Yhtä asiaa en ymmärrä lapsiperhe köyhyydessä
Oli puhe sitten kouluruuasta, päiväkodin ruuasta, tai vaikkapa puistoruokailuista mitä ainakin Tampereella järjestettiin nyt kesällä. Monelle lapselle se saattaa olla päivän ainoa ateria
Pitääkö tuo oikeasti paikkaansa? Mielestäni siinä tapauksessa pitäisi ottaa lapse(t) pois. Tässä maassa ei yksikään perhe ole siinä pisteessä, ettei ole varaa ostaa ruokaa, ellei itse oikeasti päätä niin. Se on omista valinnoista kiinni. Itse antaisin ennemmin kaikkien ei-välttämättömien laskujen, lainojen mennä ulosottoon, kun kituuttaisin ja lapsi ei saisi syödäkseen.
Kommentit (92)
Esimerkiksi ulosottoon joutunut ei välttämättä saa mitään tukia, koska tulot katsotaan kuitenkin bruttotuloista. Ei siitä mitä käteen jää oikeasti.
Tai jos olet velkasaneerauksessa, käteen saa todella vähän.
Me näimme nälkää isäni kuoleman jälkeen.
Olen yh-perheestä. Meillä oli aina kotona ruokaa. Kaikki tehtiin itse ja marjastettiin jne. Elettiin säästeliäästi. Vaikka rahaa oli vähän niin ruokaa oli aina ja joka päivä. Kumppanilla on ollut toisin eli hänen äitiään ei kiinnostanut ruokkia lapsiaan kotona päivittäin. Minun äidilläni ei ollut mitään persoonallisuushäiriöitä tai mt-ongelmia. Kumppanin äidillä sitä enemmän vaikka töissä kävikin.
Monissa hyvätuloisissa perheissäkään ei lapsille ole kunnon ruokaa tarjolla. Perheiden ja lasten vapaa-aika menee harrastuksissa hyppäämiseen ja syövät vaan kaikenlaisia snakseja juostessaan harrastuksesta toiseen.
Aikuisten ja lasten elämästä on tehty niin kiireellistä ettei ole aikaa pysähtyä syömään, valitettavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla saattaa olla mielenterveydellisiä ongelmia tai muita sairauksia etteivät kykene huolehtimaan edes ruuasta lapsille. Tai ovat päihdeongelmaisia ja silloin ne ovat paljon ennen lapsen tarpeita. Lisäksi rahat menevät helposti niihin tarpeisiin eikä ruokaan. On myös niitä jotka eivät koskaan tee ruokaa kun siihen ei ole elämässä opittu eikä nähdä tarpeelliseksi edes lasten tultua kuvioihin. Ruoka on korkeintaan joku eines kaupan hyllyltä tai pizza. Muutoin nakerretaan vaikka leipää.
Nimenomaan, luettelit just monta syytä miks ne lapset pitäisi ottaa pois.
ap
Valitettavasti meillä on niin paljon ongelmaperheitä, että jos kaikki niiden lapset ottaisi pois, niin taitaisi loppua rahat ja sijoituspaikat. Tämmöistä se on, kun kaikilla on oikeus lisääntyä, vaikka resurssit (henkiset ja rahalliset) eivät riitä edes itsestä huolehtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla saattaa olla mielenterveydellisiä ongelmia tai muita sairauksia etteivät kykene huolehtimaan edes ruuasta lapsille. Tai ovat päihdeongelmaisia ja silloin ne ovat paljon ennen lapsen tarpeita. Lisäksi rahat menevät helposti niihin tarpeisiin eikä ruokaan. On myös niitä jotka eivät koskaan tee ruokaa kun siihen ei ole elämässä opittu eikä nähdä tarpeelliseksi edes lasten tultua kuvioihin. Ruoka on korkeintaan joku eines kaupan hyllyltä tai pizza. Muutoin nakerretaan vaikka leipää.
Tämä ei ole vain mt ongelmaisten ongelma. Tiedän hyvin toimeentulevan ja fiksun juristipariskunnan joka ei koskaan tehnyt ruokaa kotona. Lapsi sai ainoat ateriat tarhassa, kotona vain voileipää. Jääkaappi aina tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi ulosottoon joutunut ei välttämättä saa mitään tukia, koska tulot katsotaan kuitenkin bruttotuloista. Ei siitä mitä käteen jää oikeasti.
Väärää tietoa. Jos on ulosotossa niin yhtälailla on oikeutettu toimeentulotukeen, nimenomaan silloin katsotaan niitä tuloja mitä jää ulosoton jälkeen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään "marttailua" ole jos keittää aamulla mukuloille puuroa, päivällä lämpimän aterian ja valmistaa pienen iltapalan. Välipalana voi olla vaikka maitoa ja leipää, tähän aikaan vuodesta esim. kurkku ja tomaatti on melko edullista. Voiko joku oikeasti olla niin järjetön, ettei lapsen synnyttyä ymmärrä että se on myös ruokittava?!
