Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, että olet 6 vuotta saanut opiskella ruotsin kieltä, mutta et silti sitä osaa kunnolla?

Vierailija
26.07.2024 |

Mitä tämä asia tarkoittaa älykkyytesi kannalta? Mitä työnantaja ajattelee? Mieti.

Kommentit (266)

Vierailija
41/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on todella marginaalinen kieli kartalla, eikä sen osaamisesta ole hyötyä missään muualla kuin Suomessa.

Ruotsia jos hallitsee, siitä on hyötyä muissa pohjoismaissa, ja antaa myös hyvän pohjan tiettyjen muiden kielten oppimisessa.

10 miljoonan ihmisen ruotsinkieli on marginaalikieli. Sen pohjalta ei ymmärrä edes puhuttua tanskaa. 

Vierailija
42/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki mikä ei ole aktiivisessa käytössä unohtuu. Olen suorittanut virkamiesruotsinkin, mutta hyvä kun osaan itseni esitellä. Ei ole mitään mihin ruotsia tarvitsisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mäkin ihmettelen. Sole kun alkaa puhua, ei ole vaikeaa. 

Vierailija
44/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on paljon suomenruotsalaisia, jotka haluavat tehdä omalla kielellään niitä palvelutöitä, joihin suomalaisia ei riitä. 

Vierailija
45/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ruotsia 8 vuotta ja se oli toki pakollinen oppiaine, niinhän ne muutkin olivat. 

Kiitos amkin ruotsinopettajalle joka pakotti suorittamaan alemman kielitutkinnon. Se oli kiva lisätä työhakemuksiin ja kun myöhemmin hain lisäoppia yliopistosta, vältyin ruotsinopiskelulta. 

Kieli oli välillä sitten aika unohtunut, mutta sitten tuli usein oleiltua Ahvenanmaalla kesäisin (silloinen ihmissuhde) ja Ruotsissa (työn puolesta), ja koska olisi ollut uskomattoman junttia vääntää niiden kanssa engleskaa, palautin määrätietoisesti ruotsinkielen taidon sille tasolle mille se kuuluukin. Aluksi kävi niin että kun sönkkäsin ruotsia Ahvenenmaalla, paikalliset armahtivat ja puhuivat suomea jos osastivat. Ruotsissa ne väänsivät englanniksi - jota kieltä osasinkin oikein hyvin. Nyt pystyn puhumaan aika sujuvasti myös ruotsia.  

Ruotsissa joku laski leikkiä muumiruotsistani. Olin kuitenkin oikein ylpeä siitä etten tavoittele riikinruotsalaista kiekumista vaan puhun reilusti suomenruotsia. 

Vierailija
46/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsia jos hallitsee, siitä on hyötyä muissa pohjoismaissa, ja antaa myös hyvän pohjan tiettyjen muiden kielten oppimisessa.

Kummallista, että Suomessa on silti niin paljon ruotsinkielisiä, jotka eivät suomea osaa tai solkkaavat sitä hurjalla aksentilla. Jos kerran ruotsi antaa hyvän pohjan oppia muita kieliä (myös suomea!), niin ei tässä pitäisi kenenkään suomenkielisen joutua oppimaan ruotsia vain päästäkseen palvelemaan näitä moniosaajia. 

Vierailija
47/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kolonialismi pitäisi hyväksyä ja opetella vanhan valloittajan kieli? Puhun kuutta eri kieltä, ja työnantaja arvostaa kyllä. Olen asunutkin usealla kielialueella. Ja joo, olen siitä ruotsistakin laudaturin kirjoittanut. Mutta kotimaassani en käytä valloittajien kieltä. 

Suomi halusi itse olla osa Ruotsia 1200-luvulta alkaen. Ruotsi ei ikinä valloittanut Suomea.

Vierailija
48/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsirannikolla on suomenruotsalaisia, jotka ei osaa käytännössä ollenkaan suomea. Mikäs tämä juttu on? Miksi suomenruotsalaisia ei pakoteta opiskelemaan suomea niin, että sen varmasti oppii.

Vierailija
49/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kolonialismi pitäisi hyväksyä ja opetella vanhan valloittajan kieli? Puhun kuutta eri kieltä, ja työnantaja arvostaa kyllä. Olen asunutkin usealla kielialueella. Ja joo, olen siitä ruotsistakin laudaturin kirjoittanut. Mutta kotimaassani en käytä valloittajien kieltä. 

Suomi halusi itse olla osa Ruotsia 1200-luvulta alkaen. Ruotsi ei ikinä valloittanut Suomea.

Millähän äänestyksellä se halu ilmaistiin? Halusi tietysti myös viedä verot Ruotsiin, ja sotia Ruotsin sotia?

