Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisikymppiset! Onko teillä tällaista?

Vierailija
24.07.2024 |

Kroppa alkaa hajoilla sieltä täältä, etenkin selkä ja niska/hartiaosasto. Mies just eilen sanoi, että ei huvita ajaa pitkää automatkaa (n. tunti suuntaansa), kun menee jumiin ja tulee päänsärkyä. Sairaslomalle joudutaan välillä selkävaivojen takia. Istumatyö, mutta osataan tauottaa.

Emme nyt ihan sohvaperunoitakaan ole, harrastetaan kävelyä ja jumppaa ja mies golfaa. Vanhuus tulee?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Alkoi heti 50 täytettyä. Lisäksi väsyttää ihan koko ajan, ei ole samanlaista tarmoa kuin ennen.

Tuo korjaantuisi hormonikorvaushoidolla. On vaihdevuosioire. Samoin esim nivelsäryt.

Vierailija
42/67 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkaa olla jo jatkuvasto pientä ja suurempaa kremppaa kun kuukautiset totaalil oppui. Nyt 54v. En tykkää tästä yhtään.

Miksi kärsit, etkä hanki hormonikorvaushoitoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ap:n kuvailemia oireita. Auton ilmastointi aiheuttaa herkästi jumeja ja päänsärkyä. Ei välttämättä huomaa siinä ajaessa. Ilmenee sitten jälkeenpäin. Pitäis aina olla ilmastointi itselle optimaalinen, ei puhaltaa päin. Mut kaikenlaista osien hajoamista. Istun töissä paljon koneella, harrastan kävelyä ja uintia vakituisesti,

Vierailija
44/67 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolitoista vuotta sitten oli. Edes takkia ei tahtonut saada päälle kivun takia, ja pakarat ja alaselkä niin jumissa, että pöntölle istuminen sattui. Sitten aloitin lenkkeilyn ja lihaskuntotreenin ja pudotin kolmasosan painostani. Enää noita kipuja ei ole.

Tosin urheilusta voi tulla satunnaisia kipuja, mutta ne ovat menneet pikku levolla ja tekniikoiden korjaamisella ohi.

m48

Hyvä kuulla positiivisiakin kokemuksia!

... siis siitä, että kuntoa voi kohottaa.

:) Kiitos! Kyllä sitä voi. Aluksi puolen kilometrin juoksukin tuntui raskaalta. Kun siitä 4 kk päästä juoksin kympin ekaa kertaa elämässäni, tuli ilonkyynel silmään lenkin jälkeen penkillä. Ku olis vaan nuorempana tajunnut aloittaa, mut parempi myöhään...

Vierailija
45/67 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoasento voi olla väärä jos niskat menee jumiin. Vanhemmiten ei ole enää se ja sama missä sängyssä nukkuu, miten sohvalla istuu tai mikä on ajoasento. Paikat menee jumiin helpommin kuin nuorempana.

Vierailija
46/67 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelmia. Etätyö on ollut viimeiset 4 vuotta. Aikaisemmin oli pitkät työmatkat autossa ja istumatyö toimistossa, oli jonkin verran selkäongelmia, mutta näin etätyössä voi itse säädellä taukoja ja työasentoja aika vapaasti, niin ongelmat hävisi nopeasti. N62

Vierailija
47/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48v mies. Koko ajan jossain päin kroppaa paukahtee. Varsinkin aamuisin.

Sitten tulee jotain ihme vikoja, mitä en tiennyt olevan edes olemassa. Onneksi kuitenkin tukka kasvaa ja hulmuaa, kuin Fabiolla konsanaan.

Vierailija
48/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihan, mutta kyllä ikä näkyy. Nivelrikko on polvissa, ranteissa ja peukaloissa.

Pystyn kuitenkin autoilemaan ja moottoripyöräilemään satoja kilometrejä.

T: mies 52v

Vierailija
49/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ap:n mainitsemia ongelmia.

Vierailija
50/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v olin elämäni kunnossa, ihanin aika elämässä! 

52-53v:ä sairastuin 2x borrelioosiin, hammaspaikkauksesta tuli 3-hermosärky kasvoihin ja diagnosoitiin lisäksi fibro ja CFS, pari pahaa kaatumista vei selän ja lonkat. Terveys ja voimat romahti kerralla. Kivut aiheutti myös vakavan masennuksen kun niitä ei saatu hallintaan. Tähän kaaokseen myös kuopuksen vakava sairastuminen 12v:nä.

Eipä siinä auttanut kuin purra hammasta ja sinnitellä kun lääkkeetkään ei sopineet . Aloitin pilateksen jolla kivuista huolimatta sain liikkuvuuden säilymään, yritin jaksaa ihanien lastenlasten kanssa kun he tulivat jo vauvoina meille hoitoon ja pidin itseni aktiivisena kaikin tavoin vaikka unet jäi 2-4h yössä. 

