Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YTK vai ammattiliitto?

Vierailija
27.07.2024 |

Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.

Kommentit (278)

Vierailija
221/278 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työsopimuksessani ei mainita sanaa TES lainkaan, tosin olenkin ylempi toimihenkilö enkä mikään lakkoileva änkyrä

Ylemmillä on monesti vähemmän oikeuksia ja suojaa entä toimihenkilöillä.

Vierailija
222/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi kuulua mihin kassaan vaan. Ammattiliitto ja kassa ovat eri asia. Kun kuuntelee ytk laisten perusteluja tulee mieleen, että osalla heistä puutuu jotakin aivoista, niin kaukana perustelut ja faktat ovat toisistaan. Tietenkin näistä asioista voi ytk laisen kanssa keskustella mutta se on useimmiten turhaa. Eivät ymmärrä. Perustan tämän mielipiteeni henkilökohtaiseen pitkänlinjan kokemukseen ja osittain tukee myös foorumikeskusteluihin.

Kukaan ei ole osannut vielä laskea minulle todellista eroa jonkin muun kassan ja ytk:n välillä. Ytk on kiinteä maksu mutta muilla tulojen mukaan riippuen kassasta. Joskus tulot voivat olla sen verran pienemmät, että ytk tulee kalliimmaksi.

Itsellä taas ammattiliiton jäsenyyden ansiosta 1% johon sisältyy kassamaksu, saan vakuutuksista alennuksia vuodessa liki 600€.

A kassa 96€ / vuosi.

Eivät ammattiliittolaiset ole sotajalalla työnantajien kanssa, miksi olisivat? Kun molemmilla osapuolilla on itnressit millä haetaan parannuksia, ne löytyvät vain, kun on kaksi osapuolta jotka neuvottelevat ja sopivat. Työpaikoilla voidaan keskittyä olennaiseen eli työntekoon.

2024 työnantajat ja maamme hallitus sitten leipoi työttömyysturvan uusiksi. Se ei riitä enää mihinkään. 

Kysyn ytk laisilta, miksi teitte näin?

Katsokaa netistä ytk n perustaja ja hallituksen jäsenet.

Lakimaailma on täynnä tulkintoja, miten mahtaa työnantajapuolen lakimies tulkita asioita neuvontatilanteissa?

Mutta summa summarun. Hyvä, että on vaihtoehtoja ja jokainen voi valita itselleen parhaimmin sopivimman, siihen ei ole muilla  sanomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliitto, jos haluaa, että myös tulevaisuudessa on työehtosopimus. 

Vierailija
224/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK meni jäsenmäärältään jo SAK:n ohi ja suurin syy lienee täysin naurettavat mittasuhteet saanut lakkoilu taannoin..

Ammattiliitot tukevat myös rahallisesti suoraan vasemmistopoliitikkoja vaaleissa, joka on jo ajatuksena niin sairas ja tekee ammattiliitoista suoraan poliittisia pelinappuloita.

Palkansaaja saa saman ansisidonnaisen ansioturvan huomattavasti halvemmalla YTK:n kautta. 

Vierailija
225/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen.Monella oikeastikin vaativalla alalla pyhän kirjan (TES) maksimi on noin 16/e h paljon ei kiinnosta työnteko alati kiihtyvä tahtisessa maailmassa kun tahdista huolimatta palkkakehitys suhteessa kaiken hintoihin on kokemuslisien ma

Missä TESsissä on maksimipalkka?

Vierailija
226/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niistä liitoista mihin itse olen kuulunut, ole ollut lainkaan rahallista hyötyä, eikä muutenkaan. Palkat neuvoteltu niin surkeiksi, että joutuu hakemaan tukia lisäksi. Monella alalla tes palkat ihan surkeat, työnantajat valittavat ettei saa työvoimaa, vaikka maksavat muka hyvää tessin mukaista palkkaa n. 10e tunti. Jos on töitä joista ei voida maksaa palkkaa, millä tulee toimeen. Nämä pitäisi lopettaa työntekijöille kannattamattomina. Tehkööt työnantajat itse. 

Yleensä hyvätuloisten liitot on halvempia, kuin köyhien duunareiden. Monesti myös hyvätuloiset ei kuulu liittoihin lainkaan. 

Vierailija
227/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiton jäsenyys. Jos kuulut kassaan, joudut itse neuvottelemaan kun työnantaja maksaa palkkasi väärin, muuttaa yksipuolisesti työaikaasi tai lomauttaa laittomasti. Mietipä siinä sitten oikeudenkäyntikuluja tai kärsi tappiosi. 

kun kuulut liittoon, liittoo hoitaa neuvotteluissa kaiken ja yhtäkkiä työantaja korvaakin sinulle takautuvasti 3500€. Olen ollut siinä tilanteessa. Tuli kuitattua 10 vuoden jäsenmaksut. Liiton jäsenenä pääsen matkoille, teatteriin yms. puoli-ilmaiseksi. Koen saavani täyden vastineen maksuilleni.

Vierailija
228/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!

Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.

Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.

YTK: n täysjäsenenä saa kyllä oikeudellistakin apua. Millä vuosituhannella elät?

Heh. Se apu on sitä, että lähettää sulle sähköpostilla otteen testistä. Itse silti neuvottelee työnantajan kanssa. TA tietää silloin ettet kuulu liittoon ja sanoo että oikeudessa nähdään. Siinä kohtaa ytkjuristi kohauttaa olkapäitään ja sanoo ettei voi tehdä enempää. Liiton juristi vie eteenpäin ja yleensä asia sovitaan ennen oikeudenkäyntiä.

Vierailija
229/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.

Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.

Valehtelet,YTK;lakikaveri auttaa parikymppiä kustantaa per vuosi.

Varmasti se sinulle jotain neuvoja antaa joiden avulla koitat sitten yksin sitä asiaa työnantajan kanssa vääntää. Oikeuteen lähtevät erittäin harvoin. Eikä siellä ole edes joka alan

Ytk:n lakimiehellä ei ole neuvotteluoikeutta työpaikoilla, tes määrittää kuka neuvottelee. Tätä harva tietää ja maksaa turhasta.

Vierailija
230/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitoilta saa yleensä hieman parempaa ansiosidonnaista ja muita etuja kuten lomanviettopaikkoja ja alennuksia, YTK taas on selkeästi edullisempi. Juridinen apu on liitoilla selkeästi parempaa. Kumpikin vaihtoehto on täysin toimiva, voisin valita tapauskohtaisesti aivan kumman tahansa.

Vierailija
231/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTK on työnantajien perustama. Noin ovelista juonista puheenollen.

Vierailija
232/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitot on tarkoitettu suorittavalle portaalle ja vähän koulutetuille

Näin tämä taitaa mennä.

Vierailija
233/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no YTK ei neuvottele palkoista vaan ammattiliitot. Jokaisen oma valinta. Mitä vähemmän ammattiliitoilla on jäseniä niin sitä heikommat tulevat palkankorotukset olemaan. 

Vierailija
234/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt ihmiset vihdoinkin ymmärtää että työttömyyskassa ja ammattiyhdistysliitto eivät ole sama asia. Pelkkä liittoon kuuluminen ei riitä koska liitto ei maksa ansiosidonnaista. Kassan jäsenyys on edellytys ansiosidonnaisen saamiseksi.

Vierailija
235/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTK meni jäsenmäärältään jo SAK:n ohi ja suurin syy lienee täysin naurettavat mittasuhteet saanut lakkoilu taannoin..

Ammattiliitot tukevat myös rahallisesti suoraan vasemmistopoliitikkoja vaaleissa, joka on jo ajatuksena niin sairas ja tekee ammattiliitoista suoraan poliittisia pelinappuloita.

Palkansaaja saa saman ansisidonnaisen ansioturvan huomattavasti halvemmalla YTK:n kautta. 

Väärin - erosin liitosta koska eivät lakkoilleet kunnolla. AY-liikkeellä joka ei puolusta työväen etuja ei ole mitään virkaa.

Vierailija
236/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitto. Ei persuyrittäjä kusipäät hypi silmille.

Tuotannolliset ja taloudelliset syyt, siinä on osasi saatan luihu rosvoileva Punikki. 

Vierailija
237/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no YTK ei neuvottele palkoista vaan ammattiliitot. Jokaisen oma valinta. Mitä vähemmän ammattiliitoilla on jäseniä niin sitä heikommat tulevat palkankorotukset olemaan. 

Liittojen neuvottelemilla korotuksilla voi pyyhkiä persettä - ainoa keino vaikuttaa palkkaansa on vaihtaa työpaikkaa tai neuvotella itse. Liitot ovat hyviä nostamaan vain johtajiensa palkkoja. Sulle +1% ja AY-pampulle +25%.

Vierailija
238/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitoilta saa yleensä hieman parempaa ansiosidonnaista ja muita etuja kuten lomanviettopaikkoja ja alennuksia, YTK taas on selkeästi edullisempi. Juridinen apu on liitoilla selkeästi parempaa. Kumpikin vaihtoehto on täysin toimiva, voisin valita tapauskohtaisesti aivan kumman tahansa.

Parempaa ansiosidonnaista :D Miksi pitää 'osallistua keskusteluun' jos ei tiedä mistään mitään?

Vierailija
239/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tien kulkijana olen valinnut kuulua ei mihinkään. Elämässä pitää ottaa riskejä. Eläkeikä on niin lähellä, ettei enää haittaa vaikka saisin lopullisesti kenkää.

Vierailija
240/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liitot on tarkoitettu suorittavalle portaalle ja vähän koulutetuille

Näin tämä taitaa mennä.

Kuten esim. Suomen Ekonomit, Lakimiesliitto, Tieteentekijät, Lääkäriliitto