Yhtä asiaa en ymmärrä lapsiperhe köyhyydessä
Oli puhe sitten kouluruuasta, päiväkodin ruuasta, tai vaikkapa puistoruokailuista mitä ainakin Tampereella järjestettiin nyt kesällä. Monelle lapselle se saattaa olla päivän ainoa ateria
Pitääkö tuo oikeasti paikkaansa? Mielestäni siinä tapauksessa pitäisi ottaa lapse(t) pois. Tässä maassa ei yksikään perhe ole siinä pisteessä, ettei ole varaa ostaa ruokaa, ellei itse oikeasti päätä niin. Se on omista valinnoista kiinni. Itse antaisin ennemmin kaikkien ei-välttämättömien laskujen, lainojen mennä ulosottoon, kun kituuttaisin ja lapsi ei saisi syödäkseen.
Kommentit (92)
Toki väliaikaiset tilanteet, akuutit kriisit ovat asia ihan erikseen. Nyt puhun jatkuvasta tilanteesta.
Tämä tulee lisääntymään, kiitos nykyhallituksen toimien.
Ei tuossa ole kyse köyhyydestä. Monen lapsen kotona ei vaan tehdä ruokaa.
Vanhemmilla saattaa olla mielenterveydellisiä ongelmia tai muita sairauksia etteivät kykene huolehtimaan edes ruuasta lapsille. Tai ovat päihdeongelmaisia ja silloin ne ovat paljon ennen lapsen tarpeita. Lisäksi rahat menevät helposti niihin tarpeisiin eikä ruokaan. On myös niitä jotka eivät koskaan tee ruokaa kun siihen ei ole elämässä opittu eikä nähdä tarpeelliseksi edes lasten tultua kuvioihin. Ruoka on korkeintaan joku eines kaupan hyllyltä tai pizza. Muutoin nakerretaan vaikka leipää.
Vierailija kirjoitti:
lapsiperheköyhyys on yhdyssana.
Suksi helvettiin mulkku.
Se lapsen sijoitus vasta maksaa maltaita. Parempi tukea muulla tavalla että kaikki jaksaa.
Itse saan nettona tonnin, siis kaikki tulot nettona tonnin. Asuminen syö 600e kuussa. Sisältäen siis kaikki asumisen kulut. Muita laskuja puhelinlaskut ja netflix. Loput jää mun ja lapsen ruokiin ja päivittäistavaroihin. Juu Netflix ei oo pakko ja välillä sen laitankin tauolle, mutta kun se 7e näillä tuloilla on se ja sama, pankkikin vie enemmän tilinhoitokuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla saattaa olla mielenterveydellisiä ongelmia tai muita sairauksia etteivät kykene huolehtimaan edes ruuasta lapsille. Tai ovat päihdeongelmaisia ja silloin ne ovat paljon ennen lapsen tarpeita. Lisäksi rahat menevät helposti niihin tarpeisiin eikä ruokaan. On myös niitä jotka eivät koskaan tee ruokaa kun siihen ei ole elämässä opittu eikä nähdä tarpeelliseksi edes lasten tultua kuvioihin. Ruoka on korkeintaan joku eines kaupan hyllyltä tai pizza. Muutoin nakerretaan vaikka leipää.
Nimenomaan, luettelit just monta syytä miks ne lapset pitäisi ottaa pois.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole kyse köyhyydestä. Monen lapsen kotona ei vaan tehdä ruokaa.
Ei tehdä ruokaa? Mutta on rahaa kuitenkin ostaa ruokaa? Mä puhuin nimenomaan tilanteista, missä nimenomaan kyse on köyhyydestä. Ei ole rahaa ostaa edes sitä saarioisten makaroonilootaa sinne jääkaappiin. Mukamas.
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse saan nettona tonnin, siis kaikki tulot nettona tonnin. Asuminen syö 600e kuussa. Sisältäen siis kaikki asumisen kulut. Muita laskuja puhelinlaskut ja netflix. Loput jää mun ja lapsen ruokiin ja päivittäistavaroihin. Juu Netflix ei oo pakko ja välillä sen laitankin tauolle, mutta kun se 7e näillä tuloilla on se ja sama, pankkikin vie enemmän tilinhoitokuluja.
Kai tiedät että oot oikeutettu tossa tapauksessa toimeentulotukeen? :DD tänkö takia ne perheet on köyhiä, kun eivät tiedä mitä etuuksia saisivat??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi helvettiin mulkku.
Taas niin asiallinen kommentti, eipä sulta kyllä voi muuta odottaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, luettelit just monta syytä miks ne lapset pitäisi ottaa pois.
ap
Sä voit ottaa heidät kun olet niin täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi helvettiin mulkku.
Taas niin asiallinen kommentti, eipä sulta kyllä voi muuta odottaakaan.
Tiedoksi että mä (ap) en kirjoittanut tuota kommenttia
Köyhyys liittyy usein muihin ongelmiin ja on niiden seuraus, ei syy. Masennus, muut mielenterveysongelmat, päihderiippuvuus, peliriippuvuus jne. Rahallisen tuen lisäksi tarvitaan muutakin tukea. Jaksava, terve ihminen voisikin pärjätä niillä tuilla, joita on tarjolla, mutta ei masentunut, päihderiippuvainen kykene sellaiseen marttailuun.
Niin että köyhiltä pitää riistää kaikki, mikä irti lähtee? Myös lapset. Yksityisen huostaanottobisneksen tuotantovälineiksi, joka maksimoi tuoton veronmaksajien kukkarosta suoraan.
Parin euron koulu- ja puistoruoka on aika huokea vaihtoehto 5000e:n kuukausikuluihin verrattuna. Eikö olisi hyvä, että bisneksen rahoittamisen sijaan vaikka 1/10 siitä rahasta annettaisikin perheelle kipeästi tarrvittavaksi ruokarahaksi.
Onko oma lehmä ojassa? Pyöritätkö sinä omaa huostaanottobisnes-paikkaasi?
Muutamalla lapsella tekee jo pääministeripalkkatason tiliä. Ei tarvita montaa hyödynnettävää.
Vähän aiheen sivusta. Usein vastaavissa keskusteluissa joku alkaa pohtimaan miksi perheellä ylipäätään on lapsia. Ja sitten mainitaan, että on tullut sairaus tms. jonka takia ollaan nyt rutiköyhiä.
Miksi ihmiset eivät rutiinilla ota itselleen sairausvakuutusta jolla kattaa tulojen menetyksen katasrofin sattuessa?
Mieluummin köyhä kuin tyhmä ap.