Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ei ole varaa maksaa opintolainaa ja se siirtyy Kelan perittäväksi

Vierailija
23.07.2024 |

Onko se paljon kalliimpi kuin pankille maksettuna ?

En pysty juuri nyt maksamaan työttömyyden vuoksi lainaa ( työt jatkuu pian) ja lainan maksun muuttaminen maksaisi yli 200 euroa. Kannattako ennemmin tehdä tuo vai päästää Kelan maksuu .

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen sairaus, että ei voi jotain töitä tehdä koulutettuna? En keksi yhtään, siis mitään alaa mitä ei voisi tehdä vaikka sairastuisi. Tuli vain mieleen kun lueskelin tätä keskustelua ja monella tuntuu olevan sairaus syynä siihen ettei ole päivääkään tehnyt töitä. 

en osaa opintolainoista sanoa muuta kuin, että Suomessa on hiton alhaiset opintolainamäärät ja voisin melkein tuon takia vain muuttaa takaisin. Omat tutkinnot on ulkomailta ja opintolainaa on lähemmäs 150 000euroa niskassa. 

Jokin liikuntaa estävä sairaus: urheiluala

Huono näkö: kapteeni, sotilas, poliisi

Merisairaus: merenkulkuala

Diabetes: autolla ajaminen

Vauhtisokeus: autolla ajaminen

Kemikaaliallergia: kampaaja, siivooja, teollisuus

Siitepölyallergia: puutarhuri, kukkakauppamyyjä

Ruoka-aineallergia: ravintola-ala

Pölyallergia: siivousala, virastot, kirjastot

Käsien tärinä: metsuri, hammaslääkäri

Epilepsia: kapteeni, autokuski jne

Vierailija
42/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilevyn pullistuma: istumatyö

Verisuonisairaudet: istumatyö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksa sen lainan pankille, koska kela on taannut sen. Muuten pankki tuskin suostuisi myöntämään opintolainoja, kun ne on aika epävarmoja. Sitten kela perii sitä pankille maksamaansa takaisin sulta ulosoton kautta. 

Kyllä sitä lainaa hoidetaan suoraan Kelalle ja silloin, kun ei ole maksukykyä, Kela ei peri lainaa laisinkaan siltä vähävaraiselta. Ulosottosääntöjen mukaan jokainen laina pitää käyttää kerran kolmessa vuodessa ulosotossa ettei se vanhene. Tottakai Kela perii ulosoton kautta, jos velallisella on maksukykyä, mutta ei halua eikä suostu maksamaan sitä lainaa suoraan Kelalle. Mikäli velallinen haluaa maksaa lainaa suoraan Kelalle, niin se aina ensisijaisesti hoidetaan, mikäli Kela perii velkaa. Kela ei peri velkaa esim. toimeentulotuen asiakkailta, mutta silloin kun on tuloja niin perii ne kaikki ylimääräiset tulot. 

Olen työtön ja toimeentulotuella.

Multa meni ensin opintolaina pankilta kelalle. Heille minimi olis ollut 100e/kk, lainaa tais olla 6000 jotain euroa. No mistä hitosta mä sen maksan, oon työtön ja toimeentulotuella.

Se meni ulosottoon kun mikään pienempi summa ei kelvannut, sitä ei voi suoraan tuistakaan kuitata koska nostin toimeentulotukea.

Ulosotosta palautui aikanaan mulle. Edelleen, minimi 100e/kk tai takaisin ulosottoon lisäkuluineen. Olen edelleen toimeentulotuella ja yritän niin saakelisti pihistää ihan kaikesta, koska en halua lisäkuluja ja haluan sen pois niskastani ja luottotietoni takaisin!

Olen taistellut kelan kanssa, koska järjen mukaan pienituloisena en sitä kykene maksamaan näin isolla summalla. Ja kela sanoo että "takaisin perintä ei saa aiheuttaa uutta toimeentulotuen tarvetta".

He ei tässä tapauksessa kuulemma katso tuloja, sääntö ei koske lainan takausta, se menee ulosottoon jos ei ole varaa maksaa.

Ja niin vinkeää tässä on vielä se, että mä en saa tuota satasta mistään tienata koska se miinustetaan tuesta, saattaisin saadakin sen jostain riivittyä.

Kysyin kelalta, että saanko mennä myymään persettä niin, että ostaja maksaa lainaa pois niin ettei mene tuesta pois. Eivät vastanneet.

Vierailija
44/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatepölyallergia: vaatekaupan myyjän työt

Vierailija
45/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hoitaa asiat kunnolla eikä ajautua tekemisiin ulosoton tai Kelan perintäkeskuksen kanssa.

Vierailija
46/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeä nilkka (vasen)(perinnöllinen)

Kipeä polvi (vasen)(perinnöllinen)

Puuttuva jalka (vasen)(ahtauma?)

Kipeä olkapää (oikea)(perinnöllinen)

Kipeä kyynärhermo (oikea)(perinnöllinen)

Puutuva käsi (oikea)(ahtauma?)

Kipeytyvä selkä (perinnöllinen; skolioosin ja välilevyn riski)

Migreeni herkkyys (perinnöllinen)

Heikki näkö (perinnöllinen)

Liikahikoilu (perinnöllinen)

Astma (perinnöllinen)

Muistiongelmia (perinnöllinen)

Sydämen rytmiongelmia (perinnöllinen)

Erytrosytoosi (perinnöllinen)

Vatsaongelmia (perinnöllinen; esim pahoinvointia, haavaumia, verta ulosteessa, herkkä vatsa jne)

Siitepöly-/pölyallergia (perinnöllinen)

Henkinen uupumus (monisyinen)

Henkinen kipu (kroonistunut)

Yksinäisyys (kroonistunut)

Stressi (kroonistunut)

Matala tasoinen tulehdus (kroonistunut; Alzheimerin, Parkinsonin ja MS taudin uhka)

Apaattisuus (ei masennusta)

+ Monta vuotta jatkunut yksipuolinen ja niukka ruokavalio sekä syömishäiriön oireita (melkein anoreksia, puutisoireita)

Vierailija
47/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen sairaus, että ei voi jotain töitä tehdä koulutettuna? En keksi yhtään, siis mitään alaa mitä ei voisi tehdä vaikka sairastuisi. Tuli vain mieleen kun lueskelin tätä keskustelua ja monella tuntuu olevan sairaus syynä siihen ettei ole päivääkään tehnyt töitä. 

en osaa opintolainoista sanoa muuta kuin, että Suomessa on hiton alhaiset opintolainamäärät ja voisin melkein tuon takia vain muuttaa takaisin. Omat tutkinnot on ulkomailta ja opintolainaa on lähemmäs 150 000euroa niskassa. 

Jokin liikuntaa estävä sairaus: urheiluala

Huono näkö: kapteeni, sotilas, poliisi

Merisairaus: merenkulkuala

Diabetes: autolla ajaminen

Vauhtisokeus: autolla ajaminen

Kemikaaliallergia: kampaaja, siivooja, teollisuus

Siitepölyallergia: puutarhuri, kukkakauppamyyjä

Ruoka-aineallerg

Urheiluala - voi toimia koulutuksesta ja harrasteneisuudesta riippuen esim. valmantajana, terveystiedon opettajana, kunnan liikunta koordinaattorina jne

Huono näkö - jos kapteenilla tarkoitetaan merikapteeni, heillä on paljon erilaisia työtehtäviä esim. satamissa, poliisitkin voivat kaiketi toimia toimistotöissä? Sotilaista en osaa sanoa mitään. 

Diabetes ei estäneet autolla ajoa? Lentämisen ammatikseen kyllä.

Ruoka-allergia - eikö voi tehdä ruokaa vaikka ruokalassa, jossa ei tarvitse maistella mitään? Tuleeko oikeita ja aineiden käsittelystä hanskat kädessä?

Merisairaus, tämän huomaa jo koulutuksen alussa...

Vauhtisokeus, tällä ehkä tarkoitetiin vaikkapa syvyysnäköä, en tiedä. Kai vauhtisokeuden oppii arvioimaan?

Vierailija
48/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipeä nilkka (vasen)(perinnöllinen)

Kipeä polvi (vasen)(perinnöllinen)

Puuttuva jalka (vasen)(ahtauma?)

Kipeä olkapää (oikea)(perinnöllinen)

Kipeä kyynärhermo (oikea)(perinnöllinen)

Puutuva käsi (oikea)(ahtauma?)

Kipeytyvä selkä (perinnöllinen; skolioosin ja välilevyn riski)

Migreeni herkkyys (perinnöllinen)

Heikki näkö (perinnöllinen)

Liikahikoilu (perinnöllinen)

Astma (perinnöllinen)

Muistiongelmia (perinnöllinen)

Sydämen rytmiongelmia (perinnöllinen)

Erytrosytoosi (perinnöllinen)

Vatsaongelmia (perinnöllinen; esim pahoinvointia, haavaumia, verta ulosteessa, herkkä vatsa jne)

Siitepöly-/pölyallergia (perinnöllinen)

Henkinen uupumus (monisyinen)

Henkinen kipu (kroonistunut)

Yksinäisyys (kroonistunut)

Stressi (kroonistunut)

Matala tasoine

Nuo kaikki on olemassa sinulla vain korvien välissä ja olet ainoastaan luulosairas. Ja ylipäätään millä tavalla nuo edes estäisi työntekoa?

