Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten keskituloisilla pariskunnilla on varaa 350 000-400 000 euron koteihin?

Vierailija
22.07.2024 |

Asun paikkakunnalla, jossa on paljon n. 350 000-450 000 euron hintaisia asuntoja. Asuinalueet ovat hyviä, mutta nämä ovat siis ihan tavallisia koteja, usein pari- tai rivitaloissa. Nämä eivät ole edes paikkakunnan "ökyalueita", vaan näissä asuu ihan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä. Lähes poikkeuksetta nämä ihmiset ovat tavallisissa keskiluokkaissa ammateissa ja tienaavat sen mukaista palkkaa (noin kolme tonnia bruttona, toiset vähän enemmän ja toiset vähän vähemmän). Monella on kotipihalla joku perusauto, ei siis mitään ylikallista kaaraa.

Miten näillä keskiluokkaisilla perheillä on varaa asua näin ja miten ihmeessä saavat noin isoja asuntolainoja? Meillä on perheessä kaksi keskituloista vanhempaa ja ei todellakaan olisi mahdollisuutta ostaa jotain 400 000 euron kotia. Kaikilla myöskään tuskin on perintöä, rahakkaita sivubisneksiä tai rikkaita sukulaisia auttamassa.

Ap

Kommentit (350)

Vierailija
81/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla on paljon velkaa sinne ja tänne ja uskaltavat elää velassa koska tietävät jossain vaiheessa saavansa velkansa maksettua ja kenties heillä on tiedossa vaikka perintöjä useammaltakin suunnalta niin kuin monilla nykyään on.

Kaikki me kuolemme joskus. Osalta jää lainat maksamatta. Miksi säästää ja kituuttaa koko loppuelämä, kun voi nauttia silloin kun elää. Haalittua varallisuutta kun kukaan ei saa mukaan, kun kuolee. Itsellä on asunto, auto ja remonttilainaa. Maksan näistä vain ehdottoman minimin. Ja olen käyttänyt lyhennysvapaita. Minulla ei ole lapsia. Kiirettä lainojen maksuun minulla ei ole. Kuka maksaa lainani, kun kuolen en tiedä. Kuka perii omaisuuteni, en tiedä? 

Tiedän vain sen, että nautin elämästäni nyt kun elän. Elä sinäkin, äläkä suotta murehdi huomisesta. Sinä pärjäät kyllä. <3

Vierailija
82/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lainoja on niin helppo saada. Lisäksi nollakorkojen aikaa kesti 15 vuotta, joten siinä ajassa ehti keskituloinen hyvin maksaa rivitalontkän omaksi, esim Helsingissä.

Se jo maksettu asunto jollain keski-ikäisellä ei auta sitä nuorempaa lapsiperhettä, joka etsii nyt asuntoa. 

No me ollaan -75 ja -78. Lasten iät 9, 6 ja 4 vuotta. Laina tosiaan maksettu 100-neliöisestä asunnosta Helsingissä. Nollakorot, ensiasunto ennen 30 ikävuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas mietin, että miksi kukaan haluaa itselleen niin suuren velkataakan. Mieluummin itse asun puolet halvemmassa talossa, 100 km pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudulle ei tietenkään olisi asiaa näillä hinnoilla.

Osalla työt ovat pk-seudulla eikä oman alan työpaikkoja ole muualla. Silloin on aika vaikea muuttaa sinne 100 km päähän asumaan.

Tuota, todella moni pendelöi 100 km päästä töihin eikä nää siinä mitään ongelmaa. Käytännössä matka-aika saattaa olla lähes sama, kuin pk-seudun sisällä liikkuville. Toki myös näissä töissä on useim etätyö mahdollisuus. 

Etätyömahdollisuus on yhdyssana. 

Olisipa hirveää jos työmatka olisi 100 km suunta, miten tuommoisessa järjestyy lasten päivähoito? Minulla työmatka on alle kilometri, sama tyttären perheellä. Vuositulot minulla on n. 50 000 €, tyttären perheellä yhteensä yli 130 000 €. Helppoa on maksaa lainat nopsaan pois. Tonttien hinnat on murto-osa mammujavilisevän suurhelsingin alueesta. Toki niitä perintöjäkin on tullut, elämä on kaikenkaikkiaan hyvin mukavaa ja stressitöntä. 

Vierailija
84/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun kahden lapsen kanssa sinkkuna 350 000e kodissa, josta 200 000e lainaa. Kulut on isot mutta vastaavan hyvän perheasunnon vuokra tällä sijainnilla olisi 2000e/kk ja ne rahat menisi kankkulan kaivoon. Nyt kuitenkin laina lyhenee ja saadaan asua mukavasti. 

Kun lapset kasvaa ja jos en jaksa tätä enää maksella, vaihdan pienempään.

Elämä on laiffii.

