Miehen vuosia sitten ollut salasuhde paljastui
Sain tietää äskettäin, että miehelläni oli 3 vuoden salasuhde selkäni takana, noin viisi vuotta sitten. Suhde oli loppunut, kun mies ei ollut halunnut jättää perhettään. Muistan tuon ajanjakson raskaana- riitelimme paljon, mutta silti normaalina perhe-elämänä ilman sen kummempaa draamaa. Nyt meillä menee hyvin ja olemme erittäin läheisiä.
Olen loukkaantunut ja surullinen. Toisaalta, suhde on mennyttä. Mutta tuntuu hassulta vain jättää tapahtuma taakse ja elää, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Mitä tehdä tässä tilanteessa? Otetaan vastaan vinkkejä, neuvoja, vertaistukea.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Porukka kiinnittää hirveästi huomiota tuohon kolmeen vuoteen. Mä sanoisin omalla kokemuksella, että avioliiton luottamus on pyhä ja sillä ei lopulta ole väliä onko sua petetty kolmen vuoden ajan vai kolmen viikon ajan. Tai se että onko ollut 1 kumppani vai 5. Ne on lopulta merkityksettömiä, kun avioliiton ydin särjetään pettämisellä. Se on vähän kuin ilmarengas. On täysin merkityksetöntä puukotatko sen rikki lyömällä yhden kerran vai sata kertaa. Rikki se on yhtä lailla jo siitä ensimmäisestä iskusta. Silläkään ei ole mitään väliä että milloin se on tapahtunut. Sä olet löytänyt nyt rikki puukotetun ilmarenkaan ja se milloin miehesi on siihen puukkonsa lyönyt ei ole relevanttia, kuten ei tosiaan sekään vaikka montako kertaa hän siihen löi. Rikki mikä rikki.
Mun mielestä kertapanon voisi antaa anteeksi, jos sen tunnustaa heti tai lähes heti. Suhdetta tai valehtelua en antaisi. Kuten pettäminen terminä kuvaakin, uskottomuuden suurin loukkaus on se petos ja epärehellisyys ja selän takana toimiminen. Virheitä tekee kaikki, mutta kaikki ei ole selkärangattomia kusettajia.
Vertaistukea minulta:
1. Miehellä on syviä ongelmia.
Esim. pers.häiriö, psyykkinen sairaus kuten bipo2, joku muu tmv. Ilman näiden asioiden selvittämistä suhteella ei ole tulevaisuutta.
2. Asioiden ja traumojen selvittelyt vie vuosia.
Aikaisintaan vuoden päästä voit sanoa, että jaksatko enää yrittää edes. Rankkaa tulee olemaan. Kerää tukijoukot.
3. Helpointa on erota.
Miehen täytyy sitten löytää tuki muualta. Minä tyhmä jäin ja on ollut helvetin rankkaa. Lähde.
Eiköhän omallakin miehellä ole ollut vuosikymmenien aikana aika monta salasuhdetta, en ole viitsinyt asiasta edes kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Noin käy koska nainen valitsee komean miehen. Komealla miehellä on sivupano suhde toisen naisen kanssa aina.
Näinhän se on. Ainoana poikkeuksena uskovaiset komeat miehet, jotka eivät petä.
Yksi vaihtoehto on, että määrittelet parisuhteen päättyneeksi ja käytännöllisen ja määräaikaisen kämppissuhteen alkaneeksi. Saa kaikessa rauhassa järjestellä elämäänsä ja asioitaan uutta elämänvaihetta varten. Kämppikselle voi ilmoittaa muutosta vaikka sitten, kun uusi asunto ja ihmissuhde on löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Porukka kiinnittää hirveästi huomiota tuohon kolmeen vuoteen. Mä sanoisin omalla kokemuksella, että avioliiton luottamus on pyhä ja sillä ei lopulta ole väliä onko sua petetty kolmen vuoden ajan vai kolmen viikon ajan. Tai se että onko ollut 1 kumppani vai 5. Ne on lopulta merkityksettömiä, kun avioliiton ydin särjetään pettämisellä. Se on vähän kuin ilmarengas. On täysin merkityksetöntä puukotatko sen rikki lyömällä yhden kerran vai sata kertaa. Rikki se on yhtä lailla jo siitä ensimmäisestä iskusta. Silläkään ei ole mitään väliä että milloin se on tapahtunut. Sä olet löytänyt nyt rikki puukotetun ilmarenkaan ja se milloin miehesi on siihen puukkonsa lyönyt ei ole relevanttia, kuten ei tosiaan sekään vaikka montako kertaa hän siihen löi. Rikki mikä rikki.
Mulle sillä olisi kyllä paljonkin väliä, vaikka todennäköisesti päättäisin suhteen joka tapauksessa oli pettäminen minkä pituista tahansa. Yksittäinen kerta ei kuitenkaan edellytä valehtelua jos sen kertoo heti, ja valehtelu on se pahin. Kolmen vuoden valheiden verkko puolestaan kielii sen tason häikäilemättömyydestä, että se luottamus olisi rikki elämän jokaisella osa-alueella. Ihminen joka pystyy kolme vuotta elämään noin, on täysin mätä sisältä ja se on pahempi asia kuin hetkellisen hairahduksen valtaan joutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sillä olisi kyllä paljonkin väliä, vaikka todennäköisesti päättäisin suhtee
Mun mielestä luottamus on rikki jo kertapanostakin. Jos se on tapahtunut kerran, miten voit olla varma ettei niin tapahtuisi toista kertaa? Tyyppi on täysin mätä sisältä, se on selvä juttu. Mutta mulle riittäisi se yhdenkin kerran rikkomus. Luottamus meni siinä.
Ainahan salasuhteita on ollut, että sikäli.
Voi kuule. Ne paljastuu AINA, ennemmin tai myöhemmin.
Älä turhaan päätäsi vaivaa menneillä, ukkosi on jo oppinut läksynsä eikä jää toiste kiinni.
Mitä sinä haluat elämältäsi? Se tässä kai on tärkeää.
Voit hakeutua terapeutin puheille ja rypeä asiassa vuositolkulla, mutta se ei poista tapahtunutta.
Samalla voit miettiä, miksi et huomannut mitään - et halunnut vai et oikeasti hoksannut, että miehellä oli paha olla. Ei kai hän muuten olisi vuosien suhteessa toisen kanssa?
Voit siis elää seuraavat vuodet tuskaisena ja ahdistuneena miettien asiaa, jota ei voi muuttaa ja jolle ei voi tehdä mitään tai sitten voit todeta, että se on tapahtunut, mutta minä elän nyt. Ja sitten elät sitä elämää, jota haluat, miehen kanssa tai ilman.
Kyse ei ole miehestäsi, kyse on sinusta. Miestä et voi muuttaa, oman elämäsi voit.
Vierailija kirjoitti:
Älä turhaan päätäsi vaivaa menneillä, ukkosi on jo oppinut läksynsä eikä jää toiste kiinni.
Näin on. Senpä takia kannattaa miettiä tarkkaan kannattaako jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hän vain etsi itseään.
Tai hänellä oli herkkä hetki.
Tai hän oli surullinen kun et ollut hänen lähellään.
Ehkä et tukenut häntä tarpeeksi.
Ja hän oli yksinäinen.
Hän säikähti tunteidensa voimakkuutta ja pakeni siksi pettämiseen?
Oikeasti rakastaa ap:ta enemmän kuin mitään. Toinen nainen vaan kadehtii heidän ainutlaatuista suhdettaan, ja yritti siksi pilata sen. Mies ei oikeastaan olisi halunnut kastaa penistään tuohon naiseen, mutta kiihottui koska oma kumppani on aina hänen mielessään. Siksi kävi näin.
Olen miettinyt tilannettasi ja haluaisin jakaa ajatukseni kanssasi. Mielestäni on tärkeää, että teet päätöksen, joka on paras sinulle ja perheellesi. Joskus voi tuntua helpommalta erota, mutta on hyvä pohtia, onko se todella paras ratkaisu pitkällä aikavälillä.
