Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten keskituloisilla pariskunnilla on varaa 350 000-400 000 euron koteihin?

Vierailija
22.07.2024 |

Asun paikkakunnalla, jossa on paljon n. 350 000-450 000 euron hintaisia asuntoja. Asuinalueet ovat hyviä, mutta nämä ovat siis ihan tavallisia koteja, usein pari- tai rivitaloissa. Nämä eivät ole edes paikkakunnan "ökyalueita", vaan näissä asuu ihan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä. Lähes poikkeuksetta nämä ihmiset ovat tavallisissa keskiluokkaissa ammateissa ja tienaavat sen mukaista palkkaa (noin kolme tonnia bruttona, toiset vähän enemmän ja toiset vähän vähemmän). Monella on kotipihalla joku perusauto, ei siis mitään ylikallista kaaraa.

Miten näillä keskiluokkaisilla perheillä on varaa asua näin ja miten ihmeessä saavat noin isoja asuntolainoja? Meillä on perheessä kaksi keskituloista vanhempaa ja ei todellakaan olisi mahdollisuutta ostaa jotain 400 000 euron kotia. Kaikilla myöskään tuskin on perintöä, rahakkaita sivubisneksiä tai rikkaita sukulaisia auttamassa.

Ap

Kommentit (350)

Vierailija
261/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, se on opintojen ja ammatinvalintakysymys. Seuraavaksi parinvalintakysymys, että on vakaa ja kestävä suhde ja kahdet oikein valitut opinnot ja niiden kautta tulevat tulot. Sen jälkeen kyse on vielä taloudenhoidonkyvyistä ettei hassaa vääriin asioihin sitä rahaa mitä saa palkkaa/tuloja/sijoituksista jne. Tämän jälkeen mikä tahansa on mahdollista.

Siihen ei tarvita rikkaita sukulaisia. En tiedä yhtään rikasta tai köyhää sukulaista, jonka ansiota olisi että joku voi ostaa 200ke, 400ke tai 1,5milje asunnon.

Vierailija
262/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan osta sitä 400 000:n asuntoa ensiasunnokseen. Ensin ostetaan se opiskelijayksiö, sitten kaksiota ja päivitetään muutoissa asuinaluetta paremmaksi. Nykyisin ihmisillä alkaa olemaan perintöjäkin. t: sellaisessa 400 000:n asunnossa asuva

Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mahdollisuutta ostaa opiskelijana asuntoa. 

Ja piti juuttua siihen ensimmäiseen vaihtoehtoon. Jollei sinulla ole opiskelijayksiötä et voi ostaa kaksiota...

Nykyään ihmisillä on kymppitonnien opintolainat. Säästä siinä sitten vastavalmistuneena oman asunnon käsirahaa valmiiksi velkaantuneena. 

No osta asunto sellaiselta myyjältä joka ei vaadi KÄSIRAHAA. En ole ikinä maksanut käsirahaa asunnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelin samaa. Olen syntynyt 1980 ja lapseni ovat jo 18 ja 20.

Enpä kehuskelisi teiniäitiydellä

Laske uudelleen.

Ei ihme, ettet ole saanut ostettua taloa itsellesi, kun et osaa edes laskea 😂

Vierailija
264/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarinoita on varmasti yhtä monta kuin on 400 t€ taloakin.

Sekin pitäisi muistaa että kun on 20-30 vuotta taloa maksanut, alkaa se olla siinä kunnossa, että tarvitaan isoja (=kalliita) remontteja.

Ja toinen viitaten tekemättömiin remontteihin: Suomi alkaa olla täysi 60-80 -luvuilla rakennettuja taloja, niitä tulevia perintöjä, joissa remontit tekemättä ja sen perinnön arvo ei enää olekaan muuta kuin kuluja. Sillä vanhat talot eivät mene kaupaksi. 

