Siis ihan hirveetä miten nuoria ja nuoria aikuisia kohdellaan työelämässä
Sain asiantuntijatyön 22-vuotiaana. Ja se miten negatiivinen palaute ensimmäisten vuosien aikana romutti motivaation, itsetunnon ja jaksamisen on ihan hirveää. 1,5 vuoden työssäolon jälkeen olin varma, että olen tyyliin kehitysvammainen kun en kuulemma ollut edistynyt niiden nelikymppisten pomojen ja perehdyttäjien odotusten mukaan.
Nyt olen 27-vuotias ja vasta pari vuotta sitten tajusin, että otin negatiivisen palautteen ja vähättelyn ihan liian henkilökohtaisesti ja annoin sen vaikuttaa liikaa itseeni. Työ ei ole eikä sen pidä olla se mikä määrittää ihmisenä, mutta kun se innostunut nuori tulee työelämään ja saakin kuulla olevansa huono, latistaa se kaiken alta aikayksikön.
Aivojen kehitys kestää noin 25-vuotiaaksi ja nuorille kaikki työelämässä on muutenkin uutta. Aikuiset, jotka kohtelette juuri työelämään tulleita huonosti ja lyttäätte. Hävetkää!
Kommentit (101)
joo ei tämä koske pelkästään nuoria...kusitolpan rooli voi tulla myös muille.
tähän kuuluu vähättely,eristäminen , eri säänöt kuin ns. sisäpiirin työntekijöillä, Siinä missä sisäpiiriläisten tekemiset katsotaan läpi sormien kytätään näiden virheitä tarkalla kammalla ..
olen ollut tälläisessä työpaikassa ja työskentely siellä oli yhtä helvettiä ja poltti kylä loppuun.
Kukaan ei taida olla 22-vuotiaana minkään alan asiantuntija.
Sitten voidaan puhua asiantuntijasta, kun työkokemusta alkaa olla kymmenen vuotta ja yli.
Nuoria voi tietysti kohdella myös hyvin. Se ei tietenkään takaa että ne nuoret sitten kohtelisi muita hyvin.
Vierailija kirjoitti:
tähän kuuluu vähättely,eristäminen , eri säänöt kuin ns. sisäpiirin työntekijöillä, Siinä missä sisäpiiriläisten tekemiset katsotaan läpi sormien kytätään näiden virheitä tarkalla kammalla ..
olen ollut tälläisessä työpaikassa ja työskentely siellä oli yhtä helvettiä ja poltti kylä loppuun.
Ei varmastikaan koske vain nuoria vaan työpaikkakiusaamista ja huono kohtelua tapahtuu iästä riippumatta. Mutta vähän vanhempana siihen ehkä osaa suhtautua vähän kevyemmin. Tai niin itse olen kokenut. Toki eihän tuollainen varmasti kenenkään mielenterveydelle hyvää tee.
-Ap
En pidä yksikätisiä nuoria työntekijöitä minkään alan ammattilaisina. Katsotaan sitten kun puhelin on poistettu toisesta kädestä uudestaan..
Ap aivot siis ei ole vielä kehittyneet jotta voi toimia kuin aikuinen? mites kun ne aivot kehittyy edelleen läpi elämän vaikka kuinka tuota feministien keksimään väitettä levitellään.
Niin on. Vanhat kurpat purkavat kaiken pahan olonsa ja kateutensa nuoriin. Kannattaa nostaa kytkintä ja äkkiä jos tällaista on aistittavissa. Tuollaiset firmat menevät hautaansa muutenkin, rumasti
Vierailija kirjoitti:
Sitten voidaan puhua asiantuntijasta, kun työkokemusta alkaa olla kymmenen vuotta ja yli.
Maailma muuttuu ja korkeakouluissa päivitetään nuoriin viimeisimmät ohjelmistot. Se mikä on nuorelle itsestäänselvää, on harpulle ja kurpalle pöyristyksen aihe. Suomen talous kaatuu syntyvyyden mukana jos vanhat eivät tajua väistyä
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut olla nyt pointti. Kyseessä on kuitenkin vaativa jatkuvaa uuden oppimista vaativa työ, johon vaaditaan erityisosaamista ja/tai korkeakoulutusta. Ala on jatkuvasti kehittyvä ja 10 vuotta sitten saatu tieto ja kokemus saattaa olla vanhentunutta. Millä yksittäisellä sanalla itse työtä kuvaisit?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap aivot siis ei ole vielä kehittyneet jotta voi toimia kuin aikuinen? mites kun ne aivot kehittyy edelleen läpi elämän vaikka kuinka tuota feministien keksimään väitettä levitellään.
Suosittelen lukemaan aiheesta vaikka muutaman tieteellisen artikkelin. Aivot vastaavat aikuisten aivoja esim. etuotsalohkon osalta vasta noin 25-vuotiaana. Etuotsalohko liittyy esim. tunteiden ja tiedon käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Missä asiassa 22v voi olla asiantuntija? Someasioissa? :D
Sellainen vinkki että oikeat asiantuntijat, jotka tietääkin jotain, on yleensä 40v, vähintään.
