Mies herättää minut klo 7-8 koska kesäloma ei kuulemma ole syy maata koko päivää
Ja sitten kun suutun niin ihmettelee, miksi olen riidanhaluinen heti aamusta.
Harkitsen oikeasti että menen veljeni luo nukkumaan.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ilmeisesti erilainen vuorokausirytmi. Miten olisi kompromissi? Sano että lomalla sinut saa herättää yhdeksältä jos kahvit on keitetty. Ja sitten tosiaan nouset ylös, etkä aloita päivää voihikimalla. Älä ole aamukärsijä.
Minua ärsyttää ihmistyyppi nimeltä aamukärsijä. Aamukärsijä heti herättyään irvistelee ja vääntelehtii ja voihkii, vääntelehtii sängyssä ainakin varttitunnin hirveässä elämöntuskassa ennen kuin nousee ylös. Aikaisin kun väsyttää, voi hirveää miten on vaikeaa! Aamukörsijä on täynnä suurta elämäntuskaa, ja syyksi riittää että on aamu. Hän murahtelee, äröhtelee, mököttää, viivyttelee, voihkii ja huokailee. Kaikkien täytyy nähdä miten hirveästi hän kärsii siitä että on AAMU.
Aamukärsijä vetoaa siihen ettei hän ole aamuihminen eikä aamuvirkku. Minä en ole illlanvirkku enkä iltaihminen, mutta en irvistele, voihki enkä ole täynnä elämän
No eipä sitä sitten kannata olla yhdessä, jos se tällaista on.
Itse olen ollut n 20 vuotta sinkkuna, kun edellinen mm tätä ja miljoonaa muuta asiaa määräili. Ihan zaadanan vapauttavaa määrätä itse omasta nukkumisestaan ja muista asioista.
T : illanvirkku. Ps. Aamuhidlerid, = pariutukaa keskenään.
Olen jo eläkkeellä ja kyllä silloin tällöin nukun lähes puoleen päivään. Tykkään valvoa myöhään (olen siis iltaihminen), mielestäni myös kesäyöt ovat kauniita, kesän parasta aikaa. Kesäaamuista en niin piittaa. mieluummin nukun pitkään. Ja tyypillisenä ei-aamu ihmisenä en muutenkaan kykenisi syömäänn aamiaista ennen klo 11, ei vaan maistu. Päiväunia en nuku, en käsitä miksi pitäisi ensin herätä aikaisin että sitten voisi nukkua päiväunia. Kuka nyt päivällä nukkuu. Eli summa summarum, antakaa ihmisten seurata luontaista unirytmiään, ainakin viimeistään sitten kun se on eläkkeellä viimeinkin mahdollista.
Tollo! Jos et halua herätä aikaisin aamulla tekemään voileipiä, voit tehdä miehellesi aamuvoileivät valmiiksi jo illalla tiskikoneen täytön jälkeen.
Tuttua. Tosin isäni teki tätä aina, kun kotona asuin. Herätti minut ja äitini aikaisin. Äitini jo joskus kello 6 ja minut viimeistään kello 9. Samalla kolisteli ja herätessään viiden aikaan niin paljon, ettei siinä enää nukuttu. Itse meni jo aikaisin nukkumaan ja tämä sama herättely oli edessä, vaikka olisi ollut lomaa tai viikonloppu. Nyt jos tulee kylään niin sama jatkuu. Joillakin on tämä tyyli ja eivät ikinä muutu. Sanottu on, mutta ei se auta. Toisaalta hyvä kuulla, että edes jollakin on samoin.
Sano sille annatko mun vielä nukkua, vai haluatko kuunnella mäkätystä jo seitsemältä aamulla?
Vierailija kirjoitti:
Terveellä ihmisellä unen tarve on n. 7-8 h. Tästä on hyvä pitää kiinni lomallakin. Liiallinen nukkuminen väsyttää entisestään ja voi kertoa, että taustalla on jokin terveysongelma.
Naisilla se on unen tarve on todellisuudessa lähempänä 9:ää tuntia, tuo 7-8h on miehillä tutkittu ihanne. Kun saisi edes lomalla nukkua niinkin paljon. Jos herätys on klo 7, pitää kesälomalla olla nukkumassa jo klo 22, mikä on lievästi sanottuna ankeaa iltavirkuille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän liian aikaisin. Mutta meilläkin käy niin, että puoliso nukkuu vaikka klo 12 asti, sitten venyttelee ja kahvittelee tunnin, pari. Sitten pitääkin jo syödä jne. Jos jotain oltaisi tekemässä niin lähtövalmiina ollaan klo 16, jolloin huomataan ettei kannata lähteä enää paikkaan x, koska se menee kiinni tai ei kannata ajaa niin kauas näin myöhään. Loppupäivä menee löhöillessä ja illalla katsotaan telkkaria myöhään kun ei väsytä. Voisin silloinkin lähteä mihin vaan vaikka yöuinnille, mutta eihän nyt myöhään illalla mihinkään voi lähteä. Loman loputtua kitistään, kun ei olla tehty mitään kivaa.
No siis kannattaa katsoa etukäteen miten paikka x on auki ja varautua siihen sekä matkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Tollo! Jos et halua herätä aikaisin aamulla tekemään voileipiä, voit tehdä miehellesi aamuvoileivät valmiiksi jo illalla tiskikoneen täytön jälkeen.
Niinpä. Ei ole tuon vaikeampaa. Mitä liikkuu naisen päässä, joka ei miehelleen tee aamuvoikkareita valmiiksi edellisenä iltana?
Minä olisin jo lähtenyt veljen luo tuossa tilanteessa. Ja laittanut eron vireille samalla. Ainut tilanne, missä toisen voi loma-aamuna herättää on yhteinen, pakollinen meno, jossa on oltava aikaan x. Sellaisen ollessa kyseessä jokainen aikuinen, normaalijärkinen ihminen osaa itse laittaa itselleen herätyksen ja valmistautua lähtöön ajoissa. Mitään muuta syytä ei ole häiritä toisen unta tai puuttua siihen, miten hän lomansa viettää.
Itseäni ärsyttää aamunukkujat, mutta annan heidän toki nukkua. Tuntuu vain, että päivä menee hukkaan kesällä kun aamut ovat mielestäni parasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellä ihmisellä unen tarve on n. 7-8 h. Tästä on hyvä pitää kiinni lomallakin. Liiallinen nukkuminen väsyttää entisestään ja voi kertoa, että taustalla on jokin terveysongelma.
Naisilla se on unen tarve on todellisuudessa lähempänä 9:ää tuntia, tuo 7-8h on miehillä tutkittu ihanne. Kun saisi edes lomalla nukkua niinkin paljon. Jos herätys on klo 7, pitää kesälomalla olla nukkumassa jo klo 22, mikä on lievästi sanottuna ankeaa iltavirkuille.
Unen tarve on yksilöllinen, eikä sitä omaa tarvetta tiedä, jos ei pääse sitä vaikka lomalla kokeilemaan. Omalla kohdalla se on 7h ja olen nainen.
Lyhykäisesti testi tehdään niin, että mennään nukkumaan joka ilta suunnilleen samaan aikaan. Riippuu ihmisestä ja ns univelasta kuinka kauan menee, että tilanne tasaantuu, mutta jossain vaiheessa alkaa heräämään suurinpiirtein samaan aikaan. Tästä sitten lasketaan monta tuntia sitä unta siis tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän liian aikaisin. Mutta meilläkin käy niin, että puoliso nukkuu vaikka klo 12 asti, sitten venyttelee ja kahvittelee tunnin, pari. Sitten pitääkin jo syödä jne. Jos jotain oltaisi tekemässä niin lähtövalmiina ollaan klo 16, jolloin huomataan ettei kannata lähteä enää paikkaan x, koska se menee kiinni tai ei kannata ajaa niin kauas näin myöhään. Loppupäivä menee löhöillessä ja illalla katsotaan telkkaria myöhään kun ei väsytä. Voisin silloinkin lähteä mihin vaan vaikka yöuinnille, mutta eihän nyt myöhään illalla mihinkään voi lähteä. Loman loputtua kitistään, kun ei olla tehty mitään kivaa.
niin sama. tehdään viikonpäiville suunnitelma, jopa ukko saa päättää mitä millekin pv tulee.
myös ne ns omaa aikaa päivät jolloin ei remontti tai kotitöitä. jopa väkivallan uhan alainen riitely kun mitään ei saisi olla, aamusta yöhön tv vaan, aina selällään sängyssä. padit ,nappikset sun muut vuoteessa tiellä. nukkuu kuulokkeet korvilla. ulostaa 20 min veskissä padin kaa. ei ikinä mitä'än aamulla,että heräis seiskalta ja autoremppaan tai ikkunoiden pesua. ei kauppaan ikinä ennen klo13. kaikki käy hitaasti, kävelee veltosti, huokailee. haukku -painu v...tuuuuun. ei mitään organisointia. ei edes että inventoisi teepaitansa kun mikään ei mene päälle,, joka paikkaan levittää ruoka-astioita kuivumaan, mainoslehtiä kasottain takan päällä,sänky täynnä jotain ihme ihohilsettä kerrostumina, ei vaatteita osta, jos toinen ostaa housut hälle ,saattaa pitää niitä. yleensä vain yhdet housut,toiset kittanat ulkoiluhousut, aina vaan tutkii padia, tik tok videoita, joka paikkaan levittää jotain ihme romua mutteria vempaimia,mittaristoja, sikiää . mutta jos tekee jotain, niin ihme ruuvia hioo tai tekee työkaluun lisäosan,mutta työkalua ei käytä mihinkään ns näkyvään työhän. anemia, peräaukko valuu verta,että pytyn kehikot roiskeessa ja pytyn pohjalla verta jähmeenä kun vesiveto ei jaksa painaa sitä pois. korvataukset ihme hilsemömmööö,putoilee hiuksista.
Herätät miehesi kun hän menee nukkumaan ja kerrot että loma ei ole mikään tekosyy mennä liian aikaisin nukkumaan ,vaan ilta on rakkauden aikaa ja nyt on lähdettävä tanssimaan. Laitat stereot huutamaan argentiinalaisia tangoja. Kerrot että tämä jatkuu niin kauan kunnes antaa sinun nukkua pitempään. Tätä taidettiin jo ehdottaa.
Mies luiskaan! Kidutukseen verrattavissa rajoittaa toisen unensaantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unen tarve on yksilöllinen, eikä sitä omaa tarvetta tiedä, jos ei pääse sitä vaikka lomalla kokeilemaan. Omalla kohdalla se on 7h ja olen nainen.
Lyhykäisesti testi tehdään niin, että mennään nukkumaan joka ilta suunnilleen samaan aikaan. Riippuu ihmisestä ja ns univelasta kuinka kauan menee, että tilanne tasaantuu, mutta jossain vaihee
Itsellekin riittää yleensä 7 h uni ja olen nainen. Mitenköhän tämä 9 h unentarve on edes laskettu? Harvalla on normaalissa arjessa noin paljon aikaa varata nukkumiseen, mutta toki naisilla voi raskausaikana lisääntyä unentarve. Kotiäideilläkin on myös luultavasti helpompi nukkua enemmän, kun ei ole niin tiukasti sidottu työssäkäynnin aikatauluihin, varsinkin jos tämä tutkimus on tehty jossain jenkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä aamuvirkkutalibaneja :D
Nyt on hyvä termi löytynyt :D Otan käyttöön t. itsekin kyllä suht aikaisin heräävä joka ei kuitenkaan ymmärrä miksi LOMALLA saa tehdä mitä haluaa (ellei tarvitse hoitaa vaikka omia lapsia).
Provohan tämäkin varmaan on, mutta en tajua miksi ihmiset elävät parisuhteissa, joissa ei kunnioiteta toista täysivaltaisena ihmisenä, jolla on täysi itsemääräämisoikeus. Siis oikeasti en ymmärrä, mikä motiivi tällaiselle voi olla, ellei sitten kyse ole jostain äärimmäisestä 24/7 alistusleikistä.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä aamu-unisena herään nykyään lomallakin yleensä ennen klo 8.00, enkä tätä vaihtaisi enää aamupäivään asti makaamiseen. Nukkumisen suhteen kannattaa pitää kiinni säännöllisestä unirytmistä ympäri vuoden, eikä lyödä viikonloppuisin taikka lomalla unirytmiä täysin läskiksi. Jos nukkuminen on normaaliarjessa kunnossa ja säännöllistä, ei lomallakaan tarvitse nukkua pois mitään kertyneitä univelkoja.
Niitä univelkoja voi olla tuhannesta eri syystä. Itsekin herään melko aikaisin, just 6-8 välillä, mutta lomalla menee oikeasti koko loma kaikesta siitä stressistä toipumiseen. Tää yhteiskunta vain tekee sen (eikä säännölliset elämäntavat ja liikunta kaikkeen auta).
Entisenä aamu-unisena herään nykyään lomallakin yleensä ennen klo 8.00, enkä tätä vaihtaisi enää aamupäivään asti makaamiseen. Nukkumisen suhteen kannattaa pitää kiinni säännöllisestä unirytmistä ympäri vuoden, eikä lyödä viikonloppuisin taikka lomalla unirytmiä täysin läskiksi. Jos nukkuminen on normaaliarjessa kunnossa ja säännöllistä, ei lomallakaan tarvitse nukkua pois mitään kertyneitä univelkoja.