Mies herättää minut klo 7-8 koska kesäloma ei kuulemma ole syy maata koko päivää
Ja sitten kun suutun niin ihmettelee, miksi olen riidanhaluinen heti aamusta.
Harkitsen oikeasti että menen veljeni luo nukkumaan.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää aamunukkujat, mutta annan heidän toki nukkua. Tuntuu vain, että päivä menee hukkaan kesällä kun aamut ovat mielestäni parasta aikaa.
Suomessa kesällä aamu on joskus 02-04 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin, josko ottaisin eron ja eläisin omaa elämäänin ja hän omaansa.
sitten kun saa elää yksin,se on huippua, saa syödä ,nukkua miten vaoin, koti pysyy just siinä kunnossa kun haluaa pitää,ja olla vaikka ihan hiljaa,ei ramppaamista,levottomuutta, riitoja, yhteensovittelua,,sopiiko joku homma hänelle jne. perhehelvetti on karseaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää aamunukkujat, mutta annan heidän toki nukkua. Tuntuu vain, että päivä menee hukkaan kesällä kun aamut ovat mielestäni parasta aikaa.
Niin SINUN MIELESTÄ menee hukkaan. Minun mielestä ei mene elinvuosien takaisin ottaminen hukkaan kun viimein viikonloppuna nukun univelat pois. Urpo.
Vierailija kirjoitti:
Sanot sille miehellesi, että kyllä sinäkin osaat heittäytyä tarpeen vaatiessa hankalaksi jos ei anna sun nukkua. Kiukuttele koko päivä ja voivottele samaan aikaan sitä kuinka hermot on niin kireällä kun TÄÄLLÄ EI SAA NUKKUA. Luulis että oppis kun jatkat tuota niin kauan että antaa sun nukkua. Unen kieltäminen on muuten kidutuskeino. Sano sille, että eroat jos ei lopeta väkivaltaisuutta.
Mitäs jos siitä itse pilatusta unirytmistä seuraa turhautumista, kun ei kerkeä tekemään lomalla mitään ja se synnyttää tarpeen valittaa asiasta seuraavaan lomaan asti?
Nimimerkillä olen tuommoisesta valittavan kanssa naimisissa.
Yleensä lomalla maataan päivät läpeensä.
Huhtikuussa sitten odotellaan satoa...
Vierailija kirjoitti:
Eroa.
samaa mieltä. jos ei tupn tumempaa tee kuin nukkuu,,niin voi voi. eroo,saat ottaa päivämammitkin miten haluut
Ihan sekopäistä, kun ei anna toisen nukkua. Jos toista väsyttää, saa hän nukkua vaikka koko päivän. Näin toimitaan meillä. Eri asia, jos on suunniteltua menoa.
Valvottamista ja unen riistämistä ollaan pidetty myös kidutuksen muotona vuosisatoja.
Aamutalebaanitpa hyvinkin. Oletteko koskaan miettineet, että isolle osalle ihmisistä ne kesäILLAT ja valoisat yöt on sitä kesän parasta aikaa? Itselleni on. Kesäaamuissa ei ole omasta mielestäni mitään kivaa eikä ihmeellistä.
Parasta lomassa on nukkua myöhempään, herätä hitaasti ja juoda kahveja tunti-pari rauhassa että on kunnolla herännyt ja jopa aamupala maittaa. Sitten päivän touhuihin. Eri asia jos on sovittu meno jonnekin aiemmin. Siihen pystyn kyllä jos on tarve, kunhan saan myös lomailla omaan tahtiini.
Työaamuina herätys on klo 6, pakollinen kahvi naamaan, ekan kerran tunnen olevani läsnä kehossani ja ehkä voisin harkita syöväni jotain siinä klo11-12 maissa. Että vihaan noita aikaisia aamuja!! Nukkumaan en ole valmis ennen klo 24-01, sillä piristyn aina viim.klo 21.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellä ihmisellä unen tarve on n. 7-8 h. Tästä on hyvä pitää kiinni lomallakin. Liiallinen nukkuminen väsyttää entisestään ja voi kertoa, että taustalla on jokin terveysongelma.
