Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on tekosyysi sille ettet kuluta? Suomen talous tarvitsee kulutusta jotta saame talouskasvua!

Vierailija
22.07.2024 |

Haluammeko että verotus pysyy nykyisenä eikä ainakaan nouse ja että verovaroin rahoitetut palvelut pysyvät olemassa? Silloin on kulutettava! 

https://www.hs.fi/talous/art-2000010580609.html

Kommentit (269)

Vierailija
181/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin mm. vaatteita, kosmetiikkaa, kodin tavaroita. Tuotetaanko Suomessa mitään näistä? Kosmetiikkaa on yksi tunnettu merkki, Lumene, mutta sitä ei myydä täällä ja ihan Euroopassa ollaan. H&M ketjun rytkyjä löytyy joka paikasta, miksei Lindexiä?

Miksi suomalaiset firmat eivät vie tuotteitaan ulkomaille?

Viehän ne. Joku Marimekkokin on tunnettu ulkomailla ja Biden raahasi lapsenlapsensa tänne ostamaan marimekko-converseja.

Marimekko vain on sen hintainen putiikki, ettei se oikein saa jalansijaa tavallisen kansan keskuudessa eikä toisaalta ole tarpeeksi luksus maailman rikkaille. 

Täällä pitäisi nimenomaan kehittää joku IKEA tai H&M joka vetoaa massoihin. Muumit taitaa olla ainoa ulkomailla myyvä tavallisen tallaajan tuote kun ei ole Nokiaa eikä Roviota.

H&M on ihan kuraa. Lindex tekee samanlaista halpavaatekuraa, mutta ei markkinoi niitä ulkomaille. Miksi ei? Miksi ei Marimekko laita vaikka pientä liikettä Marbellaan, ihan näyteikkunaksi. Paikka on pullollaan maksukykyisiä asiakkaita eri puolilta maailmaa. Marbella toki vain yksi monien vastaavien joukossa. Ei niitä kukaan tule Suomesta asti hakemaan.

Vierailija
182/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa kulutettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Great reset käynnissä valitettavasti.

Vain Suomessako? Esimerkiksi monessa Euroopan maassa on nostettu palkkoja tuntuvasti, on jaettu automaattisesti sähkötukea jne. eli määrätietoisesti estetty ostovoiman romahdus. Itse asun sellaisessa maassa, joten tiedän mistä puhun. 

On ollut myös uutisia, joista voi päätellä saman, uusimpana:

"Nordea: Korttimaksut kesäkuulta eivät lupaa taloudelle hyvää

Suomessa kulutus sakkasi monella osa-alueella enemmän kuin Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa."

https://www.hs.fi/talous/art-2000010580609.html

Kyllä tämä tilanne tässä mittakaavassa on lähinnä vain Suomessa.

Suomessa ei aikuiselämäni aikana (olen 35v) ole varmaan kertaakaan oikeasti laskenut hinnat. Ehkä jotain pientä viilausta, mutta pääsääntöisesti hinnat nousee asioiden x y ja z takia ja palkat sitten saa hinnat kiinni ehkä joskus. Mitään korjaavia toimenpiteitä ei tule. Aina vain nostetaan veroja tai lasketaan tukia. Tai sekä että.

Sitten tuollaiset sähkötuet, mitä esim asuinmaassasi on. Muualla ne pyritään järjestämään kattavasti, Suomessa taas laitetaan aina sellaiset ehdot, että mahdollisimman harva saisi ko tukea.

Opintolainan takaisinmaksu on vähän tällainen. Pitää valmistua tavoiteajassa, mutta lainaa pitää myös olla paljon. Itselläni oli 3000e, joten en ollut oikeutettu ko tukeen. Eikä moni muukaan opintojen ohella töissä käynyt.

Vierailija
184/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman ja Suomen rikas rahastava eliitti teki sen virheen että ahneuksissaan tuhosivat tavallisten ihmisten ostovoiman pysyvästi 2022-2023 valtavilla hintojen ja katteiden nostoilla ja nyt alkavat ihmetellä kun hitaasti mutta varmasti konkurssiaallot etenevät...

Vierailija
185/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskettiin muuttua nollapäästöiseksi kymmennessä vuodessa, olen aloittanut sopeuttamisen.