Höpö höpö taas. Todellakin on rempattu 60-80 luvun taloja, jotta ne on pysyneet kunnossa. 

Vierailija
265/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas mietin, että miksi kukaan haluaa itselleen niin suuren velkataakan. Mieluummin itse asun puolet halvemmassa talossa, 100 km pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudulle ei tietenkään olisi asiaa näillä hinnoilla.

Osalla työt ovat pk-seudulla eikä oman alan työpaikkoja ole muualla. Silloin on aika vaikea muuttaa sinne 100 km päähän asumaan.

No jos työt on vaikka Vantaalla ja asuu Mätsälässä niin se on ihan kestettävä työmatka. Kyllä kannattaa valita edullinen asuinpaikka eikä ottaa jättimäistä lainaa vaikka saisikin.

Vierailija
266/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisen pariskunnan nettotulot ovat jotain 5000 euroa. Jos tuosta käyttää 2000 euroa asumiseen, saa aika ison lainan.

Mutta lainan lisäksi on muut asumiskulut lisänä. Vastikkeet ym. Ei riitä yli 300 000 lainan maksuun.

No jos niihin menee 500 euroa kuussa, niin silti jää 2500 euroa joka kuukausi käyttöön. Ihan helposti riittää.

Jos ottaa 350 000 euroa asuntolainaa, kuukausierä on 25 vuoden asuntolainalle melkein 2000 euroa. Siihen päälle vielä vastikkeet, vesi, sähkö ja muut asumiskulut. Pienikin koronnousu nostaa kuluja huimasti.

Niin? Ei tuo ole keskituloisille suurikaan summa. Jos asumismenojen jälke

Tämä taitaa olla kehitysmaan määritelmää lähellä

Vierailija
267/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 500€/kk asumiseen ja 2 500€/kk muuhun edellyttää j0 5 000€/kk nettotuloja. Toki max 50% asumiskuluihin tuossa toteutuisi...

-eri

Etkö sinä osaa laskea? Jos taloudessa on kaksi työssäkäyvää ja kummankin palkasta jää 2500e käteen, se tekee 5000e. Ei niin, että molempien palkka on 5000e. 

Kun sitten "toisen palkka" 2500menee asumiseen niin se "toinen palkka" 2500 jää muuhun elämiseen. 

Miten ihmiset eivät osaa yksikertaisiakaan laskuja? 

Vierailija
268/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin kuvioihin vielä se pari lasta niin hyvin menee. 

Vierailija
269/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin okt hyvään aikaan muutama vuosi sitten, korkosuojaus mukana, joten kulut pysyneet kohtuullisina. Omaa rahaa laitettiin ostohintaan n. 5%kiinni. Nettotulot kahdella vajaa 6000e/kk. Tosin itselläni sen verran hyvät, että selviytyisin omillanikin tuloilla lainasta. Jotain laittoa vaatii tässä lähiaikoina, mutta tehdään omaan tahtiin. Aikanaan kun lapset muuttaa pois, laitetaan myyntiin. Pks kehyskunta, jossa alkaa asuntojen hintataso olemaan jo lähellä pks. Ei perintöjä tai vanhempien rahoja.

Vierailija
270/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan haluaa asua niin kalliisti?  Kolmio olis kyllä kiva. Siis vanhanajan edukas neliöitä noin 70.

Jos haluaa asua yhtään kohtuullisesti stadin keskustassa, niin kyllä tarvitsee rahaa sen 300+ yksiöön/kaksioon ja perheasuntoo 400+.

Tai sitten heittäytyy sossun asiakkaaksi ja menee hekan asuntoon sinne.

Stadissa on asumiseen paljon halvempia ja parempia paikkoja kuin keskusta. Samalla tai itseasiassa vähemmälläkin rahalla saa rauhallisemmilta ja viihtyisemmiltä alueilta enemmän neliöitä. Toki jos haluaa välttämättä asua stadin keskustassa, niin ei kai se muilta pois oo, varsinkaan silloin, kun omalla kustannuksellaan asuu...

