Selostajalegenda Tapio Suominen on kuollut
Suomalaista urheiluyhteisöä kohtasi keskiviikkona järkyttävä suru-uutinen. Ylessä 30 vuoden uran toimittajana ja selostajana tehnyt Tapio Suominenmenehtyi tapaturmaisesti keskiviikkona aamulla Parolassa. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias.
Kommentit (1082)
Vierailija kirjoitti: Montakohan k0r0na-p11kk1ä oli herra ottanut 😂😂😂
henri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoa hän taisi saada hyvinkin, mutta se alkoholi. On aika haaste saada sen käyttö loppumaan tuon sairauden kanssa. Päivä kerrallaan yritti mennä, mutta kerta toisensa jälkeen sortui.
Ymmärtääkseni menee niin, että mt-puolen hoitoon ei hevillä pääse jos on hoitamaton päihdeongelma. Sinällään ristiriitaista, koska mt-ongelmat tyypillisesti ruokkivat päihdeongelmaa ja hoitamalla molempia samanaikaisesti, saataisiin parempia tuloksia aikaan. Toki kaikkia ei siltikään voi pelastaa, mutta ainakin suurempi osa pääsisi avun piiriin ja toipumaan, mitä nyt.
Minä en ymmärrä miten tämä mt-puolen hoito pelastaa vanhan miehen? Nuoren miehen kohdalla vielä jotenkin ymmärrän, kun elämää on vielä paljon kokematta, eikä riittävästi ymmärrystä maailmasta. Mutta mitä enemmän ikää niin sitä vähemmän koen, että kukaan ulkopuolinen pystyy vaikuttamaan ihmisen valintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomi on maailman onnellisin maa??
Tarkoittaa maata mihin haudataan. Se on "maailman onnellisin maa" vertauskuvaannollisesti.
RIP, Tapsa. Oli hieno selostaja ja rautainen ammattilainen urheilutoimittajana: osasi kieliä hyvin ja välitti tapahtuman tunnelman mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko uskossa?
Jos olisi ollut niin tuskin olisi tehnyt mitä teki. Joka ottaa Jeesuksen vastaan elämäänsä niin saa Jumalan rauhan ja todellisen elämän, epätoivo väistyy ja sen tuomat ratkaisut myös.
Ja uskovainenkin voi sairastua psyykkisesti. Jumalan rauha saadaan, sitä ei valitettavasti voi itse ottaa. Sinäkään et voi tietää mitä sinulle tulee tapahtumaan. Uskomalla et voi tulevaisuuttasi määritellä.
Minä en ymmärrä miten tämä mt-puolen hoito pelastaa vanhan miehen? Nuoren miehen kohdalla vielä jotenkin ymmärrän, kun elämää on vielä paljon kokematta, eikä riittävästi ymmärrystä maailmasta. Mutta mitä enemmän ikää niin sitä vähemmän koen, että kukaan ulkopuolinen pystyy vaikuttamaan ihmisen valintoihin.
60v ei ole vanha mies. Monilla on siinä iässä vielä 30 vuotta tai enemmänkin elämää edessä. Eikä mt-puolen hoito noin muutenkaan ole iästä kiinni. Kyllä se voi auttaa ikään katsomatta, jos hoito on kunnollista ja hoidettava kykenevä ottamaan apua vastaan. Varsin kylmä asenne, että 60-vuotiaan ei pidä saada hoitoa, koska ei ole enää nuori. Ja varsin sairas ajatus, että olisi ihmisen oma valinta sairastua bipoon.
Meinaatko, että Suominen ihan itse valitsi itselleen kaksisuuntaisen mielialahäiriön? Jos kyllä, olet harvinasen ulapalla todellisuudesta.
Ja uskovainenkin voi sairastua psyykkisesti. Jumalan rauha saadaan, sitä ei valitettavasti voi itse ottaa. Sinäkään et voi tietää mitä sinulle tulee tapahtumaan. Uskomalla et voi tulevaisuuttasi määritellä.
---
Moni on sairastunut mieleltään nimenomaan uskonnon ja pakkotuputuksen kautta. Joko itse hurahtanut uskoon niin kovasti, että mieli on sairastunut tai on hihhulikodissa traumatisoitu niin pahasti, että mieli sairastuu. Areenassa oli hyvä dokumentti aiheesta. Muistaakseni nimeltään Uskonnon sairastuttamat.
Mielen sairaudet ei ole valintoja vaan sairauksia.
---
Sinä nyt et viestistäsi päätelle ymmärrä montaa muutakaan asiaa. Ei paraneminen ikää katso. Oma isäni sairastui psykoottiseen masennukseen yli 70-vuotiaana, mutta hyvällä hoidolla parani siitä täysin toimintakykyiseksi. Nykyisin on jo yli 80-vuotias. Asuu itsekseen ja käy päivittäin pitkillä kävelylenkeillä, kokkaa ruuat itse ja muutenkin pärjäilee vallan mainiosti.
Täytyi olla tapaturma koska kunnon urheilumies henkeen ja vereen ei tietenkään halua missata olumppiakisoja.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta elintavat, ympäristö, taustat ym voi altistaa mt-ongelmille.
jos olis valinnut toisen tien...maybe.
Paljon unohtumattomia urheiluhetkiä antoi hän aikoinaan meille katsojille, iso kiitos siitä hänelle. T: Keski-ikäinen mies
Vierailija kirjoitti:
Jäi junan alle
Vai meni?
Tapaturmaisesti Parolassa, sanottiin nyt Urheiluruudussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta elintavat, ympäristö, taustat ym voi altistaa mt-ongelmille.
jos olis valinnut toisen tien...maybe.
Niin, että olisi valinnut itselleen toisenlaisen taustan? Oliko sulla muita aivottomuuksia varastossa?
Lepää rauhassa, Tapsa. En ole mikään suuri urheilufani, mutta olit silti tuttu kasvo TV:ssä. Olen pahoillani, ettet jaksanut enää ja toivon sinulle rauhaa siellä rajan takana sekä lohtua omaisillesi tänä raskaana aikana.
Järkyttävää keskustelua ja arvailuja täällä.
Mä halaan sua just nyt todella lämpimästi. Toivottavasti tuntuu hyvältä. Ma halaan sua kohta uudestaan.