Mikä on tekosyysi sille ettet kuluta? Suomen talous tarvitsee kulutusta jotta saame talouskasvua!
Haluammeko että verotus pysyy nykyisenä eikä ainakaan nouse ja että verovaroin rahoitetut palvelut pysyvät olemassa? Silloin on kulutettava!
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran säästän, mutta en ole koskaan ollut mikään kerskakuluttaja. Ostan pakolliset ja vaatteita silloin tällöin ehkä kolme vuodessa. Lapselle myös vaatetta ja synttäreitä ja jouluna jotain. Uusi tv on hankittava ens vuonna.
Nyt kiinnostaisi kuulla mistä olet ostanut sukat, jotka kestävät vuosikausia. Kun tavallisesti niitä kuluu vuodessa monta paria ja täällä meillä parsitaan ohuitakin sukkia säästösyistä.
Olen eri, mutta ostan Cittarista monesti 1€ sukkapareja jos siellä joskus käyn. Hyvin ovat mulla pysyneet ehjänä vuosikausia samat parit. Pesen 40-asteessa joka päivä käytön jälkeen. Töki olen 48kg painava nainen eli ei ehkä kulu sukatkaan samalla lailla kuin jollain 70kg painavalla?
Kulutan kuten ennenkin, mutta hyödynnän entistä enemmän hullunhalpaa Temua.
Kun palkasta jää kokopäivätyöstä käteen pakollisten kulujen jälkeen vajaa 300€/kk ns "omaa rahaa", jää ostovoima aika heikoksi. Tuosta "omasta rahasta"siis maksetaan kaikki kosmetiikka, vaatteet, kulttuuri, tapahtumat, ulkona syömiset, harrastushankinnat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran säästän, mutta en ole koskaan ollut mikään kerskakuluttaja. Ostan pakolliset ja vaatteita silloin tällöin ehkä kolme vuodessa. Lapselle myös vaatetta ja synttäreitä ja jouluna jotain. Uusi tv on hankittava ens vuonna.
Nyt kiinnostaisi kuulla mistä olet ostanut sukat, jotka kestävät vuosikausia. Kun tavallisesti niitä kuluu vuodessa monta paria ja täällä meillä parsitaan ohuitakin sukkia säästösyistä.
Onko parsiminen muuten rahallisesti kannattavaa? Sukat saa eurolla mutta lankakaan ei ilmaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin mm. vaatteita, kosmetiikkaa, kodin tavaroita. Tuotetaanko Suomessa mitään näistä? Kosmetiikkaa on yksi tunnettu merkki, Lumene, mutta sitä ei myydä täällä ja ihan Euroopassa ollaan. H&M ketjun rytkyjä löytyy joka paikasta, miksei Lindexiä?
Miksi suomalaiset firmat eivät vie tuotteitaan ulkomaille?
Viehän ne. Joku Marimekkokin on tunnettu ulkomailla ja Biden raahasi lapsenlapsensa tänne ostamaan marimekko-converseja.
Marimekko vain on sen hintainen putiikki, ettei se oikein saa jalansijaa tavallisen kansan keskuudessa eikä toisaalta ole tarpeeksi luksus maailman rikkaille.
Täällä pitäisi nimenomaan kehittää joku IKEA tai H&M joka vetoaa massoihin. Muumit taitaa olla ainoa ulkomailla myyvä tavallisen tallaajan tuote kun ei ole Nokiaa eikä Roviota.
Maailmassa on jo ennestään isoja tunnettuja merkkejä. On vaikeaa päästä suosittujen joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä pihistelen tarkoituksella ja jos tarvitsen jotain tilaan ne jostain ulkomailta kuten kiinasta. Uskon että Suomi vajoaa syvään lamaan lähiaikoina ja persujen nousu ajaa kaikki varakkaat ja kykenevät ihmiset ulkomaille kuten Sveitsiin, tai Amerikkaan tai vaikkapa Espanjaan. Moni rikas on tajunnut tämän asian jo kauan sitten kun Suomen talous tuhoutui teknologian ja koulutuksen poistumisen myötä ja nyt viimeistään kun Venäjän kanssa ei voi käydä mitään kauppaa niin Suomi on täysin ulkomaan viennin varassa ja siihen vaikuttaa negatiivisesti syrjäinen sijainti mikä lisää logistisia kuluja ja muut maat käy keskenään kauppaa ennemmin.
Suomi on kyllä uppoava laiva. Ja tuntuu että jokainen kapteeni ajaa sitä vähän kovempaa kohti tuhoa. Suomi tarvitsee kipeästi uutta vientituotetta. Esimerkiksi se koronanenäsuihke olisi kannattanut vain lanseerata vaikka ennaltaehkäisevänä ja tuutata markkinoille. Mutta eihän sitäkään tässä maassa tuettu.
Loput yritykset häviää kuin pieru Saharaan verotuksen ja loputtoman säätelyn ja pilkunviilaamisen takia.
