Mikä on tekosyysi sille ettet kuluta? Suomen talous tarvitsee kulutusta jotta saame talouskasvua!
Haluammeko että verotus pysyy nykyisenä eikä ainakaan nouse ja että verovaroin rahoitetut palvelut pysyvät olemassa? Silloin on kulutettava!
Kommentit (269)
Suomalaiset tuotteet on niin kestäviä, että tarvii vain kerran ostaa. Mitään turhaa en halua hommata, kun kuormittaa luontoa.
En osta mitään mitä en tarvitse. Päinvastoin kuin moni muu, jos tarvitsen jotain, suosin kyllä kotimaista. Suosin pienyrittäjiä ja palveluja. Mutta pyrin siihen, että jos jäisin työttömäksi, ei heti tulisi pakkoa myydä asuntoa ja siksi rahaa on hajautettu sijoituksiin, korkeakorkoiselle tilille pienehkö summa äkillisiä hätätilanteita vartenja pieni käteiskassakin on piilossa.
Saatan ostaa jonkun jäätelön kun kohta menen ulos. Mutta ostan lähialueen toimijan kioskista, en valion tai Ingmannin. Vaatteita tilaan joskus maamme-kaupasta, näin saa sekä valmistaja että kyseinen kauppias vähän tuloja. En tarvitse vaatteita paljon enkä osta niitä jos ei ole oikeaa tarvetta. Olen nyt enemmänkin pienentämässä vaatekaapin sisältöä kuin kasvattamassa sitä, mutta pari kotimaista T-paitaa olen tänä kesänä ostanut.
No suomalainen yrittäjä teki vähän aikaa sitten selväksi, ettei hän tarvitse muita kun erinomaisen itsensä. Niin tehköön nyt rahaa ihan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttakaa ja saastuttakaa lisää.
Mitäs sitten kun on saastutettu? Mennäänkö tielle makaamaan.
Ymmärrätkö että ilman kulutusta olemme kaikki työttömiä? Ei ole töitä, ei ruokaa vaan kuolemme pois.
Ihmiskunta pärjäsi ihan riittävän hyvin ennen palkkatyön ja kulutuksen keksimistä.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä ON OLLA KULUTTAMATTA, jotta saadaan tämä syöpäinen kommariutopia murskattua. Siltä kun viedään verotulot, se kuolee ja kuihtuu, kun siltä viedään elinehto. Nuo julkisen puolen loiset elää toisten oikeasta, fyysisestä tuottavasta työstä. Itse ne ei tuota mitään, vain kuluttavat muiden tienaamaa.
Sen jälkeen aloitetaan alusta puhtaalta pöydältä, ilman ensimmäistäkän demaria tai muuta julkisen puolen loiseläjää ja aletaan elää tulojen mukaan, verotus kantokyvyn mukaan.
Haluat siis yksityistää esim. koulutuksen, maanpuolustuksen, terveydenhuollon ja poliisin. Kannattaa alkaa rakentaa hemmetin korkeaa muuria sen kartanosi ympärille.
Raha menee asumiseen ja elämiseen Suomessa ja asumiseen ja elämästä nauttimiseen 2. kodissa ulkomailla.
Ylimääräistä ei jää joten palveluiden käyttö ja ostokset minimissä.
Mutta tämä riittää, en kaipaa ravintolapalveluita Suomessa, hiukset leikkuutan ulkomailla ja ostan vaatteet sieltä jos tarvitsen. Ajamme alas elämäämme Suomessa ja muutamme kokonaan pois 5-6v sisällä.
Maailma tulee toimeen hyvin ilman kallista Suomen härmääkin. Aletaan totuttautumaan Suomen näivettymiseen ja katoamiseen maailman kartalta.
Vierailija kirjoitti:
Epävakaina aikoina hullua kuluttaa.Mieluummin sukan varteen.
Oliskohan kannattanut säästää pikkuisen aikaisemmin?
Olen joutunut kierteeseen, jossa teen paljon töitä eli saan paljon palkkaakin. En ehdi kuluttaa, koska olen töissä lähes koko ajan. Toisaalta lisääntyvät euromäärät tilillä on ajanut minut haluamaan lisää, joten en myöskään raaski käyttää palkkaani juuri mihinkään. Ja koska haluan lisää euroja, teen vielä enemmän töitä -> vielä vähemmän vapaa-aikaa.
Ja suurimmat hankinnat on jo tehty ja maksettu, en tarvitse juuri muuta kuin ruokaa ja elämisen perustarpeet.
Viikonlopun markkinoilla kyllä ihmisten ostamattomuus oli jo hiukan kiusallista.
Kukaan enään tee määräänsä enempää töitä kun sitten verottaja vie kaiken.
Mulle on tulossa huono eläke. Jos ollenkaan. Säästän sen vuoksi ennemmin kuin kulutan.
Mä olen niin lopen kyllästynyt tähän loputtomaan syyllistämiseen. Suomalaisia syyllistetty liiasta kuluttamisesta ja vaadittu laskemaan elintasoa koska se on muka ollut liian hyvä, sitten pilkattu köyhiä ja pienituloisia ja leikattu heidän viimeinenkin ostovoima ja nostettu hinnat pilviin. Nyt sitten syyllistetään siitä kun kulutus on pysähtynyt.
Siihen on tasan kaksi syytä miksi ei enää kuluteta: ei ole rahaa mitä kuluttaa ja ei haluta kuluttaa rahaa enää ainakaan Suomeen.
Tätä on tilattu ja tätä on nyt saatu. Olkaa hyvä.
Mutta mähän kulutan! Olen ostanut vaatteita tänä vuonna niin että hirvittää, just meni pari tonnia vuokramökkiin, ostettiin parit konserttiliput, käytiin ravintolassa syömässä, mitä vielä pitäis? Juu vaihdettais kyllä auto jos raskittain, ja kotiakin olis kiva vaihtaa. Sor vaan hirveesit jos ei se onnistu.
Milläpä tässä kuluttaa?? Kaikki menee mitä tulee, kun hinnat on nousseet ja kohta nousee lisää. Kiitos edellisen ja nykyisen hallituksen. Yritän miettiä, miten voisin kiertää edes hitusen veroja, ei tee mieli maksella aseita, natohommia, ministerien puolisoiden firmojen tukirahoja ja muuta roskaa.
Vastustan rakenteellista korruptiota, johon Kokoomus syyllistyy. Kokoomuslaiset politiikot odottavat palkkiotyöpaikkoja terveyspörriäisistä, yrittäjäjärjestöistä, yrityksistä... Se selittää Kokoomuksen harjoittaman politiikan. Pahimpana esimerkkinä Häkämies, joka hyppäsi suoraan ministerinpallilta EK:hon. Siispä kulutan vain minimin vaikka rahaa olisi.
En kuluta, koska työt loppuivat Suomen taloustilanteen ja -näkymien takia. Ansiosidonnaisella ei juhlita perheellisenä, lapsikorotus poistui ja jos jotain jää yli, niin pakko laittaa säästöön. Talven yli pakko pärjätä, jos ei saa töitä. Jos hallitus ei kaadu, niin alamme etsiä uutta asuinmaata missä palkka riittää muuhunkin kuin välttämättömyyksiin. Minä en huvikseni halua töitä tehdä 40h viikossa. Hyvinvointivaltio Suomessa ei palkka riitä enää kuin elämiseen.
Suomessa on liian kallista, joten elän Suomessa nuukemmin ja säästän rahaa aina ulkomaanjaksoille. Tuen Suomen kansantaloutta vain silloin kun olen täällä, mut nuukaillen. ---> Laskekaa hintoja!