Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YTK vai ammattiliitto?

Vierailija
27.07.2024 |

Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.

Kommentit (278)

Vierailija
161/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko työnantaja vai työntekijä kun on noin hankaluuksia päättää että menetkö työntekijän järjestöjen perustamaan liittoon vaiko työnantajien perustamaan liitton? Koko maailmassa ei ole yhtään työnantajaa joka ajattelisi työntekijöiden parasta. Oma etu on ihan jokaisen työnantajan tärkein asia mitä ne ajaa

Ja miksi ei olisi? Mikroyrityksissa aika oleellinen asia koska firma ei yleensä menesty jos ei ole kunnollista työvoimaa joten siellä vaan on sen omistajankin ajateltava työntekijän osaa. Tottakai se oma etu on tärkeä niinhän se on sullekkin. 

Vierailija
162/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 40 vuotta työelämässä enkä kuulunut koskaan ammattiliittoon, työttömyyskassaan kuuluin. Minulta ei koskaan edes kukaan tiedustellut ammattiliiton jäsenyyttä. Olen aina osannut ja uskaltanut neuvotella palkkani itse ja mielestäni kaikkien samaa työtä tekevien ei ole edes välttämätöntä saadakaan samaa palkkaa eikä samoja palkan korotuksia. Ammattiliittojen ajamat yhtenäiset palkat voivat mielestäni myös vaikeuttaa yksilön palkkakehitystä.

Sama täällä. En ole kuulunut liittoon ja vain kerran kassaan kun näin että kohta koko työpaikka menee nurin. Palkka on ollut aina talon paras ja saanut tehdä ilman työajanvalvontaa. Kaikki lomat ja ylityöt mennyt kuten muillakin. Se tasapäisyys vaikuttaa aika paljon työmoraaliin, kun velttoilijoille maksetaan saman ve

Oli vähän pakko kun olin ainoa joka hallitsi järjestelmän ja halusin korvauksen erikoisosaamisestani ja siitä, että pyrin aina joustamaan kun oli tarve. 

Niin ja ei ole edes työajanseurantaa, eikös laki jo määrää, että se pitää olla.

Ja tuokin kuulostaa aika ristiriitaselle, että "oli vähän pakko". Mutta joo eli normaalisti et saa ylityökorvausta, kun ei työaikaakaan seurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun liittoon ja työnantaja perii jäsenmaksun palkastani eli tietää, että kuulun. 

Mitenkään tämä ei ole koskaan tullut esille missään eikä vaikuttanut työpaikallani.

Olen ihan tavallinen toimihenkilö, hoidan työni hyvin ja työkavereille olen reilu, tykkään kouluttautua lisää. Olen vuosien varrella selvinnyt viisistä muutosneuvotteluista, vaikka olen jo keski-ikäinen.

Melkein sanoisin, että jos työnantajan on pakko irtisanoa ja vaihtoehtoina on kaksi tasahyvää työntekijää, irtisanotuksi tulee se liittoon kuulumaton. Työnantajat ei halua joutua turhiin selvittelyihin, jos irtisanottu riitauttaa asian. Liittoon kuulumaton tuskin riitauttaa.

En usko, että kunnollinen työnantaja syrjii liittoon kuuluvia. Muista en tiedä. 

Kyllä tuossa irtisanomisessa pääpaino on henkilökohtaisilla ominaisuuksilla eikä liittoon kuulumisella. Koska jos irtisanominen menee sääntöjen mukaan niin ei se liito lähde siitä tappalemaan koska tietää häviävänsä. Paitsi jos liitolla on muita intressejä tappelun suhteen vaikka tietäisi häviävän. Eli esim liittto saa paljon julkisuutta jonkin mitättömän asian suhteen ja sitä kautta tuotuaan itseään edslle että hoitaa asoita. Lopulliset tulokset yleensä jää uutisoimatta. 

Vierailija
164/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 40 vuotta työelämässä enkä kuulunut koskaan ammattiliittoon, työttömyyskassaan kuuluin. Minulta ei koskaan edes kukaan tiedustellut ammattiliiton jäsenyyttä. Olen aina osannut ja uskaltanut neuvotella palkkani itse ja mielestäni kaikkien samaa työtä tekevien ei ole edes välttämätöntä saadakaan samaa palkkaa eikä samoja palkan korotuksia. Ammattiliittojen ajamat yhtenäiset palkat voivat mielestäni myös vaikeuttaa yksilön palkkakehitystä.