Naisilla se on unen tarve on todellisuudessa lähempänä 9:ää tuntia, tuo 7-8h on miehillä tutkittu ihanne. Kun saisi edes lomalla nukkua niinkin paljon. Jos herätys on klo 7, pitää kesälomalla olla nukkumassa jo klo 22, mikä on lievästi sanottuna ankeaa iltavirkuille.
Unen tarve on yksilöllinen, eikä sitä omaa tarvetta tiedä, jos ei pääse sitä vaikka lomalla kokeilemaan. Omalla kohdalla se on 7h ja olen nainen.
Lyhykäisesti testi tehdään niin, että mennään nukkumaan joka ilta suunnilleen samaan aikaan. Riippuu ihmisestä ja ns univelasta kuinka kauan menee, että tilanne tasaantuu, mutta jossain vaihee
Mulla rytmi asettuu lomalla aina luonnostaan muutamassa viikossa 24-08.30/9. Tällä rytmillä voin hyvin.
aikas myöhään teillä, meillä taas ..
Laiskuuskateus on aitoa. Esim. mieheni potee tuollaista välillä.
Uhriutuu jos joutuu herämään kuudelta ja täällä ei olla hiirenhiljaa illalla klo 22, kun painuu pehkuihin.
Jään kuulemma aina nukkumaan kun hän lähhtee töihin ja jos joskus valitan huonosti nukutusta yöstä se on kuulemma turhaa, koska nukun joka päivä yhteentoista.
Hänelle on joku iskostanut mieleen jonkun "työtätekevän mantran" eli jos et köy työssä, et tee mitään ja automasttisedti nukut puoleenpäivään."
Totyus: kun lapsilla koulua herään sina ma-pe klo 7. Lasten loma-aikoina n. klo 9. Hän on vähän höhlä ja sanoo mitä sanoo,mutta en yhtään ihmettelisi että ihan oikeasti tuppaa jotenkin unohtumaan,että en todellakaan nuku arkisin kymmeneen. Harvoin otan mitään nokosia edes päivällä, vsikka muuten laiskottelen
Huvittavia muo muiden kuvitelmat.
Mies on oikeassa! No niin on. On järkevää mennä nukkumaan klo 22 jos pitää herätä klo 6 ja muiden on hyvä olla hiljaa klo 22.
Mutta häneltä on unohtunut, että huomaavaisuus ei ole ollut molemminpuoleista.
Vuosikausiin olin se, joka heräsi aina aikaisemmin kun hän töihin. Ei ollut puhettakaan että olisin päässyt nukkumaan klo 22. Sain jopa nauruja aukaidib nnukkumaan menoistaja joskus jopa suuttui siitä kuinka tylsä ihminen olin, kun en jaksanut pitää silmiä auki klo 23 leffaa katsottaessa.
Mun rytmi on 23-07, ja on vielä keski-iässäkin niin voimakas, että kelloherätys on tuskaa (teenkin lähinnä iltavuoroja) ja toisaalta mikään ei häiritse mun nukkumistani, jos on sen aika, se on kuin pölkyltä putoaisi. Mies on nuoruudessaan ollut aamuyönkukkuja, jonka rytmi menee helposti sekaisin samoin kuin toisella kirjoittajalla aiemmin, 5 tai 11 tunnin öitä. Perhevuosina eri rytmit hiersivät, nykyään ei ole enää sellaisia kiireitä ja molemmat osaavat nauttia siitä omasta ajasta, jonka erirytmisyys tuo toiselle aamuun ja toiselle iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies valitti kun heräsi klo 8.30 mun pieruun. Ollaan kesälomalla mökillä ja mies mieluusti makaisi sängyssä pitkälle aamupäivään. Minä valmistan meille aina aamupalan: kahvia ja tuoreet aamupalasämpylät. Käyttäköön korvatulppia jos emännän aamutoimet häiritsee.
