YTK vai ammattiliitto?
Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!
Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.
Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.
Miksi minun tarvisi riidellä työnantajan kanssa? 😅 En ole verta nenästä kaivava vassari 🤭
Pelottavaa tyhmyyttä työikäiseltä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 vuotta työelämässä enkä kuulunut koskaan ammattiliittoon, työttömyyskassaan kuuluin. Minulta ei koskaan edes kukaan tiedustellut ammattiliiton jäsenyyttä. Olen aina osannut ja uskaltanut neuvotella palkkani itse ja mielestäni kaikkien samaa työtä tekevien ei ole edes välttämätöntä saadakaan samaa palkkaa eikä samoja palkan korotuksia. Ammattiliittojen ajamat yhtenäiset palkat voivat mielestäni myös vaikeuttaa yksilön palkkakehitystä.
Sama täällä. En ole kuulunut liittoon ja vain kerran kassaan kun näin että kohta koko työpaikka menee nurin. Palkka on ollut aina talon paras ja saanut tehdä ilman työajanvalvontaa. Kaikki lomat ja ylityöt mennyt kuten muillakin. Se tasapäisyys vaikuttaa aika paljon työmoraaliin, kun velttoilijoille maksetaan saman verran.
Niin tämmöinen voi olla sen "velttoilijan" kohtalo ja vaikkapa sinunkin. Aika yleisiä nämä tapaukset juuri tuolla alalla.
Kai sinulla olisi riittänyt laittaa oikeudenkäyntikuluihin 82 000€? Hävitessä saa maksaa sitten vielä vastapuolenkin kulut.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/9b0718f3-f622-4e58-bb1d-48c5c258aae9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.
Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.
Valehtelet,YTK;lakikaveri auttaa parikymppiä kustantaa per vuosi.
Että ihan kustantaa, heh. Opettele ensin kirjoittamaan kunnolla ja selkeästi, niin sinua voi joskus jopa uskoa. Nyt tekstisi on sontaläjä.
YTK on halvempi. Jos olet vasemmistolainen, saatat tietysti maksaa mielelläsi siitä, että ammattiliitto tekee rahoillasi punavihreää politiikkaa. Minä en ole.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti se sinulle jotain neuvoja antaa joiden avulla koitat sitten yksin sitä asiaa työnantajan kanssa vääntää. Oikeuteen lähtevät erittäin harvoin. Eikä siellä ole edes joka alan
Luottamusmiehet ovat täysiä tampioita. Muka juristeiksi pikakurssitettuja rautakouria. Nostelevat palkkaa makoilemisesta erottamattomuutensa turvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan esimerkkejä näistä ykt:n ajamista oikeusjutuissa. Miten käytännössä lakikaveri on auttanut. Todistustaakka on väitteen esittäjällä. Ammattiliittojen ajamia voitokkaita juttujahan uutisoidaan tuon tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin tämmöinen voi
Ei ammattiliittokaan maksa vastapuolen oikeudenkäyntikuluja. Ei edes kaikkia omia, varsinkaan jos ovat isot.
Meidän liiton oikeusturvavakuutuksessa oli se hyvä puoli, että kun hyväksyi omavastuun noston 5 prosenttiyksiköllä, sai käyttää itse valitsemaansa asianajajaa. Liitoissa on töissä juristikunnan heikointa ainesta.
Kysymyksesi on yhtä fiksu kuin
"auto vai kesämökki. kumpi on mielestänne parepi".
Toisinsanoen TÄYSIN eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan esimerkkejä näistä ykt:n ajamista oikeusjutuissa. Miten käytännössä lakikaveri on auttanut. Todistustaakka on väitteen esittäjällä. Ammattiliittojen ajamia voitokkaita j
Samalla lailla varmaan voitokkaita kuin tehyn ja superin työehtosopimusneuvottelutkin😒 Vituttaa niiden suuret lupaukset ja puheet ja mitä käykään, neuvottelujen tulokset plusmiinusnolla. Sitten niitäkin hehkutetaan että kyllä me tässä nyt voitettiin juu.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun ytk:hon koska ytk on halvempi.
Ytk jäsenyys on 120e/vuosi kun taas ammattiliittoon kuuluminen maksoi 30-50 euroa kuukaudessa. Olen pienessä firmassa ja itse neuvottelen asiani.
Ammattiliitot jos ajaisi minulle isoja palkankorotuksia tai työsuhde etuja niin sitten voisin olla ammattiliitossa.
YTK EI OLE halvempi kuin valtaosa muista kassoista. JA vertailu LIITON maksuihin on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tasan ole KOSKAAN neuvtellut työEHTOsopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen YTK:ssa ja aina on työsopparissa lukenut "työsuhteessa noudatetaan XXX TES". Ei ne työsopparin ehdot liittoon kuulumista katso.
Mutta jos järjestäytymisaste laskee riittävän alhaiseksi, työehtosopimus ei ole enää yleissitova.
Et taida tietää mitä yleissitovuus tarkoittaa, kun nostat sen TÄSSÄ yhteydessä esille.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen YTK:ssa ja aina on työsopparissa lukenut "työsuhteessa noudatetaan XXX TES". Ei ne työsopparin ehdot liittoon kuulumista katso.
Hienoa olla vapaa matkustaja
Vierailija kirjoitti:
YTK on työnantajien perustama työttömyyskassa ja jäsenyys on tarkoituksella halvempi kuin liitoilla, jotta ihmiset ei kuuluisi liittoihin ja työntekijöiden oikeuksia olisi helpompi heikentää. Eli kuulukaa YTK:hon ja äänestäkää jatkossakin persuja ja kokoomusta, jos haluatte tehdä kohta seitsemänpäiväistä työviikkoa korvauksetta ja ilman lomia.
kassat ja liitot ovat eri asioita. Et voi verrata kassan maksua liiton maksuun. Kassoista YTK on yksi kalleimmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTK: n täysjäsenenä saa kyllä oikeudellistakin apua. Millä vuosituhannella elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa olla vapaa matkustaja
Tyhmähän se on joka liikaa maksaa. Vanhan kansan peruja nämä vapaamatkustus kommentit, mutta maksele sinä vain.
Ytk on kallis ainakin verrattuna oman alani työttömyyskassaan.
Aina voi sen luottamusmiehen irtisanoa mutta se tulee firmalle kalliiksi. Eikö teidän firmassa ollut kuin sinä, luottamusmies ja ne kaksi työntekijää? Jokin peruste sillä työnantajalla oli valita ne kaksi irtisanotuksi.