Sama täällä. En ole kuulunut liittoon ja vain kerran kassaan kun näin että kohta koko työpaikka menee nurin. Palkka on ollut aina talon paras ja saanut tehdä ilman työajanvalvontaa. Kaikki lomat ja ylityöt mennyt kuten muillakin. Se tasapäisyys vaikuttaa aika paljon työmoraaliin, kun velttoilijoille maksetaan saman verran.

Varmasti vaikuttaa jos jollekin toiselle maksetaan samasta työstä ja suoritteesta paljon korkeampaa palkkaa. Kuvitteleppa 150 tehdastyöläistä joiden työ on aivan sama eikä sen tulos eroa toisistaan millään tavalla. Ja sitten jollekin maksettaisiin siitä parempi palkka kuin toiselle ja voisi töihin tulla oman mielen mukaan. Ensinnäkin on laitonta, sillä työntekijöitä on tälläisessä tapauksessa kohdeltava kaikkia tasapuolisesti. Eikä varmasti lisää sitä motivaatiota ja aiheuttaa vain huonoa yhteishenkeä. Eikä ylipäätään tuollainen ole edes mahdollista työssä missä kaikkien paikallaoloa vaaditaan että työ tulee tehdyksi.

Eri asia on niissä töissä missä niistä asioista voi sopia joustavasti ja omalla suoriteella siihen tulokseen voi vaikuttaa. Jos jollekin samaa työtä ja saman arvon työnantajalle tuottajalle työntekijälle siellä tehtaassa maksettaisiin suurempaa palkkaa, niin se on sitten maksettava kaikille. Aina on niitä "laiskoja" eikä niin yhteistyökykyisiä tekijöitä ja ne laitetaan pihalle heti ensimmäisenä yt neuvotteluissa. Lisäksi niistä pääsee kyllä eroon muillakin tavoilla ihan laillisesti.  

Vierailija
165/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun liittoon ja työnantaja perii jäsenmaksun palkastani eli tietää, että kuulun. 

Mitenkään tämä ei ole koskaan tullut esille missään eikä vaikuttanut työpaikallani.

Olen ihan tavallinen toimihenkilö, hoidan työni hyvin ja työkavereille olen reilu, tykkään kouluttautua lisää. Olen vuosien varrella selvinnyt viisistä muutosneuvotteluista, vaikka olen jo keski-ikäinen.

Melkein sanoisin, että jos työnantajan on pakko irtisanoa ja vaihtoehtoina on kaksi tasahyvää työntekijää, irtisanotuksi tulee se liittoon kuulumaton. Työnantajat ei halua joutua turhiin selvittelyihin, jos irtisanottu riitauttaa asian. Liittoon kuulumaton tuskin riitauttaa.

En usko, että kunnollinen työnantaja syrjii liittoon kuuluvia. Muista en tiedä. 

Oikeassa elämässä on todella harvinaista, että liitto millään tavalla puuttuisi irtisanomisiin. Yli 30 vuotta työuraa takana ja yhden kerran muistan, että liitto olisi kysellyt perään. Siihenkin riitti vastineen kirjoittaminen, eikä sieltä kuulunut sen jälkeen mitään. Viimeisimmällä kierroksella muutama tosi hyvä työntekijä sai potkut, koska säästöjä oli pakko saada. Mieluummin olisi irtisanonut paljon huonommin suorituvan luottamushenkilön, mutta häntä ei voi irtisanoa

Vierailija
166/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun ytk:hon koska ytk on halvempi.

Ytk jäsenyys on 120e/vuosi kun taas ammattiliittoon kuuluminen maksoi 30-50 euroa kuukaudessa. Olen pienessä firmassa ja itse neuvottelen asiani. 

Ammattiliitot jos ajaisi minulle isoja palkankorotuksia tai työsuhde etuja niin sitten voisin olla ammattiliitossa.

Teillä ei siis ole noudatettavaa TES:siä työpaikalla? Siltä vaikuttaa. 

Mikäs tossa vaikuttaa ettei olis TESsiä? Tuossahan sanottiin että isoja korotuksia tai jotain etuja, kumpiakaan ei ole ay neuvotteluissa ollut pitkiin aikoihin. Mitään merkittäviä etuja ei ole tullut vuosikymmeniin. 

Vierailija
167/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. En ole kuulunut liittoon ja vain kerran kassaan kun näin että kohta koko työpaikka menee nurin. Palkka on ollut aina talon paras ja saanut tehdä ilman työajanvalvontaa. Kaikki lomat ja ylityöt mennyt kuten muillakin. Se tasapäisyys vaikuttaa aika paljon työmoraaliin, kun velttoilijoille maksetaan saman verran.