Ilmasto huutaa hoosiannaa. Turha kulutus poissa! Maalima hukkuu paskaan ja muovikrääsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko parsiminen muuten rahallisesti kannattavaa? Sukat saa eurolla mutta lankakaan ei ilmaista ole.
Yhdellä lankarullalla parsii aika monta sukkaparia. Eli kyllä se parsiminen kannattaa. Voi parsia myös muita vaatteita, eli hyöty ei ole korvamerkitty vain sukkiin.
Minä ostan kotimaisia ruokia, pesuaineita ym.
Vaatteisiin ei ole varaa, ainoastaan kirpputoreilta ostettuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ostan Cittarista monesti 1€ sukkapareja jos siellä joskus käyn. Hyvin ovat mulla pysyneet ehjänä vuosikausia samat parit. Pesen 40-asteessa joka päivä käytön jälkeen. Töki olen 48kg painava nainen eli ei ehkä kulu sukatkaan samalla lailla kuin jollain 70kg painavalla?
Oletko kuitenkin ihan aikuinen ihminen? Eihän ne sukat päällä olevasta painosta kulu vaan kun hinkkaavat muihin materiaaleihin esim. kengässä tai ihan lattiaan. Toki jos ei paljon kävele niin ei ne sukatkaan kulu.
Jos kulutan, ostan joko lähimarketista tai ulkomaalaisista verkkokaupoista, niistäkin vain osasta. Miksikö? Siksi, ettei verkkopankkini toimi, ei ole toiminut kuukausiin. Pankki kyllä tietää ongelman, muttei ole onnistunut korjaamaan sitä. Voin maksaa joko kortilla tai käteisellä paikan päällä, tai sitten PayPalillä. Tuo viimeinen ei kuitenkaan käy kuin osassa kauppoja, joten ostokset jäävät tekemättä.
Pankin vaihtaminen maksaa ja siinä on aina oma härdellinsä. Lisäksi mikään ei takaa, etteikö sama tai jokin muu vastaava ongelma tulisi vastaan myös seuraavassa pankissa. Olen useamman pankin käynyt läpi elämäni aikana ja osasta olen lähtenyt lopullisesti tultuani huijatuksi. Samaa shaibaa se on joka pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy? 1800 €/ kk nettopalkka kokopäivätyöstä. Siinä sulle tekosyytä!
Voin luvata, että vielä hauskempaa sinulle tulee, kun joskus olet työeläkkeellä. Itselläni oli monta vuotta nettopalkka tuota tasoa. Viimeisinä työvuosina se oli vähän isompi. Nyt eläkeläisenä lasken lievästi hysteerisenä tulevien kuukausien budjetteja ja mietin mistä tässä vielä voi säästää.
En ole vähentänyt kulutustani yhtään. Ostelen aina mitä mieli tekee,
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto huutaa hoosiannaa. Turha kulutus poissa! Maalima hukkuu paskaan ja muovikrääsään.
Ilmasto ei pelastu sillä että suomalaiset eivät käy kampaajalla tai tilaavat tarvitsemansa ennemmin Kiinasta kun kotimaan tuotteisiin ei ole varaa (tai ei ole valikoimaa).
Vierailija kirjoitti:
Great reset käynnissä valitettavasti.
Vain Suomessako? Esimerkiksi monessa Euroopan maassa on nostettu palkkoja tuntuvasti, on jaettu automaattisesti sähkötukea jne. eli määrätietoisesti estetty ostovoiman romahdus. Itse asun sellaisessa maassa, joten tiedän mistä puhun.
On ollut myös uutisia, joista voi päätellä saman, uusimpana:
"Nordea: Korttimaksut kesäkuulta eivät lupaa taloudelle hyvää
Suomessa kulutus sakkasi monella osa-alueella enemmän kuin Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa."
https://www.hs.fi/talous/art-2000010580609.html
Kyllä tämä tilanne tässä mittakaavassa on lähinnä vain Suomessa.
Vaatteet ovat niin huonolaatuisia materiaaleiltaan ja leikkauksiltaan, ettei juuri tee mieli ostaa uutta. Ei ole mitään ostettavaa. Käytän loppuun edelliset, kun ei tee mieli ostaa huonolaatuista uutta.
On nousseet vastikkeet ja korot sekä kaiken muun hinta enemmän kuin palkkani. Ei tarvitse olla suuri matemaatikko, jotta tuosta yhtälöstä ratkaisee sen, miten kaikkeen pakolliseen jää edes rahaa.
Ei oo rahaa muuhun ku asumiseen ja ruokaan, ehkä siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukkani ovat kestäneet 20 vuotta hyvinä. En ymmärrä, miten ne saisi kulumaan nopeammin, jos leikkaa varpaan kynnet säännöllisesti.
Kulutukseni on Suomessa ihan minimaallista; Lidlistä ruoat. Muut ulkomailta koska sieltä saan rahoilleni vastinetta. Esim. vaatteeni en ole ostanut vuosikausiin Suomesta. Ulkomailla asuvien lasteni kautta pystyn ostamaan edullisesti