Jos ei ole varaa maksaa opintolainaa ja se siirtyy Kelan perittäväksi
Onko se paljon kalliimpi kuin pankille maksettuna ?
En pysty juuri nyt maksamaan työttömyyden vuoksi lainaa ( työt jatkuu pian) ja lainan maksun muuttaminen maksaisi yli 200 euroa. Kannattako ennemmin tehdä tuo vai päästää Kelan maksuu .
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kela perii sitä ulosoton kautta. Tulee kaikki ulosoton kulut ja 7% vuosikorko. Se 200€ on barmasti halvempi, jos on oletettavissa, että tilanne muutaman kuukauden kuluessa paranee.
Ei peri. Kela vie lainan silloin ulosottoon, kun Kela ei halua tai ei voi periä lainaa suoraan velalliselta ja Kela siis vie lainan ulosottoon juurikin silloin, kun ei peri sitä velkaa. Jos maksaa velkaa suoraan Kelalle, laina ei ole silloin ulosotossa. Kela ei aina peri lainaa vähävaraisilta ja vie sen lainan ulosottoon säännöllisesti muutaman vuoden välein, ettei se velka vanhene. Itse en saanut maksusopimusta Kelan kanssa ja Kela kieltäytyi. Mulle ne on sanoneet, että jos laina on ulosotossa, silloin sitä velkaa ei peritä. Juurikin niin.
Kela ei peri, vaan ulosotto perii. Yksinkertaista.
Jos maksaa Kelalle, ei mene u
No mulla on opintolainat Kelalla, niin tiedän miten homma toimii. Jos Kela mulle ilmoittaa, ettei lainoja peritä silloin, kun ne on ulosotossa niin uskon. Kela saa varattomuuspäätöksen UO:lta ja ei peri lainaa, kun on se varattomuuspäätös. Näin se menee köyhimpien kanssa. Jos henkilöllä on maksukykyä, Kela sitten yrittää tehdä maksusopimuksen, mutta jos ei ole maksukykyä, Kela ei suostu siihen maksusopimukseen eikä niitä kiinnosta pätkän vertaa. Minulta Kela ei tällä hetkellä peri velkaa, koska mulla ei ole maksukykyä. Käytännössä tarkoittaa, ettei niitä perintäkirjeitä ja laskuja tule yhtään mistään. Ei Kelasta eikä ulosotosta. Kela ei siis varattomilta peri velkoja ja perii niitä vain silloin, kun on maksukykyä eli niitä tuloja, joista voi periä velkoja. Ei se ulosotto ole aina perintätoimi vaan sillä varmistetaan, ettei velka vanhene. Lähes kaikki velat vanhenee 3 vuodessa, jos niitä ei peritä UO:n kautta.
"No mulla on opintolainat Kelalla, niin tiedän miten homma toimii. Jos Kela mulle ilmoittaa, ettei lainoja peritä silloin, kun ne on ulosotossa niin uskon. Kela saa varattomuuspäätöksen UO:lta ja ei peri lainaa, kun on se varattomuuspäätös. Näin se menee köyhimpien kanssa. Jos henkilöllä on maksukykyä, Kela sitten yrittää tehdä maksusopimuksen, mutta jos ei ole maksukykyä, Kela ei suostu siihen maksusopimukseen eikä niitä kiinnosta pätkän vertaa. Minulta Kela ei tällä hetkellä peri velkaa, koska mulla ei ole maksukykyä. Käytännössä tarkoittaa, ettei niitä perintäkirjeitä ja laskuja tule yhtään mistään. Ei Kelasta eikä ulosotosta. Kela ei siis varattomilta peri velkoja ja perii niitä vain silloin, kun on maksukykyä eli niitä tuloja, joista voi periä velkoja. Ei se ulosotto ole aina perintätoimi vaan sillä varmistetaan, ettei velka vanhene. Lähes kaikki velat vanhenee 3 vuodessa, jos niitä ei peritä UO:n kautta. "
Siis maksamattomat perintään menneet velat vanhenee kolmessa vuodessa, jos niitä ei käytä ulosotossa. Siksi ainakin minulla nekin velat tai maksut käy ulosotossa 2-3 vuoden välein, jotka ei muuten ole perinnässä. Tiedän tuon hyvinkin, koska mulla on ollut velkoja, joita velkoja ei ole antanut maksaa. Jos velkoja ei halua, että minä maksan velkaa, niin en muuten todellakaan maksa velkaa. Voin niillä rahoilla tehdä muutakin.
