Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa syöpöttelyä millään katkaistua / case tunnesyöminen

Vierailija
28.07.2024 |

Olisiko kellään suositella esim. kirjallisuutta tai muuta apuvälinettä (jonka on kokenut tehokkaaksi) tunnesyömiseen liittyen.

Olen 42v töissä käyvä nainen, ja jo lapsesta saakka ollut tunnesyöppö. Lapsena olin pyöreä ja mua koulukiusattiin ylipainosta (nyt ku katson kuvia itsestäni ala-astella, olen mielestäni ihan normaalin alakoululaisen näköinen, painoa alkoi kertyä vasta yläasteella kun kiusaaminen paheni ja aloin syödä suklaata lohdutukseksi). Lukion jälkeen, aloitettuani yliopiston olinkin sitten ihan "missimitoissa", eli sain karistettua toistakymmentä kiloa. 

Mä syön negatiiviisin tunteisiin, eli yksinäisyyteen ja stressiin / ahdistukseen ja ketutukseen. Kolesteroliarvot ovat koholla, joten senkin takia tämä herkkujen syönti pitäis saada loppumaan. "Ylipainoa" mulla on neljän kilon verran, eli mulla on myös tämmöinen ikuisuusprojekti käynnissä nimeltä miinus viisi kiloa (olen 170 pitkä). "Kaikki olisi paremmin jos painaisin 69 kiloa, enkä 74", ajattelen. Buukkasin ekan terapian jossa otan tämän myös puheeksi, mutta olisi kiva kuulla jos teillä on auttanut joku tietty juttu. 

Välillä saan niskasta kiinni itseäni ja menee hienosti, siis silloin kun tilillä on rahaa, aurinko paistaa ja kaikki on muutenkin mallillaan. Mutta jos /kun tulee vastoinkäymisiä, työstressiä, murheita ihmissuhteita tai rahat tiukilla, mietin vain ruokaa, ja syön jokaisen "normiruoan pääteeksi" suklaata, jäätelö, pullaa tai mitä tahansa. 

Mikä sua on auttanut tunnesyömiseen kuriin panemisessa?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen tunnesyöppö, joka on lähes menettänyt uskonsa mahdollisuueen parantua, mutta yritän nyt silti. Minulla on enemmän ylipainoa, mutta ei mikään mahdoton tapaus. 

Mä aloin viikonloppuna lukea myös netistä erilaisia omahoito-ohjelmia tunnesyömiseen. Löytyyhyvää materiaalia. Mä en yleensä tai siis koskaan ahda hirveitä määriä, vaan ongelma on jatkuva napostelu ja oikeiden aterioiden korvaaminen napostelulla. Tänään sit kokeilin, että mitä jos ihan oikeasti opettelisin nyt syömään sen 5ateriaa, mutta ei muuta. Päivä meni oikein hyvin eikä tehnytkään mieli muuta, kun olin syönyt kunnolla. Ajattelin, että huomennakin tekisin näin ja olo on tosi hyvä. Syötkö sä kunnon ateriat 5kertaa  päivässä?

Vierailija
42/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö tarpeeksi kuituja? Ite olen tunnesyöppö, mutta mua on helpottanut että olen lisännyt kuituja ja probiootteja ja keskittynyt siihen että suolisto vois hyvin. (Opetellut jopa syömään hapankaalia!) Tää on auttanut kylläisyyden tunteeseen ja jotenkin tasapainoittanut ruokasuhdetta ja makeanhimoa. 

ap: kyllä syön, ja tarpeeksi proteiineja myös. Protskuvaje usein aiheuttaa sokerihimoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko uusien (nais)ystävien hankkiminen ja harrastukset? Vähentää murehtimista, kun on jotain kiinnostavaa tekemistä.

Vierailija
44/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toinen tunnesyöppö, joka on lähes menettänyt uskonsa mahdollisuueen parantua, mutta yritän nyt silti. Minulla on enemmän ylipainoa, mutta ei mikään mahdoton tapaus. 

Mä aloin viikonloppuna lukea myös netistä erilaisia omahoito-ohjelmia tunnesyömiseen. Löytyyhyvää materiaalia. Mä en yleensä tai siis koskaan ahda hirveitä määriä, vaan ongelma on jatkuva napostelu ja oikeiden aterioiden korvaaminen napostelulla. Tänään sit kokeilin, että mitä jos ihan oikeasti opettelisin nyt syömään sen 5ateriaa, mutta ei muuta. Päivä meni oikein hyvin eikä tehnytkään mieli muuta, kun olin syönyt kunnolla. Ajattelin, että huomennakin tekisin näin ja olo on tosi hyvä. Syötkö sä kunnon ateriat 5kertaa  päivässä?

ap vastaa: kyllä syön 5 kunnollista ateriaa päivässä. Mitäs hyvää lukumateriaalia löysit? Laitahan linkkejä, kiitos!

Vierailija
45/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin et olet vähintään 20kg ylipainoinen. Et ole pahasti ylipainoinen joten pystyt varmasti vähän muuttamaan elintapojasi. Pieni painonpudotus onnistuu varmasti sillä et ole pahimman sortin mässäilijä. 

ap vastaa: joo siis en tässä hae apuja tunnesyömisen hallintaan painonpudotuksen takia, vaan ihan yleisen terveyden ja päänupin / mielenterveyden takia. Ei ole terveellinen ajattelutapa tämä että tunteita tukahduttaa suklaalla tms.

