Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö adoptiovanhempien kuulukaan asua siinä maassa, missä ovat hakemuksensa tehneet?

Vierailija
24.07.2024 |

Ihmettelen tätä Ellen Jokikunnaksen Italian projektia. Talo ostettu vuosi sitten. Adotioprosessi aloitettu vuosia sitten. Onko silloin kerrottu, et joo sit me asutaan Italian maaseudulla.

He saavat nyt 7-vuotiaan lapsen, jolla takana massiivinen elämänmuutos toisesta maasta ja kaikenlaista surua, kun vanhempia ei ole. Häntä pitöisi odottaa vakaat olot ja paljon ikätovereita lähettyvillä.

Nytkö hän joutuu keskelle jotain remppaa kolmistaan kahden aikuisen kanssa, jotka ei osaa hänen kieltään eikä italiaa? Lapsiko laitetaan kouluun, jossa opittava yksi kieli ja kotona toinen? Vanhemmat eivät pysty tukemaan koulunköyntiä kielen vuoksi lainkaan? Vanhemmat tekee suurensuurta remppaa?

Ehkä mulla on ihan vääröt tiedot nyt kaikesta. Ehkä toi on vaan kakkoskoti? Mutta kun ekaluokkalaisen äitinä mietin, niin lapsi jännittää hulluna koulun alkua jo ihan tutussa ympäristössö, jossa tutut lapset ja kaikki taoahtuu yhdellä kielellä, jonka myös lapsi täysin osaa. Siihen verrattuna tuo kuvio kuulostaa hirveältä.

Mietin siis, että miten adoptioprosessissa olevat voivat muuttaa minne sattuu johonkin suuren rempan keskelle? Aiemmin ainakin tarkastettu esim koti ja elämän realiteetit hyvin tarkkaan ja muutos elämäntilanteessa katkaisi adoptioprosessin, josvanhemmat eivät osanneet sitoutua siihen mitä heillä oli. 

Minulla on varmaan vaan väärä kuva tilanteesta. Toivon ja haluan, että lapsela on vakaa ja turvallinen alku uudelle elämälle ja että vanhemmat keskuttyvät siihen rempan ja julkisuuden kustannuksella. Uskon heidän kyllä olevan tosissaan ja käsitän, etten tiedä tilanteesta olennaisia asioita ollenkaan. Ja ehkä lapsi tulee Suomesta?

Tuo olisi herkkä ikä muuttaa toiselle puolelle maailmaa ventovieraiden ihmisten luokse.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap tarkoittaa, Ellen puhuu sujuvaa italiaa ja Jarikin pärjää jo hyvin. Adoptiosta tuli tieto huhtikuussa, ehkä lapsi on alkanut silloin opetella suomea. Olen ymmärtänyt, että perhe tulee asumaan Suomessa, Italian koti on kakkoskoti.

Ja turha meidän on näitä asioita miettiä, ne ovat Ellenin ja Jarin asioita ja rakastavina ja toimeliaita ihmisinä he osaavat kyllä hoitaa asiat lapsensa parhaaksi.

Moi. Tässä AP. Kiitos kun ootte oikaisseet mun liian suppeat tiedot!

Mun "tiedot" oli vain jostain Iltsikasta, jossa puhuttiin että "uusi koti". Käsitin siitä väärin, että he ovat muuttaneet sinne asumaan.

Ja ihmettelin tätä, koska muistan hyvän ystäväni tuskan oman adoptioprosessinsa sitovuuden kanssa. Samalla kun ajattelin, että hyvä jos on vähän helpompaa, tämä väärä tieto hämmensi minua ja tuntui hieman epäreilulta ystävääni ja muita kohtaan. Mutta olin väärässä tiedossa.

Pidän Jokikunnasta todella aikaansaavana ja fiksuna tyyppinä, jonka tosiaan uskon olevan puolisoineen 100% tosissaan adoption kanssa, joten jäin ihmettelemään. Totta on se, että mitä minä vieraiden ihmisten asioita ihmettelen. En ole kuitenkaan tonkinut niitä asioita itse tietooni, vaan he ovat itse avanneet niitä suurissa lehdissä ja se on aino syy, miksi ylipäänsä tiedän koko asiasta, otsikot näkee lukiessaan mitä vin muuta netistä. Toivon kaikkea hyvää heidän elämäänsä ja omalta osaltani minulla ei ole enää tästä mitään asiaa. Hyvää kesää kaikille, niin ykkös- kun kakkoskoteihin,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän