Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis ihan hirveetä miten nuoria ja nuoria aikuisia kohdellaan työelämässä

Vierailija
25.07.2024 |

Sain asiantuntijatyön 22-vuotiaana. Ja se miten negatiivinen palaute ensimmäisten vuosien aikana romutti motivaation, itsetunnon ja jaksamisen on ihan hirveää. 1,5 vuoden työssäolon jälkeen olin varma, että olen tyyliin kehitysvammainen kun en kuulemma ollut edistynyt niiden nelikymppisten pomojen ja perehdyttäjien odotusten mukaan.

Nyt olen 27-vuotias ja vasta pari vuotta sitten tajusin, että otin negatiivisen palautteen ja vähättelyn ihan liian henkilökohtaisesti ja annoin sen vaikuttaa liikaa itseeni. Työ ei ole eikä sen pidä olla se mikä määrittää ihmisenä, mutta kun se innostunut nuori tulee työelämään ja saakin kuulla olevansa huono, latistaa se kaiken alta aikayksikön.

Aivojen kehitys kestää noin 25-vuotiaaksi ja nuorille kaikki työelämässä on muutenkin uutta. Aikuiset, jotka kohtelette juuri työelämään tulleita huonosti ja lyttäätte. Hävetkää!

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensaa liekkeihin on tällainen aloitus Vauvan kommentaattoreille!

Ymmärretään tahallaan väärin/ luetaan vain yksi sana, tai ei ollenkaan ymmärretä tekstiä ja aletaan silti suoltamaan negatiivista mielipidettä. Oletan, että ap on naispuolinen, jolloin ensimmäiset kuukaudet voivat olla todella vaikeita. Miehet usein tukevat ja nostavat toisiaan, nuorten naisten pitäisi helposti kyykistellä joka suuntaan, että tulisi hyväksytyksi. 

Vierailija
82/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei taida olla 22-vuotiaana minkään alan asiantuntija.

Sitten voidaan puhua asiantuntijasta, kun työkokemusta alkaa olla kymmenen vuotta ja yli.

Maailma muuttuu ja korkeakouluissa päivitetään nuoriin viimeisimmät ohjelmistot. Se mikä on nuorelle itsestäänselvää, on harpulle ja kurpalle pöyristyksen aihe. Suomen talous kaatuu syntyvyyden mukana jos vanhat eivät tajua väistyä

Hupsista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Mulle oli siitä positiivinen seuraus kun tiesin että en ole tyhmä; menin Mensan testiin ja heittämällä jäseneksi, jee! Eipä näitten nimiä tai niitten sukulaisten nimiä ollut jäsenluettelossa...

Vierailija
84/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut, kannattaa nuorena hakea nuorekkaisiin työyhteisöihin ja välttää perinteisiä työpaikkoja. Siellä pystyy paremmin kasvamaan asiantuntijana ja tekemään uraa. Kohdellaan yleisesti asiallisemmin, isoihin konservatiivisiin yrityksiin ja virastoihin on jämähtänyt kaikenlaisia ankeuttajia, jotka pelkäävät oman pallinsa puolesta kun tulee nuorempia taloon.

Vierailija
85/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Mulle oli siitä positiivinen seuraus kun tiesin että en ole tyhmä; menin Mensan testiin ja heittämällä jäseneksi, jee! Eipä näitten nimiä tai niitten sukulaisten nimiä ollut jäsenluettelossa...

Näitten ja niitten..

Juu juu, Mensaan kuulut ja näin.

Vierailija
86/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman huomannut, kannattaa nuorena hakea nuorekkaisiin työyhteisöihin ja välttää perinteisiä työpaikkoja. Siellä pystyy paremmin kasvamaan asiantuntijana ja tekemään uraa. Kohdellaan yleisesti asiallisemmin, isoihin konservatiivisiin yrityksiin ja virastoihin on jämähtänyt kaikenlaisia ankeuttajia, jotka pelkäävät oman pallinsa puolesta kun tulee nuorempia taloon.

Ai? Itse kyllä koin ihan eri tavalla tuon työelämään astumisen. Nuorena naisena tulin isoon organisaatioon, ja aloitin sieltä pohjalta, nousten aina kokemuksen karttuessa, 2-3 vuoden välein aina ylemmäksi. Ei ole *vanhemmat* naiset eikä liioin miehet koskaan yrittäneet lannistaa. Ja vaikka hankalia työkavereita olisi ollutkin, on niistä aina keskustelemalla päästy eteenpäin. En silti ikinä ole kategorisoinut ihmisiä. Nuorissakin on niitä vastarannankiiskiä.

Vierailija
87/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap aivot siis ei ole vielä kehittyneet jotta voi toimia kuin aikuinen? mites kun ne aivot kehittyy edelleen läpi elämän vaikka kuinka tuota feministien keksimään väitettä levitellään.

Suosittelen lukemaan aiheesta vaikka muutaman tieteellisen artikkelin. Aivot vastaavat aikuisten aivoja esim. etuotsalohkon osalta vasta noin 25-vuotiaana. Etuotsalohko liittyy esim. tunteiden ja tiedon käsittelyyn. 