Vierailija
85/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä sinä voit kaikkien tulot ja taustat tietää? Me asutaan sellaisessa yli 400 000 euron asunnossa mutta kyllä meidän nettotulot on reilusti päälle 8000 kuussa. Molemmat aloitettiin kaksiolla aikanaan ja kun kimppaan mentiin, ostettiin ensin kolmio ja lasten myötä nykyinen 120 neliön rivariasunto. Aina on ostettu vanhaa ja rempattu ja myydessä saatu ns. omat pois, voittoa ei olla juurikaan tehty millään asunnolla. Mutta kun vuosikaudet on maksanut lainaa niin kertyyhän sitä omaa rahaa sillä tavalla. Tämä ostettiin nollakorkojen aikana ja lainaa tarvittiin puolet ostohinnasta. Meillä ei ole talous mitenkään tiukalla ja jos oltaisiin haluttu, oltaisiin voitu ostaa kalliimpikin. 

Ette ole keskituloisia vaan hyvätuloisia.

Niin sitä mä ihmettelinkin että mistä aloittaja voi kaikkien tulot tietää. En mä tiedä mun naapureiden tuloja. 

Vierailija
86/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta aloituksesta jäi puuttumaan se tieto, että minkä ikäisistä ihmisistä ap nyt puhuu. Ja ovatko he ostaneet asuntonsa hiljattain vai ehkä jo 10v sitten?

Jotkut oppivat fiksuiksi rahankäyttäjiksi jo nuorina. Säästävät kesätyörahoistaan opintoja varten / sijoituksiin / ASP-tilille ja opintojen aikana elävät nuukasti, sitten töihin päästyään jatkavat elämistä opiskelijabudjetilla, jotta saavat käsirahan ensiasuntoon. Jos malttaa ensin ostaa halvan ja pienen asunnon, siinä pääsee kartuttamaan pääomaa nopeammin kuin suuressa perheasunnossa, missä asumiskulut ovat suuremmat ja lainan korkoihinkin menee enemmän rahaa.

Jos asuntolainan lyhennysten rinnalla kartuttaa sijoituksiaan säännöllisesti, niistäkin alkaa ennen pitkää saada lisätuloja. Erityisesti keskituloisten, jotka eivät työskentele sellaisissa asiantuntijatehtävissä, joissa palkka nousee uran aikana reippaastikin, kannattaisi kerätä niitä lisätuloja säännöllisen sijoittamisen kautta. Toki tuollaisissa työtehtävissä on myös usein mahdollisuus tehdä ylitöitä ja sitä kautta saada lisäansioita. Mutta jos tietää, ettei se oma palkka tule koskaan nousemaan edes neljään tonniin, niin silloin olisi kyllä todella tärkeää sijoittaa säännöllisesti ja kasvattaa vuosittaista osinkovirtaa.

Vierailija
87/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas mietin, että miksi kukaan haluaa itselleen niin suuren velkataakan. Mieluummin itse asun puolet halvemmassa talossa, 100 km pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudulle ei tietenkään olisi asiaa näillä hinnoilla.

Osalla työt ovat pk-seudulla eikä oman alan työpaikkoja ole muualla. Silloin on aika vaikea muuttaa sinne 100 km päähän asumaan.

Tuota, todella moni pendelöi 100 km päästä töihin eikä nää siinä mitään ongelmaa. Käytännössä matka-aika saattaa olla lähes sama, kuin pk-seudun sisällä liikkuville. Toki myös näissä töissä on useim etätyö mahdollisuus. 

Olisipa hirveää jos työmatka olisi 100 km suunta, miten tuommoisessa järjestyy lasten päivähoito?

Ei MATKA ole se juttu vaan matka-aika. Kuten sanottu, 100km/suunta menee parhaillaan NOPEAMMIN kuin 40 km pääkaupunkiseudun sisällä. Ei työmatkaa tule mitata kilometreissä vaan minuuteissa.

Vierailija
88/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateusketju, tuilla ikänsä elänyt ei tajua niitä, jotka ostavat mitään asuntoa itselleen.

Meillä 400 000 talo saatiin kun myytiin mun kaksio ja miehen rivari, laina oli aina kohtuullinen ja nollakorot auttoi myös.

Vierailija
89/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lainoja on niin helppo saada. Lisäksi nollakorkojen aikaa kesti 15 vuotta, joten siinä ajassa ehti keskituloinen hyvin maksaa rivitalontkän omaksi, esim Helsingissä.

Se jo maksettu asunto jollain keski-ikäisellä ei auta sitä nuorempaa lapsiperhettä, joka etsii nyt asuntoa. 

No me ollaan -75 ja -78. Lasten iät 9, 6 ja 4 vuotta. Laina tosiaan maksettu 100-neliöisestä asunnosta Helsingissä. Nollakorot, ensiasunto ennen 30 ikävuotta.

Kauhea miten ahtaasti asutte. Tukehtuisin. Meillä on uusi talo 230 m2, kolme lasta, eikä yhtään liikaa tilaa. Maksettu on jo aikaa sitten, aloitimme omistusasumisen 23 v ja tämä nykyinenkin rakennettu entisen talon myyntituloilla, voittoa tuli ihan mukavasti. 

Vierailija
90/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on kun sattuu olemaan markkinapaikalla oikeaan aikaan. Tän hetken ostaja pääsee tilanteeseen, jossa pelkät lainanhoitoon liittyvät on yli 1500e/kk. Jos jäävät pankille sen 300 - 400 000e velkaa. Siihen sitten vastikkeet sun muut ilot päälle.

Vierailija
91/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun kahden lapsen kanssa sinkkuna 350 000e kodissa, josta 200 000e lainaa. Kulut on isot mutta vastaavan hyvän perheasunnon vuokra tällä sijainnilla olisi 2000e/kk ja ne rahat menisi kankkulan kaivoon. Nyt kuitenkin laina lyhenee ja saadaan asua mukavasti. 

Kun lapset kasvaa ja jos en jaksa tätä enää maksella, vaihdan pienempään.

Elämä on laiffii.

Sinäkään et varmaan ole keskituloinen vaan hyvätuloinen. Nyt kysyttiinkin keskituloisista. 

Vierailija
92/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisen pariskunnan nettotulot ovat jotain 5000 euroa. Jos tuosta käyttää 2000 euroa asumiseen, saa aika ison lainan.

Vierailija
93/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa hirveää jos työmatka olisi 100 km suunta

Käytännössä siihen 100 km matkaan menee enemmän aikaa ja rahaa. Harva asuu siellä 100 km päässä juuri juna-aseman vieressä. Jos työmatka taittuu autolla, pk-seudun sisällä kaikkialta menee nopeammin kuin sieltä 100 km päästä.

Vierailija
94/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisen pariskunnan nettotulot ovat jotain 5000 euroa. Jos tuosta käyttää 2000 euroa asumiseen, saa aika ison lainan.

Mutta lainan lisäksi on muut asumiskulut lisänä. Vastikkeet ym. Ei riitä yli 300 000 lainan maksuun.

Vierailija
95/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti syntynyt vuonna 1975, ja sinulla on noin pienet lapset? 😳

Vierailija
96/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot niin, että mulla n.6k ja vaimolla n.4k. Ostettiin viidensadan asunto ja onhan noi lyhennykset korkoineen joku 2k kuukaudessa. Ihan tässä on pärjätty, vaikka joo myönnettävä on, että välillä on rahasta tiukkaa. Mutta ei mikään mahdottomuus kuitenkaan.

Vierailija
97/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ostettiin kerrostalokaksio. Ei ollut autolainaa eikä mitään kulutusluottoja.

Kolmen vuoden asuminen jälkeen myytiin se, ja ostettiin rivitaloneliö mainettaan paremmalta asuinalueelta. Tässä asunnossa asuttiin kymmenen vuotta sitä hiljalleen rempaten. Jossain kohtaa oli ostettava auto, mutta kohtuuhintainen ja vain yksi auto.

Rivarissa asumisen aikaan toinen meistä sai perinnön ja se oli sijoitusasunnon käsiraha. 

Kun kolmas lapsi syntyi, todettiin että pian loppuu meiltä tila. Rivarissa ei ollut lämmintä varastotilaa nimeksikään ja huonejärjestys sellainen ettei siellä saanut lohkottua meille vanhemmille mistään nukkumasoppea. Niinpä ostettiin tontti valmiiksi. Lainarahalla. Vakuutena sijoitusasunto. 

Sitten onnenkantamoisena alettiin rakentaa kevättalvella 2020. Ehdittiin tehdä melkein kaikki loppuun ennen hintojen hurjaa nousua. Nyt meillä keskituloisilla on n. 380 000€ arvoinen talo ja lainaa alle puolet siitä (kaikki lainat siis yhteenlaskettuna: rakennuslaina ja sijoitusasunnon laina, sekä uudehkon auton laina).

Ihan hyvin pärjätään. 

Vierailija
98/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä söi inflaatio jne mitä lie (en tajua) lainan niin, että siitä on jäljellä noin 20 000 ja talon arvo on enää ehkä 70 000, vaikka maksettiin siitä itse noin 150 000mk. 

Eli tuntuu että jos se joskus saadaan myytyä, niin saadaan siitä huomattavasti vähemmän kun mitä maksettiin itse, vaikka rempattu kaikenmoista, kattoa ja putkia jne jne. 

Vierailija
99/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti syntynyt vuonna 1975, ja sinulla on noin pienet lapset? 😳

Mieheni on syntynyt 1975 😊

Vierailija
100/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se lähemmäs 400 th maksava ok-talo kolmekymppiselle lapsettomalle pariskunnalle on aivan mahdollinen yhtälö. Pitää vaan aloittaa ASP-tilin kerryttäminen heti, kun kynnelle kykenee. Tiedän tapauksen, että pariskunta osti ensiasunnun heti valmistuttuaan noin 25-vuotiaana. Asui pari vuotta ja muutti isompaan aivan uuteen asuntoon. Asui siinä noin kolme vuotta ja osti noin kolmekymppisinä ok-talon hieman alle 400 th:lla. Yksi perintö oli realisoitunut ja muuten todella säästäväinen pariskunta ja hyvin päämäärätietoisia. Velkaa tietysti on, mutta heillä myös on aivan uusi ok-talo. Kyse on siis keskituloisista ihmisistä.