Miten on, pystyisitkö saamaan hetken lyhennysvapaata?
Itselläkin opintolainaa reippaasti, mutta tällä hetkellä seuraava lyhennys odottelee alkuvuodessa 2026.
Hitto, kun ärsyttää ja kaduttaa, että tuli tuota typerää opintolainaa otettua. Onneksi olen lyhentänyt siitä nyt jo puolet pois eikä jäljellä oleva summa ole mitenkään massiivinen enää, mutta ärsyttää niin paljon. Se oli todellakin virhe, muka ilmasta rahaa sanottiin silloin ja höpö höpö. Varsinkin nyt kun siihen tulee kivasti korkoja ja pankin maksuja päälle.
Olin vielä itse töissä silloin kun sitä lainaa otin, tosin nollasopparilla ja työ oli jatkuvasti epävarmaa niin sillä lainalla paikkailin omaa taloutta. Silti nyt on jo pari vuotta kaduttanut ja ollut fiilis, että voi kunpa olisi jotain muuta silloin keksinyt, niin ei olisi tätä rasitetta elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ainakaan menettää luottotietoja.
Hieman riippuu. Omalla kohdella kannatti. Sitä ennen en saanut sosiaaliturvaa ja jouduin elämään velaksi. Kun meni luottotiedot, pääsin sosiaaliturvan piiriin ja ikinä ei enää ole tarvinnut elää velaksi. Olen nyt paremmassa asemassa köyhänä. Mulla sairastuminen ja vastoinkäymiset aiheutti tuon paljon pelätyn tilanteen, että menee luottotiedot, mutta ihan suoraan sanoen, mun elämä on ollut sen jälkeen parempaa ja mulla on parempi elintaso kuin silloin, kun joutui ostamaan velaksi ruokaa. Ei mua kaduta yhtään, että meni luottotiedot ja juurikin tuon opintolainan takia taisi mennä.
Nykyisillä opiskelijoilla ei ole valinnanvaraa, kun opintotuki on muutettu lainapohjaiseksi.
Mikä maksaa 200 euroa? Mun pankissa lyhennysvapaan hakeminen maksoi noin 50 euroa, olen kahteenkin otteeseen pitänyt lyhennysvapaan opintolainan maksussa.
Vierailija kirjoitti:
Hitto, kun ärsyttää ja kaduttaa, että tuli tuota typerää opintolainaa otettua. Onneksi olen lyhentänyt siitä nyt jo puolet pois eikä jäljellä oleva summa ole mitenkään massiivinen enää, mutta ärsyttää niin paljon. Se oli todellakin virhe, muka ilmasta rahaa sanottiin silloin ja höpö höpö. Varsinkin nyt kun siihen tulee kivasti korkoja ja pankin maksuja päälle.
Olin vielä itse töissä silloin kun sitä lainaa otin, tosin nollasopparilla ja työ oli jatkuvasti epävarmaa niin sillä lainalla paikkailin omaa taloutta. Silti nyt on jo pari vuotta kaduttanut ja ollut fiilis, että voi kunpa olisi jotain muuta silloin keksinyt, niin ei olisi tätä rasitetta elämässä.