Millä perusteella sulle ne "ylityöt" maksetaan kun ei ole työajanvalvontaa? Ja jos tulisi sitten jotain riitaa työnantajan kanssa, niin millä todistat asian? 

Meidän sopimuksessa on ainakin tietyt rajat ylitöiden tekemiselle ja siihen tarvitaan aina myös työntekijän suostumus. Ilman sopimusta työnantaja voisi yksipuolisesti teettää ylitöitä miten paljon haluaa ja olla maksamatta niistä myös korvausta. 

Takaan että ei se työntekijän työmoraali nouse sillä että toisia kohdellaan samanarvoisesta työstä eritavalla. Ei niitä laiskoja meillä kyllä kauaa töissä ollenkaan. Jos ei suoriudu vaadittavasta työstä niin se on aivan laillinen peruste työsuhteen päättämiselle.

Vierailija
168/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTK on oikein mainio vaihtoehto jokaiselle, joka haluaa toimia työnantajan etujen puolesta ja työntekijöiden etuja vastaan. 

Koko YTK:n idea on vähentää työntekijän neuvotteluvoimaa, sillä YTK:n on perustaneet työnantajat. Onko joku oikeasti niin typerä aasi, että kuvittelee heidän sen perustaneen ihan hyvää hyvyyttään?

Nyt on taas niin paksua puppua kun vaan voi olla... 

Ei tuossa ole yhtään mitään puppua. YTK on työnantajien luomus. Sen perusti yrittäjä, joka ihan ääneen kuvaili sitä toimea ammattiyhdistysliikkeen vastaiseksi toimeksi ja jopa sen johtajana alkuun oli pitkään avoimesti yrittäjä. Se todellakin on työnantajasektorin luomus. Faktat tuosta löytää hyvin helposti

No eihän tämäkään riitä faktaksi näille tietämättömille nuorille hölmöille. No tulevaisuudessa saatte sitä mitä olette itse tilanneet. Muistakaa sitten ahkeroida kovasti sillä pikkupalkalla mistä teille ei todellakaan kerry eläkettä. Minä voi ainakin nauttia mukavista eläkepäivistä kun te raadaatte useammassa työssä että saatte edes ruokarahat kasaan. Sellaista se on kun me vanhempi ikäluokka ollaan osattu ajatella asiaa enemmän kuin sen YTK:n jäsenmaksun verran.

Vierailija
169/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka olet aina saanut nauttia näistä työehtosopimuksiin kirjatusta asioista kuin Manu illallisesta koko elämäsi ajan ilman omaa panostustasi, niin oletko ajatellut että ne asiat on vanhempi työväki juuri järjestäytymällä saanut sinullekin neuvoteltua vuosikymmenien aikana? Ja nyt tämä nuorempi polvi haluaa niistä ihan vapaaehtoisesti luopua.

Turha kuvitella että kaikilla olisi sellainen ammatti tai taito jolla pystyisitte itse palkkatasonne, työaikanne, lomarahanne ja lomapalkkanne tai työterveyshuollon määräämään, tai että sinulla olisi ylipäätään minkäänlaista irtisanomisuojaa. Nämä asiat sinä saat pelkästään sen työehtosopimuksen turvin. Jos nämä asiat on niin merkityksettömiä teille, niin miksi ne teille sitten kuitenkin kelpaavat? 

Sanotte että työttömät elävät muiden kustannuksella ja vaaditte heitä osallistumaan, niin miksi sinä olisit yhtään heitä parempi kun toisten maksamana saat samat edut? No teille se oma napa on tärkein mutta pelkästään se sinun napasi ei varmasti näitä ehtoja sinulle säilytä. 

Vierailija
170/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis ammattiliittojen jäsenmaksut ovat täysin verovähennyskelpoisia joten ehkä kannattaa katsoa kummalta saa enemmän. Kumpi neuvottelee työehdoista ja tarjoaa apua kiistatilanteissa. 

Myös ytk-jäsenyysmaksu on verovähennyskelpoinen

Vierailija
171/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näitä löytyy pilvin pimein. Ilmeisesti olet aivovammainen pelle, joka ei osaa etsiä. Kelpaisiko vaikka YTK:n oma historiikki? https://www.ytkkassa.fi/tietoa-meista/ytk-tyottomyyskassan-historia/"

Eipä yllätä, että kommari ei osaa keskustella haukkumatta. Miksi olette niin vihaisia? On ihan perus juttuja, että väittäjällä on todistustaakka. Nyt ei olla missään hiekkalaatikolla.