Sinähän se tässä järjetön olet, jos et usko, että meillä täällä yhteiskunnassa on ihmisiä, joiden toimintakyky e
Ei pidä tukea vaan pitää ottaa lapset pois jos ei kykene niitä ruokkimaan. Miten sellaisessa perheessä lapsi voisi kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi?
-Pitkäaikainen huostaanotto (perhekoti)162 euroa / vrk
-Pitkäaikainen huostaanotto (laitoshoito)256 euroa / vrk
-Pitkäaikainen huostaanotto (sijaisperhe)62 euroa / vrk
Ennemmin siis haluat, että köyhien lapset o
Ne perheet on iänkaiken itkeneet tukien pienuutta. Ennen leikkauksia itkivät samallalailla. Ongelma heillä ei ole se, ettei raha riitä ruokaan, vaan se , ettei tuilla saa työssäkäyvän elintasoa,vaan minimitoimeentulon. Kun eletään yli varojen eikä tehdä omaan elämään muutoksia, että rahat riittäisivät, on lopputulos tämä.
Ei ne lapset noissa perheissä mitään elämä taitoja opi, vain ylisukupolvista köyhyyttä, ja mankumaan rahaa sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä ongelma tuntuu koskettavan vain suomalaisia? Muualta muuttaneiden perheissä kidutaan matalilla palkoilla ilman tukia ja osataan kuitenkin järjestä asiat niin, että lapsilla on ruokaa ja vaatetta päällä, vaikka sitten sitä halvinta ja kierrätettyä. Suomalaisilla on ihmeen huonot taloustaidot. Vai ovatko vain totutettu siihen, että aina joku tarjoaa?
Nokun suomalaisten ei tarvitse ottaa mitään vastuuta omasta elämästään eikä pyrkiä parempaan. Aina yhteiskunta maksaa. Aina. Ja lapset opetetaan samanlaisiksi.
Vasta oli jossain ketjussa kaksi työkyvyttömyyseläkeläistä, joiden oli pitänyt hankki lapsia, ihmettelemässä ku ei rahat riitä. No pakkoko oli lisääntyä. Miksi pitää laskea elämä tukien varaan.
Ja tälle samalle porukalle ei työ kelpaa, koska töihin ei kannata mennä alle 20e tunti. Se niistä pienistä tuista sitten.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman julmaa tekstiä joiltain kirjoittajilta. Voisitte kokeilla elää edes kaksi kuukautta peruspäivärahalla, niin ymmärrys köyhyydestä voisi kasvaa kummasti.
Olen itse hyvätuloinen ja vielä lapsetonkin, mutta ymmärrän hyvin, mitä lapsiperheköyhyys on. En ikinä kehtaisi kirjoittaa kuten jotkut täällä tekevät. Vaikka olisitte kaikki trolleja, sen täytyy tuntua hirvittävältä vanhemmista, jotka yrittävät kaikkensa ylivoimaisen taakan alla.
Mistäpä tiedät, ettei kirjoittajat ole eläneet pienillä tuloilla, ja ole niistä oloista ponnistaneet parempaan. Moni kommentoija ei tosiaankaan ole mikään kultalusikka suussa syntynyt,vaan nimenomaan on omalla toiminnallaan saavuttanut hieman paremman elintason. Minä olen matalapalkka-alalla, työssä, johon moni työtön ei viitsi lähteä, mutta kyllä tässä työllä on ruuan saanut pöytään ja asuntolainan maksanut. Ja lapsetkin on työntekoon oppineet.
Nykytilanne, jossa ihmiset laskevat elämänsä tukien varaan, on kestämätön. Se myös periytyy.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Ulosotossa on laskennallinen suojaosuus, jonka alle ei saa ulosmitata. Ihan siksi, että ihmisille jäisi rahaa elämiseen. Jos olette nähneet nälkää, ongelma on talouden hallinnassa. Raha on mennyt muuhun.
Suomessa nälkää näkevä ei osaa hoitaa talouttaan.
Tuet pitää pääasiassa huolen siitä, että raha riittää kyllä. Jos taloudenhallinan taidot ei ole 5v tasolla.
Toki muutamia poikkeustilanteita löytyy mutta pääasiassa näin.
Uskomattoman julmaa tekstiä joiltain kirjoittajilta. Voisitte kokeilla elää edes kaksi kuukautta peruspäivärahalla, niin ymmärrys köyhyydestä voisi kasvaa kummasti.
Olen itse hyvätuloinen ja vielä lapsetonkin, mutta ymmärrän hyvin, mitä lapsiperheköyhyys on. En ikinä kehtaisi kirjoittaa kuten jotkut täällä tekevät. Vaikka olisitte kaikki trolleja, sen täytyy tuntua hirvittävältä vanhemmista, jotka yrittävät kaikkensa ylivoimaisen taakan alla.