Vierailija
271/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pystyin ostamaan 26 vuotiaana (ketjussa aiemmin mainittu) ensimmäisen 90 000 euron asunnon koska:

- Valmistuin maisteriksi neljässä vuodessa 23 vuotiaana ja tein opiskeluaikana viimeiset 16 kk osa-aikaisesti töitä. Asuin kimppakämpässä ja myös asunnossa jossa ei ollut suihkua. Yhden vuoden nostin opintolainaa 3000 e. En lähtenyt vaihtoon koska en halunnut ottaa lainaa sitä varten.

- Muutin heti valmistumisen jälkeen töiden perässä ja nostin autolainaa 5000 e. Asuin pienessä yksiössä vuokralla 2,5 v  ja ostin kalusteet sekä maksoin opintolainaa ja autolainaa pois. 

- Tämä on suurin ero: yli 15 v sitten oli mahdollista ostaa asunto 0 % omarahoituksella ja vanhempien takauksella. Mun vanhemmat takasivat asuntolainan. Tuolloin ei myöskään ensiasunnon ostajalta mennyt varainsiirtoveroa.

Meidän lapsilla ei ole samaa mahdollisuutta tulevaisuuudessa, mutta onnek

Joo, myöhemmin sain perintöä 20 000 e, mutta ensimmåisen asunnon ostohetkellä siitä ei ollut mitään tietoa. Ei myöskään ollut poikaystävää tai aviomiestä tai tietoa tuon miehen 15 000 e ennakkoperinnöstä. 

Vierailija
272/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 500€/kk asumiseen ja 2 500€/kk muuhun edellyttää j0 5 000€/kk nettotuloja. Toki max 50% asumiskuluihin tuossa toteutuisi...

-eri

Etkö sinä osaa laskea? Jos taloudessa on kaksi työssäkäyvää ja kummankin palkasta jää 2500e käteen, se tekee 5000e. Ei niin, että molempien palkka on 5000e. 

Kun sitten "toisen palkka" 2500menee asumiseen niin se "toinen palkka" 2500 jää muuhun elämiseen. 

Miten ihmiset eivät osaa yksikertaisiakaan laskuja? 

Luetun ymmärtäminen? Eihän tuossa lainaamassasi tekstissä puhuta siitä, kuinka monta henkilöä tuota 5 000€/kk nettotuloa tienaa. Ja stressitestissä tuollaista lainaa ei pitäisi päästää läpi, jos ei lainassa ole kyse murto-osasta asunnon/talon tms arvosta eli vakuutta olisi enemmän kuin riittävästi kohteessa itsessään tai sitten jotain muuta vakuutena.

Vierailija
273/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun me rakennettiin meidän talo 2000-luvun alussa, tämä maksoi noin 250 000 euroa. Nykyään näitä myydään tosiaan 350-380 000 eurolla. Tämä oli meidän ensimmäinen oma asunto. Ei olla myymässä tai muuttamassa pois, että siinä mielessä ihan sama millä hinnalla naapuri myy tai ostaa.

Vierailija
274/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kai parempituloinen kuin luulin kun oon ihan yksin katsellut tuon hintaluokan asuntoja..

Vierailija
275/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä on tämän keskustelun ydin? Se, että kateelliset neukkukuutioissa läkähtyvät vuokrakasarmilaiset ulisee kuorossa, että ei kaikki synny kultalusikka suussa jne ja sitten ölistään jostain kiinteistöveroista tai muista epäolennaisista pikkukuluista, kun ei tajuta talousasioista mitään. Sitten kun kaikki ölinä todistetaan vääräksi tai perustellaan miksi näin ei ole, mukaan tulee tyypillisesti länkytys sairauksista ja ihan viimeksi sota tai muu katastrofi. Ihan turha täällä on asunto tai raha-asioista keskustella, kun suurimalla osalla ei ole edes auttavasti järkeä päässä.

