Miten päästä töissä yli huonosta palautteesta?
Pitääkö vaan lopettaa hommat? Vai miten voi tästä selvitä?
Kommentit (66)
Olen esimies, ja alaiset eivät pidä minusta.
-ap
Oppimalla omista virheistään ja tekemällä työnsä seuraavan kerran paremmin. Olen ollut kohta 30 vuotta työelämässä enkä muista yhtään työviikkoa, joilloin en olisi mokannut jotenkin. Ja sitten taas skarpataan ja opetellaan. Sitä se työelämä ja elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Ottaako tiimi "Lipsanen" vastuutaan omasta käytöksestään ja teoistaan?
Jos jotain oikeasti tapahtuukin.
Oliko palaute aiheellinen ja asiallinen? Silloin otat opiksi ja kehityt. Jos palaute oli tuubaa, pidä etäisyyttä palautteen antaneeseen moukkaan. Oli mitä hyvänsä, älä anna toisten ihmisten sanomisten lytätä sinua, sillä sinä olet ansaitsemassa elantoa ja oppimassa lisää omalla kasvun tielläsi.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan lopeta nyt, muuten asia jää vaivaamaan sinua loppuelämäksesi. Millaisesta palautteesta on kyse, liittyikö se johonkin yksittäiseen tilanteeseen vai yleisesti työssä suoriutumiseesi?
Liittyy yksittäiseen tilanteeseen ja näkemyseroihin, mutta tuntuu, että on lynkattu täysin sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain oikeasti tapahtuukin.
On jo tapahtunut. Meinaatte varmaan poliisia... :)
Ole perintämieheen yhteydessä niistä tietomurroista. Riittää tiedoksi ja todisteeksi
Narsistit ei siedä huonoa palautetta
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako se, että pahoittaa mielensä ilkeästä palautteesta, että on narsisti?
Saikku, pomon haukkuminen, loukkaantuminen ja työilmapiirin myrkyttäminen näyttäisi olevan aika yleinen toimintamalli asiallliseen palautteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Saikku, pomon haukkuminen, loukkaantuminen ja työilmapiirin myrkyttäminen näyttäisi olevan aika yleinen toimintamalli asiallliseen palautteeseen.
Ihan hirveää tämmöinen.
Kuuntelemalla ja analysoimalla palautteen tarkkaan. Oliko se aiheellinen ja mistä tarkalleen ottaen oli kysymys? Ottamalla opikseen niiltä osin, kuin aihetta on. Sitten mennä eteenpäin miettimättä asiaa sen enempää.
Toisinaan (asiakaspalautteet) paisuvat työyhteisössä ja työntekijöiden mielissä ylisuuriin mittoihin.
Kokemukseni mukaan palautteissa on aina joku oikea aihe, joku pihvi. Toisinaan ne vaan esitetään kohtuuttoman negatiivisesti ja syyllistävästi, jolloin mielet pahoittuvat aiheestakin. Joillakin työntekijöillä defenssit iskevät päälle niin, etteivät he näe omassa toiminnassaan mitään korjattavaa. Ammattilainen sen sijaan osaa ottaa kriittisenkin palautteen vastaan, jopa kiittää siitä, koska se tekee hänet entistä paremman työssään.
itse olen vähän herkkis ja palautteet/kolleegan ärähdykset menee helposti sieluun. Onneksi tähän ikään mennessä olen jo oppinut että näistä pääsee kyllä yli ajan kanssa, ei päivässä- kahdessa, mutta kyllä ne vajoaa taustalle jossakin vaiheessa eli pahimmassa tunnekuohussa ei kannata mitään ratkaisuja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako se, että pahoittaa mielensä ilkeästä palautteesta, että on narsisti?
Aloituksessa ei puhuttu mistään ilkeästä palautteesta, vaan huonosta palautteesta. Narsisteja pitäisi vain kehua ja ylistellä aina. Huonoa palautetta eivät siedä eivätkä osaa ottaa siitä opikseen, vaan huonon palautteen antaja on vihollinen jolle pitää kostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei puhuttu mistään ilkeästä palautteesta, vaan huonosta palautteesta. Narsisteja pitäisi vain kehua ja ylistellä aina. Huonoa palautetta eivät siedä eivätkä osaa ottaa siitä opikseen, vaan huonon palautteen antaja on vihollinen jolle pitää kostaa.
Nimenomaan. Narsisti itse kun mokailee ja saa siitä ansaittua palautetta. Kuvittelee että hänelle nyt ilkeillään koska on kyvytön hyväksymään omia puutteitaan. Alkaa kostamaan.
Jos palaute on huonosti tehdystä työstä ja aiheellinen niin se on vain kestettävä. Työpaikoilla on pääsääntöisesti toimintamallit ettei työntekijä joudu soveltamaan/suhaamaan itsekseen. Jos palaute on annettu huonosti/pahantahtoisesti ja epätarkoituksenmukaisesti niin ainahan voi palautteen antajasta antaa palautetta hänen esimiehelleen tai mieluimmin suoraan henkilölle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos oli sun moka, opi virheestä jos on opittavaa. Jos jotain skeidaa, niin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Jos oli asiakaspalaute tms ja pomo kiukkuinen, selvitä pomon kanssa tilanne juurtajaksaen ja sano, että otat opiksesi ja petraa sitten kanssa!
Nöyryys, (ei nöyristely) on näissä tapauksissa avainasia.
Muussa tapauksessa olet seuraava uloslentäjä yt - neuvotteluissa.
Ensin pohditaan, oliko palaute aiheellista.
Jos ei, asia unohdetaan.
Jos kyllä, pohditaan mitä palautteesta voi oppia ja muutetaan tarvittaessa omaa toimintaa siten, ettei vastaavaa enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Olen esimies, ja alaiset eivät pidä minusta.
-ap
Ota palautteesta opiksi ja muuta toimintaasi palautteen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
itse olen vähän herkkis ja palautteet/kolleegan ärähdykset menee helposti sieluun. Onneksi tähän ikään mennessä olen jo oppinut että näistä pääsee kyllä yli ajan kanssa, ei päivässä- kahdessa, mutta kyllä ne vajoaa taustalle jossakin vaiheessa eli pahimmassa tunnekuohussa ei kannata mitään ratkaisuja tehdä.
Pikku hemmottelut aika-ajoin saa työyhteisöissä ihmeitä aikaan.
Tuo työkavereille itse leivottua kakkua, pullaa tai muuta hyvää. Myös suklaa ja karkit sulattaa sydämet.
Joissain työpaikoissa on perjantaisin viinipulloarpajaiset ym kannattaa keksiä luovia keinoja työyhteisön hyvinvointiin.