Vierailija
186/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulutan aivan kauheasti. Viime kuussa käytin 20 k yhteen lomamatkaan. Ikävää, etteivät rahat jää Suomeen, mutta minkäs minä sille voin etten löydä Suomesta mitään mitä haluaisin ostaa. Tuottakaa jotain kulutustavaraa, ei yksityinen ihminen mitään sellua osta Suomesta. Leivän ja särvimen ostan maasta, jossa asun.

Suomessa on kyllä umpisurkeaa tarjontaa kaikessa paitsi irtokarkeissa. Usein sanotaan ettei voi tilata myyntiin, koska kukaan ei osta, mutta mistä sitä tietää ostaako, jos ei tilaa. 

Eikö voi tilata vaikka sitten pientä kokeiluerää jotain tuotetta ja katsoa mikä menekki sillä olisi? Koskee ihan kaikkea kulutustavaraa: vaatteita, huonekaluja, kankaita, tarroja, sisustuskrääsää, oven vetimiä, tapetteja...

Pientä kokeiluerää ei voi tilata ja jos voi niin sen hinta on niin törkeä että et viitsi sillä hintaa myydä sitä asiakkaille, vaikka jättäisit katteen ja samalla oman palkkasi pois hinnasta. Isot firmat ostaa isoja määriä paljousalennuksella ja ilman rahtikuluja, ei pienet suomalaiskaupat pysty.

Vierailija
187/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun pitäisi pelastaa Suomi, kun tämän maan hallitus kuitenkin torppaa kaiken ja tuhoaa maan. Säästän pahanpäivän varalle, kun koskaan ei tiedä kauan tämä Kokoomus-EK-hel vetti tulee jatkumaan. mistä mä voin tietää, milloin mut irtisanotaan, mies irtisanotaa, lasten työsopimuksia jatketaan, saadaanko uutta työtä, josta maksetaan jopa palkkaa jne.

Vierailija
188/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolesta verotusta voisi nostaa, kulutus valuu kuitenkin ahneiden yrittäjien mersuihin.

Vierailija
189/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa niiden krääsätuotteiden ostaminen ulkomaisista nettikaupoista ja lukemattomien ulkomaanmatkojen tekeminen ja matkustk Suomessa ja käykää Suomessa museoissa, ravintoloissa, ym. vapaa-ajan huvituksissa. Mutta ei kun valitetaan vaan, kun kaikki on niin kallista. Mikä mä olen yksinäni tätä maata pelastamaan.

Vierailija
190/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näillä hinnoilla, ennemmin tilaan Kiinasta. Hallituksen oma syy.

Vierailija
191/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen ulkomailla ja käytän mahdollisimman vähän rahaa silloin kun käyn Suomessa. En näe mitään syytä miksi vielä pitäisi käyttää Suomessa rahaa muuhun kuin pakolliseen. 

Vierailija
192/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua Suomelle mitään hyvää. Siinä tekosyy.

Vierailija
193/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran säästän, mutta en ole koskaan ollut mikään kerskakuluttaja. Ostan pakolliset ja vaatteita silloin tällöin ehkä kolme vuodessa. Lapselle myös vaatetta ja synttäreitä ja jouluna jotain. Uusi tv on hankittava ens vuonna.

Nyt kiinnostaisi kuulla mistä olet ostanut sukat, jotka kestävät vuosikausia. Kun tavallisesti niitä kuluu vuodessa monta paria ja täällä meillä parsitaan ohuitakin sukkia säästösyistä.

Olen eri, mutta ostan Cittarista monesti 1€ sukkapareja jos siellä joskus käyn. Hyvin ovat mulla pysyneet ehjänä vuosikausia samat parit. Pesen 40-asteessa joka päivä käytön jälkeen. Töki olen 48kg painava nainen eli ei ehkä kulu sukatkaan samalla lailla kuin jollain 70kg painavalla?

39-vuotias olen. Kotona tykkään pitää usein myös 1€ sukkien päällä lahjaksi saatuja villasukkia eli tosiaan on varmasti osin myös sen takia säilynyt jo 4 vuotta ilman yhtäkään reikää. Kannattaa myös kiinnittää huomiota varpaan kynsiin. Itse leikkaan ja viilaan niitä lähes viikottain, samalla kun laitan kynsilakat eli eivät pääse rispaamaan sukkien kärkiä. Ja toki muutenkin rasvaan jalkoja että pysyvät pehmeinä ja sileinä.

