Viisikymppiset! Onko teillä tällaista?
Kroppa alkaa hajoilla sieltä täältä, etenkin selkä ja niska/hartiaosasto. Mies just eilen sanoi, että ei huvita ajaa pitkää automatkaa (n. tunti suuntaansa), kun menee jumiin ja tulee päänsärkyä. Sairaslomalle joudutaan välillä selkävaivojen takia. Istumatyö, mutta osataan tauottaa.
Emme nyt ihan sohvaperunoitakaan ole, harrastetaan kävelyä ja jumppaa ja mies golfaa. Vanhuus tulee?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 27 kun nhs-vaivat alkoivat. Repun kantaminenkin teki tiukkaa. Oli päätetyö.
Sama mulla, näitä vaivoja koko ikä. Hieronnat sun muut eivät auta. Kuntosaliakin olen kokeillut, eikä siitäkään mainittavaa apua. Sain vain selkäni hajalle :D
Kroppa ei kestä liikkumattomuutta, ja olo on tosi kankea, jos säännölliset liikuntaharrastukset jäävät väliin. Kesälomareissulla sen huomasi hyvin, kun oli paljon autossa istumista ja epäsäännöllinen päivärytmi.
Tuntui, ettei mikään oikein toiminut - syöminen, ruuansulatus, nukkuminen.. vähän kuin alkaisi palautua lapseksi jälleen, eli rutiinit ovat tosi tärkeitä 😃.
Enkä ole edes vielä 50-vuotias - mitähän tuleman pitää?
N. 48
Vierailija kirjoitti:
Ajoasento voi olla väärä jos niskat menee jumiin. Vanhemmiten ei ole enää se ja sama missä sängyssä nukkuu, miten sohvalla istuu tai mikä on ajoasento. Paikat menee jumiin helpommin kuin nuorempana.
Pään jos antaa tipahtaa eteenpäin, niin sinne se sitten myös jää. Mä tungen ajaessani takaraivoa niskatukeen aina paitsi nurkkien taakse kurkkiessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 27 kun nhs-vaivat alkoivat. Repun kantaminenkin teki tiukkaa. Oli päätetyö.
Sama mulla, näitä vaivoja koko ikä. Hieronnat sun muut eivät auta. Kuntosaliakin olen kokeillut, eikä siitäkään mainittavaa apua. Sain vain selkäni hajalle :D
Itselle taas se jumppa oli välttämätön, vaikka ei vienytkään kaikkia kipuja pois. Sinulla on ollut tekniikka pielessä, jos olet hajottanut selkäsi salilla.
Tottakai vanheneminen tuntuu kropassa, mutta sille voi itse tehdä todella paljon. Liikunta, lihaskunto, liikkuvuus - ja se, että kaiken, mitä teet, teet oikein, kropan toiminnan kannalta! Liikuntaan on ehkä hyvä saada fyssarin/PT:n apua, jotta et hajota itseäsi lisää.
Itse olen huomannut kaksi asiaa, jotka pistävät minut +60-vuotiaan helposti jumiin: kesällä auton ilmastointi ja talven liukkailla nastakengät. Ilmastoinnin vaikutuksia on helppo välttää huivilla, mutta nastakengille en vielä ole keksinyt vaihtoehtoa. Niinpä jumppaan, venytän ja teen liikkuvuusharjoituksia entistä enemmän nastakenkäaikaan - ja nykyään kroppa toimii suht hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Alkoi heti 50 täytettyä. Lisäksi väsyttää ihan koko ajan, ei ole samanlaista tarmoa kuin ennen.
Tuo korjaantuisi hormonikorvaushoidolla. On vaihdevuosioire. Samoin esim nivelsäryt.
Jaa, no minulle lääkäri totesi tuon tyyppisistä oireista: ei ns. kuumia aaltoja tai unettomuutta, mutta selvää väsymystä jne:
"Ei niitä ilman oireita määrätä."
N53