Vierailija
50/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ruotsia yhteensä 6 vuotta yläasteella ja lukiossa ja kirjoitin L:n 1980-luvulla. Silloin ei ollut persuidiootteja öyhöttämässä kieliä ja sivistystä vastaan!! Opiskelin pienellä paikkakunnalla Pohjois-Suomessa ja olen aina pitänyt kielistä. Koskaan ruotsin osaamisestani ei ole ollut haittaa. 

Vierailija
51/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on todella marginaalinen kieli kartalla, eikä sen osaamisesta ole hyötyä missään muualla kuin Suomessa.

10 miljoonan ihmisen ruotsinkieli on marginaalikieli. Sen pohjalta ei ymmärrä edes puhuttua tanskaa. 

Älä puhu paskaa. Ruotsalaiset, norjalsiset ja tanskalaiset puhuvat skandinaaviskaa keskenään. Jokainen ymmärtää toisiaan. 

Vierailija
52/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin puhumaan suomea sujuvasti vasta noin 10-vuotiaana, siitä kiitos kuului uudelle suomenkieliselle ystävälleni. Pyysin häntä korjaamaan, jos sanoin jotain väärin. Koulussa tietty opiskeltiin suomea.

Hurriksi ja bättre folkiksi on monet suomenkieliset meitä ruotsinkieltä äidinkielenään puhuvia haukkuneet koko lapsuutemme/nuoruutemme ajan. Mikä teitä oikein vaivaa? 

Vierailija
53/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän äänestyksellä se halu ilmaistiin? Halusi tietysti myös viedä verot Ruotsiin, ja sotia Ruotsin sotia?

Ruotsi tarjosi silloin turvaa Venäjää vastaan.

Vierailija
54/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päivääkään opiskellut ruotsia. 8 oli yleensä numero todistuksessa ja C:n sain kirjoituksissa. Jotain perusfraaseja muistan.

Pikkubroidi sai ruotsista vapautuksen.  Ollut töissä siitä asti, kun amiksesta valmistui. Työpaikka on täysin suomenkielinen....

Vierailija
55/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Ruotsalaiset, norjalsiset ja tanskalaiset puhuvat skandinaaviskaa keskenään. Jokainen ymmärtää toisiaan. 

Olen nähnyt Kööpenhaminassa, kun malmölainen mies yritti kassalla asioida ruotsiksi ja joutuivat vaihtamaan englantiin. Sitten tanskalaisen myyjän kanssa keskustelivat siitä, kuinka molemmat ymmärtävät norjaa paremmin, mutteivät toisiaan. 

Vierailija
56/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin puhumaan suomea sujuvasti vasta noin 10-vuotiaana, siitä kiitos kuului uudelle suomenkieliselle ystävälleni. Pyysin häntä korjaamaan, jos sanoin jotain väärin. Koulussa tietty opiskeltiin suomea.

Hurriksi ja bättre folkiksi on monet suomenkieliset meitä ruotsinkieltä äidinkielenään puhuvia haukkuneet koko lapsuutemme/nuoruutemme ajan. Mikä teitä oikein vaivaa? 

Mikä teitä vaivaa ylimielisen asenteenne ja oman kielenne pakottamisen kanssa?

Vierailija
57/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun ruotsia nykyään sujuvasti, sillä olen asunut Ruotsissa. Kouluruotsin pohjalta en osannut puhua, koska opetus oli heikkotasoista ja painottunut vain suomenruotsiin, eikä riikinruotsiin. 

Tämä on muutenkin ongelma kaikessa kieltenopetuksessa Suomessa, ääntämistä, puhumista ja puhekieltä ei opeteta kunnolla. Monet kielet olisi helpompi oppia jos ihan aluksi oppisi ääntämisen.

Vierailija
58/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomessa kieltenopetuksessa opeteta puhumaan.  Korkeintaan opitaan vaikenemaan niillä opetetuilla kielillä.  Itselleni kielten puhuminen on avautunut vasta ko. maissa asumalla ja lomailemalla pitempiä jaksoja, esim. Espanjassa. Ruotsin opin Tukholmassa kesätöissä ja avioitumalla suomenruotsalaisen kanssa. 

Vierailija
59/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi tarjosi silloin turvaa Venäjää vastaan.

Ruotsi teki ristiretken Suomeen 1200-luvulla ja tuhosi oman finnougrilaisen kulttuurimme. 

Vierailija
60/266 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tainnut opiskella kuin puoli vuotta. Sitten sain vapautuksen.

Sama täällä. Osaan varnaan yksittäisiä sanoja tuntuu että osaan yhtä paljon kun he jotka opiskelivat enemmän.