Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.
Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Jorvissa gastrokirurgian potilaalle jolla on keliakia tarjoiltiin vehnäleipää aamupalalla.
No hei, tämä on sairaaloissa ihan vakiokamaa että erikoisruokavalioiselle tarjotaan just sitä mitä ei saisi syödä. "Mä oon täällä vain töissä"-mentaliteetilla.
Minulle sairaanhoitaja sanoi että "jätä sit syömättä mitä et voi", ja minä kysyin "mitä tästä voin sun mielestä syödä,vai pitääkö minun olla kokonaan syömättä?".
Miehen sisaruksella on joka vuosi jotkut kissanristiäiset. Yhtenäkään vuonna ei minulle ole löytynyt suolaista syötävää vaikka allergiat on kerrottu joka kerta erikseen. En jaksa välittää enää, kun tämä on tiedossa. Poiketaan aina menomatkalla jonnekin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tossa meni väärin? Olisiko siis pitänyt olla hylaa?
Maidoton tarkoittaa ei sisällä mitään maidosta peräisin olevaa
Niin. Maidolle allerginen tosin luultavasti voisi sitä laktoosia syödäkin. Allergian aiheuttaa maidon proteiini. Mutta ei toki kannata syödä mitään, mikä on maidosta peräisin.
Kerro nyt miten sitten laktoosittomassa ei olisi sitä maitoproteiinia.
Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden.
Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Maidolle allerginen tosin luultavasti voisi sitä laktoosia syödäkin. Allergian aiheuttaa maidon proteiini. Mutta ei toki kannata syödä mitään, mikä on maidosta peräisin.
En kans ymmärrä että mikä siinä on niin vaikea käsittää, että maidoton ei tarkoita laktoositonta vaan maidotonta, kokonaan ilman maitoa.
Kaseiini eli maitoproteiini on se aiheuttaja, ei laktoosi joka on maitosokeria.
Tällä ei ole mitään tekemistä laktoosittomien tuotteiden kanssa, ei hyla, ei mikään tämmönen.
T : itsekin maidoton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt miten sitten laktoosittomassa ei olisi sitä maitoproteiinia.
Maitoallergikko on allerginen maidon proteiinille eli kaseiinille. Laktoosi on maitosokeria eli hiilihydraattia. Kommenttissa sanottiin, että voisi siis sitä puhdasta laktoosia eli maitosokeria syödä, se ei sisällä kaseiinia.
Maitoallergiasta voi saada anafylaktisen shokin, laktoosi-intoleranssi ei sellaista aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jorvissa gastrokirurgian potilaalle jolla on keliakia tarjoiltiin vehnäleipää aamupalalla.
No hei, tämä on sairaaloissa ihan vakiokamaa että erikoisruokavalioiselle tarjotaan just sitä mitä ei saisi syödä. "Mä oon täällä vain töissä"-mentaliteetilla.
Minulle sairaanhoitaja sanoi että "jätä sit syömättä mitä et voi", ja minä kysyin "mitä tästä voin sun mielestä syödä,vai pitääkö minun olla kokonaan syömättä?".
2 tyypin diabeetikkona pärjään kotona hyvin ilman lääkitystä, kun syön ohjeiden mukaista ruokaa. Sairaalassa on täysin mahdotonta saada ruokaa, jolla verensokerit pysyisivät hyvinä. Pahinta on, jos ei pääse itse ottamaan ruokaa. Tosin sitä kaikkea ei tietenkään tarvitse syödä, enkä jaksaisikaan. Mutta jos syö pelkkää pastaa sen verran, että nälkä pysyy poissa seuraavaan ruokailuun, menee muutamassa päivässä hoitotasapaino ihan ahterilleen.
Todella moni ei ymmärrä laktoosittoman ja maidottoman eroa.
Laktoosi-intoleranssi on yliherkkyys, ei varsinainen allergia jos hiuksia ruvetaan halkomaan. Oireet ovat ikäviä, mutta eivät hengenvaarallisia.
Maitoallergikolle se on ihan sama onko laktoosia vai ei, ihan eri asia aiheuttaa ne oireet.
Päiväkodin keittäjä...
- väitti, että porkkana-allergikot voivat syödä keitettyjä porkkanoita. Ja raaka porkkana aiheuttaa kutinaa suun ympärille. Kyllä hän tietää, koska hänen siskonpojalla on porkkana-allergia. kerroin hänelle, että tyttärelläni menee nimenomaan keitetystä porkkanasta maha sekaisin, oksentelua ja ripulia.
(toisessa paikassa)
- laktoositon ei voi syödä mitään maitotuotteita.
- Kotimaisten omenoiden kuoret aiheuttavat allergiaoireita. Eskarilainen osaa itse kuoria omenansa, jos saa siihen veitsen. Ei saa veistä, ja koska ei sitten syö omenoita ollenkaan, ei saa myöskään juoda omenamehua, vaan hänelle on erikseen varattu mustikkamehua, vaikka mustikka-allergia on ilmoitettu.
Muissakin yhteyksissä olen törmännyt siihen, että kaikille tarjolla olevassa ruoassa oleva allergeeni on korvattu jollain toisella allergeenilla, joka on yhtälailla ilmoitettu kuin se alkuperäinenkin ainesosa. Esim. maito- ja soija-allergikon kakussa on soijakermaa.