Myt 64v tilanne on kohtuullinen. Kivut saan hallintaan asumalla osan vuodesta lämpimässä, olen yhä liikkuvainen ja teen ruumiillista työtä kesäisin mahdollisimman paljon. Uin kesät talvet. Painonhallinta on hyvin tärkeää ja hyvä ruoka. 

Lihakset jämähtävät pari kertaa viikossa ja aiheuttavat lamauttavan kipukohtauksen joka tuntuu sydänkohtaukselta. Vetoa tai ilmastoinstia en siedä yhtään ja kännykkäkin painaa liikaa kädessä pahoina päivinä.

Näillä mennään, elämässä on upeita asioita vielä moneksi vuodeksi!

Vierailija
51/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Iso aiheuttaja krempoille on ollut raskas ruumiillinen rakennustyö (muurari ja timpuri). Polvet jo hajalla ja lonkissa tuntuu kulumat, sormissa nivelvaivoja samoin toisessa olkapäässä. Virtaa silti vielä ihmeesti riittää, mutta eläkkeelle tekisi jo mieli. Yli 40 vuotta niitä hommia alkais mulle riittämään.

Vierailija
52/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ohan tuollaista mut aamuisin huomaa et paikat on ihan jäykät. Kestää aikansa ennen kuin vetreytyy.

Ja vähitellen alkaa huomata olevansa elossa siitä, että joku paikka tuntuu kipeältä. Kyllä liike on lääke, eli moni maalla asuva ja päivittäin touhuileva vanhus on paljon paremmassa kunnossa kuin saman ikäinen kaupunkikerrostalossa asuva.

Vierailija
53/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Alkoi heti 50 täytettyä. Lisäksi väsyttää ihan koko ajan, ei ole samanlaista tarmoa kuin ennen.

Tuo korjaantuisi hormonikorvaushoidolla. On vaihdevuosioire. Samoin esim nivelsäryt.

Ferritiinin merkitystä ei kaikki lääkäritkään ymmärrä eikä sitä tutkita,mutta lisäraudasta ei yleensä ole haittaakaan.

Vierailija
54/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

55v. loppui menkat ja siihen loppui migreeni, joka vaivasi noin 11v. asti 2-4 kertaa kuussa. Elämänlaatu parani kyllä merkittävästi, migreenin takia kun joutui varomaan tosi monenlaisia tekemisiä kuten auringon porotusta, välkkyviä valoja jne. koska ne aiheuttivat migreeniä.

Sain täsmäjumpan selkävaivoihin (välilevyvaiva) joskus 45v. eikä selkäkään mene enää jumiin, mutta jaloista on rasvapatja kantapäästä kulunut pois (ilman pehmeitä kenkiä ei voi kävellä enää) ja on nivelrikkoa, sukuvaiva. Muuten olen ollut suht terve. N57

Vierailija
55/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoasento voi olla väärä jos niskat menee jumiin. Vanhemmiten ei ole enää se ja sama missä sängyssä nukkuu, miten sohvalla istuu tai mikä on ajoasento. Paikat menee jumiin helpommin kuin nuorempana.

Tämäkin on totta. Minulla oli yksi auto, jonka istuin oli sellaisessa asennossa, että hartioita suorastaan poltti jo 10 kilometrin ajon jälkeen. Sitä ei voinut säätää mitenkään. Pitemmillä ajomatkoilla auttaa, jos vähänkään muuttaa istuma-asentoa.

Vierailija
56/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosaliharjoittelulla noi lihaskivut häviävät.

Vierailija
57/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnistunut kohentamaan kuntoani sitten kevään. Tämä kesä ja lämpö tekee niin hyvää kun pääsee helpommin liikkumaan.

Vierailija
58/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkaa olla jo jatkuvasto pientä ja suurempaa kremppaa kun kuukautiset totaalil oppui. Nyt 54v. En tykkää tästä yhtään.

Miksi kärsit, etkä hanki hormonikorvaushoitoa?

En olet tuo, jolta kysyit, mutta minä sain tuollaisia oireita siinä vaiheessa, kun syövän vuoksi piti alkaa syömään hormoninestolääkettä.

59/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Sukuvian takia selkä ja polvet vinkuu, mutta näillä mennään 🤩 

Ei kun se on se liiallinen keskipakosvoima huvipuistohärveleissä. 🎠🎡🎢

Ehei, se on se parantava voima 😄

Vierailija
60/67 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaista, mutta sen huomaa, että palautuminen on hitaampaa kuin nuorempana. Ei voi tehdä kahtena peräkkäisenä päivänä rankkaa, useita tunteja kestävää liikuntaa, esim. raskaita ja pitkiä pyörälenkkejä. Vähintään päivä, mielellään kaksi, on otettava kevyemmin rankan liikkumisen jälkeen.

N54

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi