Miten olet leikannut elintasoasi?
Kiinnostaisi tietää miten muut ovat leikanneet elintasoaan hintojen ja korkojen nousun myötä. Itselläni seuraavat:
-ravintolakäynnit + työpaikkalounaat
-kulttuuri; musiikki ja urheilutapahtumat
-harrastukset; jatkan enää lenkkeilyä ja kuntosalia. Ryhmäliikunnat ja joukkuelajit ovat jääneet.
-matkailu
-ostokset; en osta enää muuta kuin ruokaa, vaatteet ja käyttötavarat käytän kunnes hajoavat
-kaupassa ostan aina halvinta vaihtoehtoa, alelaputetut jätän vielä toistaiseksi ostamatta, sillä uskon että on ihmisiä jotka tarvivat niitä minua enemmän
Lisäksi todennäköisesti myös lapset jäävät hankkimatta. Eipä kyllä ole puolisoakaan.
Kommentit (66)
Taas tätä. Lukekaa vanhoja ketjuja niin ei tartte näistä jauhaa.
En tee mitään muuta kun olen kotona, töissä ja ryyppään.
Käyn pesulla vain kerran viikossa enkä osta normaalihintaista ruokaa. Muuta maksullista mulla742 ei ole mutta tuntuu ettei tuokaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa, kun rahat on loppu, niin ei hankita mitään. Näin se elintaso leikkaantuu pakon edessä. Kuukauden ruoat ostan aina kerralla, säilyke, kuivatavara, pakaste, että ei nälkä pääse tulemaan. Pakolliset laskut hoidetaan tilipäivänä ja loppu jää sitten käytettäväksi.
Suunnitteletko siis kaikki kuukauden ateriat ja muut syömiset etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään, eläkettä tulee lähes kaks tonnia käteen kk.
Minä saan eläkettä nettona 2150e
Mies pikkasen vähemmäb.
Eipä ole tarvinnut tinkiä mistään.
Itse jäin työttömäksi tässä konkurssiaallokossa ja elintaso leikkaantui puolella. Vuokran jälkeen 400€ käteen, kun ennen oli 1300€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies pikkasen vähemmäb.
Harva tämän päivän 20-40 vuotiaista tulee pääsemään noin suureen eläkkeeseen.
Lopetin kaikki vain sairauden oireita lievittävät lääkkeet, koska nostivat sairauden syytä hoitavan lääkkeen hintaa aivan liikaa.
Aluksi elämänlaatu tuntui olevan lähellä nollaa, mutta pikkuhiljaa huonompaan oloon on tottunut ja siitä on tulossa uusi normaali.
Seuraavassa kontrollissa aion kysyä annoksen laskemista juuri ja juuri taudin syyn hallinnassa pitävään annokseen tai lääkkeen vaihtoa halvempaan. Alkaa riittää nimittäin tämä touhu taloudellisesti.
Olen onnekkaassa asemassa, ei ole tarvinnut leikata mitenkään. Tosin kulutin jo ennestään tavaraan varsin maltillisesti. Meillä ei ole autoa, emme tee kaukomatkoja, minulla ei ole yhtäkään merkkilaukkua tai merkkivaatetta, sisustus on yli 20 vuotta vanhaa Ikeaa (toki jotain uudempiaakin ostettu kun vanha on hajonnut).
Sen sijaan kulutan palveluihin, ja minusta se on myös vähän niinkuin velvollisuus että me hyvin ansaitsevat ja pärjäävät jatkavat kulutusta kuten ennenkin. Minulla alkaa ensi viikolla kesäloma, ja loman aluksi olen varannut kampaajan, jalkahoidon, manikyyrin, hieronnan ja hammashygienistin. Loman aikana aion käydä paljon kulttuuritapahtumissa ja ravintoloissa ja matkustella Suomessa.
Ei ole enää mistä leikata, ei ole ollut kymmeniin vuosiin. Varmaan pitää lakata syömästä ja yhteyttää auringonvaloa tai jotain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies pikkasen vähemmäb.
Harva tämän päivän 20-40 vuotiaista tulee pääsemään noin suureen eläkkeeseen.
Harva nykyinen 20-40 jää suomeen 😂. Esim. sairaanhoitajat. Saavat täällä suomessa ulkomailla arvostetun koulutuksen ja sitte se on arrivederci
Miksi pitäisi leikata? Emme elä tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin kaikki vain sairauden oireita lievittävät lääkkeet, koska nostivat sairauden syytä hoitavan lääkkeen hintaa aivan liikaa.
Aluksi elämänlaatu tuntui olevan lähellä nollaa, mutta pikkuhiljaa huonompaan oloon on tottunut ja siitä on tulossa uusi normaali.
Seuraavassa kontrollissa aion kysyä annoksen laskemista juuri ja juuri taudin syyn hallinnassa pitävään annokseen tai lääkkeen vaihtoa halvempaan. Alkaa riittää nimittäin tämä touhu taloudellisesti.
:(
Koska asuntomme on velaton, ei ole tarvinnut leikata.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin krooniseen sairauteeni määrätyt lääkkeet, tulen toimeen ilmankin. Nyt jo vuosia. En myös tuhlaa aikaani käymällä lääkärissä. Buranakuuri pari kertaa vuodessa hoitaa asian kuin asian.
Totta, lääkäri päätyy kuitenkin samaan diagnoosiin ja lääkemääräykseen😡
Tein saman.
Mä leikkasin huvin vuoksi. Ei ole kannattavaa satsata konkurssikypsään Suomeen. Tilaan tuotteeni suoraan ulkomailta ja suosin ei suomalaisia tuotteita.
-Lopetin ravintolassa syömisen
-Lopetin hierojalla käynnin
-Lopetin kampaajalla käynnin
-Lopetin matkustelun
-Vaihdoin kivan auton halpaan rotteloon
-Lakkasin käymästä kaupoissa. En käy edes ruokakaupassa, haen vain aulasta noutotilauksen
Hintojen ja korkojennousu ei ole vaikuttanut kulutukseeni, mutta noin 1,5 vuotta sitten päätin kokeilla, millaista on elää eläkepäivieni elintasolla. Eli käytän vain sen verran rahaa, mitä mulla on 2 vuoden päästä tulossa eläkettäkin. Kokeiluni myötä sitten totesin, että oikeastaan voisin jo hyvin alkaa tekemään osa-aikatyötä.
- Ruuasta en kauheasti tingi, mutta monesti käytän kauppojen tarjoukset hyödykseni
- Värjäsin pari viikkoa sitten hiukseni itse. Ekaa kertaa varmaan pariinkymmeneen vuoteen. Eli en käy enää kampaajalla.
- Ulkomaanmatkailu ei enää kiinnosta. O len reissannut jo ihan riittävästi.
- Ravintolassa käyn silloin tällöin, mutta maksan ruokani lounasseteleillä. Niitä kun ei voi muuhunkaan käyttää.
- Olen luopunut suuresta osasta erilaisia hyväntekeväisyyslahjoituksia
- Vaatteet minäkin käytän loppuun ja ostan uutta vain, jos on ihan pakko. Viime kuussa jouduin ostamaan äidin hautajaisiin vaatteet, mutta ne menevät sitten tulevaisuudessa isänkin hautajaisissa.
- Ensi kuussa tulee vajaa kymppitonni osinkoja, mutta päinvastoin kuin aiempina vuosina, en ajatellut käyttää niitä yhtään mihinkään vaan siirrän suoraan säästötilille
- Noin yleisestikin pyrin pääsemään tavaroista eroon sen sijaan, että ostaisin uutta.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/