Luuletko olevasi hyväkin ihminen valmistaessasi aamupalan kun toinen haluaa nukkua? Mitä se toinen tekee sillä aamupalalla jos kerran nukkuu? Ärsyttää ihmiset, jotka valmistavat aamupalaa ja sitten suuttuvat kun nukutaan. En edes syö aamupalaa, mutta silti suututaan, että leivät kuivuvat ja voit sulavat pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies valitti kun heräsi klo 8.30 mun pieruun. Ollaan kesälomalla mökillä ja mies mieluusti makaisi sängyssä pitkälle aamupäivään. Minä valmistan meille aina aamupalan: kahvia ja tuoreet aamupalasämpylät. Käyttäköön korvatulppia jos emännän aamutoimet häiritsee.
moni herää sängyssäkin toisen kovaan terävään useisiinkin pieruihin. joku oikein urakalla tyhjentää suoltaan siinä toisen vieressä. miten vaan sais paljon tulemaan ja sitten sittuu veskissä 20 min. padia selate. sitten ei mitään tapadu,haahuilua ,miksi aamulla ei voi käydä kaupassa,ilta koittaa sitten veltosti kauppaan. aina että seuraavana pv sitten teen,,sitö seuraavaa ei tulekaan
Käyttäjä6094 kirjoitti:
Olen jo eläkkeellä ja kyllä silloin tällöin nukun lähes puoleen päivään. Tykkään valvoa myöhään (olen siis iltaihminen), mielestäni myös kesäyöt ovat kauniita, kesän parasta aikaa. Kesäaamuista en niin piittaa. mieluummin nukun pitkään. Ja tyypillisenä ei-aamu ihmisenä en muutenkaan kykenisi syömäänn aamiaista ennen klo 11, ei vaan maistu. Päiväunia en nuku, en käsitä miksi pitäisi ensin herätä aikaisin että sitten voisi nukkua päiväunia. Kuka nyt päivällä nukkuu. Eli summa summarum, antakaa ihmisten seurata luontaista unirytmiään, ainakin viimeistään sitten kun se on eläkkeellä viimeinkin mahdollista.
kuka muka nukkuu pv unia.jopa työpaikoilla ollaan kokeiltu pikku päikkäreitä. alle puoli tuntia. työteho lisääntyy. ja moni siksi,että päivä jaksottuu,eli kuormitus. jos aamulla tekee raskaimpia kotitöitä esim. sitten lounas,lepo, jaksaa iltapäivällä taas jatkaa. ulkomailla siesta-aikaa
Meillä lomalla lapset saa mennä nukkumaan n. klo 24. Huhuuu pitääkö lasua pelätä. Hahhaa tuskin. Ehkä on vähän ihan oikeitakin huolia kun se, koska mennään lomilla nukkumaan.
Suoraan sanottuna ärsyttää esim. ne jotka sanoo että lomilla ei nukuta!
Ylös ulos lenkille!
Menkää keskenänne.
En voisi elää tuollaisen ihmisen kanssa, ainakaan kovin onnellisena. Minua on lapsesta asti syyllistetty nukkumisesta pitkään, aina olisi ollut pitänyt olla kunnon ihminen ja olla tekemässä aamusta jotain tuotteliasta. Tämän trauman takia tunnen syyllisyyttä nukkumisesta, ja erityisesti päiväunille vahingossa nukahdettuani tunnen itseni maailman huonoimmaksi ihmiseksi.
Onneksi oma puolisoni vaalii untani ja jopa kannustaa minua nukkumaan niin paljon kuin nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnioita miestäsi. Mies on perheen pää.
Tämä. Ja voit vapaasti hakata sitä päätä seinään, että oppii olemaan.
Sanot sille miehellesi, että kyllä sinäkin osaat heittäytyä tarpeen vaatiessa hankalaksi jos ei anna sun nukkua. Kiukuttele koko päivä ja voivottele samaan aikaan sitä kuinka hermot on niin kireällä kun TÄÄLLÄ EI SAA NUKKUA. Luulis että oppis kun jatkat tuota niin kauan että antaa sun nukkua. Unen kieltäminen on muuten kidutuskeino. Sano sille, että eroat jos ei lopeta väkivaltaisuutta.