YTK vai ammattiliitto?
Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti Liitto, jäsenmaksu 25€/kk ja paremmat edut kuin kassalla (vakuutukset, lomat ym.). Ja joskus olen työsuhdeneuvontaakin tarvinnut
"ehdottomasti kotivakuutus .... paremmat korvaukset kuin kaskovakuutuksessa."
Pirun individillet. Koittakaa jo tajuta että LIITTO JA KASSA OVAT TÄYSIN ERI ASIOITA. LIITOSTA ET SAA TYÖTTÖMYYSTURVAA JA KASSASTA ET SAA EDUNVALVONTAA JA JÄSENLEHTEÄ YMS.
Vierailija kirjoitti:
Itselle liittorahat tuli takaisin moninkertaisina kun saatuani potkut vaati liitto työnantajaani maksamaan maksamattomat ylityöt takutuvastai 3v ajalta :)
tuskin olisi kassan kautta onnistunut ilman että olisin itse haastanut yrityksen oikeuteen
Itse kyllä ihmettelen SINUN typeryyttäsi että olet antanut ylitöiden olevan piikissä työsuhteen aikanakin noin pitkään. Ja suostunut vielä tekemään niitä lisää. Ja kyllä olisit voinut niistä haastaa työnantajan oikeuteen ilman liittoakin.
Eikö ketään liittoon kuulumatonta ja hallituspuolueiden kannattajaa yhtään huolestuta näiden marjanpoimijoiden tapaus? Kohta Suomessa on mahdollista paikallinen sopiminen, mihin luulette että se johtaa? Tässä tapauksessa Thaimaan valtio ajaa oman maansa kansalaisten etua, suomen hallitus taas heikentää oman kansansa oikeuksia.
Ihmiset äänestävät tästä huolimatta hallituspuolueita ja eroavat liitoista? En pysty ymmärtämään miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mä luottamushenkilönä tarkistan aina onko avuntarvitsija edustamani liiiton jäsen. Jos ei, sanon että pärjäile tai kysy apua sieltä ytk:sta. Useammat tulee savustetuksi pihalle tai ottamaan varoituksen tai jotain kun taas ne, jotka maksaa jäsenmaksunsa ja ovat oikeutettuja työntekijän edustajan apuun neuvotteluissa on toistaiseksi selvinneet joka kerta ilman seuraamuksia. Liitto ei siis ole pelkästään tessin ja palkkojen sopimista varten vaan auttaa myös ihan jokapäiväisissä ongelmissa työsuhteessa
En ymmärrä miksi kukaan edes haluaa olla töissä paikassa, jossa työntekijöitä "savustetaan" pihalle. Sairas työkulttuuri.
Mutta kai se siellä on, missä liittoihin kuulutaan. Kumpi lie sitten syy ja kumpi seuraus. Mutta ei se nyt varsinaisesti mikään ylpeyden aihe ole.
Vierailija kirjoitti:
YTK on pelkkä kassa, joka ei neuvottele palkastasi työnantajien kanssa.
Mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen YTK:ssa ja aina on työsopparissa lukenut "työsuhteessa noudatetaan XXX TES". Ei ne työsopparin ehdot liittoon kuulumista katso.
Kenen sä luulet neuvotelleen ne tessit?
Minun työsopimuksessani ei mainita sanaa TES lainkaan, tosin olenkin ylempi toimihenkilö enkä mikään lakkoileva änkyrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!
Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.
Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.
Miksi minun tarvisi riidellä työnantajan kanssa? 😅 En ole verta nenästä kaivava vassari 🤭
Kun työnantaja haluaa pidentää työaikaasi, ota tai jätä perusteella, voi tulla liittoa ikävä.
Jos jokainen työntekijä kuuluisi oman alansa liittoon olisivat jäsenmaksut huomattavasti alhaisemmat ja kapitalisti possukat (EK) pysyisi kiltisti karsinassaan.Ainut syy miksi en kuulu on se että todellista kunnon kipua johtajille ja siedettävää palkkaa (Min 17e/h TES) ei saada aikaan ilman KAIKKIEN yleislakkoa.
.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen työntekijä kuuluisi oman alansa liittoon olisivat jäsenmaksut huomattavasti alhaisemmat ja kapitalisti possukat (EK) pysyisi kiltisti karsinassaan.Ainut syy miksi en kuulu on se että todellista kunnon kipua johtajille ja siedettävää palkkaa (Min 17e/h TES) ei saada aikaan ilman KAIKKIEN yleislakkoa.
