Isovanhempien hyväksikäyttö
Saattaapi mennä poistoon, mutta ei mahda mitään. Olen nyt sellaisessa tilanteessa, että joudun seuraamaan syrjästä, kun omia vanhempiani 70+ käytetään hyväksi nelikymppisen sisarukseni taholta. Mikään järkipuhe ei tehoa kumpaankaan osapuoleen, että syöpäsairaita vanhuksia ei käytetä ilmaisena hoitoapuna melkein 24/7.
Mitä voin enää tehdä? Kaikki *aska kaatuu lopulta aina niskaani ja olen itse Saatana, kun puutun asioihin jotka eivät minulle kuulemma kuulu. Annanko vain hyväksikäyttävän sisarukseni ajaa vanhempani hautaan? Taaperoita en syytä mistään. Mietin vain onko mitään tehtävissä.
Kommentit (288)
Olin lapsena ihan päivittäin isovanhemmillani hoidossa, kun minulle ei päivähoito kelvannut. Ei ollut ongelma kenellekään.
Tekisin lastensuojeluilmoituksen jos lapsia jätetään vakavasti sairaalle tai muuten heikko vointiselle.
Ja mistä sinä tiedåt tämän? Vanhempasi haukkuvat sisarustasi tämän selän takana?
Mistä tiedät että puheissa on edes ripausta totuutta?
Minunkin äitini sössötti selkäni takana sukulaisille ja naapureille miten hän raataa kun me ei osata eikå viitsitä.
Se oli ihan täyttä palturia.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin lastensuojeluilmoituksen jos lapsia jätetään vakavasti sairaalle tai muuten heikko vointiselle.
Tätä olen valitettavasti miettinyt. Kynnys lähteä näin rajuun toimenpiteeseen on valtava ja tiedän, että se tulisi rikkomaan suhteeni perheeseeni kokonaan. Nytkin kaikki on jo hiuskarvan varassa. Järkipuhe ei vain tehoa.
Esimerkkinä tässä yksi viikko. Alle kaksi vuotias taapero oli ensi 2 vuorokautta putkeen isovanhemmillaan, yön kotonaan, sitten kaksi yötä isovanhemmillaan ja tämän jälkeen isovanhemmat olivat päivän siellä lapsenvahtina tälle taaperolle ja alle vuodenikäiselle. Tämä ei minusta ole tervettä, varsinkin koska vanhempani ovat syöpäsairaita ja jaksavat aamusta iltaan lääkkeiden voimin. Ja kun puutun tähän saan valtavat haukut. Ei auta puhe sisarukselleni tai tämän puolisolleen, koska eivät vastaa mitään eivätkä ota vastuuta.
En vain tiedä enää mitä tehdä. Tämä on jatkunut nyt melkein kaksi vuotta eli taaperon elämän ajan. Kyseinen lapsi ei myöskään osaa potalle eikä ilmaista itseään. Joten se tekee hoitamisesta raskaampaa. Ja kuten aiemmin kirjoitin, en syytä taaperoa. Alan vain olla voimaton asian edessä ja sitä läheltä seuraan.
Ap
Eipä tuo sinun asiasi ole, sisaruksella on oikeus pyytää ja vanhemmillasi oikeus päättää auttavatko.
Vaikka eihän tuo järkevältä kuulosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen valitettavasti miettinyt. Kynnys lähteä näin rajuun toimenpiteeseen on valtava ja tiedän, että se tulisi rikkomaan suhteeni perheeseeni kokonaan. Nytkin kaikki on jo hiuskarvan varassa. Järkipuhe ei vain tehoa.
Esimerkkinä tässä yksi viikko. Alle kaksi vuotias taapero oli ensi 2 vuorokautta putkeen isovanhemmillaan, yön kotonaan, sitten kaksi yötä isovanhemmillaan ja tämän jälkeen isovanhemmat olivat päivän siellä lapsenvahtina tälle taaperolle ja alle vuodenikäiselle. Tämä ei minusta ole tervettä, varsinkin koska vanhempani ovat syöpäsairaita ja jaksavat aamusta iltaan lääkkeiden voimin. Ja kun puutun tähän saan valtavat haukut. Ei auta puhe sisarukselleni tai tämän puolisolleen, koska eivät vastaa mitään eivätkä ota vastuuta.
En vain
Mitä voit tehdä? Ainoa asia, jonka voit tehdä rikkomatta välejä on itse tarjoutua hoitoavuksi
Miksi sinä et auta sisarustasi? Jonkunhan heitä on pakko auttaa jos perhe tarvitsee apua. Tuskin huvikseen hoidattavat noin paljon.
