Miten on mahdollista, että olet 6 vuotta saanut opiskella ruotsin kieltä, mutta et silti sitä osaa kunnolla?
Mitä tämä asia tarkoittaa älykkyytesi kannalta? Mitä työnantaja ajattelee? Mieti.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajia ei ole koskaan kiinnostanut.
Ja lehmät lentävät! 😂
AP No ei todellakaan kysytty ruotsin numeroa, ei edes virkamiesruotsin numeroa.
Olen suomenkielisessä päivähoidossa...no joo, en sano mitään...
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista koska en varsinaisesti opiskellut, istuin tunneilla, luin vähän kokeisiin jos huvitti ja siinäpä se.😃 Hyödytöntä touhua yhteiskunnan puolelta sanoisin. Jos ihmistä ei kiinnosta niin mikään pakko ei toimi.
Tässä tapauksessa voidaan sanoa, yhteiskunta tuhlasi resursseja ja mun aikaa, minä tuhlasin opettajan aikaa ja mitään erityistä hyötyä tästä ei lopulta ollut kenellekään. Joten pakkoruotsi voitaisiin poistaa.
Miksi kolonialismi pitäisi hyväksyä ja opetella vanhan valloittajan kieli? Puhun kuutta eri kieltä, ja työnantaja arvostaa kyllä. Olen asunutkin usealla kielialueella. Ja joo, olen siitä ruotsistakin laudaturin kirjoittanut. Mutta kotimaassani en käytä valloittajien kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on todella marginaalinen kieli kartalla, eikä sen osaamisesta ole hyötyä missään muualla kuin Suomessa.
Ruotsia jos hallitsee, siitä on hyötyä muissa pohjoismaissa, ja antaa myös hyvän pohjan tiettyjen muiden kielten oppimisessa.
Englannilla pärjää.
Miten on mahdollista, että olet saanut opiskella matematiikkaa 12 vuotta etkä silti osaa sitä? Niinpä.
En ole oppinut sen takia koska en ole halunnut oppia. Ei ole mitään tarvetta osata ruotsin kieltä. Mun työnantajalle ja monille muille työnantajille ( suurimmalle osalle työnantajista) se on yks hailee osaatko ruotsin kieltä vai et ja toiseksi vaikkei olisi niin mulle se on yks hailee mitä työnantaja asiasta ajattelee.
Kirjoitin ruotsista eximian, mutta sen jälkeen en ole sitä käyttänyt pariinkymmeneen vuoteen, niin se on unohtunut hyvin tehokkaasti. Samoin venäjää opiskelin lukiossa ja osasin sitä silloin ihan kohtuullisesesti, mutta enää ei onnistu sanoa kuin "onpa kaunis lamppu". Eli taidot unohtuvat, jos niitä ei käytä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on todella marginaalinen kieli kartalla, eikä sen osaamisesta ole hyötyä missään muualla kuin Suomessa.
Ruotsia jos hallitsee, siitä on hyötyä muissa pohjoismaissa, ja antaa myös hyvän pohjan tiettyjen muiden kielten oppimisessa.
Englannilla pärjää ja siellä missä ei pärjää niin sinne ei tarvitse mennä. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannilla pärjää.
Tietenkin pärjää englannilla lähes koko maailmassa. Ruotsin osaamisesta on enemmän hyötyä kuin pelkän suomen ja englannin osaamisesta. Itse olen joutunut oppimaan pakkosuomen, ja pidän ko kielestä tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
ruotsin kieli on sukua saksalle. kun koulussa opiskelisi saksaa, niin tuon pohjalta voi opiskella muita germaanisia kieliä ja saksaa voi käyttää monissa keskieuroopan maissa. joten ruotsin opiskelu on turhaa.
Ei ole tullut tarvittua sitten opintojen jälkeen. Työskentelin tosin jonkin aikaa suomenruotsalaisten omistamassa yrityksessä, mutta siellä kukaan suomenkielinen ei päässyt etenemään suorittavaa tasoa ylemmäs. Kaikki päällikkö- ja johtotason tehtävät menivät suomenruotsalaisille. Edes ne suomenkieliset, joilla oli kohtuullisen hyvä ruotsin taito eivät edenneet.
Vierailija kirjoitti:
Enpä arvosta, jos ei osaa ruotsia erinomaisesti. Arvostanko sinua?
Mulle sillä ei ole mitään merkitystä että arvostatko mua.
Puhun ruotsia nykyään sujuvasti, sillä olen asunut Ruotsissa. Kouluruotsin pohjalta en osannut puhua, koska opetus oli heikkotasoista ja painottunut vain suomenruotsiin, eikä riikinruotsiin.
Mulla meni opiskelut ruotsissa ihan penkin alle. Yksin tyttö kaikessa muuten, ruotsi 7. Miten se olikaan niin vastenmielistä? Kollektiivinen kokemus, inhottiin koko luokka yhdessä. Ja todella, inhosin ihan aidosti.
Tulee aika huonossa ikävaiheessa ja yleinen halveksunta vaikuttaa. Nyt kuitenkin mulla on muutama suomenruotsalainen ystävä, ja he sanovat että puhun ihan hyvin. Ymmärrän myös melkein kaiken. Kirjoittaa en osaa yhtään enkä ruotsalaisten puheesta saa mitään tolkkua. Tarve ja ympäristö vaikuttaa.