Jos tämä pitäisi paikkansa niin alle 18 vuotias ei voi ottaa mitään vastuuta mistään ja silloin meidän täytyy nostaa täysi ikäisyyden raja 25 ikä vuoteen. Tietenkin yhtäkään tieteellistä tutkimusta en löytänyt mikä puoltaa tätä fantasiaasi mutta sen sijaan aivojen kehittyminen läpi elämän on ihan yleistietoa sillä muuten ihminen ei voi ikinä oppia mitään uutta.

Vierailija
88/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voidaan puhua asiantuntijasta, kun työkokemusta alkaa olla kymmenen vuotta ja yli.

Ei tainnut olla nyt pointti. Kyseessä on kuitenkin vaativa jatkuvaa uuden oppimista vaativa työ, johon vaaditaan erityisosaamista ja/tai korkeakoulutusta. Ala on jatkuvasti kehittyvä ja 10 vuotta sitten saatu tieto ja kokemus saattaa olla vanhentunutta. Millä yksittäisellä sanalla itse työtä kuvaisit? 

-Ap

Selvä. Kymmenen vuoden päästä olet itse se kurppa ja harppu jonka pitää poiustua takavasemmalle. Jotta uusi alaikäinen duunaa niillä uusilla vehkeillään.  Ennen työssä merkitsi kaikki muukin kuin ne uudet ohjelmistot. Ehkä nyt on yksinkertaistettu niin että vain niiden osaaminen on se merkitsevin. 

Vierailija
89/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että tuollaisia kokemuksia. Itse jouduin uran alussa kerran pari vaihtaa työpaikkaa kun näillä vanhemmilla työntekijöillä oli omat piirinsä ja ylenemisaikataulunsa. Nyt olen työpaikassa, jossa nuoria arvostetaan ja lahjakkaita palkitaan.

Vierailija
90/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytään näin päin. Mihin vanhojen yritysorganisaatioiden vakaaseen toimintaan voi ja pitää voida luottaa, mitkä taas tekee nopeasti tulosta jollain nuorekkaalla vippaskonstilla? Molemmille on paikkansa. Joillekin sopii työskennellä toisen vaatimusten mukaan, toiselle toisen.  

Vierailija
91/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut olla nyt pointti. Kyseessä on kuitenkin vaativa jatkuvaa uuden oppimista vaativa työ, johon vaaditaan erityisosaamista ja/tai korkeakoulutusta. Ala on jatkuvasti kehittyvä ja 10 vuotta sitten saatu tieto ja kokemus saattaa olla vanhentunutta. Millä yksittäisellä sanalla itse työtä kuvaisit? 

-Ap

Selvä. Kymmenen vuoden päästä olet itse se kurppa ja harppu jonka pitää poiustua takavasemmalle. Jotta uusi alaikäinen duunaa niillä uusilla vehkeillään.  Ennen työssä merkitsi kaikki muukin kuin ne uudet ohjelmistot. Ehkä nyt on yksinkertaistettu niin että vain niiden osaaminen on se merkitsevin. 

Joo kyllä se valitettavasti ainakin it-alalla on otettava uudet teknologiat ja työkalut nopeasti haltuun. Toki on paikkoja, jotka vääntää edelleen 80-luvun teknologioilla, mutta ne on niitä , joiden muutosvastaiset käyttäjäryhmät mahdollistaa toiminnan vielä jonkin aikaa. Suunta on vaan alaspäin lopulta.

Vierailija
92/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten nuoria?

Vierailija
93/101 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap aivot siis ei ole vielä kehittyneet jotta voi toimia kuin aikuinen? mites kun ne aivot kehittyy edelleen läpi elämän vaikka kuinka tuota feministien keksimään väitettä levitellään.

Suosittelen lukemaan aiheesta vaikka muutaman tieteellisen artikkelin. Aivot vastaavat aikuisten aivoja esim. etuotsalohkon osalta vasta noin 25-vuotiaana. Etuotsalohko liittyy esim. tunteiden ja tiedon käsittelyyn. 

Jos tämä pitäisi paikkansa niin alle 18 vuotias ei voi ottaa mitään vastuuta mistään ja silloin meidän täytyy nostaa täysi ikäisyyden raja 25 ikä vuoteen. Tietenkin yhtäkään tieteellistä tutkimusta en löytänyt mikä puoltaa tätä fantasiaasi mutta sen sijaan aivojen kehittyminen läpi elämän on ihan yleistietoa sillä muuten ihminen ei voi ikinä oppia mitään uutta.

Ihan yleistietoa on sekin, että aivot kehittyvät aikuisiksi vasta myöhempään kuin ennen luultiin. 15 sitten selvisi jo mutta en toki tiedä mitä silloin 70-luvulla on opetettu kun sinä olet koulusi käynyt.