Lue omaa viestiäsi edeltävä viesti. Siis jos osaat. Kaikki nuoret aikuiset ei muuten someta.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen vinkki että oikeat asiantuntijat, jotka tietääkin jotain, on yleensä 40v, vähintään.
Lue omaa viestiäsi edeltävä viesti. Siis jos osaat. Kaikki nuoret aikuiset ei muuten someta.
- Ap
Vika on varmaan tuossa nenäkkyydessä. Ei sellaista jaksa kukaan kuunnella.
Aina voi uhriutua, myös vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Vika on varmaan tuossa nenäkkyydessä. Ei sellaista jaksa kukaan kuunnella.
Niin, että kaikki vanhempien ihmisten sonta ja kettuilu pitäisi sietää hymyillen ihan vaan siksi, että on nuorempi? :D
-Ap
Tervetuloa Suomeen, maailman epäystävällisimpään ja nihkeimpään maahan.
No hei. Mä olen aloittanut työelämän ihan eri tavalla, mutta kokemus on sama. Olin ensin siivooja (koska en työllistynyt alkuperäisellä tutkinnollani), sitten lähihoitaja ja nyt sairaanhoitaja.
Nuo työt ovat käytännönläheisiä ja mä sain huonoa kohtelua koska en heti osannut/ tiennyt kaikkea. Ja nyt yli nelikymppisenä sairaanhoitajana katson noita tilanteita vähän viisaampana ja olen sitä mieltä, että palautetta ja ohjausta nimenomaan pitää antaa nuorille, mutta nuoren lyttääminen ei ole ok! Ei nuori voi tietää kaikkea ja esim hoitoalalla on paljon työn kautta opittua ja elämänkokemuksen myötä tullutta tietoa.
Valitettavasti vanhemmissa ihmisissä on todella ajattelemattomia yksilöitä ja huonosti annettu palaute saa nuoren miettimään alan vaihtoa omalle kohdalleen jonkun pikku mokan vuoksi. Onko meillä varaa tähän??
Toki yritän kertoa nuorille, että joka tilanteessa kannattaa ottaa oppi siitä itse asiasta, mutta muistaa, että vanhemmat ihmiset on kasvatettu melko karusti ja voivat olla ihan kateellisia nykyajan nuorille.
On myös tullut vastaan ihan alalle sopimattomia nuoria, heitäkin on. Mutta ei lytätä kehityskelpoisia, aloittelevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
No hei. Mä olen aloittanut työelämän ihan eri tavalla, mutta kokemus on sama. Olin ensin siivooja (koska en työllistynyt alkuperäisellä tutkinnollani), sitten lähihoitaja ja nyt sairaanhoitaja.
Nuo työt ovat käytännönläheisiä ja mä sain huonoa kohtelua koska en heti osannut/ tiennyt kaikkea. Ja nyt yli nelikymppisenä sairaanhoitajana katson noita tilanteita vähän viisaampana ja olen sitä mieltä, että palautetta ja ohjausta nimenomaan pitää antaa nuorille, mutta nuoren lyttääminen ei ole ok! Ei nuori voi tietää kaikkea ja esim hoitoalalla on paljon työn kautta opittua ja elämänkokemuksen myötä tullutta tietoa.
Valitettavasti vanhemmissa ihmisissä on todella ajattelemattomia yksilöitä ja huonosti annettu palaute saa nuoren miettimään alan vaihtoa omalle kohdalleen jonkun pikku mokan vuoksi. Onko meillä varaa tähän??
Toki yritän kertoa nuorille, että joka tilanteessa kannattaa ottaa oppi siitä it
Sellaisia ne naisvaltaiset alat on aina olleet, ja tulevat olemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmastikaan koske vain nuoria vaan työpaikkakiusaamista ja huono kohtelua tapahtuu iästä riippumatta. Mutta vähän vanhempana siihen ehkä osaa suhtautua vähän kevyemmin. Tai niin itse olen kokenut. Toki eihän tuollainen varmasti kenenkään mielenterveydelle hyvää tee.
-Ap
Johtuu myös siitä, ettei nuorilla ole elämänkokemusta. Kun ikää tulee lisää tajuaa juuri tuon. Ei pidä tehdä kaikkea eikä suostua kaikkeen mukisematta. Eikä aina kyse ole siitä, että nuoria käytettäisiin hyväksi. Toinen tekee mielellään ja toinen antaa töitä koska ne näyttävät maistuvan. Tämä koskee siis nuorten työkuormaa ja ns. paskatöitä mitä heillä usein on.
Niin ja nuorille myös maksetaan todella surkeaa palkkaa. Kyllähän sillä pärjää jos asuu vielä vanhemmillaan mutta ei millään niillä palkoilla voi omillaan asua.
Sitä se usein on.