Vierailija
49/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä maksaa 200 euroa? Mun pankissa lyhennysvapaan hakeminen maksoi noin 50 euroa, olen kahteenkin otteeseen pitänyt lyhennysvapaan opintolainan maksussa. 

Maksusuunnitelman muuttaminen. S-pankki.

Vierailija
50/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa asiat kunnolla eikä ajautua tekemisiin ulosoton tai Kelan perintäkeskuksen kanssa.

Olisko sulla siis mulle kokoaika töitä näiden pätkien sijaan. Olen ihan valmis muuttamaan paikkakuntaakin. 

Vierailija
51/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
52/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ainakaan menettää luottotietoja.

Hieman riippuu. Omalla kohdella kannatti. Sitä ennen en saanut sosiaaliturvaa ja jouduin elämään velaksi. Kun meni luottotiedot, pääsin sosiaaliturvan piiriin ja ikinä ei enää ole tarvinnut elää velaksi. Olen nyt paremmassa asemassa köyhänä. Mulla sairastuminen ja vastoinkäymiset aiheutti tuon paljon pelätyn tilanteen, että menee luottotiedot, mutta ihan suoraan sanoen, mun elämä on ollut sen jälkeen parempaa ja mulla on parempi elintaso kuin silloin, kun joutui ostamaan velaksi ruokaa. Ei mua kaduta yhtään, että meni luottotiedot ja juurikin tuon opintolainan takia taisi mennä. 

Nykyään luottotiedot myös puhdistuu kun on velat kuitattu. Ei ole enää sellainen vuosien häpeärangaistus sen jälkeenkin, kuten ennen. 

Vierailija
53/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei siitä koulutuksesta ole selvinnyt syystä tai toisesta?

Vierailija
54/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuu, onpa hienoa!

Mä puskin itseni läpi hommaan raksalle ja maalariksi, mistä tulikin ihan unelmien työpaikka. Jouduin pihalle taloudellisista syistä, sitä kuitenkin mietitään.

Ensimmäisen kerran pomo katsoi kauhistuneesti, kun laittoivat mut ensimmäisenä työnä katon päälle. Huusin sieltä että "mulla on muuten paniikkihäiriö, jos saan kohtauksen niin joudutte hakemaan mut alas!". Pikkuhiljaa tutustuttiin ja kyselivät lisää.

Mulla ei koulutusta, ei työkokemusta. Kärsin mm paniikkikohtauksista, dissosiaatiokohtauksista, löytyy ptsd, mä en nuku ilman lääkkeitä ja tässäkin työssä alussa vain rauhoittavan voimin. (Oisko tämä edes laillista?)

Pysyn jotenkin suht toimintakykyisenä tosiaan vain unilääkkeillä ja rauhoittavilla. Kuka mut palkkaisi näillä tiedoilla? Ja lääkärit ei noita lääkkeitä loputtomiin anna vaikka mikä olis.

Nämä tyypit oli aivan mahtavia eivätkä cvtä edes kyselleet ja antoivat mulle mahdollisuuden.

Mutta oikeasti? Tällä taustalla ja tiedoilla?

Jos todenmukaisia ollaan, niin oon turvallisuusriski kutakuinkin missä tahansa. Ja kuinka mä teen töitä kun en vaan nuku kuin maksimissaan nelisen tuntia yössä ja oon jo pelkän unettomuuden takia pihalla, se itsessään vastaa jo humalatilaa.

(Ja ei, en vetoa diagnooseihin tässä, haluan töihin ja kovasti haen ja yritän)

Vierailija
55/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, oikeesti 😮

Miten kukaan ei ole tajunnut? 😳

Vierailija
56/58 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Puuttuva jalka (vasen)(ahtauma?)

Puutuva käsi (oikea)(ahtauma?)" 

Puuttuva pää (ei aivotoimintaa), 🤭

Vierailija
57/58 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periikö kela lainoja ikuisesti ulosoton kautta? Eli aina kun menet töihin niin maksat lainaa pois ja käyttöön jää se minimi? Kyllä makselisin kiltisti pankille sen sijaan että olisin ikuisesti köyhä ulosoton takia. Ei näytä olevan mitään herkkua tuo ulosoton asiakkuus kun raadat niska limassa ihan hyvällä palkalla ja elät tosi köyhästi.

Vierailija
58/58 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"   Kysyin kelalta, että saanko mennä myymään persettä niin, että ostaja maksaa lainaa pois niin ettei mene tuesta pois. Eivät vastanneet.   "

Eikös sitä ole sitten yrittäjä, kaikki tuet pois ja veroja maksamaan? 🤣