Vierailija
194/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan minkä ehdin, eli aivan kuten ennenkin. En ymmärrä, onko ihmisistä tullut jotain ylivarovaisia, vaikka mitään tarvetta sellaiselle ei ole.

Vierailija
195/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein mitään mihin kuluttaisin, kun en tarvitse uusia tavaroita ja jos tarvitsen tilaan ne saksasta tai kiinasta.

Oikein. Suomesta ei kannata mitään muuta ostaa kuin välttämättömyyksiä. Ei tätä kommariutopiaa saada millään muulla tuhottua kuin sillä, että siltä viedään olemassaolon edellytykset = verot.

Vierailija
196/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolesta verotusta voisi nostaa, kulutus valuu kuitenkin ahneiden yrittäjien mersuihin.

Hah, ennemmin muualta tulleiden eläkkeisiin ja elättämiseen. Nämä eivät ole maksaneet senttiäkään mistään itse, eläkemaksuista puhumattakaan. Itse tienattu Mersu on irtokarkki sen rinnalla.

Vierailija
197/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun pitäisi pelastaa Suomi, kun tämän maan hallitus kuitenkin torppaa kaiken ja tuhoaa maan. Säästän pahanpäivän varalle, kun koskaan ei tiedä kauan tämä Kokoomus-EK-hel vetti tulee jatkumaan. mistä mä voin tietää, milloin mut irtisanotaan, mies irtisanotaa, lasten työsopimuksia jatketaan, saadaanko uutta työtä, jota maksetaan jopa palkkaa jne.

Tämä. Lapset opiskelee, tukia leikataan, töitä heillä ei ole niin paljoa/jatkuvasti että sillä eläisi, moni opiskelukaveri oli kesän ilman mitään töitä. En halua että ottavat lainaa jatkossakaan.

Itse osa-aikatöissä ja soviteltua leikattiin. Pientä raskaan työn tuomaa vaivaa alkaa olla, tutkimuksiin ei pääse, joku päivä tulen vielä irtosanotuksi kun en enää selviä tarpeeksi tehokkaasti tai saikutan liikaa vaivoineni. Tai minusta tulee työkyvytön.

Sen verran hulvattomalta näyttää tämä meno että kyllä tarvii "sukanvarteen" kerätä kaikki minkä pystyy säästämään.

Vierailija
198/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi pro-venäjä tyypit tekevät kaikkensa että nykyhallitus epäonnistuu. T. Persu

Pelkkää epäonnistumistahan se onkin ollut. Suomi olisi kaikin puolin paremmassa tilanteessa, jos oikeisto ei olisi päättänyt yhtäkään päätöstä.

Vierailija
199/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, ennemmin muualta tulleiden eläkkeisiin ja elättämiseen. Nämä eivät ole maksaneet senttiäkään mistään itse, eläkemaksuista puhumattakaan. Itse tienattu Mersu on irtokarkki sen rinnalla.

Jotenkin tällaisista kirjoituksista tulee mieleen erään viiksekkään sakalaisen miehen kiihkoilut liki 100 vuotta sitten. Toistaako historia jälleen itseään.

Vierailija
200/269 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen pitäisi luoda uusi kulutusvero yhteistyössä pankkien kanssa. Jokaiselle tulojen mukaan keskiarvio siitä kuinka paljon niillä tuloilla kulutetaan länsimaissa. Tämän suuruinen vero tulisi maksettavaksi ellei ole kuluttanut sen edestä.

Tämä se ratkaisu tulee olemaan mikäli kulutus ei luonnostaan korjaudu. Ikävä tosiasia on se että talousjärjestelmämme tarvitsee ikuista kasvua eli kulutusta. 

Jokainen tietää ettei se toimi mutta kun parempaa ei ole niin näillä mennään. 

Hyvin ristiriitaista vihreän aatteen kanssa jota kaikki puolueet ajaa. Ei ole tuossa sitten päätä eikä häntää.