Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YTK vai ammattiliitto?

Vierailija
27.07.2024 |

Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.

Kommentit (278)

Vierailija
261/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taitaa Suomen Yrittäjät ry kirjoitella

Täällä kirjoittelee moni omilla aivoilla ajatteleva ihminen. Sellaiset ihmiset, jotka ymmärtävät etteivät liitot aja hänen asiaansa. 

Vierailija
262/278 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTK on pelkkä kassa, joka ei neuvottele palkastasi työnantajien kanssa.

Ei tarvitse. Osaan neuvotella paremman palkan itse ja jos ei voi neuvotella niin silloin yritys soveltaa TES-palkkoja vaikka en kuulu liittoon. 

Niin. Kyllä. Sen TES-vähimmäispalkan on juuri ne ammattiliitot neuvotelleet. Ja sen YLI sitten aletaan neuvottelemaan. Voit neuvotella palkkasi myös vaikka kuuluisit liittoon. Haloo. Mutta jos kaikki eroaisivat liitosta, TES neuvotteluissa ei olisi kohta enää työntekijäosapuoleta juuri ollenkaan. Ja mitä sitten tapahtuu? Työnantajasi huomaa että voi palkata uusia tekijöitä puolet huonommalla palkalla, ja seuraavissa yyteissä potkitaan pihalle ensimmäisenä SINUT. Ja turha harhailla että olisit korvaamaton. Et ole. Kyllä, hyvän työntekijän lähteminen voi joskus aiheuttaa työnantajalle hetkittäisiä ongelmatilanteita ja tulonmenetyksiä, mutta se ei ole mitään sen rinnalla, että maksetaan 1 ihmiselle esim. 5k kuukausipalkkaa vuosikymmeniä versus 3k palkkaa. Kyllähän tätä tapahtuu jo nyt joka tapauksessa, mutta tes suojaa halpuuttamista edes jossain määrin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/278 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!

Niin voinkin!

Vierailija
264/278 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset kassat ovat suurin osa kokoomuksen tekemiä heikentääkseen palkkojen tasa-arvoistamista!

Vierailija
265/278 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiset kassat ovat suurin osa kokoomuksen tekemiä heikentääkseen palkkojen tasa-arvoistamista!

Estääkseen AY liikkeiden palkannostoa että Suomessa ei saada kiinni EUn palkkatasoa!

Vierailija
266/278 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ytk tietysti mahdollisimman moni.  Sitten ei tarvita filippiini hoitajia eikä Thai poimijoita kun Suomeen tulee samat palkat.

Vierailija
267/278 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ytk ei auta kun kiero työnantaja jättää maksamatta lomarahat tai ylityökorvaukset kuten kuuluu. Siinä yksin taistelet saatavistasi! 

Vierailija
268/278 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTK on työnantajien perustama työttömyyskassa ja jäsenyys on tarkoituksella halvempi kuin liitoilla, jotta ihmiset ei kuuluisi liittoihin ja työntekijöiden oikeuksia olisi helpompi heikentää. Eli kuulukaa YTK:hon ja äänestäkää jatkossakin persuja ja kokoomusta, jos haluatte tehdä kohta seitsemänpäiväistä työviikkoa korvauksetta ja ilman lomia.

Ehkä se on tuokin tie käytävä uudestaan, sama juttu sodan kanssa.

Niin ahnaasti täälläkin ihmiset on sotaa julistamassa milloin minnekin, että ehkä se on jo aika muistuttaa ihmisille minkälaista riemua sota sitten oikeasti on. Kaikille kun ei dokumentit tunnu riittävän mielikuvan luomiseksi. 

Vierailija
269/278 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako YTK päivärahaa kuten ammattiliitot jäsenilleen lakkotilanteessa? Eiväthän YTK:laiset tietenkään edes lakkoile, mutta menevätkö töihin rikkuroimaan? Entä ottavatko ammattiliittojen lakkoilun jälkeen sopimat edut vastaan?

Vierailija
270/278 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole mitään rikkuroimista. Minähän sen työsopimuksen olen työnantajan kanssa solminut ja sitä noudatan. En siihen mitään liittoa tarvinnut. Liitot on laiskoille ja osaamattomille vätyksille. Heikoille jotka eivät osaa pitää itse itsestään huolta.

Vierailija
271/278 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!

En kuulu mihinkään liittoon ja noudatan samaa tessiä kuin liittoon kuuluvat. Palkkakin määräytyy tessin mukaan. -eri 

Vierailija
272/278 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun ytk ja syitä tälle on monia, tässä suurimmat syyt.

-Ytk maksaa vuodessa vähemmän

-Ammattiliitot ei aja pienipalkkaisten asioita tai työsuhde etuja

-Omat kokemukset ammattiliiton ihmisistä on surkeita, meillä on töissä yksi ammattiliiton ihminen ja se on laiska kuin mikä, näpertää puhelinta töissä, tunnin työssä menee koko päivä, se ei tee töitänsä loppuun vaan nakittaa muille niitä ja se kyttää muiden tekemisiä. 

Vierailija
273/278 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ytk ei auta kun kiero työnantaja jättää maksamatta lomarahat tai ylityökorvaukset kuten kuuluu. Siinä yksin taistelet saatavistasi! 

Meinaatko että liitto taistelee sun puolesta jos on todella noin kiero työnantaja? Ei se liittokaan tota pelasta. 

Itse en kuulu liittoon, työpaikan luottamieheksi pyydettiin, mutta pitää ottaa sdp:n puoluekirja ja laulaa heidän lauluja. En halua kuulua liittoon enkä sdp:hen todellakaan. Ennemmin ytk sitten. On hyvin häiriintynyttä että vasemmistopuolue(et?) ja työsuojelu on liitossa noin voimakkaasti.

Vierailija
274/278 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ammattiliitot eivät ole onnistuneet poistamaan pienipalkkaisuutta? Miksi jotkut saa palkkaa niin vähän ettei sillä palkalla tule toimeen? Ammattiliitot pitää lähinnä lusmujen puolia kun ammattiliitot ei halua helpottaa irtisanomista. 

Vierailija
275/278 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako YTK päivärahaa kuten ammattiliitot jäsenilleen lakkotilanteessa? Eiväthän YTK:laiset tietenkään edes lakkoile, mutta menevätkö töihin rikkuroimaan? Entä ottavatko ammattiliittojen lakkoilun jälkeen sopimat edut vastaan?

Minä menen töihin, koska en kuulu mihinkään liittoon. En koe olevani rikkuri. Itse asiassa olen alalla, jossa ei lakkoilla. Emme vaan saa tehdä mitään ylimääräistä työvuoroihin liittyen. Toki minulle joku ynseä kolleeka veetuilee, kun liittolaiset taistelee edut ja minäkin niistä sitten nautin. Olen sanonut, että voin osuuteni hälle luovuttaa. 

Vierailija
276/278 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluin aiemmin liittoon, ja kun olisin tarvinnut apua, en sitä saanut. Joten ytk riittää. 

Vierailija
277/278 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen YTK:ssa ja aina on työsopparissa lukenut "työsuhteessa noudatetaan XXX TES". Ei ne työsopparin ehdot liittoon kuulumista katso.

Mutta jos järjestäytymisaste laskee riittävän alhaiseksi, työehtosopimus ei ole enää yleissitova.

Tämä olisi suorastaan loistavaa. 

T. Jyri, Eteläranta 10

Vierailija
278/278 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan, vaan Aaria. Jäsenmaksu siellä 78 e koko vuodelle ja saman rahan saa kuin muualtakin.