Vierailija
172/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko työnantaja vai työntekijä kun on noin hankaluuksia päättää että menetkö työntekijän järjestöjen perustamaan liittoon vaiko työnantajien perustamaan liitton? Koko maailmassa ei ole yhtään työnantajaa joka ajattelisi työntekijöiden parasta. Oma etu on ihan jokaisen työnantajan tärkein asia mitä ne ajaa

Onpas sinulla synkkä näkemys maailmasta. No sitä se Kansan Uutisten päivittäinen lukeminen aiheuttaa 🤭

Itse olen ollut töissä firmoissa joissa työnantajat ovat olleet ihan huipputyyppejä. Omakin asenne vaikuttaa siihen miten työnantaja sinua kohtelee. Jos olet valmiiksi ylimielisen oloinen kommunisti, joka on aina valittamassa ja uhriutumassa niin on ihan ymmärrettävää, että he eivät pidä sinusta.

Vierailija
173/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni kuuluu Insinööriliittoon ja minä Lääkäriliittoon. Tyttäremme Superiin. 

Emme ole Persuja.

SuPerSuPerSuPerSuPerSuPerSuPerSuPerSu

Vierailija
174/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni kuuluu Insinööriliittoon ja minä Lääkäriliittoon. Tyttäremme Superiin. 

Emme ole Persuja.

Sulla on vissiin pahatkin mt-ongelmat kun piti tämäkin asia kääntää persuihin 🤭 

Vierailija
175/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu ruikutti miten on aina ekana lomautettujen joukossa, niin sanoin, että tietenkin olet, kun olet aina ensimmäisenä ruikuttamassa myös työnantajalle etkä ole koskaan suostunut joustamaan jos olisi tarvittu joku jatkamaan päivää että homma saadaan valmiiksi. On ankara liiton mies ja yksinkertainen.

Tuttusi on jämpti mies joka tietää oikeutensa. Sinä sentään olet pomosi persettä nuoleva hiiri.

Vierailija
176/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTK on pelkkä kassa, joka ei neuvottele palkastasi työnantajien kanssa.

Ei tosin monella ihmisellä neuvottele ammattiliittokaan. Joka kerta on työhaastattelussa käyty palkkaneuvottelu. Tuon jälkeen henkilöstön edustajiksi äänestetyt henkilöt ovat neuvotelleet työnantajan kanssa palkankorotuksista. Se onko äänestetyt edustajat kuulunueet johonkin liittoon on ollut sivuseikka. Heidän mahdollisesti liitosta ei ole koskaan kerrottu mitään.

Vierailija
177/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTK on pelkkä kassa, joka ei neuvottele palkastasi työnantajien kanssa.

Ei tosin monella ihmisellä neuvottele ammattiliittokaan. Joka kerta on työhaastattelussa käyty palkkaneuvottelu. Tuon jälkeen henkilöstön edustajiksi äänestetyt henkilöt ovat neuvotelleet työnantajan kanssa palkankorotuksista. Se onko äänestetyt edustajat kuulunueet johonkin liittoon on ollut sivuseikka. Heidän mahdollisesti liitosta ei ole koskaan kerrottu mitään.

Meilläkin 250 tehdastyöntekijää on käynyt henkilökohtaisen palkkaneuvottelun ja sen jälkeen pomot on nostaneet ilman neuvotteluja joka vuosi palkkaa 200€/kk. Saatiin jopa kahden kuukauden palkalliset kesälomatkin ja tehdään 4 päiväistä työviikkoa. 

Vierailija
178/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta totta kai ytk on halvempi, kun se on pelkkä työttömyyskassa. Ei sitä voi verrata ammattiliittoon. 

Vierailija
179/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!

Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.

Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.

Valehtelet,YTK;lakikaveri auttaa parikymppiä kustantaa per vuosi.

Vierailija
180/278 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!

Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.

Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.

Valehtelet,YTK;lakikaveri auttaa parikymppiä kustantaa per vuosi.

Varmasti se sinulle jotain neuvoja antaa joiden avulla koitat sitten yksin sitä asiaa työnantajan kanssa vääntää. Oikeuteen lähtevät erittäin harvoin. Eikä siellä ole edes joka alan tesseihin perehtyneitä, joten se apu on aika ylimalkaista.

Liiton jäsenenä apua tulee heti luottamusmieheltä ja asiat pääsääntöisesti hoituu työnantajan puolelta siinä vaiheessa, kun sanotaan että asia viedään liiton hoidettavaksi. Yksin ei tarvitse asiaa hoitaa ja keskusteluihin saa heti luottamusmiehen tueksi.