Uskalsin ottaa opintolainaa, koska opiskelin alaa, jossa oli melko varmat työt ja säännöllinen palkkatyö melko hyvällä palkalla. Opiskelin kahta alaa eli käytännössä ei työllistävää ja työllistävää. Koska opiskelin paljon ja toista alaa opiskelin vapaa-aikana, laina oli pakollista. Ei mulla tullut mieleen, että alan sairastella alle 30-vuotiaana. Juuri silloin, kun olin sopinut työpaikasta sairastuin vakavasti. Sitten tuli vuosikausien sairastelukierre ja opintolainoja erääntyi samalla takaisin maksuun. Mulla oli sellainen tilanne, että pankit ei halunneet maksusopimusta, koska mulla ei ollut oikein mitään säännöllistä tuloa ja sitä ennen oli ollut pitkä aika, että käytännössä rahoitin elämän velaksi. Ihan kaikki muut velat olin kyllä maksanut onneksi kokonaisuudessaan ja oli vaan tuo opintovelka. Mut elämä ei mennyt niin kuin nuorena suunnitteli, että hyvällä koulutuksella säännöllisessä työssä lyhennetään velkaa. Mun suunnitelmaan ei kuulunut sairastelu tai vastoinkäymiset, kun opintolainat erääntyy.
Jep, sehän se on. Ei voi ajatella, että elämä aina menee niin kuin on aikonut, tai suunnitellut.
Sääliksi käy nuoria, jotka valmistuu 30-40k€ velkataakka niskassa epävarmaan massatyöttömyyden ja pätkätöiden aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisillä opiskelijoilla ei ole valinnanvaraa, kun opintotuki on muutettu lainapohjaiseksi.
No on se ollut lainapohjainen omanakin aikana eli ei ole mitään muuta sosiaaliturvaa saanut opiskelijana. Opiskelin paljon, mutta olihan mulla kaikenlaisia velkoja silloin, kun suoritti opintoja täyspäiväisesti ja juuri sen takia, ettei mitään sosiaaliturvaa saanut. Kaikki muut velat sain aina maksettua, mutta tuo opintolaina on sen verran iso, ettei siitä ole köyhänä voinut päästä millään eroon. Kyllä korkoja tulee niin paljon, että mun lyhennykset on lyhentäneet käytännössä vaan korkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jep, sehän se on. Ei voi ajatella, että elämä aina menee niin kuin on aikonut, tai suunnitellut.
Sääliksi käy nuoria, jotka valmistuu 30-40k€ velkataakka niskassa epävarmaan massatyöttömyyden ja pätkätöiden aikaan.
Ongelma on se voimakas uskomus, että hyvällä koulutuksella pääsee hyviin töihin ja velka tulee kyllä hoidettua. Mun ikäisillä siis nelikymppisillä on tietysti suurimmalle osalle noin käynyt ja he sitten opettavat lapsilleenkin, että kyllä töihin pääsee, kun opiskelee. Oma isäkin opiskeli lainalla ja pääsi hyviin töihin, joissa maksoi lainat nopeasti pois niin meille aina sanottiin, että sen opintolainan voi ottaa ja sitä pidettiin ihan harmittomana. Kyllä se melko harmiton laina on, ei siitä ole muuta haittaa kuin se, että köyhä pysyy köyhänä, vaikka olisi tuloja.
Se menee ulosottoon ja siihen tulee ulosottokulut päälle.
Mikä on sellainen sairaus, että ei voi jotain töitä tehdä koulutettuna? En keksi yhtään, siis mitään alaa mitä ei voisi tehdä vaikka sairastuisi. Tuli vain mieleen kun lueskelin tätä keskustelua ja monella tuntuu olevan sairaus syynä siihen ettei ole päivääkään tehnyt töitä.
en osaa opintolainoista sanoa muuta kuin, että Suomessa on hiton alhaiset opintolainamäärät ja voisin melkein tuon takia vain muuttaa takaisin. Omat tutkinnot on ulkomailta ja opintolainaa on lähemmäs 150 000euroa niskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kela perii sitä ulosoton kautta. Tulee kaikki ulosoton kulut ja 7% vuosikorko. Se 200€ on barmasti halvempi, jos on oletettavissa, että tilanne muutaman kuukauden kuluessa paranee.