Kyllä taitaa olla trolleja yms niin "omistus-" kuin vuokra-asujissakin. Varsinkin laskutaito näyttää olevan alakoululaisten tason alapuolella. 

Vierailija
276/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vtuako te luulette, että kaikki, jotka ostaa 400tonnin kämpän on saanut perintöä? Osaatteko säästää? en ole saanut perintöä, olen säästämällä ostanut asuntoni. Jos te ootte niin saamattomia, että kaikki menee mikä tulee, niin pysykää köyhinä!

Vierailija
277/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas mietin, että miksi kukaan haluaa itselleen niin suuren velkataakan. Mieluummin itse asun puolet halvemmassa talossa, 100 km pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudulle ei tietenkään olisi asiaa näillä hinnoilla.

Osalla työt ovat pk-seudulla eikä oman alan työpaikkoja ole muualla. Silloin on aika vaikea muuttaa sinne 100 km päähän asumaan.

No jos työt on vaikka Vantaalla ja asuu Mätsälässä niin se on ihan kestettävä työmatka. Kyllä kannattaa valita edullinen asuinpaikka eikä ottaa jättimäistä lainaa vaikka saisikin.

Ai, että mä muuttaisin hevonperceeceen ja ajelisin jumalattoman työmatkan? Mitä mä siellä mäntsälässä ylipäänsä tekisin, jos kaikki harrastukset on täällä?

Vierailija
278/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että mä muuttaisin hevonperceeceen ja ajelisin jumalattoman työmatkan? Mitä mä siellä mäntsälässä ylipäänsä tekisin, jos kaikki harrastukset on täällä?

Itseasiassa Hevonperse on kyllä ainakin Oulussa. Tietääkseni Mäntsälässä ei ole Hevonpersettä.  Toisaalta riippuen työpaikan sijainnista,  jopa Vantaan sisällä voi olla pidempi työmatka kuin Mäntsälästä Vantaalle. Varmaan kuitenkin kannattaa asua siellä missä viihtyy...

-eri

Vierailija
279/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vtuako te luulette, että kaikki, jotka ostaa 400tonnin kämpän on saanut perintöä? Osaatteko säästää? en ole saanut perintöä, olen säästämällä ostanut asuntoni. Jos te ootte niin saamattomia, että kaikki menee mikä tulee, niin pysykää köyhinä!

Paljonko asuntosi maksoi? Kuinka pitkään säästit. Oliko koko summa tosiaan säästöjä vai otitko velkaa?

-utelias 

Vierailija
280/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikea ymmärtää: en halua muuttaa Helsingistä pois ja haluan Helsingissäkin asua hyvä alueella. Maksan siitä joo 400 000 euroa kaksiosta, mutta sepä on minun valintani. Jos te haluatte asua jossain muualla, se on teidän valintanne. Mun asuminen ei ole teiltä pois!

Helsingistä saa hyvän perheasunnon alle 300 000€:lla, jos haluaa maksaa kaksiosta 400 000€, ok ei se muilta pois ole, mutta varmasti moni myös ihmettelee ratkaisua... 

-ohis

Miksi?

Jos vaihehtona on uusi talo meren vieressä, niin miksi ostaisin vanhan 300tonnin asunnon jostain muualta, missä en haluaisi asua? Samalla rahallahan saisin ns. lukaalin Helsingin pitäjistä, mutta en halua muuttaa minnekään sisämaahan, vaan asua meren vierellä. Mä lähden hyvällä mielellä lenkille lauantai aamuisin herättyäni kävelee merenrantaa ja siitä ulkoilumaastoja. Mun koira pääsee uimaan kesäisin, kun malttaa hetken.. 

Jos mä haluaisin asua sisämaassa, mä kai olisin ostanut sen lukaalin sisämaasta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän