Ootko miettinyt,haluatko tulla haudatuksi vai poltetuksi?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Hautaustestamentti tehty yli 20 vuotta sitten ja annettu läheisille tiedoksi. Suora tuhkaus ilman mitään uskonnollisia pelleilyitä. Ateisti ei kaipaa huuhaa sekoilua edes kuollessaan. Papeilla ja muilla poppamiehillä täysi porttikielto niihin bileisiin. Jos haluavat kokoontua muistelemaan niin toivon että pitävät täysin pukukoodi ja pönötys vapaat grillibileet kesällä. (mun lempi kekkereitä) Eli naurua, shortsia, släbäriä, makkaraa ja rokkia kesä yössä. (vaikka akka lähtis uuniin talvella.) Tuhkat saa läväyttää ihan mihin vaan kunhan ei ole hautausmaa eikä muukaan "pyhämaa" tai uurnalehto. (Mulla on omistuksessa tonttia johon voivat nakata.)
Lisään että tontin omistus toki päättyy kuolemaan, mutta perilliset on luvanneet tonne takapihalle mut pöläyttää faijan tuhkien seuraksi. Sinne mä senkin nakkasin pari vuotta sitten ja varmaan mutsikin tulee sinne ennen minua kipattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua tulla tuhkatuksi. Suomessa on kyllä tilaa haudata, ei tarvitse polttaa niin kuin leskiä Intiassa. Matojen ruuaksi ihminen kuuluu, maasta sinä olet tullut jne.
Tuhkauksessa on sekin ongelma, että omaisilla on kiusaus ostaa pienempi uurnapaikka ja halpa pieni kyltti vaan jonnekin kunnollinen hautakiven sijaan. Minusta jokainen ihminen on normaalikokoisen hautapaikan ja hautakiven arvoinen. Joku voi haluta vainajaa muistella ja viedä haudalle kukkia. Eri asia, jos henkilö itse on eläessään ilmaissut ettei mitään halua. Sitten ei. Mutta on ikävää, jos omaiset halpuuttaan eivät järjestä vainajalle samaa mitä muillekin. Ajattelevat, ettei vainaja ollut niin tärkeä, että ansaitsisi kunnon hautapaikan.
Perintöä ne ajattelee. Hautajaiset, kivet ym maksetaan kuolinpesän varoista.
Ja ne ovat kalliita
Olen päätynyt siihen, että sekä että. Haluan että minut laitetaan kuoppaan kypsymään kuumalla hiilloksella. Sillee rosvopaistityyppisesti.
Suora tuhkaus kuten kaikilla muillakin suvussa. Tuhkat suvun maille kuten kaikki muutkin on siroteltu. Ei mitään kiviä, jeesusteluja tai laattoja.
No aiemmin ajattelin nuorempana että ilman muuta haluan tulla haudatuksi ja sillon myös ajattelin että aikanaan kun vanhemmistani aika jättää niin ilman muuta arkkuhautaus. No eipä sitten mennyt niin.kun Iäkäs isäni oli itse sanonut äidilleni että haluaa polttohautauksen sitten kun hänestä aika jättää ja niin myös tehtiin kun isäni kuoli. Ja koska isälläni oli vähän rahaa tilillä niin se oli hyvä koska ei ollut varaa isoihin hautajaisiin ja sukuhautaankin mihin hänet haudattiin niin mahtui vaan uurna. Äitini myös sanoi minulle aikoinaan että haluaa polttohautauksen ja pienet hautajaiset ja yksi ruusu arkun päälle kaikilta vierailta niin ei sekään mennyt niin kun öitini kuoli niin veljeni halusi että välttämättä järjestetään kalliit hautajaiset kuolinpesän rahoilla ja arkkuhautaus. No itselläni ei ole tililläni rahaa että omaiset voisi kymppitonnin hautajaisia järjestää niin halvimman mukaan voivat mennä tuhkahautaus ja uurna ja pienet hautajaiset ei soppatarjoilua.
Varmaan riippuu tilinsaldosta.
Tänään uutisoitiin, Orpon ja Purran leikanneet yli puolet hautausmäärärajoja seurakunnille, lisänneet sotealueille ylimääräisiä maksuja,.kuten maksullinen kuolintutkinta jne. jo nyt monet seurakunnat joutuvat käyttämään kunnalisverotuloja myös niiden hautaamiseen vaikka eivät kuulu kirkkoon ja sitä hautaa pitäisi ylläpitää 25v. Eli tulevaisuudessa hautaaminen maksaa 3000-5000€ srk riippuen
Minä pistän perilliset tekemään edes jotain perintönsä eteen. Tuhkaus ja tuhkien kippaus merelle lähelle erästä luotoa. Täältä kyseiseen merenrantaan on 600km ja siitä veneellä merelle ja pitää vielä löytää se luoto. Näille maakravuille haasteellinen tehtävä.
Ei siunausta, juhlat saavat pitää miten mielivät.
Haudatkaa mut matojen ruuaksi! Polttamalla maallisen kehoni energia vaan katoaisi savuna ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
En halua tulla tuhkatuksi. Suomessa on kyllä tilaa haudata, ei tarvitse polttaa niin kuin leskiä Intiassa. Matojen ruuaksi ihminen kuuluu, maasta sinä olet tullut jne.
Tuhkauksessa on sekin ongelma, että omaisilla on kiusaus ostaa pienempi uurnapaikka ja halpa pieni kyltti vaan jonnekin kunnollinen hautakiven sijaan. Minusta jokainen ihminen on normaalikokoisen hautapaikan ja hautakiven arvoinen. Joku voi haluta vainajaa muistella ja viedä haudalle kukkia. Eri asia, jos henkilö itse on eläessään ilmaissut ettei mitään halua. Sitten ei. Mutta on ikävää, jos omaiset halpuuttaan eivät järjestä vainajalle samaa mitä muillekin. Ajattelevat, ettei vainaja ollut niin tärkeä, että ansaitsisi kunnon hautapaikan.
En todellakaan halua mitään hautajaisia, siunauksia, hautapaikkoja, saati että haluaisin ateistina päätyä johonkin kirkkomaalle. Vaari kipattiin ilman sen suurempia seremonioita tuhkana kotijärveen kun niin halusi, faijan kippasin kahvituksen jälkeen tohon takapihalle, kun niin halusi ja samalle tontille saavat kipata minut ilman mitään rituaaleja. Ei laattoja, ei kiviä, ei hautapaikkoja eikä todellakaan mitään uskonnollisia kinketeitä. Ihmiset on kato erilaisia ja heillä on erilaisia toiveita. Tämä on minun toive ja se on luvattu toteuttaa. Koen ettei minua arvostettaisi pätkääkään jos tosin toimittaisiin kuin miten minä itse pyysin. Onneksi meillä on suvussa ollut aina tapana tehdä just kuten vainaja eläessään toivoi, ei kuten joku ulkopuolinen saattoi omassa päässään haluta.
Suora tuhkaus, ei siunauksia ja tuhkat mökille.
Minulle käy polttohautaus koska omaisille tulee halvemmaksi, ainakin täällä suurkaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan se muistolaatta pakollinen? Olen myös miettinyt asiaa, mutta en vielä ilmaissut toivetta. Lapset maailmalla jo ja en haluaisi heille mitään pakko vierailua tänne hautani takia
no ei tietenkään ole pakollinen, jos sinut vaikka tuhkataan. jos hautaan haluat niin pitää siinä nimi olla.
Vierailija kirjoitti:
Haudatkaa mut matojen ruuaksi! Polttamalla maallisen kehoni energia vaan katoaisi savuna ilmaan.
ei katoa eneriga mihinkään. sinusta tulee krematoriossa tuhkaa ja monet kasvit tarvitsevat tuhkaa voidakseen erityisen hyvin
Uunista olet sinä tullut ja uuniin tulee sinun jälleen menemän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei katoa eneriga mihinkään. sinusta tulee krematoriossa tuhkaa ja monet kasvit tarvitsevat tuhkaa voidakseen erityisen hyvin
Voivatkohan kasvit Auschwitzin ympäristössä erityisen hyvin...
Vierailija kirjoitti:
Tuhkatuksi tietenkin, kuten suurin osa helsinkiläisistä. Minulla on jo arkku, uurna ja hautapaikka valmiina.
Mihin tuhkatut tarvitsevat arkkua - eikö muovipussi riittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Olen. Toivon, että tuhkani sirotellaan Mekhong -jokeen. Läheiseni tietävät tämän jo.
Olethan säästänyt hautajaisseurueelle, joka kunnioittaa toivettasi, niin matkat, majoituksen jne. tilillesi? Ja huomioinut siinä myös kallistuvat hinnat (moninkertaistuvat), jos et ihan kohta ole kuolemassa...
Vierailija kirjoitti:
Ei oltu hereillä fysiikan tunneilla?
Puhut varmaankin tuhkauksesta ja sekin on siis hautaustapa ja tuhka siirretään uurnaan toimenpiteen jälkeen. Myös sille tuhkalle pitää jokin loppusijoituspaikka päättää ihan lainkin määräämänä. Uurnalehto tai sirottelu, esimerkiksi. Meidän suvussa paljon tuhkausta käytetty.
Ei ole pakollinen