Ei peri. Kela vie lainan silloin ulosottoon, kun Kela ei halua tai ei voi periä lainaa suoraan velalliselta ja Kela siis vie lainan ulosottoon juurikin silloin, kun ei peri sitä velkaa. Jos maksaa velkaa suoraan Kelalle, laina ei ole silloin ulosotossa. Kela ei aina peri lainaa vähävaraisilta ja vie sen lainan ulosottoon säännöllisesti muutaman vuoden välein, ettei se velka vanhene. Itse en saanut maksusopimusta Kelan kanssa ja Kela kieltäytyi. Mulle ne on sanoneet, että jos laina on ulosotossa, silloin sitä velkaa ei peritä. Juurikin niin.
Kela ei peri, vaan ulosotto perii. Yks
Ulosotossa oleva velat vanhentuvat 5 vuodessa, jos vanhentumista ei katkaista. Lopullisesti vanhentuvat 15 vuodessa.
Totta on, että ei enää Kela peri eikä Kelalle makseta, jos velka on ulosotossa. Tämä pätee myös elatusmaksuihin ja muihin ulosottoon meneviin Kela-maksuihin. Silloin niitä perii ulosotto.
Ja Kela puolestaan laittaa maksamattomat opintolaina velat ulosottoon jolloin perintätoimisto pääsee karhuamaan moninkertaisesti sen mitä oli alunperin velkaa. Minulle kävi näin koska luulin että velat saisi anteeksi jos ne jättää huonossa taloustilanteessa maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Se menee ulosottoon ja siihen tulee ulosottokulut päälle.
Tuleehan maksusopimuksestakin 200€, ja luultavasti pankin korko on vähintään sama kuin ulosoton.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sellainen sairaus, että ei voi jotain töitä tehdä koulutettuna? En keksi yhtään, siis mitään alaa mitä ei voisi tehdä vaikka sairastuisi. Tuli vain mieleen kun lueskelin tätä keskustelua ja monella tuntuu olevan sairaus syynä siihen ettei ole päivääkään tehnyt töitä.
en osaa opintolainoista sanoa muuta kuin, että Suomessa on hiton alhaiset opintolainamäärät ja voisin melkein tuon takia vain muuttaa takaisin. Omat tutkinnot on ulkomailta ja opintolainaa on lähemmäs 150 000euroa niskassa.
Voi kuule, niitä sairauksia on aika paljon! Jos sairaus on vaikkapa paha aivovamma, ei paljon auta, vaikka liikuntakyky säilyisi, kun ei tasapaino ja muut taidot riitä edes siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja Kela puolestaan laittaa maksamattomat opintolaina velat ulosottoon jolloin perintätoimisto pääsee karhuamaan moninkertaisesti sen mitä oli alunperin velkaa. Minulle kävi näin koska luulin että velat saisi anteeksi jos ne jättää huonossa taloustilanteessa maksamatta.
Ei pääse perintätoimisto väliin niin kun tavallisissa lainoissa, koska valtion takaama opintolaina menee suoraan Kelalle ja Kelalta edelleen ulosottoon. Tavallisia velkoja kierrätetään perintätoimistojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni puhkesi kaksi autoimmuunisairautta opiskeluaikana. Kunto heittelee valtavan paljon, välillä on hyviä päiviä, kun jaksaa, välillä on kuukausia, kun voimat on täysin poissa. Sillä lailla luotettavasti ja säännöllisesti työkuntoinen ja kykyinen en ole, että pärjäisin missään töissä, joissa pitää tasaisesti suoriutua.
Turha maksu, jos et pysty sitä noudattamaan. Ja sen jälkeen tulisi kuitenkin ne perintäkulut, jotka olisivat ehkä vähemmän.