Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YTK vai ammattiliitto?

Vierailija
27.07.2024 |

Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.

Kommentit (278)

Vierailija
241/278 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK on työnantajien perustama kassa jonka jäsenmaksua pidetään tarkoituksella halvempana, jotta työntekijät ei liittyisi liittoihin ja heitä olisi helpompi sortaa. Liitto ehdottomasti!

Vierailija
242/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eroavat liitoista, kun eivät saa enää ansiosidonnaista. 

Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä. 

Kun liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia. 

Suomen laissa ei ole minimipalkkaa, äitiysvapaan palkkaa, palkankorotuksia tai palkanmaksua sairaan lapsen kotona hoitamisen ajalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liitoilta saa yleensä hieman parempaa ansiosidonnaista ja muita etuja kuten lomanviettopaikkoja ja alennuksia, YTK taas on selkeästi edullisempi. Juridinen apu on liitoilla selkeästi parempaa. Kumpikin vaihtoehto on täysin toimiva, voisin valita tapauskohtaisesti aivan kumman tahansa.

Parempaa ansiosidonnaista :D Miksi pitää 'osallistua keskusteluun' jos ei tiedä mistään mitään?

Tai sitten tietää.... eri kassoilla ansiosidonnaista kerryttävät eriasiat, joka taas vaikuttaa loppusummaan.

Vierailija
244/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK tietysti.  Jos vaan saataisi kaikki sinne ennenpitkää.  Paljon helpompi työnantajalle, voi sopia (sanella) kaikki työehdot ja palkat, irtisanomiset, lomautukset ym...

Ammattiliitot vaan kiusaa työnantajia pitämällä (arvottoman) työntekijän puolia.

Vierailija
245/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluin Tehyyn 18vuotta. Erosin ja jäin ainoastaan kassan jäseneksi. Jos sattuisi niin huono tilanne että hoitajalle ei löytyisi mistään mitään töitä.

Eroni suurin syy oli Tehy itse ja MillaRiikka Rytkönen. Kauhealla innolla ja voimalla huudettiin hoitajille parempia palkkoja sun muita, minkä takia osa jopa haukkui hoitajia ahneeksi (koska hoito ala on kutsumus- eikä palkkatyö) Eipä

Loppujen lopuksi tulos oli sama mitä kaikille. Pelkkä yleis korotus mikä tuli ihan kaikille palkan aloille. 

Vierailija
246/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toivon että jokainen miettii mikä olisi se tilanne jos sitä työehtosopimusta ei olisi. Eli maanantaina töihin mentäessä et esim. tietäisi paljoko saisit palkkaa, olisiko kahvi- tai ruokataukoa, onko työpäiväsi pituus 2, 4, 8 vai 12 tuntia."

Minä en kuulu liittoon ja kun maanantaina "menen töihin" eli siirryn työhuoneeseeni niin tiedän noista vaan palkkani. Ihan itse päätän pidänkö kahvi- tai ruokataukoa ja syönkö kotona vai lähdenkö jonnekin valmiiseen pöytään. Työpäivän pituudenkin päätän itse koska neuvottelin itselleni kokonaan työajattoman sopimuksen. Eli saan tehdä maanantaina joko 2, 4, 8 tai 12 tuntia ihan riippuen siitä miten kauan huvittaa istua koneen ääressä. On minulla työhuone myös työpaikalla, mutta siellä tulee harvemmin käytyä kun neuvottelemani sopimus antaa minulle mahdollisuuden tehdä töitä missä vaan ja valitsen yleensä mieluummin kodin tai kesämökin. Viime keväänä tein hetken aikaa töitä Espanja

Mitä jos työnantajasi yhtäkkiä päättääkin, että sinun tuleekin jatkossa työskennellä toimistosta käsin? Tai että koska olet niin näppärä tekemään, työmääräsi voidaankin hyvin tuplata? Turha sanoa että "sopimuksessa lukee näin niin se pitää1!" Sillä on naivia ajatella, etteikö työnantajat koskaan rikkoisi sopimusehtoja. Huono vastaus on, että hankkisin uuden työpaikan, sillä sehän ei lopulta ole mikään ratkaisu jos kaikki työnantajat alkaisivat toimia samoin. On aivan eri asia alkaa setviä asioita yksin kuin liiton avustuksella.

Vierailija
247/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTK on pelkkä kassa, joka ei neuvottele palkastasi työnantajien kanssa.

Älä saatana. Osaan avata suuni ihan itse kaksi kertaa vuodessa kun palkkoja tarkastellaan ylöspäin. 

Vierailija
248/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luottamushenkilönä tarkistan aina onko avuntarvitsija edustamani liiiton jäsen. Jos ei, sanon että pärjäile tai kysy apua sieltä ytk:sta. Useammat tulee savustetuksi pihalle tai ottamaan varoituksen tai jotain kun taas ne, jotka maksaa jäsenmaksunsa ja ovat oikeutettuja työntekijän edustajan apuun neuvotteluissa on toistaiseksi selvinneet joka kerta ilman seuraamuksia. Liitto ei siis ole pelkästään tessin ja palkkojen sopimista varten vaan auttaa myös ihan jokapäiväisissä ongelmissa työsuhteessa

Ja sitten heräsit ja päästit kissan ulos. 

Vierailija
249/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!

Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.

Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.

Miksi minun tarvisi riidellä työnantajan kanssa? 😅 En ole verta nenästä kaivava vassari 🤭

Esimerkiksi sulla vaihtuu esimies ja häntä ei sinun naamasi miellytä ja sallii työpaikkakiusaamisen, vaikka ei itse siihen alentuisi. Silloin voisi olla jop

Se kiusaaminen loppuu takakäden suoraan ja punaiseen yhteentoista. 

Vierailija
250/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!

No ei siitä ainakaan huonompi sopimus voi tulla kuin Teollisuusliiton neuvottelemasta!

Vierailija
251/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluin Tehyyn 18vuotta. Erosin ja jäin ainoastaan kassan jäseneksi. Jos sattuisi niin huono tilanne että hoitajalle ei löytyisi mistään mitään töitä.

Eroni suurin syy oli Tehy itse ja MillaRiikka Rytkönen. Kauhealla innolla ja voimalla huudettiin hoitajille parempia palkkoja sun muita, minkä takia osa jopa haukkui hoitajia ahneeksi (koska hoito ala on kutsumus- eikä palkkatyö) Eipä

Loppujen lopuksi tulos oli sama mitä kaikille. Pelkkä yleis korotus mikä tuli ihan kaikille palkan aloille. 

Kerrankin tehyläinen joka ei mennyt mukaan joukkopsykoosiin "hoitajien palkkaohjelmasta" Rytkönen teki hirveän sirkuksen jälkeen ihan saman sopimuksen kuin muukin kunta-ala. Hoitajat ovat vain lähtökohtaisesti niin tyhmiä, että eivät ymmärtäneet mitä tapahtui.

Vierailija
252/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten kun työnantaja jättää palkan maksamatta tai merkkaa saikkupäivän palkattomaksi? Ytklaisena joudut itse takkuamaan mutta kun kuulut ammattiliittoon niin pääluottamusmies hoitaa kaiken ja saat heti saatavat 👍 Moni unohtaa ettei työelämässä aina kaikki mene sääntöjen ja lakien mukaan jos kiero työnantaja.

Vaihdan työnantajaa, tietysti. 

Vierailija
253/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin YTK, en halua olla demareiden kanssa missään tekemisissä. Metallialalla palkat ovat olleet jäissä jo 15 vuotta. Otin 1.5% palkankorotuksen vuodessa liittymällä Ytk.

Vierailija
254/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että ammattiliitot ovat aikoinaan neuvotelleet työehtosopimukset eli tessit, mutta mitä he ovat sen jälkeen saaneet aikaiseksi? Vain vasemmistolaiset tissiposket vinkuvat ja valittavat töissä ja keksivät kaikkea pahaa työnantajasta. Jos siellä töissä pomo on ilkeä ja sinun mielestä hommat ei toimi niin aina voi lähteä pois. Itse ainakin joustan tarvittaessa työnantajan toiveen mukaan ja näin hänkin joustaa minun suhteeni. Huonoiten lypsää se lehmä joka eniten huutaa

Vierailija
255/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne liiton jäsenmaksut voi edelleenkin vähentää verotuksesta? Eli jäsenyys ei maksa mitään...

Jos ymmärryksesi on tuolla tasolla on liiton jäsenyys varmaan ihan hyvä asia. Kannattaisi hakeutua myös edunvalvonnan piiriin. 

Vierailija
256/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten kun työnantaja jättää palkan maksamatta tai merkkaa saikkupäivän palkattomaksi? Ytklaisena joudut itse takkuamaan mutta kun kuulut ammattiliittoon niin pääluottamusmies hoitaa kaiken ja saat heti saatavat 👍 Moni unohtaa ettei työelämässä aina kaikki mene sääntöjen ja lakien mukaan jos kiero työnantaja.

Vaihdan työnantajaa, tietysti. 

Sitä ennen otan palkkaturvan kautta fyrkkani pois !

Vierailija
257/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miettikääpä, jos ei olisi mitään yleistä sopimusta, jossa määritellään minimi, niin mistä työntekijän olisi mahdollista neuvotella

No ei ole kahteenkymmeneen vuoteen ollut mitään sopimuksia missä määritellään jotain minimejä, ja hyvin on palkkaneuvottelut onnistunut. 

Vierailija
258/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTK:lta saa reilulla kahdella kympillä vuosi työelämäpalvelut. Saat tarvittaessa avuksesi oikean juristin, et mitään pienen porukan valitsemaa työnantajan perseenuolija luottamusmiestä.

https://www.ytkpalvelut.fi/palvelut/lakikaveri/ 

Vierailija
259/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTK on pelkkä kassa, joka ei neuvottele palkastasi työnantajien kanssa.

Ei tarvitse. Osaan neuvotella paremman palkan itse ja jos ei voi neuvotella niin silloin yritys soveltaa TES-palkkoja vaikka en kuulu liittoon. 

Vierailija
260/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa Suomen Yrittäjät ry kirjoitella