"Kunnon kipua johtajille"?? Onko työnantaja sinun vihollisesi vai mitä ihmettä tuo tarkoittaa?
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!
Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.
Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.
Miksi minun tarvisi riidellä työnantajan kanssa? 😅 En ole verta nenästä kaivava vassari 🤭
Kun työnantaja haluaa pidentää työaikaasi, ota tai jätä perusteella, voi tulla liittoa ikävä.
Sitten vaihdan työpaikkaa
Liitot on tarkoitettu suorittavalle portaalle ja vähän koulutetuille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kunnon kipua johtajille"?? Onko työnantaja sinun vihollisesi vai mitä ihmettä tuo tarkoittaa?
.Onko ne joskus jotain muutakin?Kaikissa paikoissa johtajat koittavat maksimoida vain oman palkkansa ja jättää muruset työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään liittoon kuulumatonta ja hallituspuolueiden kannattajaa yhtään huolestuta näiden marjanpoimijoiden tapaus? Kohta Suomessa on mahdollista paikallinen sopiminen, mihin luulette että se johtaa? Tässä tapauksessa Thaimaan valtio ajaa oman maansa kansalaisten etua, suomen hallitus taas heikentää oman kansansa oikeuksia.
Ihmiset äänestävät tästä huolimatta hallituspuolueita ja eroavat liitoista? En pysty ymmärtämään miksi?
Ei oikeastaan.
Ensinnäkin kummastuttaa että miten turistivisalla on tehty töitä, no siihen löyty syyt, tuomkoita ei vissiin ole vielä annettu.
Thaimaan valtio ei kyllä aja tässä omiensa etua, koska menettävät parinkuukauden työssä parin vuoden tulot. Ja melko turha vikistä auinoloista koska vaikka ovat vaatimattomat niin täysin verrattavissa niiden normaaleihin asuinoloihin. Thaimaassa rikkaat on rikkaita ja köyhät on köyhiä ei niinkuon suomessa ettei ole kumpiakaan.
Hallitus heikentää oikeuksia? Eli pitäs saada elellä herroiksi tekemättä mitään. Hauska kun aina on vain oikeiksia ei koskaan velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti se sinulle jotain neuvoja antaa joiden avulla koitat sitten yksin sitä asiaa työnantajan kanssa vääntää. Oikeuteen lähtevät erittäin harvoin. Eikä siellä ole edes joka alan
Luottamusmiehet ovat täysiä tampioita. Muka juristeiksi pikakurssitettuja rautakouria. Nostelevat palkkaa makoilemisesta erottamattomuutensa turvin.
Meillä kyllä luottamusmies tekee töitä siinä missä muutkin. Ehkä se sinun työpaikkasi ja työkaverisi, jotka ovat sen luottamusmiehen valinneet ovat niitä tampioita.
Vierailija kirjoitti:
.
Aha. Kyllä minun palkkani ihan tessin mukaan on yli tuon 17€. Tällä alalla ilman tessiä palkat olisivat varmasti alle 10€, sillä moni työnantaja harrastaa vilunkia minkä kerkeää ja oikeisjuttuja onkin pilvin pimein palkkariidoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Aha. Kyllä minun palkkani ihan tessin mukaan on yli tuon 17€. Tällä alalla ilman tessiä palkat olisivat varmasti alle 10€, sillä moni työnantaja harrastaa vilunkia minkä kerkeää ja oikeisjuttuja onkin pilvin pimein palkkariidoista.
Ole onnellinen.Monella oikeastikin vaativalla alalla pyhän kirjan (TES) maksimi on noin 16/e h paljon ei kiinnosta työnteko alati kiihtyvä tahtisessa maailmassa kun tahdista huolimatta palkkakehitys suhteessa kaiken hintoihin on kokemuslisien maksimi tason saavuttamisen jälkeen negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
YTK on pelkkä kassa, joka ei neuvottele palkastasi työnantajien kanssa.
Se ei neuvottele yhtään mistään. On Suomen Yrittäjien pystytämä "kassa".
No ainakaan oman alani ammttiliitosta ei ole tähänkään mennessä ollut mitään hyötyä niin sama se on mihin tahansa muuhun liittoon sitten kuulunkin.