Sinä vastaat vain ja ainoastaan omasta elämästäsi. Et voi ottaa muiden taakkaa kannettavaksi. Varsinkin kun kyseinen järjestely on muille paitsi sinulle ok. Jos vanhempasi ei jaksa hoitaa lapsia, heidän itse tulee vetää rajansa. Se ei ole sinun tehtäväsi. Chill.
Ja sinä itse et auta sisarustasi, koska?
Koska olen kroonisesti sairas ja joutunut järjestämään elämäni sen mukaan. Tasan ei käy nallekarkit. Mutta asia on tällä selvä. Suomalaisen mentaliteetin mukaan jokainen huolehtikoon itsestään ja haudatkoon itsensä myös. Tunnekylmyys kunniaan! Ja lykkyä kaikille itsekkäille sitten, kun se heikko hetki koittaa. Minä mukaan lukien.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska olen kroonisesti sairas ja joutunut järjestämään elämäni sen mukaan. Tasan ei käy nallekarkit. Mutta asia on tällä selvä. Suomalaisen mentaliteetin mukaan jokainen huolehtikoon itsestään ja haudatkoon itsensä myös. Tunnekylmyys kunniaan! Ja lykkyä kaikille itsekkäille sitten, kun se heikko hetki koittaa. Minä mukaan lukien.
Ap
Sinähän tässä olet se, joka haluaa etteivät isovanhemmat auta sisarustasi. Haloo?
En ole auttamista vastaan, mutta siinä vaiheessa, kun se alkaa käymään vanhojen terveyden päälle, sitä olisi hyvä rajoittaa. Mikä järki siinä oravanpyörässä on, että he uuvuttavat itsensä ja sitten minä uuvun, kun autan heitä. Ainoat jotka kuviosta hyötyvät ovat hyväksikäyttäjät. Mutta tätä asiaa ja kuviota on selkeästi mahdoton alkaa Vauvalla purkamaan, jos sitä ei ole itse kokenut. Olisin kuvitellut, että kaikkien etu on hyvinvoivat isovanhemmat sairauksistaan huolimatta, mutta nähtävästi olen väärässä. Eikä siinä mitään. Olen usein ollut väärässä. Hyvä puoli on se, että olen raahamassa osapuolia terapiaan kanssani, jotta keskustelu ei menisi riitelyksi ja syyttelyksi. Tämä palaute oli hyväksi, koska nyt tiedän mitä on mahdollisesti odotettavissa. Kiitos mielipiteistänne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minunkin äitini sössötti selkäni takana sukulaisille ja naapureille miten hän raataa kun me ei osata eikå viitsitä.
Se oli ihan täyttä palturia.
Klassikko. Periytyvä klassikko.
Olet melko itsekäs kun muiden pitää elää kuten sinä haluat.
Miksi pyrit laittamaan vanhempiasi lapsen tasolle henkisesti?
Kyllä vanhempasi osaavat sanoa ei. He ovat sinua puolta vanhempia ja jos tuossa iässä ei ole oppinut sanomaan ei, niin se on sitten heidän oma vika.
Ja opettele sinäkin sanomaan välillä ei sille auttamiselle. Kuulostaa siltä, että teille on sellanen koko suvun oleva oravanpyörä opetettu, ettei koskaan saa sanoa ei ja aina vaan pitää auttaa, jos joku pyytää.
Joten sen sijaan että holhoat samalla tavalla vanhempiasi kun vanhempasi siskoasi, niin opettele sanomaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinähän tässä olet se, joka haluaa etteivät isovanhemmat auta sisarustasi. Haloo?
Haloo itsellesi. On ihan oikein yrittää suojella vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Haloo itsellesi. On ihan oikein yrittää suojella vanhempiaan.
Miksi he tarvitsevat suojelua? Onko vanhuus vienyt jo järjen ja tarvitsevat edunvalvojan?
Minusta haisee hieman sisarkateudelle, kenties toivoisit itse apua. Sinun tehtäväsi on silloin pyytää sitä. Ja opetella sanomaan ei jos et jaksa auttaa muita.
Molemmat vanhemmat syöpäpotilaita ilman rankkoja hoitoja vaan napsivat lääkkeitä ja tilanne ollut sama jo pari vuotta?
Ei noille oikein mitään voi. Kuten itse totesit, sinua he kaikki vain syyttäisivät, jos jotakin poikkipuolista sanot.