Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.
Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Olin teini-ikäisenä 1990-luvun alkupuolella kummitätini kanssa jossain kyläpaikassa. Tarjolla oli suolaista piirakkaa, joten kysyin, onko siinä kalaa. Ei kuulemma ollut. Söin ensimmäisen palan, jonka jälkeen huulissa ja kielessä alkoi kihelmöimään. Kyläpaikan emäntä totesi nähtyään ilmeeni, että ei siinä kalaa ole, syö vaan. Toista palaa en pystynyt ottamaan, kun kurkku alkoi turvota enkä lopulta tuntenut saavani happea enää ollenkaan. Siinä vaiheessa paikalle oli soitettiin ambulanssi. Ambulanssi vei minut Päijät-Hämeen keskussairaalaan, jossa lääkäri totesi vanhemmilleni, että kävin lähellä kuolemaa. Kyläpaikassa tarjottu piirakka oli lohipiirakkaa ja minun luultiin olevan vain nirso.
Ei ole kyläpaikan emännän asia alkaa testaamaan kenenkään allergian vakavuutta. Kala allergia voi olla henkeä uhkaava. Jo se, että lämmittää jotain kalaruokaa samassa tilassa voi olla liikaa. Lähtökohtaisesti toiveet pitää toteuttaa kyselemättä.
Anoppi tarjoili toscakakkua pähkinäallerigselle pojalleen. "Ai onko manteli muka pähkinä? Eikö se ole siemen?"
Vierailija kirjoitti:
Miehen sisaruksella on joka vuosi jotkut kissanristiäiset. Yhtenäkään vuonna ei minulle ole löytynyt suolaista syötävää vaikka allergiat on kerrottu joka kerta erikseen. En jaksa välittää enää, kun tämä on tiedossa. Poiketaan aina menomatkalla jonnekin syömään.
Kissaristiäisissä ei ole pakko käydä. Varsinkaan jos se on epämukavaa.
Siis kuinka tyhmä pitää olla että ei ymmärrä maidottoman tarkoittavan sitä että ei maitoa? Vähälaktoositon maitokin on maitoa :D Ihan omassa sarjassaan nuo jotka lupaa isännnän ominaisuudessa tarjota vieraalle sopivaa ruokaa "ei tartte mitään tuoda" ja sit tarjotaan just sitä mikä ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen sienille ja eikös talon emäntä päättänyt tehdä jäynän eli soijarouhekastikkeessa oli sieniä, koska "eihän niitä edes huomaa". Kaksi minuuttia myöhemmin lähdin oksentamaan ja vietin sen vierailun vessassa.
Pahoinpitelysyyte olis paikallaan sellaiselle joka piruuttaan valehtelee ruoasta. Ettäs kehtaa, kai annoit kuulla kunniansa?
Vierailija kirjoitti:
Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden.
Koska tämä tapahtuo? yAmmattitaidotonta, tuosta olisi tietty pitänyt saada rahat takaisin, eihän salaatti ja peruna mitenkään korvaa 50e annosta. Toivottavasti tuokin paikka on jo konkurssissa.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi tarjoili toscakakkua pähkinäallerigselle pojalleen. "Ai onko manteli muka pähkinä? Eikö se ole siemen?"
Mulla on pähkinäallergia (lievä), mutta manteli sopii. Kyllä manteli pitää allergiana ilmoittaa erikseen, oli se kasvitieteellisesti mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden.
Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.
Kerroppa hei että onko tässä ketjussa tosiaan mahdottomuus puhua myös kasvis/vegaaniruokavaliosta, kun ottaa huomioon että syötyäsi kauan kasvisperäisesti, suolistosi ei enää kykene kivuitta käsittelemään lihaa/maitotuotteita/kananmunaa? Tätä et osannut sitten ajatella? Tärkeintä oli päästä vinkumaan!
Citymarket Salo. Katselin tiskillä lohipiirakkaa, jossa ei lapun mukaan ollut kananmunaa. Kysyin, että millä se on voideltu, kun on niin kauniin värinen. No joo, on se VOIDELTU kananmunalla oli vastaus. Pyysin heitä korjaamaan lapun tekstin. Seuraavalla viikolla ei ollut vielä korjattu, ei oltu kuulemma ehditty. Mikä mahtaa olla tärkeämpi kuin asiakkaan henki?
Apua mitä ihmisiä. Toisten terveyden väheksyminen on kyllä törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on oikeassa, manteli ei ole pähkinä vaan siemen.
Näissä kannattaa allergikon itsensä olla kyllä hyvin tarkka, inhimillisiä virheitä tulee helposti juuri tällaisista syistä. Hankalaahan se välillä on jos on kovin pitkä lista kiellettyjä ruoka-aineita. Itse sanon ympäripyöreästi olevani allerginen pähkinöille, maapähkinälle, mantelille ja siemenille. Tarvittaessa täsmennän, mille siemenille olen allerginen, koska en suinkaan ole kaikille, se on vaan helpompi sanoa noin. Ongelmana on myös se, että en ole maistanut kaikkia erilaisia siemeniä, niin niiden osalta en voi sanoa mitään eikä huvita kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa hei että onko tässä ketjussa tosiaan mahdottomuus puhua myös kasvis/vegaaniruokavaliosta, kun ottaa huomioon että syötyäsi kauan kasvisperäisesti, suolistosi ei enää kykene kivuitta käsittelemään lihaa/maitotuotteita/kananmunaa? Tätä et osannut sitten ajatella? Tärkeintä oli päästä vinkumaan!
Ihan sama minustakin onko allergia vai vakaumus kyseessä. Se kertoo välinpitämättömyydestä ja piittaamattomuudesta toista kohtaan että suhtautuu yhdentekevästi asioihin
Viljaton on monelle mahdoton asia ymmärtää (vaikka erikseen nimeäisi tuotteita joita voi syödä). Tarjolla on sitten gluteenitonta.
Valehtelt taas ap.
Kukaan ei osta grillattavaksi vai yhden sortin grillimakkaroita.
Sitäpaitsi juustomakkaroita griliin ei edes ole joka niemen ja notkon kaupoissa.
Yrität vaan tärkeillä aloituksellasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama minustakin onko a
Typerää on tulla allergiakeskusteluun vinkumaan aatteellisista ruokavalioista. Perusta oma ketju.
Vierailija kirjoitti:
Jorvissa gastrokirurgian potilaalle jolla on keliakia tarjoiltiin vehnäleipää aamupalalla.
Joo, jos hän ei ollut ilmoittanut sairaalan mennessä allergioitaan.
Sen ilmoituksen mukaan sairaslaan osasto tilaa ruuat keittiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmäperhepäivähoidossa ruoka tuli viereisestä päiväkodista ja muna-allergikon taaperon välipalassa oli munaa. Onneksi ei saanut mitään oireita.
No eipä taapero sitten ollut allerginen munalle jos munaa söi eikä oireita tullut. Taitaa äitinsä pitää häntä lumihiutaleena ja keksiä allergiat omasta päästään.
Erään ravintolan kokki ei uskonut, että ihminen voisi olla allerginen riisille ja maissille. Suvereenisti teki ruoan, joka sisälsi maissia ja riisiä tärkkelyksinä. Ruokaa maistanut päätyi hengitysvaikeuksista kärsivänä vessaan oksentamaan.
Isosta seurueesta useampikin sai allergisoivaa ruokaa, koska ravintolaa allergioiden huomioiminen ei kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
"Sen verran tuosta porkkana-allergiasta, että mä voin syödä keitettyä porkkanaa paremmin kuin raakaa, että ei se nyt ihan huuhaata ollut. Allergiatkin on hyvin yksilöllisiä."
Oletko sinä siis sitä mieltä, että minun lapseni täytyy syödä keitettyä porkkanaa, koska monet porkkana-allergikot, kuten sinä, voivat keitettyä porkkanaa syödä?
Allergiat todellakin ovat yksilöllisiä. Siksi ei pitäisi koskaan vedota jonkun toisen allergioihin, ja väittää, että kyllä sinäkin voit, koska hänkin voi.
En ole sinusta ja sinun lapsestasi mitään mieltä. Korjasin vain sen luulon, että jotkut allergiset todellakin voivat sujuvasti syödä juureksia keitettyinä mutta eivät raakoina. Tämä muuten lukee ihan allergialiiton sivuillakin. Siksi myös kirjoitin, että allergiat on hyvin yksilöllisiä.
Että jos nyt joku porkkana-allergikko syökin porkkanaa, niin älkää luulko, että kaikki voivat syödä.
"Sen verran tuosta porkkana-allergiasta, että mä voin syödä keitettyä porkkanaa paremmin kuin raakaa, että ei se nyt ihan huuhaata ollut. Allergiatkin on hyvin yksilöllisiä."
Oletko sinä siis sitä mieltä, että minun lapseni täytyy syödä keitettyä porkkanaa, koska monet porkkana-allergikot, kuten sinä, voivat keitettyä porkkanaa syödä?
Allergiat todellakin ovat yksilöllisiä. Siksi ei pitäisi koskaan vedota jonkun toisen allergioihin, ja väittää, että kyllä sinäkin voit, koska hänkin voi.