Ekbergin kahvilaan keittolounaalle mennessä kysyin, että eihän ruoassa ole mainitsemiani kolmea (3) maustetta, joita usein ko tyyppinen keitto sisältää. Myyjä oli hetken poissa ja huusi, ettei muista mitä ne mausteet oli ja kysyi, että voitko sanoa, mitä voit syödä. Sanoin, että se lista on todella pitkä, joten kiitos ja näkemiin. En ole tämän jälkeen Ekbergin kahvilassa käynyt, enkä tule käymään.
"Maidoton" Tämä nimikin jo sanoo ettei ruoka saa sisältää maitotuotteita. Siitä huolimatta ihmiset sössöttä HYLA ja Eila tuotteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ekbergin kahvilaan keittolounaalle mennessä kysyin, että eihän ruoassa ole mainitsemiani kolmea (3) maustetta, joita usein ko tyyppinen keitto sisältää. Myyjä oli hetken poissa ja huusi, ettei muista mitä ne mausteet oli ja kysyi, että voitko sanoa, mitä voit syödä. Sanoin, että se lista on todella pitkä, joten kiitos ja näkemiin. En ole tämän jälkeen Ekbergin kahvilassa käynyt, enkä tule käymään.
Jos vähänkään halutaan asiakasta huomioida niin raaka- aineista voisi olla lista kassalla, mitä näyttää jos kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vähänkään halutaan asiakasta huomioida niin raaka- aineista voisi olla lista kassalla, mitä näyttää jos kysytään.
Mä luulen että kyse saattaa olla jostain sellaisesta, että pelätään joidenkin ainesosien paljastumista eli niitä listoja ei mielellään haluta asiakkaille näyttää. Näin siis itsekin allergikkona luulen koska vain kerran minulle on se ainesosalista annettu ihan käteen asti luettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin, saako ruokapaikasta mitään maidotonta ja munatonta. Vastaus oli, että saa gluteenitonta. No en jäänyt asiakkaaksi.
Minä olen törmännyt tähän samaan: "Onko kananmunatonta?" vastaus: "Ei ole kananmunatonta, mutta käykö gluteeniton?" Minä: "Jos siinä ei ole kananmunaa, se käy." Mykkä tuijotus.
Poistuin paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 tyypin diabeetikkona pärjään kotona hyvin ilman lääkitystä, kun syön ohjeiden mukaista ruokaa. Sairaalassa on täysin mahdotonta saada ruokaa, jolla verensokerit pysyisivät hyvinä. Pahinta on, jos ei pääse itse ottamaan ruokaa. Tosin sitä kaikkea ei tietenkään tarvitse syödä, enkä jaksaisikaan. Mutta jos syö pelkkää pastaa sen verran, että nälkä pysyy
Tietääkseni sairaalassakin voi pyytää diabeetikolle sopivaa ruokaa, esim. ilman perunaa ja pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin keittäjä...
- väitti, että porkkana-allergikot voivat syödä keitettyjä porkkanoita. Ja raaka porkkana aiheuttaa kutinaa suun ympärille. Kyllä hän tietää, koska hänen siskonpojalla on porkkana-allergia. kerroin hänelle, että tyttärelläni menee nimenomaan keitetystä porkkanasta maha sekaisin, oksentelua ja ripulia.
(toisessa paikassa)
- laktoositon ei voi syödä mitään maitotuotteita.
- Kotimaisten omenoiden kuoret aiheuttavat allergiaoireita. Eskarilainen osaa itse kuoria omenansa, jos saa siihen veitsen. Ei saa veistä, ja koska ei sitten syö omenoita ollenkaan, ei saa myöskään juoda omenamehua, vaan hänelle on erikseen varattu mustikkamehua, vaikka mustikka-allergia on ilmoitettu.
Muissakin yhteyksissä olen törmännyt siihen, että kaikille tarjolla olevassa ruoassa oleva allergeeni on korvattu jollain toisella allergeenilla, joka on yhtälailla ilmoitettu kuin se alkuperäinenkin ainesosa. E
Sen verran tuosta porkkana-allergiasta, että mä voin syödä keitettyä porkkanaa paremmin kuin raakaa, että ei se nyt ihan huuhaata ollut. Allergiatkin on hyvin yksilöllisiä.
Ravintoloissa ja sairaaloissa pitäisi ymmärtää, mitä maidoton tarkoittaa. Mutta jos kyse on vain jostain tuttavista, joille erilaiset allergiat eivät ole tuttuja, niin avatkaa heille vähän enemmän sitä, mitä maidoton tarkoittaa. Vähemmän hämminkiä puolin ja toisin, niin moni on oppinut katsomaan vain sen, että tuotteessa ei ole laktoosia.
Lapsi oli päiväkodissa ja sinne oli käyty allergiat tosi tarkkaan. Ei siis oma lapsi vaan tutun lapsi. Eli tämä, että jotkut aineet on hengenvaarallisia ja niitä ei saa olla murenan murenaa. Anaflyktistä shokkia pukkaa. No, eikös ekana päivänä tarjottu maitoon tehtyä ruokaa. Ja lanssilla menoksi.... Ihmeteltiin vaan, että "ei kai se nyt niin tarkkaa ole, kun oli vaan siinä ruuassa vähän".
googlaa edes, sivistä itsesi