Ehkä voisi olla hyödyllistä keskustella asioista avoimesti miehesi kanssa ja yrittää löytää yhteinen ratkaisu. Parisuhdeterapia voi myös olla hyvä vaihtoehto, jos tuntuu, että tarvitsette ulkopuolista apua.
Muista, että päätös on lopulta sinun, ja tärkeintä on, että tunnet olosi tyytyväiseksi ja onnelliseksi.
Moni pystyy seksisuhteeseen vaikkei se mikään maailman suurin rakkaustarina kohteen kanssa olisikaan. En nyt sano että kaikki voisi päätyä pettämään, mutta se ei vaadi sitä tekeviltä paljoa. Miehesi käytti hyväkseen toisen naisen huonoa itsetuntoa tai isäongelmia, ja siten sai suhteen hänen kanssaan.
Anteeksiantamatonta on se että hän ei antanut sinun tehdä omaa riskianalyysia ja -arviota, haluatko altistaa itsesi mahdollisille seksitaudeille ja kohdunkaulansyövälle. Se kertoo miten vähän hän välittää hyvinvoinnistasi ja oikeudestasi päättää itse, haluatko mahdollisia ikaviä oireita. Lääkityksiin ja hoitoihin ei aina saa kela-korvauksia ja voivat maksaa tuhansia euroja elämän varrella.
"Mun mielestä luottamus on rikki jo kertapanostakin. Jos se on tapahtunut kerran, miten voit olla varma ettei niin tapahtuisi toista kertaa? Tyyppi on täysin mätä sisältä, se on selvä juttu. Mutta mulle riittäisi se yhdenkin kerran rikkomus. Luottamus meni siinä."
Olen eri kuin se jolle vastasit, mutta itse en luota 100% keneenkään kykyyn olla tekemättä karmeitakin virheitä. Mutta suhteen ehdoton edellytys on luottamus siihen, että minua kunnioitetaan sen verran että mokat tunnustetaan ja teoista kannetaan vastuu. Itselle tunnustettu kertapano olisi siten räikeästi eri asia kuin muuta kautta paljastunut pettäminen tai vasta pidemmän ajan jälkeen tunnustettu sivusuhde.
Pupalla on ollut vosu. Voi ei, vosu pois.
😝🥳
Ainakin tällaisella miehellä on kyky sulkea ikäviä asioita pois mielestään tosi tehokkaasti jotta kykenee ylläpitään tuota kaksoiselämää. Lohkoo sen pois mielestään ja se on sellainen psyyken mekanismin taipumus joka voi olla pysyvä. En itse uskoisi että tuommoisesta mitään ihmeparantumista tulee ja pitkään pitää käydä terapiassa jotta voi asian korjata. Ja se edellyttää kykyä ymmärtää ongelmansa. En tiedä voisinko antaa anteeksi ja voisinko enää luottaa. Siihen menisi vuosia ja en sitten tiedä olisiko sen arvoista. Itselläni varmasti vaikuttaisi tosin kyllä uudenkin parisuhteen muodostamiseen tuommoinen petos. Tuo olisi traumaattista. Vaikutukset voivat kaikessa laajuudessaan näkyä vasta viiveellä. Mutta älä anna tämän pilata elämääsi yhtään enempää ja pidempää kuin on pakko. Voi ottaa aikalisän ja sanoa miehelle että nyt tarvii käydä asioita itse ja yksin läpi ja jos mies todella haluaa olla edelleen niin hän sitten odottaa niin kauan että olet valmis. Tuo ei ole mikään nuoren klopin kerraluonteinek etuotsalohkon kypsymättömyydestä johtuva hetken hairahdus vaan tietoisesti tehty petos. Hän on päättänyt puolestasi ja kohdellut sinua paskasti vaikka et ole tullut siitä tietoiseksi vasta kuin nyt.
Monoa se miehelle tietäisi. En voisi luottaa.