija:
Iloista perheenäitiä lestadiolaisissa. olen myös itse lessu ja samanhenkistä iloista ja reipasta ystävää ei porukasta löydy. Kaikki ovat tosi tiukkoja ja ilottomia mitään hauskaa ei saa tehä. Sisariltaa ei voi ppitää uimahallissa kun sinne ei saa järjestettyä seurapuhetta. Just. sisarillatkin pitää olla aina seurapuhe ja keskustelua ja toisten rääyttämistä aiheesta. onko se hauskaa. toimintaa ei saa olla.
Vierailija:
lue paavalin kirje kolossalaikille esim. 2. luku. Me ihmiset ollaan niin vajavaisia. Itse hellarina muistan, kun teininä oli rock-musa muka syntiä. Nyt hellarit pitää rock-konserteja, joissa sanoma tavoittaa ennen saavuttamattomat ihmiset. Me uskovat voidaan kasvaa lakihenkisyydestä! Raamattu kehoittaa meitä olemaan aina iloiset! Ole sisar rakentamassa seurakuntaa, älä hajottamassa!
hellari sisar
Että en voi sietää noin tiukkoja iltoja ja olottomia. Olin itse järjestämässä ja sitä puhetta ei ollut minulle sanottiin että olellisin anti puuttui. Seurapuhe pitää olla alussa. ei ole minun päästäni tämä vaan Meidän tiukkapipoisten sisar äitien tekemä sääntö miten tulee tehä ja siitä ei saaa poiketa.
saat vapaammin kohdata uskonsisaria ja keskittyä muuhun, kuin sääntöjen Turhaan noudattamiseen. Niillä ei taivaaseen pääse, paha mieli vaan tulee sulle.
mielenkiintoista kuulla saatteko asiasta kommentteja meille on joskus tiukimmat huomauttanut. Ja kerran naapuri kantoi päivämiehen meille jossa oli käsitelty videoita. ja niiden katselua. ei paljon hetkauta mitä jotkut äijät kokoouksissa päättää, vaan oma järki ja mielenkuva.
Että ette ole uskovaisia kun katsotte videoita. Ja meille ei ole tultu mitän sanomaan. Mitä nyt joskus toi tiukka naapuri tossa päkättää joka nyt sanoo joka asiasta. On sellainen rasti ruutuun ihminen. Pitää kirjanpitoa mitä kukin tekee ja koska käy seuroissa. Sääli kun ei ole muuta tekemistä
Nykyään jokaisessa myytävässä tietokoneessa on dvd-asema ja ohjelmat siihen. Vanhemmat voi valvoa mitä videoita kodissa on ja millon niitä katotaan. Tuossa vaaditaan vanhemmilta vastuuta, mitä videoita katsotaan ja siksi moni jättää sen riesan pois. Helpommalla pääsee kun ei ole videoita. Ei televisio oo pääsee taivaaseen/ei pääse taivaaseen -juttu.
Itse en tiedä lestadiolaisperheitä joilla olisi televisio. Vain sellaisilla on joilla ei ole jompikumpi vanhemmista uskomassa.
Tämä keskustelu taitaa olla yleistyksen yleistystä..
Siitä sisarpiiristä. Itse olen vetäjänä ja viimesin sisarpiiri pidettiin uimahallissa vesijumpan merkeissä. " Missä kaksi tahi kolme kokoontuvat minun nimeeni..jne." Meidän sisarpiirissä ei ole aina seurapuhetta.
Meillä joskus katsotaan joku video, mutta kyllä silti lasten kans pulkkamäessä tai askartelemassa on paljon mukavampaa.
Lestadiolaisilla on sydämen usko ja oma tunto joka ohjaa valinnoissa. Ei säännöt ja joidenki ukkojen määräykset. Jotkut asiat on vain yleisesti koettu omaa tuntoa varjeleviksi ja siksi moni sitten vaikka jättää sen television ostamatta. Kun televisioa ei ole pakko olla, sen voi jättää myös pois.
Elämäänsä voi hankkia sisältöä ja itsestään voi tykätä ilman sitä värjättyä tukkaakin. " Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi" . Vaaditko miestäsi värjäämään tukkansa jos et satu pitämään sen väristä? Jos kerran et pysty tykkäämään omasta tukastakaan sellaisenaan.. Eiköhän me pystytä tykkäämään itsestä ja toisesta sellaisenaan ilman mitään teennäisiä tukanvärjäyksiäkin.
Tukan harmaantuminen ja lasten syntyminen on luonnollista. Miksi se pitäisi jotenkin muuttaa toiseksi.
Tiedän että täällä osa räjähtää mielipiteistäni mutta mun puolesta räjähtäkää vain.
T. Nuori lestadiolaisäiti
Kaikki vempeleet ja lisäksi katsomme netin kautta filmejä. Emme ole nipo perhe pyrimme normaalista lestadiolaisperheen maineesta kynsin hampain eroon. Eläämme vapaasti turhia niuhotttamatta ja toisia kyttien.
Liikkeeen pitää paljon muuttua jos se aikoo pitää kahleissaan porukan ja ettei maallistuminen tulisi muka näkymään. Kyllä ihaillen katson miten eräs 134 lapsen äiti uskonsa kiellettyään nousi kuin uuteen kukkaan. Häntä ei uskoisi samaksi ihmiseksi kuin ennen hän oli 30 kiloa ylipainoinen aina väsyny ja haluton. Nyt koko perhe säteilee elämän iloa kun pääsivät uskon tuomasta riesasta eroon. ja saavat elää normaalia perhe elämää.
Vierailija:
Vierailija:
voisiko tarkoittaa TV:tä? Siis Johanneksen ilmestyksessä lopun ajoista.
En kirjoita montaa jaetta, kukin voi halutessaan itse hakea.,
Johanneksen ilmestys 13. luku jae 15 :
Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.
Johannes ei ole varmaan edes käsittänyt mitä näki näyssään, jos näki television ja kuvan puhuvan! En ole lesta, mutta TV:n voiman käsitän. Tieto menee hetkessä maailman ympäri ja televisiot tulevat tästäkin kehittymään...
moni kysyy 1)miks meikkaus ja hiusten värjäys on syntia, ja permanentti ei. samoin 2)miks alkoholi on synti mut tupakka ei.
1.Jos meikkaat/ värjäät hiuksia, niin ei hyväksy Jumalan luomis työtä sellaisena kuin se on. ei hyväksy itseään sellaisena, miksi jumala on luonut. permanentti taas on " luonnollisempi" . Raamatussa on jossain kohta jossa sanotaan jotenkin että nainen voi itseään koristaa kiharoilla. en ala tarkemmin siteeraamaan, koska itse en sitä kohtaa lukenut. joten eikö se siis ole sama vääntääkö joka aamu rullilla kiharat, vai laittaako sen permanentin ja säästää monen aamun ajan ja vaivan.
2. alkoholi muuttaa ihmisen persoonaa ja käytöstä, ja se voi ajaa tekoihin joita todellakaan ei muuten tekisi, siis on parempi olla juomatta yhtään, koska se raja mikä on sopiva määrä on vaikea vetää. tupakassa se ainoa paha on että se todellakin on epäterveellistä mutta ihmisen käytöstä se ei muuta.
Vierailija:
miten turhia nuo sääntöjen noudattamiset ovat? Ne tukevat vain lihaamme, kun kärvistelemme nöyryydessä. Me emme ole enää lain alaisia kuten maailma Raamatun mukaan.
Taivaaseen pääsee punkkarikin, koska Jumala katsoo sydämeen, ei ulkokuoreen.
Lestoille pitäisi pitää oikea herätyskokous, että löytäisivät jeesuksen vapauttavan evankeliumin! Onko muita samaa mieltä? On pimeyttä elää miettien permanenttia tai värjäystä, itse asia unohtuu ja usko samalla.
meidän keskuudessamme..En kyllä näe siinä itse mitn pahaa. Esim minun lapsuudessa ne vielä olivat syntiä, mutta eivät ole enään. Eli sanoisinko että 2000-luvulla on tullut melkein jokaiseen uskovaiseen kotiin videot ja dvd systeemit.. Sen lisäksi netistähän voi katsella melkein mitä vaan.. Tulee vielä aika (ehkä piankin), että uskovaiset hyväksyvät myös television..
Lestadiolaiset eivät todellakaan ole ilottomia, tiukkapipoisia ja lakihenkisiä. Toki semmoisiakin voi joukkoon mahtua, mutta pääsääntöisesti päinvastoin...