Vierailija
94/101 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen Etelä-Suomeen muuttoa Pohjois-Pohjanmaalla Oulun eteläpuolella olevan kunnan terveyskeskuksessa harjoittelussa, jossa oli yksi erittäin ilkeä sairaanhoitaja joka kiusasi työharjoittelijoita. Kunnan työssä kun oli niin sai tehdä mitä huvittaa. Minulle jäi siitä harjoittelusta huonot muistot. Olen ollut jo vuosia työssä ja menestynyt hyvin. Ihmettelen edelleen miksi tuollaiseen käytökseen ei kukaan puutu ja ihmettelen sitä, miksi joku kiusaa toista ihmistä työpaikalla? Meneekö se kiusaaja työpäivän jälkeen kotiinsa ja on siellä ihan normaali ihminen ja vaihtaa kiusaajamoodin päälle taas töihin tullessaan?

Miten jaksaa muistella noin vanhoja juttuja? Joo keljuja esimiehiä sattuu kaikille, entä sitten. Vaihtaa parempaan paikkaan ja osaa sitten itse olla parempi esimies.

Luitko kirjoituksen? Tuossahan sanotaan, että suoritti harjoittelun ja nykyään menee ihan hyvin. Tämähän on keskustelupalsta, jossa kerrotaan erilaisia asioita. Totta kai saa muistella asioita. Ei kai voi olla niin, että saa kertoa vain ihan tuoreista kokemuksistaan. Oletpa hassu persoona.

Vierailija
95/101 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sellaista se työuran alussa nyt vaan on. Olen itse nelikymppinen ja elin teini-ikäni 90-luvun laman aikaan ja valmistuin yliopistosta laman keskelle. Jos sai jotain töitä niin piti olla nöyrä eikä nurista, vaikka virheistä tullaan huomauttamaan ihan ruokatauolle, kun on niin kiireellinen asia eikä otettu mukaan kokouksiin jne.

Toivottavasti löydät hyvän työyhteisön, jossa voit kehittää osaamistasi ja jonain päivänä voit oikeasti sanoa olevasi asiantuntija.

Kannattaa myös pitää mielessä se viisaus, että todellinen asiantuntija on silloin, kun tajuaa miten paljon ei tiedä.

Mitä höpiset? Ei ap:n kokemus liity mitenkään siihen, miten sinulla on mennyt. Et taida olla kovin älykäs.

Vierailija
96/101 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait asiantuntijatyön 22-vuotiaan. Olet hyväosainen.

Moni muu on kokenut kiusaamista paljon huonommin palkatussa suorittavassa työssä. 

Vierailija
97/101 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kanssa monien inhokki työpaikoilla. Oma älykkyysosamäärä on hieman keskimääräistä parempi ja oon voimakas persoona joka pitää rajoista kiinni. Monia ärsyttää aivan suunnattomasti!

N27

Vierailija
98/101 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä pitäisi paikkansa niin alle 18 vuotias ei voi ottaa mitään vastuuta mistään ja silloin meidän täytyy nostaa täysi ikäisyyden raja 25 ikä vuoteen. Tietenkin yhtäkään tieteellistä tutkimusta en löytänyt mikä puoltaa tätä fantasiaasi mutta sen sijaan aivojen kehittyminen läpi elämän on ihan yleistietoa sillä muuten ihminen ei voi ikinä oppi

Oletat paljon ja oletat väärin. Sehän meidän ero on. Minä en oleta minä nojaan tietoni tutkimuksiin.

Vierailija
99/101 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt monella mammalla selkeästi luetunymmärtämisessä vikaa. En ole sanonut olevani asiantuntija vaan aloittaneeni 22-vuotiaana asiantuntijatyössä. Mutustelkaa tuota virkettä hetki ja miettikää onko se sama asia saati asia johon tässä aloitusviestin kannalta nyt hyödyllistä tarttua. Pitäisi ihan peruskoulupohjalta onnistua.

Toiseksi: En todellakaan ole mennyt silloin 22-vuotiaana työelämään ylimielisenä nenä pystyssä itseäni asiantuntijaksi esitellen. Vaan niinkuin moni nuori tällä alalla, hyvin kehittymisenhaluisena ja epävarmanakin. Kunnioitin ja ihailin valtavasti pomoja ja alalla työskenteleviä. Halusin tulla yhtä hyväksi. Siinä varmaan onkin yksi syy miksi negatiivinen palaute tuntui niin pahalta kun oli itse lähtenyt intohimolla toteuttamaan unelmia.

Oikeassahan sä oot, nuoret saa usein asiatonta kohtelua työelämässä ja se on vääryys.

Opastaminen, neuvominen ja rakentava kritiikki on eri asioita kuin lyttääminen. Vaikka nuori ei osaisi vielä asiaansa, lyttäämällä hän ei myöskään opi. Kehittyy toki ajanmyötä, mutta lyttääminen ei auta.

Lyttääminen on siis hyödytöntä, tai pikemminkin se voi olla todella haitallista.

Tuntuu että jotkut ei nyt halua vaan myöntää mistä puhutaan. 

Hyvä että ap on saanut perspektiiviä asiaan.

t. N44

Vierailija
100/101 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa varsin joustamattomalta ja hankalalta persoonalta. Pätemisenhaluiselta.

Kyllä ap vaikuttaa ihan järkevältä tyypiltä joka ei suostu pompoteltavaksi, niinkuin ei tarvitsekaan.

N44