Ihmiset tukahduttaa tunteita ja ajatuksia mitä moninaisimmilla tavoilla. Sulla nyt vaan on tuo malli. Varmaan ne ajatukset pitäisi kohdata, mutta aika harvinaista tuo näyttää olevan.

Vierailija
46/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuon 42 visetin kirjoittaja vielä jatkaa, että syön kaikkiin negatiivisiin ja häpeää aiheuttaviin tunteisiin, stressiin, riittämättömyyden tunteeseen, ahdistukseen, yksinäisyyteen, tylsyyteen tänään olen pyrkinyt aktiivisemmin miettimään näitä tunteita ja mitä muita keinoja voisi olla, jotka auttavat niihin.

Vierailija
47/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasu pois 😝🥳

Varhaiskasvatussuunnitelma?

Vierailija
48/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kokeilla vaihtaa suklaan johonkin sellaiseen, josta tulisi itsellesi vähemmän syyllinen olo? Kuten vaikka kaakaokupilliseen? Tai vanukkaaseen? Että saisit itsellesi tunteen siitä, että tuota rutiinia *saa* horjutettua. Tuo rutiinihan tuossa on kaikkein vaikein juttu. 

En tarkoita liian helppa kaakaota, jonka voi tehdä suoraan veteen, mutta josko kaappeihisi mahtuisi iskukuumennettua maitoa (säilyy huoneenlämmössä, kestää kuukausia) ja kunnon leivontakaakaojauhetta? 

Vierailija
49/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap vastaa: kyllä syön 5 kunnollista ateriaa päivässä. Mitäs hyvää lukumateriaalia löysit? Laitahan linkkejä, kiitos!

Ihan vaan googlettamalla tunnesyöminen terapia esim https://sydan.fi/artikkeli/tunnesyomiseen-loytyy-ratkaisuja/

Vierailija
50/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko buddhalaisuudesta kiihkoileva perustaa oman ketjun? Kiitos. 

Miksi. Alkoiko Mindfulness - demonit pelottamaan. Eri. 

Vierailija
51/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näköjään.👹

Vierailija
52/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näköjään.👹

Ei paljon naurata.

Miksi ne ilmestyy aina silloin, kun olen yksin ja pimeässä?? Miten niistä pääsee eroon?? 

Vierailija
53/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näköjään.👹

Ei paljon naurata.

Miksi ne ilmestyy aina silloin, kun olen yksin ja pimeässä?? Miten niistä pääsee eroon?? 

Pyydät apua joltain sellaselta "tosi" kristityltä. Ei ne feikkejä pelkää.Käyvät päälle vaan.

Vierailija
54/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näköjään.👹

Ei paljon naurata.

Pyydät apua joltain sellaselta "tosi" kristityltä. Ei ne feikkejä pelkää.Käyvät päälle vaan.

En taida tuntea ketään sellaista uskovaa. 

Vierailija
55/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muuttui syöminen kokonaan kun aloin ottamaan yhden sinkkitabletin iltaisin ruoan yhteydessä. Ei heti mutta parin viikon jälkeen. Enää en joka ilta ota ja jos otan sinkkiä, otan myös kuparia samana päivänä. Ei tule mielitekoja, eikä tule samanlaista näläntunnetta kuin aina ennen. Syön automaattisesti vähemmän, eikä tarvitse yrittää hillitä itseään. Tämä ei välttämättä toimi tietenkään kaikille, mutta jos jotakuta auttaisi.

Vierailija
56/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen mehukoneella sekamarjoista mehua joita makeutan taatelilla ja saan samalla myös sivutuotteena energiapötköjä, joita voi syödä karkin sijaan. Ovat todella hyviä, parempia kuin karkit!

Sitten silppuan ja syön makeaa keräkaalia, omenaa ja ananasrenkaita kun katson telkkaria. 

Ällöttävää ja turhaa tuollainen telkkaripuputus.

Vierailija
57/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen mehukoneella sekamarjoista mehua joita makeutan taatelilla ja saan samalla myös sivutuotteena energiapötköjä, joita voi syödä karkin sijaan. Ovat todella hyviä, parempia kuin karkit!

Sitten silppuan ja syön makeaa keräkaalia, omenaa ja ananasrenkaita kun katson telkkaria. 

Ällöttävää ja turhaa tuollainen telkkaripuputus.

Ai miten niin? Syödähän tarvitsee kuitenkin, niin miksei syö sitten terveellisesti?

Taidat itse vetää vaan jotain makkaraa, sipsejä ja kokista ja oot kateellinen, kun toiset syö terveellisesti, oot naurettava tyyppi! 

Vierailija
58/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näköjään.👹

Ei paljon naurata.

En taida tuntea ketään sellaista uskovaa.

Jos pelkäät oikeasti, voit pyytää itse Jumalalta, että hän auttaa sinua ja poistaa pelkosi.

Vierailija
59/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näköjään.👹

Ei paljon naurata.

Niin MISTÄ mä löydän sen "tosi"kristityn, voitko kertoa??!! 

Oikeesti tarviin apua!!

Meenkö vaan jostakin seurakunnasta kysymään?? Mistä tiedän kuka on sellainen" tosi" uskova?? 

Vierailija
60/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörhöhihhulit pois ketjusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä